Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   vrijheid van woonplaats (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227589)

brother paul 7 januari 2016 12:55

vrijheid van woonplaats

eens kijken of dit slim messageboard daar kan op antwoorden.

In principe als je als burger in Belgie woont en werkt in Frankrijk, betaal je uw belastingen in Belgie
Wat nu complexere situatie, heb je 2 huizen, eentje in Frankrijk en eentje in Belgie, dan betaal je bvb uw inkomen uit Frankrijk haalt in Frankrijk... en wordt uw Belgisch huis al buitenverblijf beschouw

Nog wat complexer: je hebt 2 huizen in 2 landen, en Man werkt in Frankrijk en Vrouw werkt in Belgie dan krijg je natuurlijk een gezellig soepje...
Waar woon je nu in Belgie of in Frankrijk ? Waar betaal je belastingen in Belgie of in Frankrijk ? Welke sociale zekerheid heb je de Belgische of de Franse ?

Nu is onder Gestapobeleid Crombez de situatie ontstaan dat mensen zowat automatisch door de politie bezocht werden, en zonder dat zij één papier moesten tekenen, automatisch werden ingeschreven in Belgie... Onder vermoedelijk de mom van wij moeten geld hebben en onze begroting gaan we zo redden.

Maar nu vraag ik mij af: waarom kun je nu niet op woord van eer kiezen waar je woont ??
Nu dezelfde situatie ontstaat ook als je woont in Binnenland versus de Zee discussie, dus zelfs intern in Belgie zitten we te touwtrekken

Dus je moet het niet zo ver zoeken of mensen met 2 huizen, worden zogenaamd gecontroleerd door de diensten van de stad of je daar daadwerkelijk woont;. Aleluja natuurlijk als je elke dag gaat werken, heb je nooit de kans om mijnheer de politie te zien of te spreken ????? Dus hoe beslis je dan als overheid zogenaamd waar je woont of werkt ? En waarom zou je als burger niet mogen beslissen om in een gemeente te gaan wonen waar je minder lasten draagt... Want dat is uiteindelijk de kriebels die je krijgt...

Dus ja: de opmerking die ik daarover heb: Belgie schendt in dit geval het vrije verkeer van goederen, personen en diensten, de vrijheid van de burger om zich te vestigen in Europa waar hij wil... etc...

subocaj 7 januari 2016 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7952836)

In principe als je als burger in Belgie woont en werkt in Frankrijk, betaal je uw belastingen in Belgie
Wat nu complexere situatie, heb je 2 huizen, eentje in Frankrijk en eentje in Belgie, dan betaal je bvb uw inkomen uit Frankrijk haalt in Frankrijk... en wordt uw Belgisch huis al buitenverblijf beschouw

Nog wat complexer: je hebt 2 huizen in 2 landen, en Man werkt in Frankrijk en Vrouw werkt in Belgie dan krijg je natuurlijk een gezellig soepje...
Waar woon je nu in Belgie of in Frankrijk ? Waar betaal je belastingen in Belgie of in Frankrijk ? Welke sociale zekerheid heb je de Belgische of de Franse ?

Nu is onder Gestapobeleid Crombez de situatie ontstaan dat mensen zowat automatisch door de politie bezocht werden, en zonder dat zij één papier moesten tekenen, automatisch werden ingeschreven in Belgie... Onder vermoedelijk de mom van wij moeten geld hebben en onze begroting gaan we zo redden.

Maar nu vraag ik mij af: waarom kun je nu niet op woord van eer kiezen waar je woont ??
Nu dezelfde situatie ontstaat ook als je woont in Binnenland versus de Zee discussie, dus zelfs intern in Belgie zitten we te touwtrekken

Dus je moet het niet zo ver zoeken of mensen met 2 huizen, worden zogenaamd gecontroleerd door de diensten van de stad of je daar daadwerkelijk woont;. Aleluja natuurlijk als je elke dag gaat werken, heb je nooit de kans om mijnheer de politie te zien of te spreken ????? Dus hoe beslis je dan als overheid zogenaamd waar je woont of werkt ? En waarom zou je als burger niet mogen beslissen om in een gemeente te gaan wonen waar je minder lasten draagt... Want dat is uiteindelijk de kriebels die je krijgt...

Dus ja: de opmerking die ik daarover heb: Belgie schendt in dit geval het vrije verkeer van goederen, personen en diensten, de vrijheid van de burger om zich te vestigen in Europa waar hij wil... etc...

Is toch eenvoudig, vraag eens aan deze regering dat te veranderen.

Zeus 7 januari 2016 13:11

Citaat:

Ik dacht dat de algemene regel was dat het loon belast werd in de werkstaat en niet de woonstaat. Tenzij je grensarbeider bent of je activiteit in de werkstaat minder dan 183 dagen bedraagt.

vrijzinnige 7 januari 2016 13:13

Citaat:

"Maar nu vraag ik mij af: waarom kun je nu niet op woord van eer kiezen waar je woont ??"

Omdat dit voor de NVA ONBETROUWBAAR is.

Omdat het om een aangekondigde actie gaat, acht Vandeput het mogelijk de nodige maatregelen te treffen. Een dienstvrijstelling toestaan op basis van een verklaring op erewoord door een personeelslid, is voor de minister ‘verantwoord noch verdedigbaar’.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160104_02048276

Lukkas 7 januari 2016 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7952866)
Ik dacht dat de algemene regel was dat het loon belast werd in de werkstaat en niet de woonstaat. Tenzij je grensarbeider bent of je activiteit in de werkstaat minder dan 183 dagen bedraagt.

Een gepensioneerde Belgische bediende of arbeider die ingeschreven is in het buitenland, betaalt de belastingen op zijn pensioeninkomen in het land waar hij woont.

Bij een gepensioneerde Belgische ambtenaar die in het buitenland ingeschreven is, wordt de belastingen afgehouden in België. Dat kan al direct een verschil geven van 15%.

Demonen, waarom dat verschil? :lol:

pajoske 7 januari 2016 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas (Bericht 7952876)
Een gepensioneerde Belgische bediende of arbeider die ingeschreven is in het buitenland, betaalt de belastingen op zijn pensioeninkomen in het land waar hij woont.

Bij een gepensioneerde Belgische ambtenaar die in het buitenland ingeschreven is, wordt de belastingen afgehouden in België. Dat kan al direct een verschil geven van 15%.

Demonen, waarom dat verschil? :lol:

Ik vermoed: De ambtenaar krijgt een (uitgesteld???!!!) loon om niks te doen. Loon wordt belast in de werkstaat. ;)

pajoske 7 januari 2016 13:37

Citaat:

Om misbruik te vermijden. BV Hoeveel geld loopt de overheid mis van mensen die in het binnenland wonen maar hun domicilie in een kustgemeente hebben met 0% gemeentetaks?

In principe geldt de plaats waar je (en je familieleden) de grootste tijd van het jaar verblijven als je officiële domicilieadres.

Hebt ge een link die aantoont dat mensen bezocht worden zonder dat daar zelf om vroegen, tenzij bij vermoeden van misbruik.

vrijzinnige 7 januari 2016 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pandasol (Bericht 7952875)
Ben je toevallig een kalf?

Een kalf blijf je maar voor één jaar, maar een ezel je gans leven.

Sukkelaar 7 januari 2016 16:13

Citaat:

Dus je moet het niet zo ver zoeken of mensen met 2 huizen, worden zogenaamd gecontroleerd door de diensten van de stad of je daar daadwerkelijk woont;. Aleluja natuurlijk als je elke dag gaat werken, heb je nooit de kans om mijnheer de politie te zien of te spreken ?????

Hier vergis je je. De politie komt ook na de kantooruren controleren hoor. Trouwens ook de wijkagent kent heel goed zijn buurt en houdt regelmatig een gesprekje met de buren.

[/b]

Guinevere 7 januari 2016 16:39

Citaat:

Huh, als je in België woont is het toch normaal dat je hier wordt ingeschreven?

Er bestaan belastingverdragen tussen landen om dubbele belasting te vermijden.
Nog geen ervaring gehad met werken in het buitenland maar ik zie uw probleem niet meteen.

pajoske 7 januari 2016 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 7953263)
Huh, als je in België woont is het toch normaal dat je hier wordt ingeschreven?

Er bestaan belastingverdragen tussen landen om dubbele belasting te vermijden.
Nog geen ervaring gehad met werken in het buitenland maar ik zie uw probleem niet meteen.

Klopt. Maar er is wel een probleem voor wie in België een domicilieadres/officiële woonplaats (ik spreek niet over contactadres) heeft om bv dopgeld (in bijzonder SWT'ers die toch niet meer opgeroepen worden) te trekken, maar 11 maanden op 12 in Thailand de grote mijnheer gaat uithangen.

En als de overheid daar achtergedachten heeft laten ze de politie dat natrekken.

pajoske 7 januari 2016 18:39

Mensen die weten dat google bestaat vinden direct de nodige info. Navelstaarders en dagelijks weerkerende katten vanwege hun hoogheidswaanzin denken dat ze leeuwen zijn, zijn daar natuurlijk minder bedreven in. Want zij hebben enkel leren papegaaien wat anderen hen voorkauwen.

http://www.onprvp.fgov.be/nl/futur/f...s/default.aspx

demonen 7 januari 2016 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7953310)
Klopt. Maar er is wel een probleem voor wie in België een domicilieadres/officiële woonplaats (ik spreek niet over contactadres) heeft om bv dopgeld (in bijzonder SWT'ers die toch niet meer opgeroepen worden) te trekken, maar 11 maanden op 12 in Thailand de grote mijnheer gaat uithangen.

En als de overheid daar achtergedachten heeft laten ze de politie dat natrekken.

De swt-ers stock (niet meer beschikbaar) mogen onbeperkt in het buitenland verblijven. Je moet wel EEN adres in België houden tot uw pensioenleeftijd. Ik ben mijn eigendom nu aan het verkopen en mijn adres wordt een referentieadres. In mijn geval is dat mijn advokaat zijn adres. Vanaf 65 jaar meld ik mijn Thais adres aan de belgische ambassade in Bangkok.
Alles volledig wettelijk!!

pajoske 7 januari 2016 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7953467)
Ik ben mijn eigendom nu aan het verkopen en mijn adres wordt een referentieadres. In mijn geval is dat mijn advokaat zijn adres. Vanaf 65 jaar meld ik mijn Thais adres aan de belgische ambassade in Bangkok.
Alles volledig wettelijk!!

klopt.
Op voorwaarde dat je ook effectief de grootste tijd van het jaar in Thailand woont.

Scherven A. Mok 7 januari 2016 19:31

De huisbezoeken door de wijkagenten zijn in het leven geroepen om sociale fraude tegen te gaan.

demonen 7 januari 2016 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7953509)
De huisbezoeken door de wijkagenten zijn in het leven geroepen om sociale fraude tegen te gaan.

In feite zou elke uitkering gerelateerd moeten zijn aan een persoonlijke loopbaan en niet aan zijn gezinstoestand.
Indien een persoon bijv 34 jaar gewerkt heeft moet hij een normale uitkering krijgen en geen 400 Euro omdat hij toevallig getrouwd is of toevallig een vriendin heeft.
Waarom zou de zus van Dewever bijv 1.000 Euro dop krijgen omdat ze alleenstaande is en iemand die 40 jaar gewerkt heeft 400 Euro omdat hij samenwoont?

Another Jack 7 januari 2016 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7953736)
In feite zou elke uitkering gerelateerd moeten zijn aan een persoonlijke loopbaan en niet aan zijn gezinstoestand.
Indien een persoon bijv 34 jaar gewerkt heeft moet hij een normale uitkering krijgen en geen 400 Euro omdat hij toevallig getrouwd is of toevallig een vriendin heeft.
Waarom zou de zus van Dewever bijv 1.000 Euro dop krijgen omdat ze alleenstaande is en iemand die 40 jaar gewerkt heeft 400 Euro omdat hij samenwoont?

Misschien had je beter geïnvesteerd in je gezin dan in je loopbaan...

Gipsy 7 januari 2016 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7953480)
klopt.
Op voorwaarde dat je ook effectief de grootste tijd van het jaar in Thailand woont.

Dat is echt geen opoffering. Thailand blijft één van de aangenaamste landen ter wereld.

Bobke 7 januari 2016 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7952868)
"Maar nu vraag ik mij af: waarom kun je nu niet op woord van eer kiezen waar je woont ??"

Omdat dit voor de NVA ONBETROUWBAAR is.

Omdat het om een aangekondigde actie gaat, acht Vandeput het mogelijk de nodige maatregelen te treffen. Een dienstvrijstelling toestaan op basis van een verklaring op erewoord door een personeelslid, is voor de minister ‘verantwoord noch verdedigbaar’.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160104_02048276

Omdat dan iedereen in Monaco zou wonen.

brother paul 7 januari 2016 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7952895)
Om misbruik te vermijden. BV Hoeveel geld loopt de overheid mis van mensen die in het binnenland wonen maar hun domicilie in een kustgemeente hebben met 0% gemeentetaks?

In principe geldt de plaats waar je (en je familieleden) de grootste tijd van het jaar verblijven als je officiële domicilieadres.

Hebt ge een link die aantoont dat mensen bezocht worden zonder dat daar zelf om vroegen, tenzij bij vermoeden van misbruik.

Misschien ken ik zo mensen ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be