![]() |
Fileprobleem
Het wordt steeds erger en erger. Een drastische oplossing biedt zich aan.
De vrouw brengt het hier wat emo, maar ze heeft een punt. http://www.demorgen.be/opinie/beste-...eren-b65542d3/ 12,5 uur per week in de auto zitten is te veel, het openbaar vervoer is nog omslachtiger. Welke drastische oplossing kan hier helpen? Een goed idee (volgens mij): de regering zet een website / app op voor carpoolen met van/naar zones. Even dagen rijden de nummerplaten die eindigen op een even getal, oneven dagen nummerplaten die eindigen op een oneven getal. |
Misschien beter in "Mobiliteit & verkeersveiligheid" geplaatst.
|
We kunnen met zijn allen stoppen met uit werken te gaan? Files opgelost. :cheer:
|
Citaat:
|
Vreemd dat iedereen er gewoon blijft instaan zonder zich af te vragen of het ook anders kan.
"Het is nu eenmaal zo"-mentaliteit? |
er is maar één onmiddellijk implementeerbaar werkelijk alternatief : de fiets.
een groot fiets-infrastructuur-plan zou de meeste mensen moeten kunnen verleiden om de fiets te nemen voor de meeste van hun verplaatsingen <15 km bvb ... op dat moment is het gros van de fileproblemen opgelost. |
Citaat:
Alle communicatie kanalen bestaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Beter zou zijn om gewoon te verwachten dat het werk af is in plaats van 8 uur aanwezig te zijn. Maar concreet, zou je zoiets in een wet kunnen gieten om het fileprobleem op te lossen? Bijvoorbeeld, "als een werknemer van thuis uit kan werken zonder nadelige effecten moet dat minstens 2 dagen per week". :-) |
Citaat:
|
Kan het anders? Uiteraard kan dat, gewoon eerst even nadenken alvoor te ageren. Het is gewoon allemaal een kwestie van organisatie, planning en verantwoordelijkheid opnemen.
De auto heeft ervoor gezorgd dat mensen ver en afgelegen van hun werk zijn gaan wonen, daar ze niet meer afhankelijk waren van het openbaar vervoer. Gezien de toenemende mate waarin dit gebeurt, de toenemende bevolkingsdichtheid en ook de centrale vestiging van bedrijven leidt dat onvermijdelijk tot verkeersproblemen en files. Kortom in een eerste fase moet men er terug voor zorgen dat mensen dichter bij huis gaan werken of dichter gaan wonen bij hun werk. Noodzakelijk hierbij is dat de overheid het nodige kader creëert opdat mensen dat zouden doen. Dat bereikt men door bv de vergoeding woon-werkverkeer te beperken tot een bepaalde afstand en door brandstofprijzen te verhogen. Als mensen merken dat ze voor job A per maand € X verdienen en voor de meer afgelegen job B € X+ 100 Euro, maar dat wanneer ze verplaatsingskosten en brandstofkosten in rekening brengen job A toch meer verdient, dan zullen ze niet meer geneigd zijn om voor job B te kiezen. Daarmee samen hangt een verhoogde woonflexibiliteit, dit wil zeggen verlaagde kosten bij overdracht van een woning. Thans komt er telkens meer dan 10% kosten bij wanneer je een woning verkoopt. Daarnaast heb je het feit dat mensen automatisch, zonder nadenken, hun wagen nemen zodra ze zich moeten verplaatsen. Als kippen zonder kop. Wanneer de andere mensen dan net hetzelfde doen als zij, dan staan ze vervolgens allemaal samen in de file. Ben Weyts is dan natuurlijk de grote boeman en krijgt allerhande verwensingen naar zijn hoofd geslingerd, maar de keuze van het vervoermiddel is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het individu zelf. Gezien zowat de helft van de werknemers op minder dan 10 km van het werk woont, zijn er dus alternatieven genoeg voor de auto. 10 Km is perfect fietsbaar en in tijden van de e-bike is zelfs 15 km vlot overbrugbaar. De overheid dient er hier weer voor te zorgen dat alternatieven aantrekkelijker worden en dat de auto dat minder wordt door bv fietsvergoedingen enz., hogere gebruikskosten en minder faciliteiten voor de auto enz. De inplanting van de werkplek en de timing van het maken van de verplaatsing zijn eveneens cruciaal. Als alle bedrijven zich op dezelfde plek nestelen en iedereen gaat op hetzelfde moment werken, bij voorkeur dan nog met de auto, tja dan is het de logica zelve dat het verkeer overal muurvast zit. Tenslotte heb je carpoolen, thuiswerken ed die ook een positieve bijdrage hebben tot het reduceren van het verkeer. Mensen zijn eigenlijk een zootje ongeregeld. Overal vertonen ze hetzelfde domme gedrag. Van Afrika tot in Amerika van op de Himalaya tot in de woestijn. Het moge duidelijk wezen dat zonder de nodige ingrepen van de overheid we overal afstevenen op een compleet verkeersinfarct. Want als er iets is waarin mensen uitblinken dan is het wel volharden in hun dommigheid en met tunnelvisie vastgeroest zitten in hun gewoontes. |
Citaat:
Komt er nog bij dat de moderne auto's in feite omzeggens hetzelfde comfort bieden dan een flatje....elektronische klimaatregeling.....automatische versnelling....digitale muziek.smartphone....koelkastje...make-up attributen...t'ja of je nu in een auto zit of op een stoel thuis:roll: |
Citaat:
|
Citaat:
Ik woon vlakbij een werklozenkas .......ik zie hier zelfs geen enkel werkloze met de fiets toekomen Ik bewonder je utopisme. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.jobat.be/nl/artikels/mark...en-tegen-auto/ |
Citaat:
|
Citaat:
Maar er is nog een zekerheid waarom we met zen allen in de file staan. De wegeninfrastructuur, zeker de snelwegen, is nog nagenoeg dezelfde dan pakweg 40 jaar geleden.....terwijl gewestwegen van drie naar 2 rijstroken zijn "aangepest" en locale wegen vol verkeesremmers liggen. Je zou van minder in de file staan. |
Citaat:
Easy: minder emo gezever, meer eigen verantwoordelijkheid opnemen. Ipv als dat madammeke te janken, klagen en zagen en naar anderen te kijken voor de oplossing, kan ze zelfs eens iets doen aan haar probleem en/of zelf eens nadenken van wat zij kan doen. Ze maakt immers zelf deel uit van het probleem. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be