Patrick M. |
25 februari 2016 14:44 |
Het luchtruim gaat volgende week misschien dicht.
Sociaal conflict De vakbond bij luchtverkeersleider Belgocontrol dreigt met harde acties, inclusief vertragingen en stakingen, indien de directie doof blijft voor hun sociale eisen. Dat zegt ACV-secretaris Kurt Callaerts. "In het allerlaatste geval is het sluiten van het luchtruim een van de mogelijkheden", waarschuwt hij. De directie toont weinig begrip voor de actiedreiging.
Bij de luchtverkeersleider is een sociaal conflict aan de gang. Het conflict draait onder meer rond de eindeloopbaan en de personeelsbezetting. De bonden zegden begin deze maand de sociale vrede op en voeren sindsdien acties, die de luchtvaartmaatschappijen en passagiers niet raken. Ze boycotten bijvoorbeeld opleidingen.
Volgens de ACV-secretaris halen zachte acties blijkbaar niets uit, en dreigen bijgevolg hardere acties. De vakbonden vragen nu in een brief aan minister van Mobiliteit Jacqueline Galant om de directie aan te manen opnieuw rond de tafel te zitten. "We geven hen nog enkele dagen respijt. Ten laatste woensdag is ons geduld op. Dan volgen sowieso acties. Maar vroeger kan ook al", voert Callaerts de druk op.
"Geen alternatief"
Die harde acties zullen acties zijn die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zullen voelen. "Het kan gaan om vertragingen en stakingen, om de druk stelselmatig op te voeren. Dat zijn we nu aan het bekijken", aldus Callaerts. Het sluiten van luchtruim, als allerlaatste actiemiddel, is zeker niet uitgesloten, waarschuwt hij. "Er rest ons geen alternatief."
Directie: "Begrijpen demarche van ACV niet"
De Belgocontrol-directie begrijpt de demarche niet van ACV, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De belangrijkse struikelsteen, de disponibiliteit, is immers een zaak van de regering. De disponibiliteit is de leeftijd waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken. Tot 2014 was dat 55 jaar. De periode van vijf jaar tot hun officieel pensioen werden ze uitbetaald aan 85 procent van hun loon.
In het kader van de pensioenhervorming was er een tijdelijk voorstel tot eind 2019. Wie voor eind 2016 op disponibiliteit ging, kon dat aan de bestaande voorwaarden. Voor wie na 2016 op disponibiliteit ging, kreeg een verlenging van die 85 procent-regel met 14 maanden.
De bonden hebben het dossier van de disponibiliteit weer op tafel gelegd. Minister Galant heeft daarop een voorstel uitgewerkt: de minimumleeftijd waarop luchtverkeersleiders op disponibiliteit kunnen, zou tegen 2022 stelselmatig worden opgetrokken tot 58 jaar.
En dan weeral geen reacties, maar als de spoorbonden staken dan is het kot te klein.
Ik ga binnenkort terug naar New-york voor een week en als dan het luchtruim boven België dicht is dan moet ik dat er maar bijnemen.
Spijtig maar ik kan die mensen goed begrijpen.
Als ze toch eens wilden luisteren naar de vakbonden dan zou er héél véél leed bespaard blijven.
|