Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Eigenares sleept huurder voor rechter omdat die kamer aanbiedt via Airbnb (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228274)

Universalia 26 januari 2016 11:15

Eigenares sleept huurder voor rechter omdat die kamer aanbiedt via Airbnb

Bron

Detail tekst:

Citaat:

Brugge - Mag je als huurder je appartement verhuren via Airbnb? Donderdag doet een rechter voor het eerst in ons land uitspraak over die vraag. Aanleiding is een klacht van een Brugse vrouw die merkte dat haar huurder geregeld toeristen over de vloer kreeg. De belangengroep Verenigde Eigenaars kijkt met veel interesse naar de uitspraak. “Dit kan een precedent vormen.”
Dat lijkt mij een 'duistere' vorm van onderverhuren. 8O

Misschien zie ik dat wel weer verkeerd, iets voor het Juridisch Forum misschien rubriek vastgoed recht/huren?

Ik zou de kost niet willen geven zij die zich bezig houden met onderverhuren tegenwoordig. :roll:

TheFourHorsemen 26 januari 2016 11:37

Ik kan de eigenares zeker begrijpen. Ben benieuwd wat hier gaat geoordeeld worden.

Universalia 26 januari 2016 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7975259)
Ik kan de eigenares zeker begrijpen. Ben benieuwd wat hier gaat geoordeeld worden.

Wel ik ben ook best benieuwd. :-D

(Was er een 'voorgeschiedenis' in de 'zaak', geen idee van 8O)

pajoske 26 januari 2016 11:51

Mij lijkt dit vrij duidelijk:

Citaat:

In het kader van de woninghuurwet mag je huurder je huis of appartement niet op eigen initiatief aan iemand anders onderverhuren tenzij je het daarmee eens bent. Je hoeft dat zelfs niet expliciet in de huurovereenkomst te regelen.

Verhuurt je huurder toch (een deel van) het huis aan iemand anders en ben je het daar niet mee eens, stuur hem dan dadelijk een aangetekende brief en vraag hem ermee te stoppen. Doet hij dat vervolgens nog niet, dan kan je naar de vrederechter stappen om daar de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen.
bron: http://immo.vlan.be/m/advies/huren/1...-onderverhuren

Het zou mij verbazen indien de rechter de verhuurder in het ongelijk zou stellen.

TheFourHorsemen 26 januari 2016 12:35

---

Johan Bollen 26 januari 2016 12:50

In Bolivia maakt men daar geen probleem van en dat vinden de toeristen geweldig. Zolang men maar het huis in goede conditie teruggeeft zou er eigenlijk geen probleem dienen te zijn. De hotels zullen echter een grotere lobby hebben dan de huurders is te verwachten. De kleintjes een centje laten bijverdienen... Dat kunnen we niet hebben. De enige hoop voor de huurders is een minderrestrictieve wetgeving in andere landen. In België is het moto "alle macht voor de corporaties" en "leve de kloof tussen arm en rijk" en "lang leve de prikkeldraad verkoop". Dwaasheid heeft ook zijn rechten zeker?

Anna List 26 januari 2016 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7975284)
Mij lijkt dit vrij duidelijk:

bron: http://immo.vlan.be/m/advies/huren/1...-onderverhuren

Het zou mij verbazen indien de rechter de verhuurder in het ongelijk zou stellen.

over welke verhuurder heb je t nu ? ;-)

pajoske 26 januari 2016 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7975390)
over welke verhuurder heb je t nu ? ;-)

Voor alle duidelijkheid: de eigenaar-verhuurder.

pajoske 26 januari 2016 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7975363)
In Bolivia maakt men daar geen probleem van en dat vinden de toeristen geweldig. Zolang men maar het huis in goede conditie teruggeeft zou er eigenlijk geen probleem dienen te zijn. De hotels zullen echter een grotere lobby hebben dan de huurders is te verwachten. De kleintjes een centje laten bijverdienen... Dat kunnen we niet hebben. De enige hoop voor de huurders is een minderrestrictieve wetgeving in andere landen. In België is het moto "alle macht voor de corporaties" en "leve de kloof tussen arm en rijk" en "lang leve de prikkeldraad verkoop". Dwaasheid heeft ook zijn rechten zeker?

Gaat men er in Bolivia ook zo licht overheen als de huurder een huis half afgebroken achterlaat?

Johan Bollen 26 januari 2016 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7975462)
Gaat men er in Bolivia ook zo licht overheen als de huurder een huis half afgebroken achterlaat?

Probleem met begrijpend lezen?

TheFourHorsemen 26 januari 2016 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7975363)

Het eigendomsrecht van de verhuurder en bijgevolg het recht om te beslissen wat er met zijn verhuurde eigendom gebeurt, zijn niet van belang voor u?

Johan Bollen 26 januari 2016 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7975486)
Het eigendomsrecht van de verhuurder en bijgevolg het recht om te beslissen wat er met zijn verhuurde eigendom gebeurt, zijn niet van belang voor u?

Het gaat er me eerder over waarom dat nu weer verboden moet worden. Zolang de verhuurder zijn pand in goede conditie terug krijgt maakt het toch niet uit. Overgereglementeerde maatschappij. Dat is niet goed voor de economie en de ondernemingszin. De rest van de wereld heeft daar minder last van.

coro 26 januari 2016 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7975247)
Bron

Detail tekst:

Misschien zie ik dat wel weer verkeerd, iets voor het Juridisch Forum misschien rubriek vastgoed recht/huren?

Ik zou de kost niet willen geven zij die zich bezig houden met onderverhuren tegenwoordig. :roll:

Maak het niet moeilijk! NOOIT verhuren; dan stellen dit soort problemen zich niet; nooit!

TheFourHorsemen 26 januari 2016 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7975526)
Het gaat er me eerder over waarom dat nu weer verboden moet worden. Zolang de verhuurder zijn pand in goede conditie terug krijgt maakt het toch niet uit. Overgereglementeerde maatschappij. Dat is niet goed voor de economie en de ondernemingszin. De rest van de wereld heeft daar minder last van.

Waarom zou een verhuurder zijn pand niet mogen gebruiken aan welbepaalde personen of voor welbepaalde doeleinden?

Als de verhuurder niet wil dat zijn eigendom een halve hotelkamer wordt, dan moet dat gerespecteerd worden.

Dat een partij zich niet moet houden aan gemaakte afspraken is evenmin goed voor de economie en ondernemingszin.

coro 26 januari 2016 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7975545)
Waarom zou een verhuurder zijn pand niet mogen gebruiken aan welbepaalde personen of voor welbepaalde doeleinden?

Als de verhuurder niet wil dat zijn eigendom een halve hotelkamer wordt, dan moet dat gerespecteerd worden.

Dat een partij zich niet moet houden aan gemaakte afspraken is evenmin goed voor de economie en ondernemingszin.

Dus.... nooit verhuren. Verhuren = miserie en/of moeilijkheden!

TheFourHorsemen 26 januari 2016 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coro (Bericht 7975553)
Dus.... nooit verhuren. Verhuren = miserie en/of moeilijkheden!

Als verhuren pure miserie zou zijn, dan zou er niet meer verhuurd worden. In het merendeel van de gevallen verloopt een huurcontract echter (gelukkig) wél goed.

Rudy 26 januari 2016 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7975247)
Bron

Detail tekst:

Is onderverhuren verboden ?

coro 26 januari 2016 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7975558)
Als verhuren pure miserie zou zijn, dan zou er niet meer verhuurd worden. In het merendeel van de gevallen verloopt een huurcontract echter (gelukkig) wél goed.

Kan best zijn, de ervaring heeft me geleerd om NOOIT, dus NOOOOOOOIIIIIIT, te verhuren. Een bijzonder wijze raad!

Rudy 26 januari 2016 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door coro (Bericht 7975568)
Kan best zijn, de ervaring heeft me geleerd om NOOIT, dus NOOOOOOOIIIIIIT, te verhuren. Een bijzonder wijze raad!

Waarom ? vertel eens ..

pajoske 26 januari 2016 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 7975567)
Is onderverhuren verboden ?

Zolang de eigenaar-verhuurder geen toestemming gaf is dat verboden.

Men zit nog met een bijkomend probleem dank ik. Als de huurder dat onderverhuurt wordt dat waarschijnlijk een beroepsmatige verhuur. In dat geval zal de eigenaar-verhuurder op een andere wijze (lees: op werkelijke huurinkomsten) belast worden dan in het geval van privéverhuur (op basis van KI).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be