Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Minister Galant ziet verspilling bij NMBS. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=228726)

Patrick M. 9 februari 2016 22:42

Minister Galant ziet verspilling bij NMBS.
 
Er kan bij het spoor nog meer *bespaard worden dan de 663 miljoen euro die nu al voorzien is. Dat zegt *minister van *Mobiliteit *Jacqueline Galant (MR) in een *gesprek met deze krant. "Ik ben *geschrokken van de verspilling bij de NMBS."

In maart moet de regering bij de *begrotingscontrole weer op zoek naar geld. Terwijl partijen al volop hun veto's stellen, ziet minister *Galant bij de NMBS - die onder haar bevoegdheid valt - wél nog mogelijkheden om verder te snijden. "Er is veel verspilling", zegt ze. "Sommige mensen hebben er ook hun eigen *carrière laten voorgaan op het belang van de reiziger." Galant kijkt daarbij naar de complexe structuur van het spoorbedrijf, dat veel kaderpersoneel tewerkstelt. Tegen maart of april komt ze met een moderniseringsplan.

"Bij het gewone personeel komen er zeker geen naakte ontslagen", verzekert de liberale minister alvast. Ze hoopt dan ook dat haar hervormingsplannen geen stakingen veroorzaken. "Als we de bonden alles rationeel *uitleggen en openlijk op tafel leggen, zullen ze wel begrip hebben", meent Galant. Op 18 februari zit ze al met hen rond de tafel. Het socialistische ACOD had er immers mee gedreigd het treinverkeer eind deze maand plat te *leggen als er geen rechtstreeks overleg kwam.

Haar socialistische voorgangers krijgen van Galant trouwens een stevige veeg uit de pan over het nieuwe vervoersplan. Sinds de aangepaste regeling op 14 december van start ging, kwam er al een stroom klachten. "Dat plan is door mijn voorgangers gemaakt", zegt Galant. "Zij hebben verzuimd om met de regionale ministers samen te zitten en het treinaanbod af te stemmen op dat van bus en tram." Galant werkt nu al aan een nieuw vervoersplan. Dat moet in 2017 in voege treden.

Met dank aan HLN.

Lees dit nu eens goed...
véél kaderpersoneel, gewoon personeel geen naakte ontslagen.
Dat is toch wat ik hier al verschillende keren heb geschreven, meer bazen dan werkvolk.
En omgedraaide piramide, veel bazen vanboven en weinig werkvolk vanonder.
18 februari, een datum om naar uit te kijken, ik denk dat ik mijne BBQ al ga opwarmen.
In een klein stationneke
op achtien februari...

En anders in maart of april, een hete lente op komst?

Wapper 9 februari 2016 23:53

Patrick, wie heeft die omgekeerde piramide in het verleden veroorzaakt?
"De bazen" zou een te simpel antwoord zijn.......

DewareJakob 10 februari 2016 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7992207)
Patrick, wie heeft die omgekeerde piramide in het verleden veroorzaakt?
"De bazen" zou een te simpel antwoord zijn.......

Die mannen van de omgekeerde piramide hebben binnen de 2 dagen hun rode parachute heel goed verstopt. alleen bij promoties halen ze die soms nog boven.

Scherven A. Mok 10 februari 2016 06:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7992251)
Die mannen van de omgekeerde piramide hebben binnen de 2 dagen hun rode parachute heel goed verstopt. alleen bij promoties halen ze die soms nog boven.

Ja want Bovy, hoofd HR is ne rooie :roll:

DewareJakob 10 februari 2016 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7992310)
Ja want Bovy, hoofd HR is ne rooie :roll:

Groene parachute, al even erg. Eerst vakbondsman dan NMBS-top. Wablieft? moet er nog zand zijn?

Patrick M. 10 februari 2016 21:57

De drie omgekeerde piramiden is iets wat de bazen van de NMBS in de tijd wilden. De vakbond heeft de NMBS toen gewaarschuwd van het niet te doen. En toen van 3 omgekeerde piramides naar 2 omgekeerde piramides bij het gevolg dat de 2 omgekeerde piramides vanboven breder worden.

reservespeler 13 februari 2016 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7993217)
De drie omgekeerde piramiden is iets wat de bazen van de NMBS in de tijd wilden. De vakbond heeft de NMBS toen gewaarschuwd van het niet te doen. En toen van 3 omgekeerde piramides naar 2 omgekeerde piramides bij het gevolg dat de 2 omgekeerde piramides vanboven breder worden.

Actie Godverdomme, ACTIE!

Patrick M. 13 februari 2016 17:45

Maar als we actie voeren is het ook niet goed.

Zwitser 14 februari 2016 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7993217)
De drie omgekeerde piramiden is iets wat de bazen van de NMBS in de tijd wilden. De vakbond heeft de NMBS toen gewaarschuwd van het niet te doen. En toen van 3 omgekeerde piramides naar 2 omgekeerde piramides bij het gevolg dat de 2 omgekeerde piramides vanboven breder worden.


De vakbonden staan zelf ook een efficiënte organisatie in de weg door vast te houden aan een eenheidsstatuut, en te eisen dat alle werknemers bij dezelfde werkgever onder dezelfde voorwaarden aangesteld zijn.

HR Rail is het grootste gedrocht binnen de NMBS groep.

Gewoon proper in drie bedrijven splitsen. NMBS Reizigers, Infrabel en B-Cargo. Personeel krijgt een nieuw contract bij een van deze entiteiten. B-Cargo verkopen we dan, aan bijv. Schenker.

Voila. Simpel. Minder bazen. Als de Patrick M meent met dat zijngrootste bezwaar de complexe structuur en het grote aantal bazen is dan moet hij hier met harte achter gaan staan.

reservespeler 14 februari 2016 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7996012)
Maar als we actie voeren is het ook niet goed.

Sorry,

Vergeten mijn sarcasmeknop uit te zetten.

Patrick M. 14 februari 2016 21:01

Proper in drie bedrijven splitsen is zeker niet minder bazen. Ieder van de drie bedrijven zijn bazen en onderbazen en het werkvolk gewoon verdeeld. Is in het verleden bij de Belgische spoorwegen gebeurd en dat werkte ook niet.

Cheminot 14 februari 2016 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7997087)
Proper in drie bedrijven splitsen is zeker niet minder bazen. Ieder van de drie bedrijven zijn bazen en onderbazen en het werkvolk gewoon verdeeld. Is in het verleden bij de Belgische spoorwegen gebeurd en dat werkte ook niet.

Omdat er geen splitsing was, want officieel werkte al het personeel voor de Holding en vandaag voor HR Rail. Een splitsing die keer op keer zo ge eurd op vraag van de vakbonden.

Cheminot 14 februari 2016 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7997087)
Proper in drie bedrijven splitsen is zeker niet minder bazen. Ieder van de drie bedrijven zijn bazen en onderbazen en het werkvolk gewoon verdeeld. Is in het verleden bij de Belgische spoorwegen gebeurd en dat werkte ook niet.

Omdat er geen splitsing was, want officieel werkte al het personeel voor de Holding en vandaag voor HR Rail. Een splitsing die keer op keer zo gebeurd op vraag van de vakbonden.

Patrick M. 14 februari 2016 21:32

Ge blijft weeral hangen, splitsing was niet gevraagd door de vakbonden maar door de top van de NMBS en de Belgische politiek.
De vakbonden hadden juist gewaarschuwd dat het niet ging werken.

Cheminot 14 februari 2016 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7997121)
Ge blijft weeral hangen, splitsing was niet gevraagd door de vakbonden maar door de top van de NMBS en de Belgische politiek.
De vakbonden hadden juist gewaarschuwd dat het niet ging werken.

Nee, de vakbonden wilden niet dat enkel bepaalde functies zoals het toewijzen van de rijpaden werd overgedragen naar het ministerie van verkeer. Want dan zou dat deel van het personeel niet meer onder het statuut vallen. Dus werd op vraag van de vakbonden het drieledige monster geboren waardoor al het personeel voor de Holding ging werken en dus iedereen onder hetzelfde statuut bleef werken. Maar als u niet anders doet dan naar de praatjes van de vakbond luisteren weet u inderdaad niet beter.

Patrick M. 15 februari 2016 12:16

Maar het enige wat die splitsing heeft opgeleverd was meer bazen want het werkvolk werd verdeeld over de drie groepen en het was niet op vraag van de vakbonden. De vakbonden wilden 1 groep behouden.

Cheminot 15 februari 2016 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7997515)
Maar het enige wat die splitsing heeft opgeleverd was meer bazen want het werkvolk werd verdeeld over de drie groepen en het was niet op vraag van de vakbonden. De vakbonden wilden 1 groep behouden.

De vakbonden willen één statuut behouden, al de rest boeit hen niet.

Patrick M. 15 februari 2016 15:12

De vakbonden moeten dat ene statuut behouden want anders doen de werkgevers wat ze willen met de werknemers.

Scherven A. Mok 21 februari 2016 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7996467)
De vakbonden staan zelf ook een efficiënte organisatie in de weg door vast te houden aan een eenheidsstatuut, en te eisen dat alle werknemers bij dezelfde werkgever onder dezelfde voorwaarden aangesteld zijn.

HR Rail is het grootste gedrocht binnen de NMBS groep.

Gewoon proper in drie bedrijven splitsen. NMBS Reizigers, Infrabel en B-Cargo. Personeel krijgt een nieuw contract bij een van deze entiteiten. B-Cargo verkopen we dan, aan bijv. Schenker.

Voila. Simpel. Minder bazen. Als de Patrick M meent met dat zijngrootste bezwaar de complexe structuur en het grote aantal bazen is dan moet hij hier met harte achter gaan staan.

Wat B-Carg betreft loop je wat achter. Dat heet tegenwoordig Blogistics en is al voor bijna 70 % in handen van een Zwitserse groep ;) bron

Patrick M. 21 februari 2016 13:48

Nog 3 jaar en dan geef ik mijn werkpijp aan Maarten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be