Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Willen we België houden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=22720)

Antoon 25 oktober 2004 11:51

Willen we België houden?

,,Het heeft geen zin om keer op keer een of ander communautair meningsverschil afzonderlijk op te lossen'', zegt Elio Di Rupo. ,,Vandaag is het Brussel-Halle-Vilvoorde. Morgen zal het iets anders zijn.''
Is splitsing dan toch de oplossing?

Een peiling in de standaard geeft voorlopig volgende resultaten ( is nog bezig ):

Willen we België houden?

- nee59,59%
- ja40,41%

[Aantal stemmen : 2321] [size=1](Gestart op 23/10/2004)[/size]
[size=1]..[/size]

Ik ga hier op het forum geen zoveelste peiling plaatsen. Maar het lijkt er toch op of er meer en meer signalen zijn in de richting van een wil tot splitsen. Althans bij de Vlamingen.

Everytime 25 oktober 2004 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
,,Het heeft geen zin om keer op keer een of ander communautair meningsverschil afzonderlijk op te lossen'', zegt Elio Di Rupo. ,,Vandaag is het Brussel-Halle-Vilvoorde. Morgen zal het iets anders zijn.''

Een peiling in de standaard geeft voorlopig volgende resultaten ( is nog bezig ):

Willen we België houden?

- nee59,59%
- ja40,41%

[size=1]..[/size]

Ik ga hier op het forum geen zoveelste peiling plaatsen. Maar het lijkt er toch op of er meer en meer signalen zijn in de richting van een wil tot splitsen. Althans bij de Vlamingen.

Inderdaad, bij de Vlamingen.

Tegendradigaard 25 oktober 2004 11:57

Ik denk dat Di Rupo, als de raspolitieker die hij is, begint in te zien dat de kruik bijna gebarsten is.
De enige mogelijkheid om voor eens en voor altijd van het communautaire gehakketak af te zijn is inderdaad een splitsing van Belgie in Vlaanderen en Wallonie. Mits goede en duidelijk afspraken zijn we dan ineens van een hoop problemen af en kunnen zowel de onafhankelijke Vlaamse en Waalse regering zich bezig houden met : jobs, jobs, jobs en nog eens jobs (als ik Guy mag parafraseren..)

Tegendradigaard 25 oktober 2004 11:58

Everytime, als een democratische meerderheid van Vlamingen onafhankelijkheid wil dan is het met Belgie gedaan.
Of gaan de Walen dan hun wapens bovenhalen en de democratische wilsbeschikking van Vlaanderen en de Vlamingen met geweld de kop indrukken ???

Everytime 25 oktober 2004 11:59

Ik vraag me toch af of u ook voor de splitsing zou zijn als u Waal was...........

Geertje 25 oktober 2004 12:00

België moet niet gesplitst worden. De misbruiken en het profitariaat moeten aangepakt worden. Maar als de PS dit niet wil omwille van eigenbelang, d.w.z. profitariaat en corruptie verderzetten, is er maar 1 mogelijkheid en dat is splitsen.

Tegendradigaard 25 oktober 2004 12:01

En wat als ik nu eens Chinees zou zijn .... ?

Waarom hebben de Walen zo'n schrik van een splitsing ? Toch niet omdat de Walen weten dat ze leven uit de hand van Vlaanderen ? (wat velen hier betwisten maar de angst bij vele Walen laat duidelijk blijken dat het de waarheid is)

Herr Flick 25 oktober 2004 12:01

't zou te schoon zijn om waar te zijn hé, ...

DI Pupo die zijn eigen melkkoe doodschiet, da is bijna onmogelijk hé, ... hij zal wel ergens in 't contract laten zetten dat De wallonie jaarlijks X miljard krijgt...

Peace 25 oktober 2004 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik vraag me toch af of u ook voor de splitsing zou zijn als u Waal was...........

Ik vraag mij toch af of ik ook voor bestraffing zou zijn van bankovervallers als ik er zelf een was ...........

Spolpoel 25 oktober 2004 12:07

Citaat:

Waarbij u insinueert dat de Waal angstig is om de miljarden-solidariteitsstroom kwijt te spelen die de Vlamingen verplicht worden jaarlijks op te hoesten.

Waarbij u insinueert dat de Waal bang is dat de welvaartsstaat, lees : profitariaatsstaat, tot een einde zal komen, want onbetaalbaar als de Vlamingen de knip op de beurs houden.

Waarbij u insinueert dat de Waal ervan uit gaat dat hij niet op l'état PS moeten rekenen om van Wallonië een zelfredzame staat te maken die economisch sterk genoeg in haar schoenen staat om zelf haar SZ te financieren.
Typisch : de Waalse politici leuteren nu dat zij geen eiser zijn op communautair vlak en dat economie en werkgelegenheid prioritair zijn. Waarom staat werkgelegenheid niet als prioriteir op de agenda sinds decennia? Uit gemakzucht? Omdat het electoraal niet past in de onzelfredzaamheidspolitiek die de PS de Walen al decennia aanpraat?

Everytime 25 oktober 2004 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
En wat als ik nu eens Chinees zou zijn .... ?

Waarom hebben de Walen zo'n schrik van een splitsing ? Toch niet omdat de Walen weten dat ze leven uit de hand van Vlaanderen ? (wat velen hier betwisten maar de angst bij vele Walen laat duidelijk blijken dat het de waarheid is)

Volgens mij is dat geen schrik. Al die communautaire brol interesseert toch de Waalse bevolking niet. Het is niet "in" in Wallonië om communautair 24 uur per dag te denken, het is wel zo in Vlaanderen.
Het is niet voor niets dat je geen Franstalige versie vindt van groeperingen als TAK, Voorpost, enz...... De Franstaligen hebben andere hobbys, zoals sport doen of tekenen, bijvoorbeeld.

Spolpoel 25 oktober 2004 12:21

Citaat:

Volgens mij is dat geen schrik. Al die communautaire brol interesseert toch de Waalse bevolking niet. Het is niet "in" in Wallonië om communautair 24 uur per dag te denken, het is wel zo in Vlaanderen.
Het is niet voor niets dat je geen Franstalige versie vindt van groeperingen als TAK, Voorpost, enz...... De Franstaligen hebben andere hobbys, zoals sport doen of tekenen, bijvoorbeeld.

Die communautaire brol interesseert hen wel. Al was het maar door hun fervent lidmaatschap bij Belgicistische vakbonden, waarmee ze hun hoop uitdrukken dat het 'solidariteitsprincipe' niet doorbroken wordt. Wallonië is één groot rood syndicaat. :-D

Everytime, wat je zegt is niet juist. Ik kijk elke dag naar het RTBf nieuws en die zendt DAGELIJKS een portie ANTI-VLAAMSE communautaire OPHITSERIJ uit. Je kan het zo gek niet bedenken of de franstalige pers ziet er een communautaire aanslag in. Ze beginnen 'm serieus te knijpen daar over de taalgrens :-D :-D

Everytime 25 oktober 2004 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Die communautaire brol interesseert hen wel. Al was het maar door hun fervent lidmaatschap bij Belgicistische vakbonden, waarmee ze hun hoop uitdrukken dat het 'solidariteitsprincipe' niet doorbroken wordt. Wallonië is één groot rood syndicaat. :-D

Everytime, wat je zegt is niet juist. Ik kijk elke dag naar het RTBf nieuws en die zendt DAGELIJKS een portie ANTI-VLAAMSE communautaire OPHITSERIJ uit. Je kan het zo gek niet bedenken of de franstalige pers ziet er een communautaire aanslag in. Ze beginnen 'm serieus te knijpen daar over de taalgrens :-D :-D

Ik kijk naar het France 2 nieuws. Daar heb je geen communautaire brol, geen DHL en andere BHV dossiers. Enfin, geen nieuws over dit Kutland (met een grote K, alstublieft) in andere woorden.

Spolpoel 25 oktober 2004 13:05

Citaat:

Ik kijk naar het France 2 nieuws. Daar heb je geen communautaire brol, geen DHL en andere BHV dossiers. Enfin, geen nieuws over dit Kutland (met een grote K, alstublieft) in andere woorden.

'T moet zijn dat je verslaafd bent aan dit Kutland en zijn communautaire kwesties, anders zou je geen communautaire draden om de haverklap opstarten :lol:

Everytime 25 oktober 2004 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
'T moet zijn dat je verslaafd bent aan dit Kutland en zijn communautaire kwesties, anders zou je geen communautaire draden om de haverklap opstarten :lol:

Gelukkig dat die communautaire kwesties bestaan, anders zou je niet met dit Kutland kunnen lachen. :lol:

Spolpoel 25 oktober 2004 13:17

Citaat:

Gelukkig dat die communautaire kwesties bestaan, anders zou je niet met dit Kutland kunnen lachen. :lol:

Toch wel, niemand spant de kolderkroon als de Van Sakson Coburgs ! :lol:

Antoon 25 oktober 2004 13:56

Citaat:

Inderdaad. Op France 2 hebben ze het eerder over besmet bloed dat massaal toegediend wordt aan zieken. Vroeger was dat bloed besmet met Aids, vandaag met Creutzfeldt-Jakob.

Hoerra voor het nieuws uit Frankrijk. :roll:

Everytime 25 oktober 2004 14:21

Citaat:

Inderdaad. Op France 2 hebben ze het eerder over besmet bloed dat massaal toegediend wordt aan zieken. Vroeger was dat bloed besmet met Aids, vandaag met Creutzfeldt-Jakob.

Hoerra voor het nieuws uit Frankrijk. :roll:

Overdrijf toch niet. Ze spreken al niet van België, dat kan je niet ontkennen.:-P

jOOSt 25 oktober 2004 14:29

Citaat:

Pffff.....en uw FDF-vrienden dan en hun akties in Vlaams Brabant?

lyot 25 oktober 2004 14:42

Citaat:

Willen we België houden?

- nee59,59%
- ja40,41%

[size=1]..[/size]

komaan Antoon, dat is je reinste zever, en je weet het . Het is een peiling die geen wetenschappelijke waarde heeft, dus moet je er ook geen conclusies aan verbinden.. De wetenschappelijke peiling van vorige week (Le Soir ?) die toonde een heel ander beeld.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be