Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Aasgier multinational Audi Brussels mag Tesla-concurrent bouwen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228084)

De schoofzak 20 januari 2016 11:58

Aasgier multinational Audi Brussels mag Tesla-concurrent bouwen
 
Die uitzuigers komen hier wat profiteren van onze arbeidskrachten, die door al dat werk niet kunnen doppen ....
zullen we ze eventjes wegpesten met wat belastingen ?


Ik vind het zeer goed nieuws: werkgelegenheid in een topsegment.

titel: 'Beslissing Audi is een fantastisch signaal'
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160120_02079236


Citaat:

Audi Brussels gaat vanaf 2018 de eerste elektrische SUV van Audi bouwen. Dat wordt officieel bevestigd door het moederconcern. Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) en technologiefederatie Agoria reageren verheugd.

Audi Brussels zal vanaf 2018 een honderd procent elektrische suv bouwen. Dat berichtte de krant De Tijd woensdagochtend, en wordt intussen officieel bevestigd door de Duitse autobouwer. De fabriek zal ook de batterijen produceren voor de elektrische wagens. Audi Brussels wordt bijgevolg 'een sleutelfabriek voor elektrische mobiliteit' in de Volkswagengroep, aldus Audi in een mededeling.

De assemblageopdracht voor de concurrent van Tesla, die momenteel de naam E-tron Quattro draagt, wordt vandaag bekendgemaakt. Gisteren gaf het moederbedrijf van Audi, Volkswagen groen licht. Dat vernam De Tijd.

De auto die in Vorst gemaakt zal worden vanaf 2018, is de eerste volledig elektrische SUV van Audi. De concurrent draagt momenteel de naam 'E-tron Quattro', en wordt nu al gezien als rechtstreekse concurrent van de Tesla 'Model X'.

De Duitse luxewagenbouwer, dochter van autoconcern Volkswagen, heeft tijdens de technologiebeurs CES in Las Vegas zijn studiemodel met elektrische aandrijving voorgesteld. Audi bevestigde echter in december al de komst van een elektrische SUV in 2018.

Het studiemodel Audi E-tron Quattro concept, een puur elektrisch aangedreven sportieve SUV, moest op de CES de elektrificatiestrategie van Audi illustreren. Het model heeft drie elektromotoren met een totaal vermogen tot 370 kW, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in zowat 4,6 seconden. De accu met een capaciteit van 95 kWh zorgt voor een rijbereik van meer dan 500 km. Het technische studiemodel blikt vooruit op een toekomstig seriemodel van het merk, dat in 2018 op de markt zal verschijnen. De Audi e-tron quattro concept combineert alle functies van gestuurd rijden, zoals autonoom rijden in files en afstandsbediend parkeren.

De beslissing is goed nieuws voor de 2.500 werknemers van de Audi-fabriek in Vorst. Ze wachten al bijna twee jaar op een opvolger voor de stadsauto A1, die er sinds 2008 van de band rolt. Technologiefederatie Agoria reageert alvast verheugd op het nieuws. 'Dat een autobouwer als Audi voor ons land kiest, is een fantastisch signaal', vindt ceo Marc Lambotte.

Van Overtveldt is zeer verheugd

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) beloofde eind vorig jaar nog 100 miljoen euro aan steunmaatregelen voor de Audifabriek in Vorst, als die vanaf 2018 de nieuwe wagen zou mogen bouwen. Die stevige ruggensteun moest de fabriek aantrekkelijk maken in de ogen van de Duitse decision makers die waarschijnlijk eind oktober de knoop doorhakken. De fikse som aan overheidssteun moet tegengewicht bieden aan de loonkostenhandicap die de Belgische fabriek heeft tegenover de Spaanse en Hongaarse vestigingen.

De minister reageerde woensdag dan ook 'zeer verheugd' op het nieuws. 'De beslissing van Audi is belangrijk, omdat de voorbije jaren de negatieve berichtgeving uit de sector overheerste. Duizenden banen gingen daarbij verloren. Nu is er perspectief op forse investeringen en jobs. En dat binnen een belangrijk segment van de markt naar de toekomst toe. Dat past perfect in de strategie van de regering om in te zetten op innovatie. '

Van Overtveldt zegt de jongste maanden diverse overlegmomenten te hebben gehad met de directie van Audi, waarbij 'uitgebreide toelichting gegeven [werd] bij de diverse steunmaatregelen waarop Audi aanspraak zou kunnen maken bij een nieuwe investering in Vorst. Ik ben dan ook heel erg verheugd dat we Audi hebben kunnen overtuigen van het verbeterde investeringsklimaat en van de troeven van de tax shift die de lasten op arbeid aanzienlijk verlaagt. Het herstelbeleid van de regering is gericht op het behouden en aantrekken van jobs.'

vlijmscherp 20 januari 2016 12:03

ander artikel hierover:
http://trends.knack.be/economie/bedr...al-648073.html


Citaat:

De ACV-secretaris herinnert aan de afspraken die werden gemaakt in 2007 - toen Audi de fabriek overnam - over flexibiliteit, kostenbeheersing en de organisatie van het sociaal overleg. "Een moeilijke periode waarin héél wat inspanningen van het personeel werden gevraagd om een volwaardige Audi-vestiging te worden. We hebben intussen geleerd om met elkaar te praten in plaats van het conflictmodel te hanteren: het overlegmodel, een moderne vorm van vakbondswerk die tot resultaat kan leiden. Vandaag plukken we de vruchten van deze ommekeer".
maw, vakbonden kunnen als ze zich constructief opstellen, een meerwaarde zijn voor een bedrijf.

Kan iemand dat eens gaan zeggen aan de Franstalige spoorvakbonden?

TREBRON 20 januari 2016 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7969078)
ander artikel hierover:
http://trends.knack.be/economie/bedr...al-648073.html




maw, vakbonden kunnen als ze zich constructief opstellen, een meerwaarde zijn voor een bedrijf.

Kan iemand dat eens gaan zeggen aan de Franstalige spoorvakbonden?

Die verstaan geen Vlaams........................

Sukkelaar 20 januari 2016 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7969078)
ander artikel hierover:
http://trends.knack.be/economie/bedr...al-648073.html




maw, vakbonden kunnen als ze zich constructief opstellen, een meerwaarde zijn voor een bedrijf.

Kan iemand dat eens gaan zeggen aan de Franstalige spoorvakbonden?

Dat zijn politieke vakbonden waarvan je geen constructieve opstelling mag verwachten zolang hun partij niet in de regering zit.

Libro 20 januari 2016 19:48

Werk is werk, ook al is het in de productie van een overprijsde kapitalistenbak in plaats van een auto die het volk écht nodig heeft.

Zeus 21 januari 2016 08:48

Dat is helemaal geen signaal dat deze regering België weer aantrekkelijk heeft gemaakt voor de maakindustrie.

Die toewijzing aan Audi Vorst staat stijf van de subsidies. Dat heeft niets te maken met duurzaam economisch beleid, goed investeringsklimaat of concurrentialiteit.

Vrijheideerst 21 januari 2016 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7969678)
Werk is werk, ook al is het in de productie van een overprijsde kapitalistenbak in plaats van een auto die het volk écht nodig heeft.

Zegt de man met een Ferrari en Lamborghini logo als avatar. :roll:

Uiteindelijk vind ik de jubelberichten een beetje misplaatst, die E-Tron is inderdaad, zoals de meeste electrische wagens, niet voor de gewone man en zal met minder volk in héél kleine aantallen worden gebouwd.

De A1 gaat verhuizen naar Spanje, naar de Seat fabriek.

Henri1 21 januari 2016 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7969075)
Die uitzuigers komen hier wat profiteren van onze arbeidskrachten, die door al dat werk niet kunnen doppen ....
zullen we ze eventjes wegpesten met wat belastingen ?


Ik vind het zeer goed nieuws: werkgelegenheid in een topsegment.

titel: 'Beslissing Audi is een fantastisch signaal'
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160120_02079236

U doet er echt alles aan om het werk van deze regering te verheerlijken hé ?

Een topsegment zegt u.
Inderdaad. Wie gaat die extreem dure wagen kopen ?
Wat als die niet aanslaat ?

Ondertussen bent u de A1 wel kwijt......


Misschien wel het perfecte scenario voor Audi om Vorst te sluiten.
Eerst de brood-en-boter wagen er weghalen en iedereen sussen met een luxe SUV.

Na 2 jaar zeggen ze dat hij niet verkoopt en ze moeten ocharme hun fabriek sluiten.
Audi komt ermee weg zonder imagoschade.


Zoiets kunnen de domme politici van deze regering niet inschatten.
Hopelijk krijg ik ongelijk en zij gelijk.

Zeus 21 januari 2016 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7970363)
U doet er echt alles aan om het werk van deze regering te verheerlijken hé ?

Een topsegment zegt u.
Inderdaad. Wie gaat die extreem dure wagen kopen ?
Wat als die niet aanslaat ?

Ondertussen bent u de A1 wel kwijt......


Misschien wel het perfecte scenario voor Audi om Vorst te sluiten.
Eerst de brood-en-boter wagen er weghalen en iedereen sussen met een luxe SUV.

Na 2 jaar zeggen ze dat hij niet verkoopt en ze moeten ocharme hun fabriek sluiten.
Audi komt ermee weg zonder imagoschade.


Zoiets kunnen de domme politici van deze regering niet inschatten.
Hopelijk krijg ik ongelijk en zij gelijk.

Ik denk dat jij wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Ik heb gehoord dat Audi rekent op 150 000 van die dingen per jaar. Tesla verkoopt met 2 modellen (X en S) 50 000 elektrische wagens.

De elektrische hype gaat wel heel hard mogen aantrekken.

Libro 21 januari 2016 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7970035)
Zegt de man met een Ferrari en Lamborghini logo als avatar. :roll:

'k Weet het: ik word soms gek van mijn eigen gespleten persoonlijkheid.

Mambo 21 januari 2016 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7970363)
U doet er echt alles aan om het werk van deze regering te verheerlijken hé ?

Een topsegment zegt u.
Inderdaad. Wie gaat die extreem dure wagen kopen ?
Wat als die niet aanslaat ?

Ondertussen bent u de A1 wel kwijt......


Misschien wel het perfecte scenario voor Audi om Vorst te sluiten.
Eerst de brood-en-boter wagen er weghalen en iedereen sussen met een luxe SUV.

Na 2 jaar zeggen ze dat hij niet verkoopt en ze moeten ocharme hun fabriek sluiten.
Audi komt ermee weg zonder imagoschade.


Zoiets kunnen de domme politici van deze regering niet inschatten.
Hopelijk krijg ik ongelijk en zij gelijk.

Je krijgt gelijk.

Odol 21 januari 2016 20:53

Ze zullen die multinational weer veel geld toegestopt hebben. Misschien was dat zelfs niet nodig, die fabriek die stond hier toch al.

Libro 21 januari 2016 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7970035)
Zegt de man met een Ferrari en Lamborghini logo als avatar. :roll:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7970557)
'k Weet het: ik word soms gek van mijn eigen gespleten persoonlijkheid.

Wij hebben onze avatar aangepast. ;-)

Libro 21 januari 2016 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7970370)
Ik denk dat jij wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Ik heb gehoord dat Audi rekent op 150 000 van die dingen per jaar. Tesla verkoopt met 2 modellen (X en S) 50 000 elektrische wagens.

De elektrische hype gaat wel heel hard mogen aantrekken.

Heel erg hard mogen aantrekken: Renault heeft "betaalbare" EV's (zoals de Zoë) maar die zie je nu niet bepaald op alle hoeken van de straat. Enkel Tesla kom je regelmatig tegen en hier en daar een BMW i8. Niet meteen auto's voor een doorsnee beurs.

Tavek 21 januari 2016 23:10

Laadinfrastructuur
Fiscaliteit
Betaalbare e-wagens

Als aan die drie voorwaarden voldaan is, komen ze. De meeste e-wagens kosten nu nog halve huizen.

De schoofzak 22 januari 2016 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7970363)
U doet er echt alles aan om het werk van deze regering te verheerlijken hé ?
...

Ja, de Schoof ziet nu eenmaal liever een fabriek van enig technisch niveau in zijn buurt, dan een simpele loods waar Trabantjes of Volga's gemaakt worden.

En wie die dure spullen koopt ? Zij die dat kunnen betalen.
En met dat geld, worden dan werknemers betaald.

Meer moet dat niet zijn.

.

Scherven A. Mok 23 januari 2016 07:10

De ene multinational is de andere niet. Je kan Audi moeilijk vergelijken met Apple. Audi werkt met zeer kleine winstmarges, veel hoogopgeleid personeel, eigen R&D, ... . Apple werkt met zeer weinig hoog opgeleid personeel, waanzinnige hoge winstmarges, zeer weinig eigen R&D, kinderarbeid, belastingontduiking, ... . Audi zal ook wel trachten belasting te ontwijken maar niet in die mate van de apples en googles van de wereld die nochtans alles te danken hebben aan logaritmes ontwikkeld aan overheidsinstellingen. Audi produceert waarde en Google kapitaliseert op waarde. http://forum.politics.be/showthread.php?t=227485
Nu ja, mocht het rendabel en doenbaar zijn om auto's in Bangladesh te produceren en die naar Griekenland te verschepen zouden ze het zich ook niet laten waarschijnlijk. Voor Van Overtveldt z'n schoon ogen blijven ze hier ook niet hoor.

Vrijheideerst 23 januari 2016 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7970763)
Wij hebben onze avatar aangepast. ;-)

Flink hoor :magniet:


;-)

De schoofzak 23 januari 2016 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7971837)
De ene multinational is de andere niet. Je kan Audi moeilijk vergelijken met Apple. Audi werkt met zeer kleine winstmarges, veel hoogopgeleid personeel, eigen R&D, ... . Apple werkt met zeer weinig hoog opgeleid personeel, waanzinnige hoge winstmarges, zeer weinig eigen R&D, kinderarbeid, belastingontduiking, ... . Audi zal ook wel trachten belasting te ontwijken maar niet in die mate van de apples en googles van de wereld die nochtans alles te danken hebben aan logaritmes ontwikkeld aan overheidsinstellingen. Audi produceert waarde en Google kapitaliseert op waarde. http://forum.politics.be/showthread.php?t=227485
Nu ja, mocht het rendabel en doenbaar zijn om auto's in Bangladesh te produceren en die naar Griekenland te verschepen zouden ze het zich ook niet laten waarschijnlijk. Voor Van Overtveldt z'n schoon ogen blijven ze hier ook niet hoor.

Je legt het principe van marktwerking en marktconformiteit zeer goed uit.

En je weeklaag tegenover apple: zo mogen niets uitbrengen of 't is file aan de winkels over heel de wereld ....

Maar wat mij nu opvalt: het voetbal werkt ook met zeer weinig topmensen die waanzinnige bedragen verdienen.
Pleit jij ook om in die sector iets te doen, en ondertussen hen te verwijten dat ze aasgieren zijn ? Is Kompany een aasgier omdat hij niet naar Cercle Brugge gaat sjotten voor maar 10.000 euro per maand, ipv nu per dag ?

.

Henri1 23 januari 2016 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7971406)
Ja, de Schoof ziet nu eenmaal liever een fabriek van enig technisch niveau in zijn buurt, dan een simpele loods waar Trabantjes of Volga's gemaakt worden.

En wie die dure spullen koopt ? Zij die dat kunnen betalen.
En met dat geld, worden dan werknemers betaald.

Meer moet dat niet zijn.

.

U heeft blijkbaar weinig kaas gegeten van hetgeen het hier om gaat ?

U vergelijkt de A1 met een Trabant of Volga ?

De A1 zit in het topsegment van de kleine wagens, zowel technologisch als prijstechnisch.
Uw uitleg trekt dus nergens op.

U quote ook niet mijn volledige post, wellicht wilt u zo de moeilijk vragen ontwijken ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be