![]() |
Ongeval veroorzaakt, dan moet je de signalisatie betalen.
Verkeer Wie een ongeval veroorzaakt op de autosnelweg, zal binnenkort ook mogen opdraaien voor de verkeerssignalisatie die moet geplaatst worden. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil de signalisatie bij ongevallen voortaan immers uitbesteden aan een privéfirma. Die zal de rekening dan presenteren aan de brokkenmaker. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
Bij ongevallen op autosnelwegen komen steeds twee politieteams ter plaatse. Een om de vaststellingen te doen en een om het verkeer in goede banen te leiden en de signalisatie te verzorgen. Minister Jambon wil daar nu komaf mee maken. Het plaatsen van kegeltjes en andere signalisatie hoort volgens Jambon niet tot de kerntaken van de politie. In het kerntakenplan dat de minister gisteren voorstelde, staat onder meer dat hij de signalisatie wil uitbesteden aan privéfirma's. De kost van hun interventie zou dan doorgerekend worden aan de veroorzaker van een ongeval. Wellicht wordt dat dan via de autoverzekering geregeld, maar die zal dan ook duurder worden. De facto is dit een belastingverhoging voor iedereen, ook voor wie geen ongeval veroorzaakt' Jan Jambon (N-VA) denkt niet dat verzekeringspolissen sowieso duurder zullen worden door zijn voorstel om de signalisatie na ongevallen niet langer door de politie te laten uitvoeren. Sp.a-fractieleidster Meryame Kitir vreest echter van wel en hekelt de impact op jongeren. "Het is misschien een besparing voor uw departement, maar in de realiteit betekent het dat de verzekeringspremies voor iedereen verhoogd zullen worden. Dus de facto is dit een belastingverhoging voor iedereen, ook voor wie geen ongeval veroorzaakt", sneerde Kitir. "Nooit gezegd dat verplichte verzekering zou zijn" Jambon ziet dat echter anders. "Ik heb nooit gezegd dat we een verplichte verzekering gaan opleggen. Ik kan me wel voorstellen dat verzekeringsmaatschappijen dit optioneel zouden aanbieden, als uitbreiding van het verzekeringspakket", reageerde de N-VA'er. "Dit is voor mij hetzelfde principe als 'de vervuiler betaalt': de veroorzaker draait op voor de kosten." Kitir toonde zich echter niet overtuigd. Zij vreest dat verzekeringsmaatschappijen de extra kost mee zullen willen dekken, inclusief dus hogere premies. Vooral voor jongeren zou dat slecht nieuws zijn. Zij betalen zich nu vaak al blauw aan hun autoverzekering, aldus nog de socialiste. Politie word toch betaald van het belastingsgeld in België. Dus nu weer extra kosten, een platte belasting. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kijken hoe je dan piept. |
Betalen we daar niet voor via de verkeers- en allerhande andere taxen en belastingen?
|
het doet er niet toe, dat is ook responsabiliseren en een tax shift doen. Dus je doet alle dienstverleningen betalen. Nu de fout die er kan gebeuren en daar moet het debat over gaan, wie kiest er de leverancier van de diensten en is er een scherpe prijs onderhandeld...
|
Potje breek, potje betaal.
|
Citaat:
Dit is, opnieuw, een platte taxlift. |
Citaat:
|
mmmh ...betaald verzekering, kunnen wat duurder worden ook voor bestuurders die geen brokken maken, dus motorvoertuig-eigenaars betalen allemaal hun steentje...
Behalve als een voertuig van een overheidsinstelling fout is aan het ongeval dan betaald de overheid ... euh... de gemeenschap dus ook. Vest-broekzak. En het hoopje ambtenaren die dat in "go€de banen" gaan leiden betalen we dan ook. Naja meer als een honderdtal overbodige topambtenaars van de NMBS die zich vervelen zal het nooit kosten... :-D Citaat:
|
Ongelooflijk hoe de pers, èn forummers in deze draad, de logica niet kunnen volgen.
Jullie beseffen het waarschijnlijk niet, maar als nu die "dienstverlening" door de flikken gedaan wordt, dan heeft dat zijn kostprijs. En die prijs wordt betaald door elke belastingsplichtige. Ook hij of zij die geen auto heeft. Volgende stap is: wie kan het goedkoopst de noodzakelijke kwaliteitsvolle dienstverlening leveren ? Een team van x flikken over gans het land, in een flikkenauto ? Of een firma, genre touring of vab, met een team van x gewone werknemers met de nodige rijbewijzen ? Van mij mag zelfs het (Waalse) gewest trachten de dienstverlening te doen op hun autosnelwegen met een speciale ploeg ambtenaren die dan van hun gewestelijke minister van verkeer afhangen. En mag Wallonië zelf beslissen dan of ze dat financieren met eigen belastingen, ofwel facturen sturen. En wie betaalt in het systeem Jambon ? Elke chauffeur die verzekerd is. Het is dan aan de verzekeringen om de juiste tarieven op te leggen aan hun klanten. Met een juiste tarifering, bekom je een mix van solidariteit onder de chauffeurs, en het principe van 'potje breken, potje betalen'. Off topic, maar toch in hetzelfde genre: ge moet eens op fietspaden kijken hoeveel glassplinsters er liggen. Van al die ongevallen met auto's, waar de flikken gauw gauw met een veegborstel de scherven opzij (onder de grasmat bij wijze van spreken) vegen. Ik vind dat voor elk ongeval waar rommel op straat komt te liggen, een prive firma, een dienst van de gemeente of de brandweer ter plaatse moet komen voor een deftige ecologische en propere opkuis. Ook op kosten van de wegpiraat. . |
Citaat:
Ik google willekeurig: Citaat:
Euh krijgen "we" dan x% korting op de wegentaks als dat goedkoper kan gedaan worden, of wordt de wegentaks duurder ? :-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het zal dan wel zo zijn hé. |
Citaat:
|
Is het de taak van onderwijspersoneel om de bewaking of toezicht te doen op de speelplaats?
Laat een privé firma dat doen en stuur de rekening op naar de ouders. |
Citaat:
Dank u. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be