Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fileprobleem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228155)

Snerror 22 januari 2016 05:54

Fileprobleem
 
Het wordt steeds erger en erger. Een drastische oplossing biedt zich aan.

De vrouw brengt het hier wat emo, maar ze heeft een punt.

http://www.demorgen.be/opinie/beste-...eren-b65542d3/

12,5 uur per week in de auto zitten is te veel, het openbaar vervoer is nog omslachtiger.

Welke drastische oplossing kan hier helpen?

Een goed idee (volgens mij): de regering zet een website / app op voor carpoolen met van/naar zones.

Even dagen rijden de nummerplaten die eindigen op een even getal, oneven dagen nummerplaten die eindigen op een oneven getal.

Snerror 22 januari 2016 05:55

Misschien beter in "Mobiliteit & verkeersveiligheid" geplaatst.

Skobelev 22 januari 2016 06:40

We kunnen met zijn allen stoppen met uit werken te gaan? Files opgelost. :cheer:

Snerror 22 januari 2016 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7970920)
We kunnen met zijn allen stoppen met uit werken te gaan? Files opgelost. :cheer:

Binnenkort geraken we er gewoon niet meer!

Snerror 22 januari 2016 07:41

Vreemd dat iedereen er gewoon blijft instaan zonder zich af te vragen of het ook anders kan.

"Het is nu eenmaal zo"-mentaliteit?

Anna List 22 januari 2016 07:41

er is maar één onmiddellijk implementeerbaar werkelijk alternatief : de fiets.

een groot fiets-infrastructuur-plan zou de meeste mensen moeten kunnen verleiden om de fiets te nemen voor de meeste van hun verplaatsingen <15 km bvb ... op dat moment is het gros van de fileproblemen opgelost.

subocaj 22 januari 2016 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 7970925)
Binnenkort geraken we er gewoon niet meer!

De baas moet controle over je kunnen houden, anders konden ze de helft van de ambtenaren en de helft van de "bedienden" thuis laten werken.
Alle communicatie kanalen bestaan.

Snerror 22 januari 2016 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7970929)
er is maar één onmiddellijk implementeerbaar werkelijk alternatief : de fiets.

een groot fiets-infrastructuur-plan zou de meeste mensen moeten kunnen verleiden om de fiets te nemen voor de meeste van hun verplaatsingen <15 km bvb ... op dat moment is het gros van de fileproblemen opgelost.

De elektrische fiets is daarvoor een aanrader. Makkelijk 45 km/u als je een beetje een degelijke fiets koopt.

Snerror 22 januari 2016 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 7970930)
De baas moet controle over je kunnen houden, anders konden ze de helft van de ambtenaren en de helft van de "bedienden" thuis laten werken.
Alle communicatie kanalen bestaan.

Dat is idd ook een deel van het probleem, een beetje een 20e eeuw mentaliteit.

Beter zou zijn om gewoon te verwachten dat het werk af is in plaats van 8 uur aanwezig te zijn.

Maar concreet, zou je zoiets in een wet kunnen gieten om het fileprobleem op te lossen?

Bijvoorbeeld, "als een werknemer van thuis uit kan werken zonder nadelige effecten moet dat minstens 2 dagen per week". :-)

de vuile muilekoek 22 januari 2016 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 7970913)
Het wordt steeds erger en erger. Een drastische oplossing biedt zich aan.

De vrouw brengt het hier wat emo, maar ze heeft een punt.

http://www.demorgen.be/opinie/beste-...eren-b65542d3/

12,5 uur per week in de auto zitten is te veel, het openbaar vervoer is nog omslachtiger.

Welke drastische oplossing kan hier helpen?

Een goed idee (volgens mij): de regering zet een website / app op voor carpoolen met van/naar zones.

Even dagen rijden de nummerplaten die eindigen op een even getal, oneven dagen nummerplaten die eindigen op een oneven getal.

Ik zou een bromfiets kopen en ik rijd lekker door ....en langs de file van wagens ....brom brom:roll:

Blue Sky 22 januari 2016 10:14

Kan het anders? Uiteraard kan dat, gewoon eerst even nadenken alvoor te ageren. Het is gewoon allemaal een kwestie van organisatie, planning en verantwoordelijkheid opnemen.

De auto heeft ervoor gezorgd dat mensen ver en afgelegen van hun werk zijn gaan wonen, daar ze niet meer afhankelijk waren van het openbaar vervoer. Gezien de toenemende mate waarin dit gebeurt, de toenemende bevolkingsdichtheid en ook de centrale vestiging van bedrijven leidt dat onvermijdelijk tot verkeersproblemen en files.
Kortom in een eerste fase moet men er terug voor zorgen dat mensen dichter bij huis gaan werken of dichter gaan wonen bij hun werk. Noodzakelijk hierbij is dat de overheid het nodige kader creëert opdat mensen dat zouden doen. Dat bereikt men door bv de vergoeding woon-werkverkeer te beperken tot een bepaalde afstand en door brandstofprijzen te verhogen. Als mensen merken dat ze voor job A per maand € X verdienen en voor de meer afgelegen job B € X+ 100 Euro, maar dat wanneer ze verplaatsingskosten en brandstofkosten in rekening brengen job A toch meer verdient, dan zullen ze niet meer geneigd zijn om voor job B te kiezen.

Daarmee samen hangt een verhoogde woonflexibiliteit, dit wil zeggen verlaagde kosten bij overdracht van een woning. Thans komt er telkens meer dan 10% kosten bij wanneer je een woning verkoopt.
Daarnaast heb je het feit dat mensen automatisch, zonder nadenken, hun wagen nemen zodra ze zich moeten verplaatsen. Als kippen zonder kop. Wanneer de andere mensen dan net hetzelfde doen als zij, dan staan ze vervolgens allemaal samen in de file. Ben Weyts is dan natuurlijk de grote boeman en krijgt allerhande verwensingen naar zijn hoofd geslingerd, maar de keuze van het vervoermiddel is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het individu zelf. Gezien zowat de helft van de werknemers op minder dan 10 km van het werk woont, zijn er dus alternatieven genoeg voor de auto. 10 Km is perfect fietsbaar en in tijden van de e-bike is zelfs 15 km vlot overbrugbaar. De overheid dient er hier weer voor te zorgen dat alternatieven aantrekkelijker worden en dat de auto dat minder wordt door bv fietsvergoedingen enz., hogere gebruikskosten en minder faciliteiten voor de auto enz.

De inplanting van de werkplek en de timing van het maken van de verplaatsing zijn eveneens cruciaal. Als alle bedrijven zich op dezelfde plek nestelen en iedereen gaat op hetzelfde moment werken, bij voorkeur dan nog met de auto, tja dan is het de logica zelve dat het verkeer overal muurvast zit.

Tenslotte heb je carpoolen, thuiswerken ed die ook een positieve bijdrage hebben tot het reduceren van het verkeer.

Mensen zijn eigenlijk een zootje ongeregeld. Overal vertonen ze hetzelfde domme gedrag. Van Afrika tot in Amerika van op de Himalaya tot in de woestijn. Het moge duidelijk wezen dat zonder de nodige ingrepen van de overheid we overal afstevenen op een compleet verkeersinfarct. Want als er iets is waarin mensen uitblinken dan is het wel volharden in hun dommigheid en met tunnelvisie vastgeroest zitten in hun gewoontes.

fred vanhove 22 januari 2016 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 7970928)
Vreemd dat iedereen er gewoon blijft instaan zonder zich af te vragen of het ook anders kan.

"Het is nu eenmaal zo"-mentaliteit?

Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig:-)

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis:roll:

de vuile muilekoek 22 januari 2016 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7971031)
Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig:-)

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis:roll:

Ja jonge mensen :roll: ik denk dat niet hoor die rijden altijd zo gehaast in onze gemeente waar staat 30 jagen ze u op .... ze willen snel snel rap rap ...O my God:roll:

fred vanhove 22 januari 2016 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7971024)
Kan het anders? Uiteraard kan dat, gewoon eerst even nadenken alvoor te ageren. Het is gewoon allemaal een kwestie van organisatie, planning en verantwoordelijkheid opnemen.

De auto heeft ervoor gezorgd dat mensen ver en afgelegen van hun werk zijn gaan wonen, daar ze niet meer afhankelijk waren van het openbaar vervoer. Gezien de toenemende mate waarin dit gebeurt, de toenemende bevolkingsdichtheid en ook de centrale vestiging van bedrijven leidt dat onvermijdelijk tot verkeersproblemen en files.
Kortom in een eerste fase moet men er terug voor zorgen dat mensen dichter bij huis gaan werken of dichter gaan wonen bij hun werk. Noodzakelijk hierbij is dat de overheid het nodige kader creëert opdat mensen dat zouden doen. Dat bereikt men door bv de vergoeding woon-werkverkeer te beperken tot een bepaalde afstand en door brandstofprijzen te verhogen. Als mensen merken dat ze voor job A per maand € X verdienen en voor de meer afgelegen job B € X+ 100 Euro, maar dat wanneer ze verplaatsingskosten en brandstofkosten in rekening brengen job A toch meer verdient, dan zullen ze niet meer geneigd zijn om voor job B te kiezen.

Daarmee samen hangt een verhoogde woonflexibiliteit, dit wil zeggen verlaagde kosten bij overdracht van een woning. Thans komt er telkens meer dan 10% kosten bij wanneer je een woning verkoopt.
Daarnaast heb je het feit dat mensen automatisch, zonder nadenken, hun wagen nemen zodra ze zich moeten verplaatsen. Als kippen zonder kop. Wanneer de andere mensen dan net hetzelfde doen als zij, dan staan ze vervolgens allemaal samen in de file. Ben Weyts is dan natuurlijk de grote boeman en krijgt allerhande verwensingen naar zijn hoofd geslingerd, maar de keuze van het vervoermiddel is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het individu zelf. Gezien zowat de helft van de werknemers op minder dan 10 km van het werk woont, zijn er dus alternatieven genoeg voor de auto. 10 Km is perfect fietsbaar en in tijden van de e-bike is zelfs 15 km vlot overbrugbaar. De overheid dient er hier weer voor te zorgen dat alternatieven aantrekkelijker worden en dat de auto dat minder wordt door bv fietsvergoedingen enz., hogere gebruikskosten en minder faciliteiten voor de auto enz.

De inplanting van de werkplek en de timing van het maken van de verplaatsing zijn eveneens cruciaal. Als alle bedrijven zich op dezelfde plek nestelen en iedereen gaat op hetzelfde moment werken, bij voorkeur dan nog met de auto, tja dan is het de logica zelve dat het verkeer overal muurvast zit.

Tenslotte heb je carpoolen, thuiswerken ed die ook een positieve bijdrage hebben tot het reduceren van het verkeer.

Mensen zijn eigenlijk een zootje ongeregeld. Overal vertonen ze hetzelfde domme gedrag. Van Afrika tot in Amerika van op de Himalaya tot in de woestijn. Het moge duidelijk wezen dat zonder de nodige ingrepen van de overheid we overal afstevenen op een compleet verkeersinfarct. Want als er iets is waarin mensen uitblinken dan is het wel volharden in hun dommigheid en met tunnelvisie vastgeroest zitten in hun gewoontes.

Denk jij nu echt dat je de dametjes die in Brusselse administraties werken....met hun pas geföhnd kapsel hun pumps en Louis Vuiton saccoche uit hun Golf cabrio zal krijgen om ze op een fiets te zetten ?

Ik woon vlakbij een werklozenkas .......ik zie hier zelfs geen enkel werkloze met de fiets toekomen

Ik bewonder je utopisme.

de vuile muilekoek 22 januari 2016 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7971040)
Denk jij nu echt dat je de dametjes die in Brusselse administraties werken....met hun pas geföhnd kapsel hun pumps en Louis Vuiton saccoche uit hun Golf cabrio zal krijgen om ze op een fiets te zetten ?

Ik woon vlakbij een werklozenkas .......ik zie hier zelfs geen enkel werkloze met de fiets toekomen

Ik bewonder je utopisme.

Dit is een stijl uit de jaren 1990 ...weet je dat dan niet:roll: wie loopt nu nog zo fijn besnaard rond in deze tijden....

Blue Sky 22 januari 2016 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7971040)
Denk jij nu echt dat je de dametjes die in Brusselse administraties werken....met hun pas geföhnd kapsel hun pumps en Louis Vuiton saccoche uit hun Golf cabrio zal krijgen om ze op een fiets te zetten ?

Ik woon vlakbij een werklozenkas .......ik zie hier zelfs geen enkel werkloze met de fiets toekomen

Ik bewonder je utopisme.

Dat is geen utopie, ik stel gewoon oplossingen voor om een verkeerinfarct af te wenden. In Nederland zijn er tal van dametjes die met de fiets naar hun werk gaan, dus ik zie niet in waarom dit hier niet zou kunnen. Natuurlijk zijn de mensen hier heel wat meer bekrompen, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk zou zijn. Het is ook niet zo dat iedereen zich met de fiets moet gaan verplaatsen hé. Ik stel wel vast dat het fietsgebruik voor woon-werk verplaatsingen in de lift zit.

Blue Sky 22 januari 2016 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7971031)
Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig:-)

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis:roll:

Ik bewonder uw "wishful thinking".

http://www.jobat.be/nl/artikels/mark...en-tegen-auto/

Skobelev 22 januari 2016 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7970929)
er is maar één onmiddellijk implementeerbaar werkelijk alternatief : de fiets.

een groot fiets-infrastructuur-plan zou de meeste mensen moeten kunnen verleiden om de fiets te nemen voor de meeste van hun verplaatsingen <15 km bvb ... op dat moment is het gros van de fileproblemen opgelost.

40km enkel....ik pas voor de fiets. Van thuis werken is ook geen optie behalve om rapporten te maken. Nu, veel file heb ik niet, al werk ik in het Brusselse. Gewoon (zeer) vroeg beginnen. ;-)

Skobelev 22 januari 2016 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7971031)
Alles went. Ik hoor bv jonge mensen veel minder over files klagen dan ouderen....ze zijn ermee geboren het hoort er nu éénmaal bij.....sommigen vinden het zelfs gezellig:-)

Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis:roll:

Daar heb je een punt. Als men mij vraagt waarom zo'n bakbeest met een 3l benzine is het antwoord : 'k zit liever in een salon dan op een taboeretje. ;-)

Maar er is nog een zekerheid waarom we met zen allen in de file staan. De wegeninfrastructuur, zeker de snelwegen, is nog nagenoeg dezelfde dan pakweg 40 jaar geleden.....terwijl gewestwegen van drie naar 2 rijstroken zijn "aangepest" en locale wegen vol verkeesremmers liggen. Je zou van minder in de file staan.

Drosamadaris 22 januari 2016 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 7970913)
Het wordt steeds erger en erger. Een drastische oplossing biedt zich aan.

De vrouw brengt het hier wat emo, maar ze heeft een punt.

http://www.demorgen.be/opinie/beste-...eren-b65542d3/

12,5 uur per week in de auto zitten is te veel, het openbaar vervoer is nog omslachtiger.

Welke drastische oplossing kan hier helpen?

Een goed idee (volgens mij): de regering zet een website / app op voor carpoolen met van/naar zones.

Even dagen rijden de nummerplaten die eindigen op een even getal, oneven dagen nummerplaten die eindigen op een oneven getal.

Welke oplossingen?
Easy: minder emo gezever, meer eigen verantwoordelijkheid opnemen. Ipv als dat madammeke te janken, klagen en zagen en naar anderen te kijken voor de oplossing, kan ze zelfs eens iets doen aan haar probleem en/of zelf eens nadenken van wat zij kan doen. Ze maakt immers zelf deel uit van het probleem.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be