Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Duitsland zet grote stap op weg naar kernfusie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228629)

Universalia 6 februari 2016 08:27

Duitsland zet grote stap op weg naar kernfusie

Bron

Detail tekst:

Citaat:

In Duitsland zijn onderzoekers er voor het eerst in geslaagd om plasma, superverhit gas, van waterstof te creëren in een stellarator. In de installatie van het Max-Planck-Institut für Plasmaphysic bereikte het plasma gedurende een fractie van een seconde een temperatuur van 80 miljoen graden.
Mutti Merkel mocht op de knop drukken. :rofl:

Tavek 6 februari 2016 09:13

Ze had zich beter bij de fysica gehouden. Een eervollere en nuttigere carriere dan de politiek.

De schoofzak 6 februari 2016 09:20

Als ze dat kunnen schaffen, dan zouden ze elders hun olie zelf (grotendeels) mogen opdrinken.

.

Tavek 6 februari 2016 09:27

Nog een wetenschapsnieuwtje: Hou 11 februari Nature in de gaten.

LIGO heeft het samensmelten van 2 zwarte gaten kunnen waarnemen, vertellen zeer concrete geruchten. Instant nobel-prize !

Henri1 6 februari 2016 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7987895)
Bron

Detail tekst:

Kan je dat tanken ?

The Paulus Experience 6 februari 2016 09:56

Citaat:

Bron

Detail tekst:

binnenkort mag dat terug af wegens haram

quercus 6 februari 2016 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7987981)
Kan je dat tanken ?

Neen, maar het zou wel betekenen dat kernenergie niet meer als het stoute kindje in een hoekje op zijn knieën wordt geduwd. Want bij kernfusie, als ik het goed begrepen heb (het is mijn vertrouwd domein niet), is er nauwelijks of zelfs geen kernafvalprobleem. Zoals Schoofzak het hier ook reeds signaleert: op langere termijn nogmaals een flinke klap voor de sector van de fossiele brandstoffen en meteen ook voor het chantagewapen van de "Allah Akhbar"-gillers.

De schoofzak 6 februari 2016 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7987981)
Kan je dat tanken ?

Die vraag zou de rwa Phphphphillipette ook stellen.

Lang geleden was ik aanwezig bij een bedrijfsbezoek dat de Onverkozene bracht aan een innovatief bedrijf.
Men legde uit dat het productieproces voor chips in een ruimte die vacuüm is betere resultaten geeft wegens stofvrij.
Daarom dat er ooit in de toekomst iets zal gebeuren met shuttles en zo.

Vroeg die prince toch wel aan die ingenieur hoe ze dat vacuûm uit de ruimte dan naar beneden gingen halen.

En ... die ingenieur zijn ogen draaiden nogal. Van de paniek. Hij wist echt niet hoe hij daar diplomatisch op moest antwoorden ...

.

DewareJakob 6 februari 2016 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7987992)
Neen, maar het zou wel betekenen dat kernenergie niet meer als het stoute kindje in een hoekje op zijn knieën wordt geduwd. Want bij kernfusie, als ik het goed begrepen heb (het is mijn vertrouwd domein niet), is er nauwelijks of zelfs geen kernafvalprobleem. Zoals Schoofzak het hier ook reeds signaleert: op langere termijn nogmaals een flinke klap voor de sector van de fossiele brandstoffen en meteen ook voor het chantagewapen van de "Allah Akhbar"-gillers.

Integendeel, ooit eens gelezen: (gevaarlijk) kernafval zou kunnen gebruikt worden en de halfwaardetijd daarvan binnen beheersbare waarden brengen.

Vanaf het ogenblik dat in de zandbakken de olie op is, of niet meer nodig, vallen die terug op kamelen, die dan weer voor hun verplaatsingen zullen worden gebruikt.

Eduard Khil 6 februari 2016 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7988071)
Integendeel, ooit eens gelezen: (gevaarlijk) kernafval zou kunnen gebruikt worden en de halfwaardetijd daarvan binnen beheersbare waarden brengen.

Vanaf het ogenblik dat in de zandbakken de olie op is, of niet meer nodig, vallen die terug op kamelen, die dan weer voor hun verplaatsingen zullen worden gebruikt.

Jij hebt het op thorium centrales. Das nog altijd splijting

Eduard Khil 6 februari 2016 12:33

Citaat:

Bron

Detail tekst:

en? Hoe zat de energiebalans bij hun test? Ik vermoed dat ze er nog altijd veel meer energie hebben moeten insteken dan dat ze er kunnen uithalen. :lol:

van de Iter in zuid-frankrijk horen we trouwens ook niet zoveel meer. Lag de bouw daar niet stil?

DewareJakob 6 februari 2016 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7988098)
Jij hebt het op thorium centrales. Das nog altijd splijting

Het is al een tijdje geleden, nauwkeurig weet ik het niet meer, dus ik ga niet in discussie. Maar het ging wel degelijk over fusie en het verband met het het kernafval met een halfwaardetijd van honderden of duizenden(?) jaren, waarover ze binnen hun nieuwe ontwikkelingen een oplossing zagen...

Eduard Khil 6 februari 2016 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7988124)
Het is al een tijdje geleden, nauwkeurig weet ik het niet meer, dus ik ga niet in discussie. Maar het ging wel degelijk over fusie en het verband met het het kernafval met een halfwaardetijd van honderden of duizenden(?) jaren, waarover ze binnen hun nieuwe ontwikkelingen een oplossing zagen...

Ja dat klopt, dat zijn centrales van de vierde generatie. Op thorium

maddox 6 februari 2016 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7988071)

MYRRHA.
Geen kernfusie.
De huidige kernfusie-reactor ontwerpen hebben als groot voordeel dat het radioactief afval dat ze maken -zichzelf- in verhouding zeer kortlevend is, een paar 100 jaar op zijn best.
De brandstof voor die reactoren, deuterium en tritium of He3 is ook in verhouding redelijk onschadelijk.

Citaat:

Kompleet mee eens.

non-conformist 7 februari 2016 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7988304)
MYRRHA.
Geen kernfusie.
De huidige kernfusie-reactor ontwerpen hebben als groot voordeel dat het radioactief afval dat ze maken -zichzelf- in verhouding zeer kortlevend is, een paar 100 jaar op zijn best.
De brandstof voor die reactoren, deuterium en tritium of He3 is ook in verhouding redelijk onschadelijk.

Kompleet mee eens.

Ik denk dat wij nog veel sneller met paarden zullen rondsjoekelen dan dat zij met kamelen zullen rondhuppelen, gelet hoe de EU momenteel alles wat met auto's te maken heeft aanvalt.

Tavek 7 februari 2016 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7988787)
Ik denk dat wij nog veel sneller met paarden zullen rondsjoekelen dan dat zij met kamelen zullen rondhuppelen, gelet hoe de EU momenteel alles wat met auto's te maken heeft aanvalt.

Die aanvallen op dieselmotoren zijn net een opportuniteit.

DewareJakob 7 februari 2016 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7988787)

Ze 'huppelen' nu nog altijd met hun kamelen. Maar om zich mee te verplaatsen komt ook nog. ;-)
Al wat technologie gebruikt wordt ginder komt van het westen, en wordt vaak ook bediend door westerlingen. Innovatie van eigen (zandbak)bodem is daar onbestaand.

Tavek 7 februari 2016 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7988807)
Ze 'huppelen' nu nog altijd met hun kamelen. Maar om zich mee te verplaatsen komt ook nog. ;-)
Al wat technologie gebruikt wordt ginder komt van het westen, en wordt vaak ook bediend door westerlingen. Innovatie van eigen (zandbak)bodem is daar onbestaand.

Een bedrijf zoals Sabic leunt heel erg sterk op de westerse takken voor innovatie. Beter nog, bijna helemaal. Ze hebben door hun oliegeld DSM PP en GE Plastics overgenomen.

Adam Smith 6 maart 2016 02:57

Kernfusie is wel een energiebron van de toekomst, nuja sterren deden het al voor dat wij er waren en zullen het lang na ons nog doen. Weinig kernafval (relatief dan) en veel meer energie dan met kernsplitsing, kortom het onderzoeken waard om het op grote schaal toepasbaar te maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be