Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   WHO: Luchtvervuiling vormt wereldwijde bedreiging voor volksgezondheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228035)

Blue Sky 18 januari 2016 13:16

WHO: Luchtvervuiling vormt wereldwijde bedreiging voor volksgezondheid
 
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...dhtml?show=art

Citaat:

"We kampen in veel landen met een noodtoestand voor de publieke gezondheid door de luchtvervuiling", stelt Maria Neira van de WHO. "De situatie is dramatisch en vormt een van de grootste problemen wereldwijd, met verschrikkelijke toekomstige kosten voor de maatschappij." Luchtvervuiling leidt niet alleen tot ziektes als longontsteking en astma, maar ook tot hart- en vaatziekten en zelfs dementie, waarschuwt Neira. "We stapelen de problemen op. Al deze chronische ziekten vereisen ziekenhuisbedden. De kost zal immens zijn."
En wat doen de mensen? Blijven rondrijden en auto's kopen als status symbool. Hoe dom kan een mens zijn?

maddox 18 januari 2016 13:31

Ongezonde dingen inademen is ongezond.

Geniale conclusie van de WHO.

Micele 18 januari 2016 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7967028)
Ongezonde dingen inademen is ongezond.

Geniale conclusie van de WHO.

En wat ze al 50 jaar weten...

Blue Sky 18 januari 2016 16:18

Het feit dat giftige lucht inademen ongezond is, is de logica zelve.
Daar gaat het niet om.

Het gaat erom dat de lucht thans dermate proporties vervuild is, dat het een ware bedreiging vormt de gezondheid en dit verstrekkende gevolgen heeft, ook economische omwille van de ziektekosten.

Micele 18 januari 2016 17:08

Al één politieker horen pleiten de dieselpersonenwagens af te schaffen of te laten uitdoven ? Al één IARC/WHO-beleidsman dat horen pleiten sinds 2012 ?
(sinds juni 2012 toen enkel dieselroetdeeltjes officieel bewezen kankerverwekkend verklaard werden). Nu blijkt ook nog dat quasi alle diesels sjoemelen niet enkel met roetuitstoot maar ook nog met NOx, en dus hun voeten vegen aan de al veel te softe Euronormen. Vooral ultrafijne roetdeeltjes en stikstofoxides (vooral NO2) zorgen voor de giftige smog.

Veel betere alternatieven zijn er genoeg:

(de electrische staat er niet bij omdat de directe emissies 0 zijn)

Heb ik iets gemist in het nieuws?

http://bandiesel.blogspot.be/2015/06...nt-to-cut.html

Thursday, June 4, 2015

Top UK court forces government to cut air pollution, diesel cars might be banned

"After having a kind of renaissance during the first decade of the 2000s, diesel is now under attack again. The current generation of "clean" diesel vehicles might be much improved over the soot-machines of yore, but they are still a problem, especially when you pack a lot of them close together, as in Europe. Also, the facts as we know them have changed (like the Keynes quote: "When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?"); We now know that diesel is more damaging to our health than we previously thought, with the World Health Organization officially recognizing it as causing cancer, and a recent study showing that it causes 6% of lung cancers in the US and UK.

No wonder then that France is offering people big incentives to swap old diesels for plug-ins and that Paris' mayor is trying to ban diesels by 2020.

The same thing might happen in the UK. Pollution levels have been over legal limits for nitrogen dioxide (NOx) since 2010 in 16 different cities and regions. The country's highest court has ordered the government to take immediate action to remedy the situation:

In a unanimous ruling, a panel of five judges, headed by the court's president Lord Neuberger, ordered "that the Government must prepare and consult on new air quality plans for submission to the European Commission... no later than December 31 2015". (source)
Citaat:

http://www.bbc.com/news/science-environment-32512152
Court orders UK to cut NO2 air pollution

Science editor, BBC News website
29 April 2015
Citaat:

http://www.treehugger.com/cars/top-u...be-banned.html
Top UK court forces government to cut air pollution, diesel cars might be banned
April 30, 2015
Comment from bandiesel (inhouse)
The BBC Article features a "Clean-Diesel"-Spin insert, claiming that Diesel has never been as clean as now... claiming that 99% of all particles are filtered now, however this is delusional propaganda since 99% is a mass based reduction and doesn't make any statement about toxicity, number and carcinogenic properties of remaining particles, which still remains 100 times more toxic than regular gasoline-car emissions. The New "Clean-Diesel" Technology is not clean nor safe, also the Soot-Trap Particle Filter emits heavy toxic fumes while "Regeneration". Industry and "Independent Experts" will try to convince you this is the "Best Available Technology" (BAT), well if this is the case, than phase out your harmful product line, that can only survive through fraudulent claims, marketing and junk science usually used by Tobacco companies. PS. this is very important, because Diesel Engine Producers, after successfully wrecking air quality in Europe, are now launching the "Clean Diesel"-Spin in the USA and China.

Dadeemelee 19 januari 2016 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7967020)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...dhtml?show=art

En wat doen de mensen? Blijven rondrijden en auto's kopen als status symbool. Hoe dom kan een mens zijn?

De westerse wereld is al een tijdje het probleem niet meer. Daar wordt gewerkt aan de emissies en die zijn op alle vlakken serieus gedaald.

Het probleen dat er nu is en dat veeeel erger gaat worden zijn de landen die nu aan het industrialiseren zijn. Die vegen hun voeten vrolijk aan alle internationale reglementeringen.

Blue Sky 19 januari 2016 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7968168)
De westerse wereld is al een tijdje het probleem niet meer. Daar wordt gewerkt aan de emissies en die zijn op alle vlakken serieus gedaald.

Het probleen dat er nu is en dat veeeel erger gaat worden zijn de landen die nu aan het industrialiseren zijn. Die vegen hun voeten vrolijk aan alle internationale reglementeringen.

Ook bij ons, in de westerse wereld, is dit nog wel degelijk erg actueel en aan de orde;

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...ijn-stof.dhtml

Parijs, Milaan, alle grootsteden zitten met dezelfde problematiek.

In steden als Peking, Teheran en in India is de situatie nog wel van een andere orde, maar de mensen daar worden het ook spuugzat om constant in vervuilde lucht te moeten leven. Tot dat besef komen ze echte pas als de situatie dermate ontspoord is. In China is dat onder meer de reden dat hoog opgeleiden weg trekken uit de steden.

daiwa 20 januari 2016 02:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7968168)
Die vegen hun voeten vrolijk aan alle internationale reglementeringen.

De Europese regeringsleiders vegen zelfs hun voeten aan de normen die ze zélf opstelden.
Ze stellen een norm vast maar tegelijkertijd zeggen dat je die 2,5x mag overschrijden. :-D:-D

(neo)geopolitiek 23 januari 2016 08:36

Globaal gesproken is er niets mis met de luchtkwaliteit, er zijn in bepaalde steden "pieken" waar iets aan gedaan moet worden maar om de pretentie te hebben zoals oa WHO stellen dat het globaal slecht gaat is pretentieus. Globaal gezien kan je de luchtverontreiniging op aarde vergelijken met iemand die een lucifer aansteekt in een gemiddelde sporthal. bron? Dan ga je zelf even mogen googelen. De zogenoemde milieuorganisaties en NGO's die pretenderen dat "wij" ook maar één impact hebben op het globale plaatje bestaan enkel omdat milieu nu éénmaal één grote "business" is hetzelfde met de zogenaamde opwarming van de aarde, sinds wanneer worden die metingen eigenlijk uitgevoerd en wat was in het verleden het gevolg van zo'n piek? Ik blijf erbij niet de aarde is in gevaar, die past zich aan en regulates zichzelf, wij daarentegen......

PeterCC 27 februari 2016 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 7971865)
Globaal gesproken is er niets mis met de luchtkwaliteit,
(...)

Globaal? Er zullen zeker plaatsen zijn op de aardbol waar er iets mis is met de luchtkwaliteit, maar niet in Europa.

Als er vandaag ergens in Europa een probleem is met de luchtkwaliteit, wat moet dat dan geweest zijn 40 - 50 jaar geleden? Toen er nog helemaal geen sprake was van uitlaatgaszuivering. Dan moeten er toen, 40 - 50 jaar geleden, massaal mensen ter plekke dood gevallen zijn van zodra ze hun huis verlieten. Ik leefde toen ook al en ik kan met zekerheid stellen dat dat niet het geval was.

maddox 27 februari 2016 22:14

Massaal. Viel mee, maar de levensduur en kwaliteit leed er wel degelijk onder.

Maar je zou Bophal, Seveso en "The great Smog" kunnen zien als extreme gevallen van lokale luchtvervuiling. En geen enkele van deze gevallen had met auto's te maken.

subocaj 28 februari 2016 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8009764)
Massaal. Viel mee, maar de levensduur en kwaliteit leed er wel degelijk onder.

Maar je zou Bophal, Seveso en "The great Smog" kunnen zien als extreme gevallen van lokale luchtvervuiling. En geen enkele van deze gevallen had met auto's te maken.

En wat zijn we weer blij dat die lokale luchtvervuiling zich niet verspreid.;-)

Hypochonder 28 februari 2016 07:44

België is één van de slechtste leerlingen ter wereld op het vlak van luchtkwaliteit. Er zijn dagen dat je best niet buitenkomt als je gezondheid je lief is. Met dank aan de dieselwagens en het jarenlange rode wanbeleid. Nu pas kiezen meer en meer mensen voor een niet-dieselwagen na de laatste Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

maddox 28 februari 2016 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8009873)
België is één van de slechtste leerlingen ter wereld op het vlak van luchtkwaliteit. Er zijn dagen dat je best niet buitenkomt als je gezondheid je lief is. Met dank aan de dieselwagens en het jarenlange rode wanbeleid. Nu pas kiezen meer en meer mensen voor een niet-dieselwagen na de laatste Vlaamse hervorming van de verkeersbelastingen.

Ik denk eerder dat het een Blegisch probleem is. Moskou, wat toch een schoolvoorbeeld van rood wanbeleid was, is een pak properder dan Brussel.

Je ziet er dan ook bijna geen diesels rijden, en vele bussen zijn trolleybussen, trams zonder sporen.
Het openbaar vervoer is bewonderenswaardig, zelfs met materiaal nog ouder dan wat hier gebruikt wordt, hebben ze een betere dienstregeling.
Ok comfort is een pak minder.

maddox 28 februari 2016 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8009865)
En wat zijn we weer blij dat die lokale luchtvervuiling zich niet verspreid.;-)

Ik ben er niet boos om nee.

kelt 28 februari 2016 08:40

Kijk,

Mijn dieseltje(3-cilinder 1,4TDi) komt op jaren,en er mag verwacht worden dat het in de komende 5 jaar vervangen mag worden door........euhm....ja door wat eigenlijk?

Even opmerken dat de prijs aan de pomp voor diesel momenteel zowat 1€/l is en voor benzine 1,2€/l.

Samen met het,nog steeds,minder verbruik per kilometer tikt dat ZEER serieus aan.Zelfs bij iemand als mezelf die zijn wagen uiterst beredeneerd gebruikt.Bemerk hoe zelfs mijn "antiekje" uiterst verdienstelijk blijft presteren,door de band genomen net boven de 5 liter per 100 km "stadsverkeer")

Als men diesel wil wegduwen uit,bijvoorbeeld,het personenwagenpark dan zal er een beetje meer en betere keuze mogen zijn dan.....benzine.

De andere alternatieven,electriciteit,CNG,LPG zijn ofwel te duur ofwel onvindbaar en kunnen dus niet als alternatieven beschouwd worden.Ze zitten gevangen in een "kip en ei" situatie.

maddox 28 februari 2016 08:43

Hetzelfde hier kelt, en ik vermoed dat het een CNG bestelbusje gaat worden na deze diesel monovolumer.

Tenzij er een enorme doorbraak gemaakt wordt kwa electrisch rijden, en een electrische wagen van minder dan €18K* met een bereik van 300km op de markt komt.

* zonder vergiftigde staatscadeaus...

Universalia 29 februari 2016 10:45

Geloofwaardig wat men op die site weergeeft, buiten nee? 8-)

Luchtkwaliteit in Vlaanderen

Micele 29 februari 2016 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8010864)
Geloofwaardig wat men op die site weergeeft, buiten nee? 8-)

Luchtkwaliteit in Vlaanderen

Ze VMM , meten het schadelijkste ultrafijnstof PM 0,1 nog altijd NIET.
Ttz het aantal nanodeeltjes (< 100 nanometer) fijnstof van alle dieselmotoren en -dieselverbranders wordt niet eens gemeten zelfs nog niet in 2016. Dus alle ultrafijnstof van al verkeer op de weg, water en lucht wordt nog niet eens gemeten. Hypocriet toch?

Citaat:

http://www.stadslabluchtkwaliteit.nl/metenisweten/

In de lucht bevinden zich allerlei deeltjes. Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met een slechte luchtkwaliteit? Wat voor deeltjes zitten er in de lucht? En hoe kun je de samenstelling van de lucht meten?
Er zijn verschillende instanties die zich in Rotterdam bezighouden met de luchtkwaliteit in Rotterdam. We hebben deze partijen gevraagd om ons een beeld te geven van wat er precies gemeten wordt, hoe er gemeten wordt en waarom. Een eenduidig antwoord hierop blijkt niet zo maar te geven. En tegelijkertijd toont de complexiteit van het onderwerp ook te belang aan van het Stadslab Luchtkwaliteit.
Behalve dat we experts bevragen, zijn we zelf ook aan het meten geslagen. Gewapend met een Dylos 1700 hebben we op en aan de ’s-Gravendijkwal fijnstofmetingen gedaan. Er is gemeten naar PM2.5, omdat PM2.5 ook een indicatie geeft van de invloed van auto- en vrachtverkeer op de “s Gravendijkwal. Liever nog zouden wij PM0,1 hebben gemeten, omdat deze ultrafijnstofdeeltjes nog schadelijker zijn voor de gezondheid. Maar helaas ligt dat buiten onze budgettaire mogelijkheden.

evenement 2: meten is weten 28 mei 2015
Hieronder het filmverslag van het tweede stadslab evenement “Meten is Weten, of of niet?!” en een aantal van onze bevindingen uit gesprekken met experts en resultaten van onze eigen metingen.
Meten is idd weten, en wat men niet meet - het gezondheidsschadelijkste - weet men dan maar niet. :roll:

Micele 9 april 2016 18:23

Dieselaccijns gaat deze zomer al stijgen ipv januari 2017 (deel van taxshift).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be