![]() |
België is tweede grootste vervuiler in Europa.
Citaat:
Nederland is natuurlijk (veel) dichter bevolkt dan België, ca. 1/3 meer, inwoners/landoppervlakte geteld: https://www.cia.gov/library/publicat...elds/2147.html Tussen die 2 landen ligt het vooral aan het groot verschil in hun aantal dieselvoertuigen X hun afgelegde kms, en de doorgaans slechter geïsoleerde huizen, imho. |
Toch de logica zelve dat bevolkingsdichtheid een primordiale rol speelt.
X personen zorgen voor Y vervuiling 2X personen zorgen voor 2Y vervuiling |
Citaat:
Dus men kan stellen dat NL het pakweg 40 % beter doet. Het grote verschil met NL ligt eraan (waar de inwoner zelf kan kiezen) dat Nederland maar een voertuigparkaandeel diesels heeft van # 16,4 % en Belgenland* 61,5 %. En dieselpersonenwagens leggen ook nog eens meer als dubbel zoveer kms per jaar af als benzines of alternatieven. # http://statline.cbs.nl/Statweb/publi...,G2&STB=T&VW=T * http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
De kolossale hoeveelheid vrachtverkeer die over onze zakdoek rijdt speelt geen enkele rol....:-)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kolossaal is zeer relatief als je weet dat in NL bijna het dubbele aan tonnages rijdt "per oppervlakte zakdoek". Of denk je mss echt dat er in BE meer zwaar (transit)verkeer op de weg rijdt dan in NL? :roll: Je moogt altijd de OECD-statistieken eens raadplegen en BE vergelijken met NL of andere landen, bvb nationaal en internationaal goderenvervoer op de weg, uitgedrukt in miljoen ton-km: Citaat:
BE: 30.528 km² bestaande uit 30.278 km² land, 250 km² water. NL: 41.543 km² bestaande uit 33.893 km² land, 7.650 km² water. BE: 1060 miljoen ton/1000 km² NL: 2000 miljoen ton/ 1000 km² of quasi het dubbele. Voor het transport op het spoor en via binnenwaterwegen kun je dezelfde OECD link nemen zoals je ziet als je de link aanklikt en de variabelen kiest. via spoorweg: Variable Country jaar 2010 Rail - National Transport of Goods (million T-km) Belgium 1 780 Rail - International Transport of Goods (million T-km) Belgium 3 949 Totaal BE: 5729 miljoen T-km Variable Country Type 2010 Rail - National Transport of Goods (million T-km) Netherlands 950 Rail - International Transport of Goods (million T-km) Netherlands 4 606 Totaal NL : 5556 miljoen T-km Waterwegen binnenland: Variable Country jaar 2012 IWW - National Transport of Goods (million T-km) Belgium 4 233.0 IWW - International Transport of Goods (million T-km) Belgium 6 188.0 Totaal BE: 10.421 milj T-km IWW - National Transport of Goods (million T-km) jaar 2012 Netherlands 12 074.0 IWW - International Transport of Goods (million T-km) Netherlands 26 338.0 Totaal NL: 38.412 miljoen T-km Dus enkel via spoorweg veplaatst BE meer goederentonnage per oppervlakte als NL maar bij de andere vervoerswegen steekt NL ver boven BE uit. - goederenschepen rijden allemaal op diesel. - treinen voor ~ 98 % electrisch maar ook die electriciteit is grotendeels vervuilend opgewekt. En die paar % dieseltreinen gaat ook het verschil niet maken. En toch is NL minder erg vervuilend als BE vooral om de redenen die ik al gaf: dieselpersonenwagens zijn verantwoordelijk voor bijna 80 % van de personenwagenkms in BE. Citaat:
De wafelijzerpolitiek heeft NL natuurlijk nooit gekend, en salon-groenen/-socialisten zal NL ook niet zo gekend hebben. Natuurlijk zijn de Belgen vooral goed in excuses zoeken waar er geen (mogen) zijn... |
vervolg hierboven...
nu hoor ik vandaag dat er plots "experten" opduiken (in de media, nieuws enzo) die plots - wat al jaren tot in den treure verkondigd wordt - nu eens hetzelfde zeggen: Citaat:
|
Citaat:
België is de tweede grootste vervuiler in Europa. Ok, so what? Wat wil je dan doen? Terug met kar en paard? Draai de tijd 100 jaar terug? Denk je dat veel mensen daar ook maar 1 seconde van wakker liggen? Ja de groen pippo's en de wereldverbeteraars. Maar die verwarmen ook hun huizen, rijden ook met een wagen, zijn ook verbruikers zoals iedereen. Dus veel blablabla maar verder noppes. Voor mijn part is Belgë de grootste vervuiler van de wereld. Mij stoort het in ieder geval niet. En aan het tempo zoals het nu gaat : ik zal nog wel 20 mooie jaren hebben. Daarna mag voor mijn part de boel ontploffen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
En dieselpersonenwagens leggen ook nog eens meer als dubbel zoveer kms per jaar af als benzines of alternatieven.
# http://statline.cbs.nl/Statweb/publi...,G2&STB=T&VW=T * http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../voertuigpark/[/quote] het is niet omdat je met een dieselwagen rijd dat je daarom meer km aflegt. In België heeft jarenlang ene dieselmentaliteit geleefd waarbij men bij de aankoop van een nieuwe wagens systematisch voor diesel ging. Dat kan je trouwens ook perfect afleiden uit het aanbod bij de verdeler, er werden steevast meer dieselwagens geëtaleerd dan benzinewagens. |
Citaat:
Tijdens de Franse Revolutie werden 400 textielarbeidsters in de Loire gegooid om de werkloosheid op te lossen. |
Citaat:
Transport naar heimweestan is normaal gezien maar eenmalig, en kan gerust georganiseerd worden met de meest milieuvriendelijke methode. En anders is er nog steeds de soylent green optie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
verwarming van een flatgebouw zal toch wel effficiënter zijn dan ieder zijn villa, neem ik aan ... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be