![]() |
Minister Galant ziet verspilling bij NMBS.
Er kan bij het spoor nog meer *bespaard worden dan de 663 miljoen euro die nu al voorzien is. Dat zegt *minister van *Mobiliteit *Jacqueline Galant (MR) in een *gesprek met deze krant. "Ik ben *geschrokken van de verspilling bij de NMBS."
In maart moet de regering bij de *begrotingscontrole weer op zoek naar geld. Terwijl partijen al volop hun veto's stellen, ziet minister *Galant bij de NMBS - die onder haar bevoegdheid valt - wél nog mogelijkheden om verder te snijden. "Er is veel verspilling", zegt ze. "Sommige mensen hebben er ook hun eigen *carrière laten voorgaan op het belang van de reiziger." Galant kijkt daarbij naar de complexe structuur van het spoorbedrijf, dat veel kaderpersoneel tewerkstelt. Tegen maart of april komt ze met een moderniseringsplan. "Bij het gewone personeel komen er zeker geen naakte ontslagen", verzekert de liberale minister alvast. Ze hoopt dan ook dat haar hervormingsplannen geen stakingen veroorzaken. "Als we de bonden alles rationeel *uitleggen en openlijk op tafel leggen, zullen ze wel begrip hebben", meent Galant. Op 18 februari zit ze al met hen rond de tafel. Het socialistische ACOD had er immers mee gedreigd het treinverkeer eind deze maand plat te *leggen als er geen rechtstreeks overleg kwam. Haar socialistische voorgangers krijgen van Galant trouwens een stevige veeg uit de pan over het nieuwe vervoersplan. Sinds de aangepaste regeling op 14 december van start ging, kwam er al een stroom klachten. "Dat plan is door mijn voorgangers gemaakt", zegt Galant. "Zij hebben verzuimd om met de regionale ministers samen te zitten en het treinaanbod af te stemmen op dat van bus en tram." Galant werkt nu al aan een nieuw vervoersplan. Dat moet in 2017 in voege treden. Met dank aan HLN. Lees dit nu eens goed... véél kaderpersoneel, gewoon personeel geen naakte ontslagen. Dat is toch wat ik hier al verschillende keren heb geschreven, meer bazen dan werkvolk. En omgedraaide piramide, veel bazen vanboven en weinig werkvolk vanonder. 18 februari, een datum om naar uit te kijken, ik denk dat ik mijne BBQ al ga opwarmen. In een klein stationneke op achtien februari... En anders in maart of april, een hete lente op komst? |
Patrick, wie heeft die omgekeerde piramide in het verleden veroorzaakt?
"De bazen" zou een te simpel antwoord zijn....... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De drie omgekeerde piramiden is iets wat de bazen van de NMBS in de tijd wilden. De vakbond heeft de NMBS toen gewaarschuwd van het niet te doen. En toen van 3 omgekeerde piramides naar 2 omgekeerde piramides bij het gevolg dat de 2 omgekeerde piramides vanboven breder worden.
|
Citaat:
|
Maar als we actie voeren is het ook niet goed.
|
Citaat:
De vakbonden staan zelf ook een efficiënte organisatie in de weg door vast te houden aan een eenheidsstatuut, en te eisen dat alle werknemers bij dezelfde werkgever onder dezelfde voorwaarden aangesteld zijn. HR Rail is het grootste gedrocht binnen de NMBS groep. Gewoon proper in drie bedrijven splitsen. NMBS Reizigers, Infrabel en B-Cargo. Personeel krijgt een nieuw contract bij een van deze entiteiten. B-Cargo verkopen we dan, aan bijv. Schenker. Voila. Simpel. Minder bazen. Als de Patrick M meent met dat zijngrootste bezwaar de complexe structuur en het grote aantal bazen is dan moet hij hier met harte achter gaan staan. |
Citaat:
Vergeten mijn sarcasmeknop uit te zetten. |
Proper in drie bedrijven splitsen is zeker niet minder bazen. Ieder van de drie bedrijven zijn bazen en onderbazen en het werkvolk gewoon verdeeld. Is in het verleden bij de Belgische spoorwegen gebeurd en dat werkte ook niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ge blijft weeral hangen, splitsing was niet gevraagd door de vakbonden maar door de top van de NMBS en de Belgische politiek.
De vakbonden hadden juist gewaarschuwd dat het niet ging werken. |
Citaat:
|
Maar het enige wat die splitsing heeft opgeleverd was meer bazen want het werkvolk werd verdeeld over de drie groepen en het was niet op vraag van de vakbonden. De vakbonden wilden 1 groep behouden.
|
Citaat:
|
De vakbonden moeten dat ene statuut behouden want anders doen de werkgevers wat ze willen met de werknemers.
|
Citaat:
|
Nog 3 jaar en dan geef ik mijn werkpijp aan Maarten.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be