![]() |
Raad van State geeft godsdienstleerkracht die hoofddoek wil dragen gelijk
Bron
Detail tekst: Citaat:
Stel ik mij wel de vraag dat als er iemand het in zijn hoofd krijgt om met een paar swastika's of een ander 'levensbeschouwelijk???' teken, gewaad of iets dergelijks moest gaan rondlopen, of de Raad van State dezelfde uitspraak zou doen. Ik denk het niet. 8O |
Wel, dit begrijp ik van geen kanten !
Als een godsdienstlerares Islam al geen hoofddoek mag dragen, dan sla ik wel tilt. Dat het de enige zou mogen zijn in gans de school: daar ben ik mee akkoord ! Maar zijzelf, dat is toch de normaalste zaak van de wereld. Dat alle godsdienstonderwijs verbannen zou moeten worden uit het leerplichtonderwijs, vind ik nog beter. Iedere ouder die godsdienstonderricht wenst, moet zich maar wenden tot de pastoor, de imam, de rabbijn, de spaghetti-monster-leider, de domino (grapje) ... whatever. Maar zolang de godsdienst er mag/moet wettelijk aangeboden worden .. bla bla ... (trouwens, meneer de reserve-militair Jack Another (als ik me herinner was jij toch reserve militair ?), de aalmoezniers in 't leger dragen toch ook zo'n teken op hun uniform ?) . |
@De schoofzak
Gemeenschapsonderwijs =/= Christelijk of Islamitisch onderwijs. Gemeenschapsonderwijs is vrij van religieus of levensbeschouwelijke inmenging. De persoon in kwestie kan beter elders haar carrière verder zetten ongeacht de uitspraak van de Raad van State. |
Citaat:
Een lerares islamitische godsdienst wil tijdens haar lessen de passende kledij dragen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zoals de gele ster en andere kentekens in een bepaalde periode symbool stonden voor minderwaardigheid van personen, in dat geval van degene die ze droegen. Dus niets verkeerd aan een hoofddoek? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht trouwens dat daar reeds rechtspraak rond bestond. |
Citaat:
Uit het geciteerde artikel van TS : Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In alle neutraal onderwijs moeten godsdiensten aangeboden worden, alsook zedenleer. Naar keuze van de ouders, volgt de leerling dat dan. Ge bewijst zelfs met deze post dat je de link niet gelezen hebt. . |
Citaat:
Hier in deze draad gaat het over één enkel klein probleem: mag de Islamitische (of Joodse, of Christelijjke ...) leerkracht die dat ene voorziene uurtje godsdienst komt geven, zich uiten als lid van haar godsdienst. Wel, ik ben heel erg anti godsdienst, maar respecteer wel de grondvoddelijke vrijheden. En net daarom vind ik net dat de enige toegelaten uitzondering. . |
Citaat:
Probleem ligt niet zozeer bij de leerkracht, de school of de godsdienst, dan wel bij de verplichting om überhaupt godsdientslessen te organiseren in wat een neutrale omgeving zou moeten zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze moeten het 'aanbieden'. In de betekenis van "een lesuur er voor vrijhouden, een leslokaal er voor vrijhouden tijdens dat uur, een door de godsdienst/vrijzinnigheid aangewezen leerkracht binnen laten in de school, bla bla ... Ze mogen het (als ik goed ingelicht ben) zelfs niet zelf inspecteren. Let op: ik blijf bij mijn persoonlijke overtuiging dat al dien godsdienstige brol buitengezwierd wordt. Uit alle scholen. En de ouders moeten zich maar wenden tot hun pastoor/imam/rabbijn/.... zoals ze dat 'moeten' doen vb. als ze hun eerste en hun laatste communie gaan doen, via "catechese-lessen'. Maar zolang het huidige systeem van kracht is in het GO, vind ik het tot hun vrijheden behoren zich daar te uiten als lid van hun privé club. . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be