Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   België is tweede grootste vervuiler in Europa. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228350)

Micele 28 januari 2016 16:12

België is tweede grootste vervuiler in Europa.
 
Citaat:

http://www.demorgen.be/wetenschap/be...ropa-b3e90858/

Ranglijst Europese landen

Plaats globaal Land Score
1 Finland 90.68
2 IJsland 90.51
3 Zweden 90.43
4 Denemarken 89.21
5 Slovenië 88.98
6 Spanje 88.91
7 Portugal 88.63
8 Estland 88.59
9 Malta 88.48
10 Frankrijk 88.2
12 Verenigd Koninkrijk 87.38
16 Zwitserland 86.93
17 Noorwegen 86.9
18 Oostenrijk 86.64
19 Ierland 86.6
20 Luxemburg 86.58
21 Griekenland 85.81
22 Letland 85.71
23 Litouwen 95.49
24 Slovakije 85.42
27 Tsjechië 84.67
28 Hongarije 84.6
29 Italië 84.48
30 Duitsland 84.26
33 Bulgarije 83.4
34 Roemenië 83.24
36 Nederland 82.03
38 Polen 81.26
40 Cyprus 80.24
41 België 80.15
47 Montenegro 78.89

De onderzoekers houden voor hun Environmental Performance Index (EPI) rekening met twee factoren: bescherming van de volksgezondheid en bescherming van ecosystemen. Dat ons land zo slecht scoort, komt vooral door de luchtvervuiling.

Boosdoeners zijn de dichte bevolking en de vele industrie. Toch doen we het al beter dan voordien: in tien jaar tijd klimt ons land met zo'n 10 procent tot een score van 80,15.
Die laatste zin... :roll: amai, dat moest er nog aan mankeren...


Nederland is natuurlijk (veel) dichter bevolkt dan België, ca. 1/3 meer, inwoners/landoppervlakte geteld:
https://www.cia.gov/library/publicat...elds/2147.html

Tussen die 2 landen ligt het vooral aan het groot verschil in hun aantal dieselvoertuigen X hun afgelegde kms, en de doorgaans slechter geïsoleerde huizen, imho.

Blue Sky 29 januari 2016 11:52

Toch de logica zelve dat bevolkingsdichtheid een primordiale rol speelt.

X personen zorgen voor Y vervuiling
2X personen zorgen voor 2Y vervuiling

Micele 29 januari 2016 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7978686)
Toch de logica zelve dat bevolkingsdichtheid een primordiale rol speelt.

X personen zorgen voor Y vervuiling
2X personen zorgen voor 2Y vervuiling

En Nederland is ca. 33 % dichterbevolkt dan België en doet het desondanks beter. Nederland zal ook meer industrie hebben per bevolking.
Dus men kan stellen dat NL het pakweg 40 % beter doet.

Het grote verschil met NL ligt eraan (waar de inwoner zelf kan kiezen) dat Nederland maar een voertuigparkaandeel diesels heeft van # 16,4 % en Belgenland* 61,5 %. En dieselpersonenwagens leggen ook nog eens meer als dubbel zoveer kms per jaar af als benzines of alternatieven.

# http://statline.cbs.nl/Statweb/publi...,G2&STB=T&VW=T
* http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/

DewareJakob 29 januari 2016 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7979037)
En Nederland is ca. 33 % dichterbevolkt dan België en doet het desondanks beter. Nederland zal ook meer industrie hebben per bevolking.

Maar zij hebben geen walen...;-)

Micele 29 januari 2016 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7979045)
Maar zij hebben geen walen...;-)

Idd, en de typische salonsocialisten kennen ze daar ook niet. ;-)

kelt 31 januari 2016 19:53

De kolossale hoeveelheid vrachtverkeer die over onze zakdoek rijdt speelt geen enkele rol....:-)

quercus 31 januari 2016 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 7981445)
De kolossale hoeveelheid vrachtverkeer die over onze zakdoek rijdt speelt geen enkele rol....:-)

Ik denk dat een groot deel van de vervuiling toch aan het ontiegelijk intens verkeer, zowel van vrachtwagens als personenwagens. En voor het overgroot gedeelte diesel... Die vervuiling zit vooral in Vlaanderen.

Jan van den Berghe 31 januari 2016 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7979037)
En Nederland is ca. 33 % dichterbevolkt dan België en doet het desondanks beter. Nederland zal ook meer industrie hebben per bevolking.
Dus men kan stellen dat NL het pakweg 40 % beter doet.

Het grote verschil met NL ligt eraan (waar de inwoner zelf kan kiezen) dat Nederland maar een voertuigparkaandeel diesels heeft van # 16,4 % en Belgenland* 61,5 %. En dieselpersonenwagens leggen ook nog eens meer als dubbel zoveer kms per jaar af als benzines of alternatieven.

En ongetwijfeld doet de stedebouw er ook iets aan. Compact bij elkaar wonen alsook het bij elkaar plaatsen van bijvoorbeeld supermarkten zorgen uiteindelijk voor minder verplaatsingen.

Micele 31 januari 2016 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 7981445)
De kolossale hoeveelheid vrachtverkeer die over onze zakdoek rijdt speelt geen enkele rol....:-)

Moet dat een excuus zijn? :lol:

Kolossaal is zeer relatief als je weet dat in NL bijna het dubbele aan tonnages rijdt "per oppervlakte zakdoek".

Of denk je mss echt dat er in BE meer zwaar (transit)verkeer op de weg rijdt dan in NL? :roll:

Je moogt altijd de OECD-statistieken eens raadplegen en BE vergelijken met NL of andere landen, bvb nationaal en internationaal goderenvervoer op de weg, uitgedrukt in miljoen ton-km:
Citaat:

http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/

Variable Country jaar 2012
Road - National Transport of Goods (million T-km)
Belgium 18.186
Road - International Transport of Goods and Cabotage (million T-km)
Belgium 13.918

Totaal BE : 32.104 miljoen ton/km

Variable Country jaar 2012
Road - National Transport of Goods (million T-km)
Netherlands 31.408
Road - International Transport of Goods and Cabotage (million T-km)
Netherlands 36.394

Totaal NL : 67.802 miljoen ton/km
Je moogt die tonnage-kms via de weg dan best eens per 1000 km² landoppervlakte "of zaddoek" eens berekenen:
BE: 30.528 km² bestaande uit 30.278 km² land, 250 km² water.
NL: 41.543 km² bestaande uit 33.893 km² land, 7.650 km² water.

BE: 1060 miljoen ton/1000 km²
NL: 2000 miljoen ton/ 1000 km² of quasi het dubbele.



Voor het transport op het spoor en via binnenwaterwegen kun je dezelfde OECD link nemen zoals je ziet als je de link aanklikt en de variabelen kiest.

via spoorweg:
Variable Country jaar 2010
Rail - National Transport of Goods (million T-km)
Belgium 1 780
Rail - International Transport of Goods (million T-km)
Belgium 3 949
Totaal BE: 5729 miljoen T-km

Variable Country Type 2010
Rail - National Transport of Goods (million T-km)
Netherlands 950
Rail - International Transport of Goods (million T-km)
Netherlands 4 606
Totaal NL : 5556 miljoen T-km

Waterwegen binnenland:
Variable Country jaar 2012
IWW - National Transport of Goods (million T-km)
Belgium 4 233.0
IWW - International Transport of Goods (million T-km)
Belgium 6 188.0
Totaal BE: 10.421 milj T-km

IWW - National Transport of Goods (million T-km) jaar 2012
Netherlands 12 074.0
IWW - International Transport of Goods (million T-km)
Netherlands 26 338.0
Totaal NL: 38.412 miljoen T-km

Dus enkel via spoorweg veplaatst BE meer goederentonnage per oppervlakte als NL maar bij de andere vervoerswegen steekt NL ver boven BE uit.

- goederenschepen rijden allemaal op diesel.
- treinen voor ~ 98 % electrisch maar ook die electriciteit is grotendeels vervuilend opgewekt. En die paar % dieseltreinen gaat ook het verschil niet maken.


En toch is NL minder erg vervuilend als BE vooral om de redenen die ik al gaf: dieselpersonenwagens zijn verantwoordelijk voor bijna 80 % van de personenwagenkms in BE.
Citaat:

Het grote verschil met NL ligt eraan (waar de inwoner zelf kan kiezen) dat Nederland maar een voertuigparkaandeel diesels heeft van # 16,4 % en Belgenland* 61,5 %. En dieselpersonenwagens leggen ook nog eens meer als dubbel zoveer kms per jaar af als benzines of alternatieven.
Zo dat weten de forummers dan ook alweer... en mijn 2e onderschrift is meer geldig dan ooit.

De wafelijzerpolitiek heeft NL natuurlijk nooit gekend, en salon-groenen/-socialisten zal NL ook niet zo gekend hebben. Natuurlijk zijn de Belgen vooral goed in excuses zoeken waar er geen (mogen) zijn...

Micele 31 januari 2016 22:42

vervolg hierboven...
nu hoor ik vandaag dat er plots "experten" opduiken (in de media, nieuws enzo) die plots - wat al jaren tot in den treure verkondigd wordt - nu eens hetzelfde zeggen:

Citaat:

http://nieuws.vtm.be/binnenland/1766...vuilste-europa

31/01/2016 - 19:51

België scoort, op Montenegro na, het slechtst van alle Europese landen op vlak van luchtkwaliteit. Vooral fijn stof vormt een probleem. De grootste boosdoener is de dieselwagen, die bij ons nog koning op de weg is. Experts zien in het verminderen van dieselwagens de oplossing.

Fijn stof zorgt ieder jaar voor 12.000 vroegtijdige overlijdens in ons land. Dat zegt Hans Bruyninckx, de Belgische topman van het Europees Milieuagentschap. Het levert ons land beschamende cijfers op in een nieuw internationaal rapport. De score van 80 procent lijkt goed, maar eigenlijk doen we maar net beter dan Montenegro. Bruyninckx kijkt vooral naar de dieselwagens. 3,5 miljoen rijden er in ons land, terwijl dat veel minder kan zijn. Volgens Bruyninckx moeten de regeringen in ons land eindelijk eens beslissen om daar iets aan te doen.

PORSCHE 4 februari 2016 02:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7979037)
En Nederland is ca. 33 % dichterbevolkt dan België en doet het desondanks beter. Nederland zal ook meer industrie hebben per bevolking.
Dus men kan stellen dat NL het pakweg 40 % beter doet.]

Ga dan bij die kaaskoppen wonen :D

België is de tweede grootste vervuiler in Europa. Ok, so what? Wat wil je dan doen? Terug met kar en paard? Draai de tijd 100 jaar terug? Denk je dat veel mensen daar ook maar 1 seconde van wakker liggen? Ja de groen pippo's en de wereldverbeteraars. Maar die verwarmen ook hun huizen, rijden ook met een wagen, zijn ook verbruikers zoals iedereen. Dus veel blablabla maar verder noppes. Voor mijn part is Belgë de grootste vervuiler van de wereld. Mij stoort het in ieder geval niet. En aan het tempo zoals het nu gaat : ik zal nog wel 20 mooie jaren hebben. Daarna mag voor mijn part de boel ontploffen.

TV-verslaafde 4 februari 2016 02:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 7985247)
Daarna mag voor mijn part de boel ontploffen.

De dood; de ultieme verlossing. :lol::lol::lol: Zulke frasen zeggen alleen mensen die nooit naar hun ziel/God hebben gezocht. :lol::lol::lol: Ja; verrot jij maar in de krochten van de hel; veel geluk in het hiernamaals. :-P

Micele 4 februari 2016 02:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 7985247)
Ga dan bij die kaaskoppen wonen :D

België is de tweede grootste vervuiler in Europa. Ok, so what? Wat wil je dan doen? Terug met kar en paard? Draai de tijd 100 jaar terug? Denk je dat veel mensen daar ook maar 1 seconde van wakker liggen? Ja de groen pippo's en de wereldverbeteraars. Maar die verwarmen ook hun huizen, rijden ook met een wagen, zijn ook verbruikers zoals iedereen. Dus veel blablabla maar verder noppes. Voor mijn part is Belgë de grootste vervuiler van de wereld. Mij stoort het in ieder geval niet. En aan het tempo zoals het nu gaat : ik zal nog wel 20 mooie jaren hebben. Daarna mag voor mijn part de boel ontploffen.

Boem.

delcom 10 februari 2016 00:12

En dieselpersonenwagens leggen ook nog eens meer als dubbel zoveer kms per jaar af als benzines of alternatieven.

# http://statline.cbs.nl/Statweb/publi...,G2&STB=T&VW=T
* http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/[/quote]

het is niet omdat je met een dieselwagen rijd dat je daarom meer km aflegt.
In België heeft jarenlang ene dieselmentaliteit geleefd waarbij men bij de aankoop van een nieuwe wagens systematisch voor diesel ging.
Dat kan je trouwens ook perfect afleiden uit het aanbod bij de verdeler, er werden steevast meer dieselwagens geëtaleerd dan benzinewagens.

Gamla 10 februari 2016 04:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7978686)
Toch de logica zelve dat bevolkingsdichtheid een primordiale rol speelt.

X personen zorgen voor Y vervuiling
2X personen zorgen voor 2Y vervuiling

Zeker. Er zijn gewoon teveel mensen. Je roeit ze uit en dan is het probleem opgelost.

Tijdens de Franse Revolutie werden 400 textielarbeidsters in de Loire gegooid om de werkloosheid op te lossen.

maddox 10 februari 2016 06:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 7992285)
Zeker. Er zijn gewoon teveel mensen. Je roeit ze uit en dan is het probleem opgelost.

Tijdens de Franse Revolutie werden 400 textielarbeidsters in de Loire gegooid om de werkloosheid op te lossen.

Ik zou dat met de moderne technologie anders oplossen.

Transport naar heimweestan is normaal gezien maar eenmalig, en kan gerust georganiseerd worden met de meest milieuvriendelijke methode.

En anders is er nog steeds de soylent green optie.

Another Jack 10 februari 2016 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 7992285)
Zeker. Er zijn gewoon teveel mensen. Je roeit ze uit en dan is het probleem opgelost.

Tijdens de Franse Revolutie werden 400 textielarbeidsters in de Loire gegooid om de werkloosheid op te lossen.

Wat zou onze Lieve Heer daarvan denken...

Gamla 10 februari 2016 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7992427)
Wat zou onze Lieve Heer daarvan denken...

Ken jij wat van sarcasme? Uitgerekend jij die dat niet snapt.

Anna List 10 februari 2016 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7978686)
Toch de logica zelve dat bevolkingsdichtheid een primordiale rol speelt.

X personen zorgen voor Y vervuiling
2X personen zorgen voor 2Y vervuiling

je zou mogen hopen dat een beetje gezonde ruimtelijke ordening ervoor zorgt dat dit wezenlijk niet zo is natuurlijk.

verwarming van een flatgebouw zal toch wel effficiënter zijn dan ieder zijn villa, neem ik aan ...

PORSCHE 10 februari 2016 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7985261)
De dood; de ultieme verlossing. :lol::lol::lol: Zulke frasen zeggen alleen mensen die nooit naar hun ziel/God hebben gezocht. :lol::lol::lol: Ja; verrot jij maar in de krochten van de hel; veel geluk in het hiernamaals. :-P

Precies nogal katholiek opgevoed :D Na de dood is iedereen nog wat stof en that's it. Wie vandaag nog in dat gezever als het hiernamaals gelooft heeft een paar vijzen verloren ;)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be