Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Patiënten van psychiatrie naar woonwijken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227185)

Universalia 27 december 2015 08:40

Patiënten van psychiatrie naar woonwijken

Bron

Detail tekst:

Citaat:

Minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) maakt de komende twee jaar drie miljoen euro vrij voor een nieuwe vorm van opvang van patiënten met psychiatrische problemen die al jaren aanslepen. Zij krijgen een woning ver weg van de instelling, in de hoop dat ze zich integreren in de maatschappij. Dat schrijven de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard.
Is dat wel een 'goed plan' denkt U? I doubt it! 8O

Natuurlijk is het wel zo dat er enorm veel 'soorten' van psychiatrische aandoeningen zijn, de éne al wat 'leuker' dan de andere.

Laat ons dat even nalezen op 'HetOudeGesticht' zijnde het virtuele museum van de psychiatrie. (best leuk voor studenten 8O)

de vuile muilekoek 27 december 2015 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7940258)
Bron

Detail tekst:

Citaat:

Is dat wel een 'goed plan' denkt U? I
doubt it! 8O

Natuurlijk is het wel zo dat er enorm veel 'soorten' van psychiatrische aandoeningen zijn, de éne al wat 'leuker' dan de andere.

Laat ons dat even nalezen op 'HetOudeGesticht' zijnde het virtuele museum van de psychiatrie. (best leuk voor studenten 8O)

Die mensen hebben altijd problemen .... ik geloof daar niet in , integendeel ze zijn een gevaar voor hun zelf en hun omgeving ,

Hypochonder 27 december 2015 09:33

Als mensen in België om wat voor reden dan ook in de psychiatrie belanden worden ze dikwijls nog zotter. Ook worden ze opgevuld met allerhande pillen zodat de farmaceutische industrie er ook een mooie duit aan verdiend.

Leica 27 december 2015 10:41

Waar Jo Vandeurzen nu mee op de proppen komt, is helemaal niet nieuw. Een aantal psychiatrische instellingen passen dit reeds jaren toe.

freespirit 27 december 2015 14:07

Eerlijk gezegd erger ik mij nu al door wat sommige posters hier als ongenuanceerde en voorbijgestreefde reactie geven. Precies alsof 'die zotten' (sorry voor 'my french', maar zo denken die posters ongetwijfeld over die mensen) mensen gaan overhoop knallen of de keel oversnijden eens ze gereïntegreerd worden tussen de 'normale' (?) mensen !

De gevaarlijkste mensen voor de samenleving zijn immers diegenen die onder de radar blijven en niet worden opgenomen of geen psychiatrische hulp zoeken, zij het residentieel of ambulant. Als er eens een gek een schietpartij of massamoord op zijn geweten heeft, dan is dat zelden iemand met een bekend psychiatrisch verleden, laat staan een (vrijwillige) opname in de psychiatrie.

Ook de lustmoordenaar, seksueel delinquent of 'perverseling' heeft zelden een bekend psychiatrisch verleden. Een echte psychopaat zal meestal zo vol zijn van zichzelf, dat hij vindt dat hij zelf geen hulp nodig heeft. In zijn ogen is immers de maatschappij rondom hem 'ziek', niet hijzelf.

Zeggen dat je tegenwoordig nog gekker uit de psychiatrie buitenkomt dan dat je er bent binnengegaan, is natuurlijk larie en zever in pakskes ! Zo'n uitspraken worden meestal geformuleerd door lieden die niets afweten van hedendaagse psychiatrie of die van kwade wil zijn om alzo de psychiatrie en haar behandelmethoden te schaden.

Kortom, een goed voorstel van de minister (wat mij betreft is Vandeuren af en toe het lichtpuntje in deze asociale en gitzwarte Vlaamse Regering) , eens de behandeltermijn voorbij is, worden deze mensen best terug in een gewone woonomgeving opgenomen. Geen getto's meer !

Johan Bollen 27 december 2015 15:54

Wat minder onverdraagzaamheid bij de Vlaming rond afwijkend gedrag zal ervoor zorgen dat hij bereid is meer 'psychiatrische patienten' in zijn directe omgeving te aanvaarden.

Ik vermoed echter dat het hier gaat om een besparingsmaatregel eerder dan om een mentaliteitsverandering bij de Vlaming. En dat is jammer. Hij blijft een groot xenofoob gehalte behouden waardoor hij het vreemde eerder zal willen doen opsluiten dan ermee samen te leven.

freespirit 27 december 2015 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7940597)
Wat minder onverdraagzaamheid bij de Vlaming rond afwijkend gedrag zal ervoor zorgen dat hij bereid is meer 'psychiatrische patienten' in zijn directe omgeving te aanvaarden.

Ik vermoed echter dat het hier gaat om een besparingsmaatregel eerder dan om een mentaliteitsverandering bij de Vlaming. En dat is jammer. Hij blijft een groot xenofoob gehalte gehouden waardoor hij het vreemde eerder zal willen doen opsluiten dan ermee samen te leven.

Klopt volledig ! Er is nog zeer veel onbegrip voor psychiatrische patiënten, het stigma blijft. Probeer maar eens als werknemer aan je patron te zeggen dat je op ziekteverlof moet omwille van een tijdelijke psychiatrische opname of behandeling. Vaak liegen die mensen er dan over. Volledig te begrijpen, want uit noodzaak. Ze zitten dan zogenaamd lang thuis met een geblokkeerde rug of iets in die aard. Ken zo diensten waar een aanzienlijk deel van de mensen thuis zit met een 'zware hernia' (?) ! Veel werkgevers doen psychische aandoeningen nog steeds af als onzin en 'karottentrekkerij', promotiekansen e.d. kan je bij terugkeer al helemaal vergeten, als je tenminste al het geluk hebt niet op een slinkse manier te worden 'buitengeborsteld'.

Ik vrees inderdaad ook wel dat het hier eerder om een besparingsmaatregel te doen is dan de belangeloze bekommernis voor de (ex-) psychiatrische patiënt. Maar als daarmee enkele mensen geholpen zijn, why not ? Wie zei ook weer: 'het doel heiligt de middelen' ?

de vuile muilekoek 27 december 2015 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7940498)
Eerlijk gezegd erger ik mij nu al door wat sommige posters hier als ongenuanceerde en voorbijgestreefde reactie geven. Precies alsof 'die zotten' (sorry voor 'my french', maar zo denken die posters ongetwijfeld over die mensen) mensen gaan overhoop knallen of de keel oversnijden eens ze gereïntegreerd worden tussen de 'normale' (?) mensen !

De gevaarlijkste mensen voor de samenleving zijn immers diegenen die onder de radar blijven en niet worden opgenomen of geen psychiatrische hulp zoeken, zij het residentieel of ambulant. Als er eens een gek een schietpartij of massamoord op zijn geweten heeft, dan is dat zelden iemand met een bekend psychiatrisch verleden, laat staan een (vrijwillige) opname in de psychiatrie.

Ook de lustmoordenaar, seksueel delinquent of 'perverseling' heeft zelden een bekend psychiatrisch verleden. Een echte psychopaat zal meestal zo vol zijn van zichzelf, dat hij vindt dat hij zelf geen hulp nodig heeft. In zijn ogen is immers de maatschappij rondom hem 'ziek', niet hijzelf.

Zeggen dat je tegenwoordig nog gekker uit de psychiatrie buitenkomt dan dat je er bent binnengegaan, is natuurlijk larie en zever in pakskes ! Zo'n uitspraken worden meestal geformuleerd door lieden die niets afweten van hedendaagse psychiatrie of die van kwade wil zijn om alzo de psychiatrie en haar behandelmethoden te schaden.

Kortom, een goed voorstel van de minister (wat mij betreft is Vandeuren af en toe het lichtpuntje in deze asociale en gitzwarte Vlaamse Regering) , eens de behandeltermijn voorbij is, worden deze mensen best terug in een gewone woonomgeving opgenomen. Geen getto's meer !

Je hebt er geen idee van wat er rondloopt onder uwe zogezegde radar .... die soort mensen zijn wel geestig ziek ... en lappen er iedereen & alles bij , zelfs hun eigen naasten....:roll: hopelijk overkomt u het nooit ...zo eentje in de familie:roll:

cookie monster 27 december 2015 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7940296)
Als mensen in België om wat voor reden dan ook in de psychiatrie belanden worden ze dikwijls nog zotter. Ook worden ze opgevuld met allerhande pillen zodat de farmaceutische industrie er ook een mooie duit aan verdiend.

Dat er met medicijnen geld wordt verdiend , ga ik niet ontkennen ,
maar sommige mensen hebben ze wel degelijk nodig !!
Ik heb zo 3 vrienden in mijn club ,
zonder zouden ze nu lichtgevende olifantjes met blauw
groen gestreepte ronde vierkante vleugeltjes zien vliegen !!
Alle 3 hebben dus in de psychiatrie gezeten !!
Nu kunnen ze min of meer weer een beetje leven ,
ene woont beschut , de ene alleen met enige begeleiding ,
en de derde woont nu samen !!

de vuile muilekoek 28 december 2015 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7941082)
Dat er met medicijnen geld wordt verdiend , ga ik niet ontkennen ,
maar sommige mensen hebben ze wel degelijk nodig !!
Ik heb zo 3 vrienden in mijn club ,
zonder zouden ze nu lichtgevende olifantjes met blauw
groen gestreepte ronde vierkante vleugeltjes zien vliegen !!
Citaat:

Alle 3 hebben dus in de psychiatrie gezeten !!
Nu kunnen ze min of meer weer een beetje leven ,
ene woont beschut , de ene alleen met enige begeleiding ,
en de derde woont nu samen !!

Zijn dat uw vrienden .... ? ja halo :roll: zeg , ik kan daar niet mee omgaan met zo'n mensen ... ik slaag daar niet in... proficiat voor u dit te kunnen. (zonder verwijt)

Peche 28 december 2015 09:36

Gaat dat over geradicaliseerden met PTSD of zijn dat mensen met een beperking?
Of met een onverwerkt trauma?
Ge kunt zo'n uitspraak veel richtingen uitduwen he.

Peche 28 december 2015 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7940296)

Of soms hebben ze heel vroeg al een diagnose, maar geven ze die niet en dwingen ze u verder de normaliteit in om toch maar te kunnen werken.
De waanzin voorbij.
En dan van die vuile betasters die meisjes hun zwaktes misbruiken.

Voor goede hulp in die sector te krijgen, moet ge echt een wachtlijst aankunnen en een sterke psyche hebben.
Veelal zelfmoorden zijn te wijten omdat ze gewoonweg niet geholpen kunnen worden, handen en wil te kort.

Rudy 28 december 2015 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7940258)
Zij krijgen een woning ver weg van de instelling

Wat betekent 'ver weg' ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be