![]() |
TreinTramBus,prijsstijging NMBS is onaanvaardbaar bij dit kwaliteitsniveau.
De NMBS mag de komende vier jaar de prijzen laten stijgen, blijkt uit het ontwerp van het beheerscontract dat De Morgen kon inkijken. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be reageren scherp, en noemen de voorstellen "onaanvaardbaar".
'De vaststelling dat bedrijfswagens nog steeds voor meer dan 3 miljard per jaar gesubsidieerd worden, maakt dit alleen maar pijnlijker' Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil snoeien in de wildgroei aan biljettten, rittenkaarten, voordeeltarieven en abonnementen. Te ingewikkeld, en bovendien zijn de prijzen te laag, zegt ze. In het ontwerp van het beheerscontract wordt de deur opengezet voor duurdere werk- en schoolabonnementen, via een geleidelijke stijging, jaar na jaar. "Bij het huidige kwaliteitsniveau is de prijsstijging onverantwoord", stellen TreinTramBus en Navetteurs.be in een gezamenlijk persbericht. "De NMBS dreigt zichzelf uit de markt te prijzen. De vaststelling dat bedrijfswagens nog steeds voor meer dan 3 miljard per jaar gesubsidieerd worden, maakt dit alleen maar pijnlijker." Verder waarschuwen ze voor prijsstijgingen voor de occassionele reiziger: de NMBS zou immers zelf vrij de prijzen van tickets kunnen bepalen. "Wie zal de NMBS tegenhouden als ze de prijs van de Go Pass wil verdubbelen en de Railpass wil afschaffen?" De reizigersverenigingen hebben ook kritiek op de zwakke verplichting om pas 10 dagen op voorhand een prijsverhoging te melden. "Momenteel kondigt de NMBS een prijsverhoging 3 maand op voorhand aan, wij willen dat dat zo blijft." De verenigingen zijn bovendien verbaasd over het feit dat de minister verzuimd heeft de het wettelijk verplichte advies te vragen van het Comité van Treinreizigers. "Wij roepen de regering uitdrukkelijk op dit voorstel niet goed te keuren." Maar als de regering wilt besparen op de werking van de NMBS dan moet de prijs van tickets en abonnementen wel omhoog. Maar nu is het ook weeral niet goed. En als er geprivatiseerd gaat worden gaan de prijzen nog hoger worden. |
Citaat:
|
Volgens mij wordt er geen enkele salariswagen gesubsidieerd (behoudens mogelijks een elektrisch geval).
Er worden enkel minder belastingen op geheven. En voor wat het prijskaartje van een treinrit betreft: daar zou gerust een paar informatietjes op mogen komen: - bij dit kaartje legt de belastingbetaler x euro bij. Dank hem daarvoor - in de prijs van dit kaartje is y euro inbegrepen voor subsidie aan de vakbonden van ons personeel, en aan kosten van stakingen. - prettige vertraging verder . |
Maar de werknemers bij de NMBS zijn ook bij die belastingsbetalers.
|
Citaat:
|
Citaat:
De geldstroom gaat bij salariswagens van de werknemer en werkgever naar de overheid en niet omgekeerd. Van subsidie is dus geen sprake. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be