![]() |
Pesten binnenkort geen klachtmisdrijf meer
Pesten binnenkort geen klachtmisdrijf meer
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl....dhtml?ref=yfp Citaat:
Kan men in dat geval willekeurig iemand aanklagen ?? Ik zie het als een ruggensteun naar het slachtoffer toe , daar sommige geen klacht durven neer te leggen , uit schrik , en zo winnen de pesters dan zondermeer !! |
Citaat:
Het slachtoffer zal natuurlijk nog altijd naar de politie moeten gaan in de meeste gevallen. Maar het laat nu vervolging toe zonder de uitdrukkelijk verklaring van het slachtoffer dat ze vervolging wenst. Lijkt me een stap vooruit. |
Voor alle duidelijkheid, wat is de definitie van 'pesten'?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Lijkt me vaag genoeg om niets met pesten te maken te hebben, ik zou zeggen, op naar het beroepshof bij een veroordeling. |
Citaat:
Dat is heel ruim, met andere woorden gedragingen die zelfs indien ze op zich geen misdrijf uitmaken maar die worden gesteld op een manier dat de rust van het slachtoffer verstoord zijn strafbaar. Het feit dat er een vastomlijnde definitie is zoals bv een opsomming van gedragingen is geen enkel probleem. Het Hof van Cassatie heeft bovendien reeds in die zin geoordeeld. De rechtspraak heeft de toepassing van dit artikel verder uitgewerkt in de casuïstiek. Men zou kunnen definiëren als volgt: Iemand is schuldig aan belaging (stalking of pesten) indien hij door voortdurende of herhaalde handelingen het privéleven van een persoon ernstig verstoort door hem op irritante wijze lastig te vallen, terwijl hij wist of had moeten weten dat men de rust van het slachtoffer verstoorde. (ik bedoelde het niet zo en had niet door dat hij dat vervelend vond telt dus niet). |
Citaat:
|
Citaat:
Langs de andere kant maakt het misschien de weg vrij naar willekeur, dan kan een aanklacht al een vorm van pesterij zijn. :-( |
Citaat:
Als dit ernstig gebeurt, is dit prima. Mijn perceptie is echter dat de actoren niet over de middelen (materieel, personeel) en tijd beschikken om dit of een verantwoorde manier te doen, en het risico op 'accidents de parcours' te groot is en er uitspraken worden gedaan, vonnissen worden geveld, waar noch slachtoffer, noch vermoedelijke dader hebben om gevraagd. |
Citaat:
|
Citaat:
Justitie is er om recht te spreken, zowel strafrechtelijk als burgerlijk. Voor de rest hoeft justitie zich niet te bemoeien met waar niemand om vraagt. Lees eens de omzendbrieven van het College der Procureurs van enkele jaren geleden. Het vond intra familiaal geweld plots een prioriteit omdat vrouwen geen klacht wilden indien tegen mishandeling. Het resultaat was dat slachtoffers protesteerden omdat justitie het probleem enkel groter maakte en zowel slachtoffer als vermoedelijke dader op kosten jaagt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anderzijds hoor je ook soms bij gezinsdrama's dat buren, familie, vrienden enigszins wisten dat er problemen waren. Misschien kunnen zo erge drama's voorkomen worden... |
Caw
Citaat:
Voor anderen zou ik zeggen: "blijf er weg". Het CAW is enkel goed voor sociaal analfabeten. Wat ik ondertussen wel weet is dat de justitiehuizen beroep mogen doen op de CAW's. De privacy en het vertrouwensaspect worden hiermee flinterdun. Het CAW is een vangnet om sociaal gehandicapten in kaart te brengen. Bij deze. |
Citaat:
|
Citaat:
Arrogant denigrerend doen naar andere mensen toe, dat is echt sociaal gehandicapt zijn. |
Wat is er nu zo leuk aan mensen te pesten ??
|
Citaat:
In de meeste gevallen zijn dat ook juist diegenen (de pesters zelve) die mochten ze zelf gepest geworden/geweest zijn, het hardste gaan staan roepen dat het niet mag. :-D |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be