Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   'Er is nog veel wat je kunt doen als je in een rolstoel zit' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227535)

demonen 6 januari 2016 09:12

'Er is nog veel wat je kunt doen als je in een rolstoel zit'

De kans bestaat nog altijd dat er sancties zullen worden ingevoerd voor langdurig zieken die niet meer willen werken. Maggie de Block praat daar de komende maanden opnieuw over met de sociale partners.
'Iemand die in een rolstoel zit, kan niet meer stappen, maar er zijn veel dingen die hij wel nog kan doen', zegt ze. 'Veel mensen willen dat ook echt. Onlangs bleek uit een onderzoek van het Vlaams Patiëntenplatform dat vier op de vijf langdurig zieken graag weer aan het werk zouden gaan. Niet alleen om financiële redenen, maar ook omdat ze het sociaal contact met collega's missen, bezig willen zijn en weer willen meedraaien in de maatschappij.'

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ma...al-642021.html

Wie gaat die mensen aanwerven Maggie?

Universalia 6 januari 2016 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7951095)
De kans bestaat nog altijd dat er sancties zullen worden ingevoerd voor langdurig zieken die niet meer willen werken. Maggie de Block praat daar de komende maanden opnieuw over met de sociale partners.
'Iemand die in een rolstoel zit, kan niet meer stappen, maar er zijn veel dingen die hij wel nog kan doen', zegt ze. 'Veel mensen willen dat ook echt. Onlangs bleek uit een onderzoek van het Vlaams Patiëntenplatform dat vier op de vijf langdurig zieken graag weer aan het werk zouden gaan. Niet alleen om financiële redenen, maar ook omdat ze het sociaal contact met collega's missen, bezig willen zijn en weer willen meedraaien in de maatschappij.'

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ma...al-642021.html

Wie gaat die mensen aanwerven Maggie?

Dat er bij de langdurig zieke mensen zijn die best nog iets 'nuttig' willen/kunnen doen, dat is waar. Maar daar ligt het volgens mij iets gevoeliger qua keuze, in wat men gaat doen/die mensen gaat laten doen en er bepaalde taken zijn die, die mensen niet 'meer aankunnen'.

Met haar tekst wil Maggie die mensen waarschijnlijk terug een eervolle plaats geven op de arbeidsmarkt maar volgens mijn uiteraard bescheiden mening ligt dat echt niet zo gemakkelijk.

Gooi die mensen er maar tussen die dat niet meer gewoon zijn. files

Ik dacht dat het bij onze Noorderburen al iets populairder was dan in ons land: thuiswerk. (bron)

Een 504 Gateway timeout stoorde mijn tekstinvasie weer maar eens.

Thuiswerk.

demonen 6 januari 2016 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7951120)
Dat er bij de langdurig zieke mensen zijn die best nog iets 'nuttig' willen/kunnen doen, dat is waar.

Het gaat in essentie niet om "kunnen die nog iets nuttigs doen?" maar over de betaalbaarheid vd sociale zekerheid.
Het gaat niet over de rolstoelpatiënten maar over iedereen die nog geen 67 jaar is en niet bijdraagt : de werklozen, de zieken, mantelzorgers, invaliden, ...
Dat zijn economische slaven die de 2 miljoen ambtenaren en andere gesubsidieerden (de echte uierhangers) moeten onderhouden en nu niet bijdragen tot dat onderhoud.
Doen ze dat niet dan zijn er 2 mogelijkheden : 1/ je wordt terug economische slaaf 2/ je wordt geschorst van uitkering.
In deze context mag ook de vraag niet gesteld worden : waar moeten die dan werken?, "Is ons overheidsbeslag niet veel te hoog?".
Leg gewoon de schuld bij het individu nl U kunt (beperkt) werken maar doet dat niet en vraag niet waarom?

De schoofzak 6 januari 2016 10:21

1 Bijlage(n)
Kijk hoe blij die man is:

Universalia 6 januari 2016 10:46

Toch nog even dit ...

De eerste werkdag van mijn mama (75): "Ik ben er klaar voor"

Bron

Detail tekst:

Citaat:

'Hoe centraal staat werk in het leven van een mens? Ik kom uit de 'verloren generatie' die alles opofferde voor haar carrière'

demonen 6 januari 2016 11:01

:-P
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7951182)

U komt uit de ambtenarij en heeft dus geen weet vh feit dat deze invalide vanwege veiligheidsredenen niet met zulke voertuigen mag rijden.

TheFourHorsemen 6 januari 2016 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7951133)
Doen ze dat niet dan zijn er 2 mogelijkheden : 1/ je wordt terug economische slaaf 2/ je wordt geschorst van uitkering.

3/ je zoekt werk dat je graag doet en werkt bijgevolg niet als 'economische slaaf'.

Zeus 6 januari 2016 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7951182)

internet hoax. Dat is een gewoon fabrieksmodel. En zoals Demonen al zei, zou dergelijke situatie onveilig zijn. Probeer maar eens dat voertuig te verlaten in geval van nood als je in een rolstoel zit.

HRobin 6 januari 2016 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7951243)

U komt uit de ambtenarij en heeft dus geen weet vh feit dat deze invalide vanwege veiligheidsredenen niet met zulke voertuigen mag rijden.

In Noorwegen kan & mag dit blijkbaar wel:

http://www.at.no/anlegg/2014-04-04/-...%A5tt-471.html

https://www.facebook.com/hitachi.usa...79927738842027

HRobin 6 januari 2016 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7951253)
internet hoax. Dat is een gewoon fabrieksmodel. En zoals Demonen al zei, zou dergelijke situatie onveilig zijn. Probeer maar eens dat voertuig te verlaten in geval van nood als je in een rolstoel zit.

Niks internet hoax ;-)

Waar je wel gelijk in kunt hebben is dat het om een "gewoon fabrieksmodel" gaat en niet eentje dat aangepast werd. Hoewel er dan weer bronnen zijn die dit tegenspreken.

Indomitable 6 januari 2016 11:30

Mogen gezonde jonge Belgische werklozen eigenlijk nog werken?

demonen 6 januari 2016 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7951252)
3/ je zoekt werk dat je graag doet en werkt bijgevolg niet als 'economische slaaf'.

Een rolstoelpatiënt of een 50-plusser heeft nog maar zeer weinig te kiezen, toch?

Xenophon 6 januari 2016 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7951243)

En dan hebben we het niet eens over de medicijnen waar in grote letters op staat dat machines en dergelijke niet gebruikt mogen worden.

Wat gaan we nu nog allemaal meemaken, langdurig zieken die plots niet meer ziek zijn en een arbeidscontract krijgen...

Zijn er jobs niet ingevuld misschien? De gezonde mensen die werkloos zijn komen niet in aanmerking zeker?

Jezus deed dat ook, zo'n mirakels, de lamme die terug kon lopen, in de Belgische versie moest hij de dag erna in den bouw gaan werken...

TheFourHorsemen 6 januari 2016 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7951281)
Een rolstoelpatiënt of een 50-plusser heeft nog maar zeer weinig te kiezen, toch?

Ik kan nochtans tal van jobs opnoemen die door een rolstoelpatiënt kunnen worden uitgevoerd.

Xenophon 6 januari 2016 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7951289)
Ik kan nochtans tal van jobs opnoemen die door een rolstoelpatiënt kunnen worden uitgevoerd.

Noem er me vijf.

Zeus 6 januari 2016 11:38

Citaat:

Er is een verschil tussen een job potentieel kunnen uitvoeren en aangenomen worden.

Ik zou als werkgever ook niet happig zijn om een vijftiger aan te nemen, noch om geld te steken in voorzieningen van rolstoelgebruikers.

demonen 6 januari 2016 11:40

Citaat:

Zoals?
Tweedens : is er vraag naar deze mensen? Bewijs met vdab zoekmachine of andere vacatures (liefst niet uit de netto-ontvangersindustrie want Maggie wil dat die "renderen"!

demonen 6 januari 2016 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7951292)
Noem er me vijf.

Eéntje?

demonen 6 januari 2016 11:41

Citaat:

Ook in uw bedrijf?
Werkt U in de netto-ontvangers-industrie?
Bij een herstructurering moeten 300 mensen afvloeien : U bent CEO en moet de keuze maken wie mag blijven en wie moet gaan.
Die keuze is steeds bij elke herstructurering dezelfde vriend nl de ouderen en de chronisch zieken vliegen ALTIJD als eersten!

TheFourHorsemen 6 januari 2016 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7951292)
Noem er me vijf.

Gewoon al elke kantoorjob...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be