Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Euthanasie: Moeten we de de filosofische strekking niet bannen uit de ziekenhuizen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227221)

JimmyB 28 december 2015 12:12

Euthanasie: Moeten we de de filosofische strekking niet bannen uit de ziekenhuizen?

Men blijft toch maar proberen. Nu vindt De Kesel dat katholieke ziekenhuizen het recht moeten hebben om euthanasie te weigeren.

Dit nadat er verschillende ziekenhuizen samengesmolten zijn en er nogal veel gebieden zijn waar enkel nog de katholieke ziekenhuizen overblijven.

Toegang tot een ziekenhuis met de daarbij horende diensten beschouw ik in onze maatschappij achter als een basisrecht en dus hebben de katholieke ziekenhuizen gewoon niet het recht deze dienst te ontzeggen aan de burger.

Misschien moeten we komaf maken met deze pogingen en de filosofische strekking gewoon bannen uit eender welk ziekenhuis. Dit zal ons meer zekerheid bieden voor de toekomst en zeg nu zelf, wat heeft de filosofische strekking te maken met het bieden van medische diensten?

Another Jack 28 december 2015 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.J. Sands (Bericht 7941460)
Die man moet gewoon niet ernstig genomen worden. Wet staat boven religie. punt.
Niet al te veel aandacht aan besteden is de boodschap.

Toch blijft de macht van de katholieke zuil over de hele zorgsector een problematisch gegeven...

Jan van den Berghe 28 december 2015 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7941488)
Toch blijft de macht van de katholieke zuil over de hele zorgsector een problematisch gegeven...

Waarom zou dat problematisch zijn? U kan toch even goed beroep doen op een openbaar of niet-confessioneel gebonden ziekenhuis?

Vrijheid van organisatie, beste, is een grondwettelijk recht.

Peche 28 december 2015 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7941488)

Laten we aub nooit vergeten hoeveel goeds daar uit gekomen is!
Want scholen, ziekenzorg, bejaardentehuizen voor armen etc is meestal opgericht door gelovigen.

Another Jack 28 december 2015 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7941631)
Waarom zou dat problematisch zijn? U kan toch even goed beroep doen op een openbaar of niet-confessioneel gebonden ziekenhuis?

Vrijheid van organisatie, beste, is een grondwettelijk recht.

Omdat er in sommige streken quasi geen keuzevrijheid meer bestaat.

Zipper 28 december 2015 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7941459)
Men blijft toch maar proberen. Nu vindt De Kesel dat katholieke ziekenhuizen het recht moeten hebben om euthanasie te weigeren.

Dit nadat er verschillende ziekenhuizen samengesmolten zijn en er nogal veel gebieden zijn waar enkel nog de katholieke ziekenhuizen overblijven.

Toegang tot een ziekenhuis met de daarbij horende diensten beschouw ik in onze maatschappij achter als een basisrecht en dus hebben de katholieke ziekenhuizen gewoon niet het recht deze dienst te ontzeggen aan de burger.

Misschien moeten we komaf maken met deze pogingen en de filosofische strekking gewoon bannen uit eender welk ziekenhuis. Dit zal ons meer zekerheid bieden voor de toekomst en zeg nu zelf, wat heeft de filosofische strekking te maken met het bieden van medische diensten?

de eerste kemel van De Kesel (en het zal, zo te zien, niet zijn laatste zijn.
Alle ziekenhuizen (van welke strekking dan ook) dienen zich aan de Wet te houden, en dat betekent toegang bieden tot zowel abortus als euthanasie.

SDX 28 december 2015 15:03

Welke stre(e)k(en) zijn dat dan wel?
België is ocharmkes 'n scheet groot.

SDX 28 december 2015 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7941639)
Alle ziekenhuizen (van welke strekking dan ook) dienen zich aan de Wet te houden, en dat betekent toegang bieden tot zowel abortus als euthanasie.

Dat kan zijn, maar niemand kan verplicht worden om euthanasie of abortus uit te voeren.

Elke arts heeft 't recht dit te weigeren.

De mogelijkheid is er, wettelijk vastgelegd, maar er is geen wet die iemand kan verplichten dit uit te voeren.

Jan van den Berghe 28 december 2015 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7941636)
Omdat er in sommige streken quasi geen keuzevrijheid meer bestaat.

U leeft nog in de tijd van paard en kar?

Zipper 28 december 2015 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 7941646)
Welke stre(e)k(en) zijn dat dan wel?
België is ocharmkes 'n scheet groot.

euh, confessioneel en niet-confessioneel (denk ik)

Jan van den Berghe 28 december 2015 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7941639)

Onjuist, geen enkele ziekenhuis is verplicht dat aan te bieden. Wel heeft iedere ziekenhuis doorverwijsplicht.

Zipper 28 december 2015 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 7941649)
Dat kan zijn, maar niemand kan verplicht worden om euthanasie of abortus uit te voeren.

Elke arts heeft 't recht dit te weigeren.

De mogelijkheid is er, wettelijk vastgelegd, maar er is geen wet die iemand kan verplichten dit uit te voeren.

een dokter kan het weigeren, maar dan moet het ziekenhuis verwijzen naar een andere arts, die het wel zal uitvoeren.

SDX 28 december 2015 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7941651)
euh, confessioneel en niet-confessioneel (denk ik)

Dat bedoel ik niet.

Ik bedoelde in welke streek er haast geen keuzevrijheid meer was.

SDX 28 december 2015 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7941653)
een dokter kan het weigeren, maar dan moet het ziekenhuis verwijzen naar een andere arts, die het wel zal uitvoeren.

Akkoord.

Lijkt me vanzelfsprekend.

Zipper 28 december 2015 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 7941655)
Akkoord.

Lijkt me vanzelfsprekend.

Ach, ik heb zelfs weet van abortussen (in katholieke ziekenhuizen) toen het nog wettelijk verboden was. Meestal werd de ingreep dan als "curettage vd baarmoeder" gecatalogeerd.

Jan van den Berghe 28 december 2015 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7941661)
Ach, ik heb zelfs weet van abortussen (in katholieke ziekenhuizen) toen het nog wettelijk verboden was. Meestal werd de ingreep dan als "curettage vd baarmoeder" gecatalogeerd.

Er zijn altijd dokters het niet zo nauw nemen met hun eed.

Another Jack 28 december 2015 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7941650)

Neen, dan zou ik misschien net als u nog in kinneke Jezus geloven...

JimmyB 28 december 2015 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7941650)

Gaat u oudere mensen onnodig lange afstanden laten afleggen omdat er er geen ziekenhuis in de buurt is die de medische zorgen biedt waar ze recht op hebben? Zeer filantropisch van u.

Another Jack 28 december 2015 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7941661)

Op gebied van hypocrisie hebben ze van niemand lessen nodig...

Zipper 28 december 2015 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7941662)
Er zijn altijd dokters het niet zo nauw nemen met hun eed.

zoals er pastoors zijn die zich niet aan de "10 geboden" houden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be