Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Het luchtruim gaat volgende week misschien dicht. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=229197)

Patrick M. 25 februari 2016 14:44

Het luchtruim gaat volgende week misschien dicht.
 
Sociaal conflict De vakbond bij luchtverkeersleider Belgocontrol dreigt met harde acties, inclusief vertragingen en stakingen, indien de directie doof blijft voor hun sociale eisen. Dat zegt ACV-secretaris Kurt Callaerts. "In het allerlaatste geval is het sluiten van het luchtruim een van de mogelijkheden", waarschuwt hij. De directie toont weinig begrip voor de actiedreiging.

Bij de luchtverkeersleider is een sociaal conflict aan de gang. Het conflict draait onder meer rond de eindeloopbaan en de personeelsbezetting. De bonden zegden begin deze maand de sociale vrede op en voeren sindsdien acties, die de luchtvaartmaatschappijen en passagiers niet raken. Ze boycotten bijvoorbeeld opleidingen.

Volgens de ACV-secretaris halen zachte acties blijkbaar niets uit, en dreigen bijgevolg hardere acties. De vakbonden vragen nu in een brief aan minister van Mobiliteit Jacqueline Galant om de directie aan te manen opnieuw rond de tafel te zitten. "We geven hen nog enkele dagen respijt. Ten laatste woensdag is ons geduld op. Dan volgen sowieso acties. Maar vroeger kan ook al", voert Callaerts de druk op.
"Geen alternatief"

Die harde acties zullen acties zijn die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zullen voelen. "Het kan gaan om vertragingen en stakingen, om de druk stelselmatig op te voeren. Dat zijn we nu aan het bekijken", aldus Callaerts. Het sluiten van luchtruim, als allerlaatste actiemiddel, is zeker niet uitgesloten, waarschuwt hij. "Er rest ons geen alternatief."
Directie: "Begrijpen demarche van ACV niet"

De Belgocontrol-directie begrijpt de demarche niet van ACV, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De belangrijkse struikelsteen, de disponibiliteit, is immers een zaak van de regering. De disponibiliteit is de leeftijd waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken. Tot 2014 was dat 55 jaar. De periode van vijf jaar tot hun officieel pensioen werden ze uitbetaald aan 85 procent van hun loon.

In het kader van de pensioenhervorming was er een tijdelijk voorstel tot eind 2019. Wie voor eind 2016 op disponibiliteit ging, kon dat aan de bestaande voorwaarden. Voor wie na 2016 op disponibiliteit ging, kreeg een verlenging van die 85 procent-regel met 14 maanden.

De bonden hebben het dossier van de disponibiliteit weer op tafel gelegd. Minister Galant heeft daarop een voorstel uitgewerkt: de minimumleeftijd waarop luchtverkeersleiders op disponibiliteit kunnen, zou tegen 2022 stelselmatig worden opgetrokken tot 58 jaar.

En dan weeral geen reacties, maar als de spoorbonden staken dan is het kot te klein.
Ik ga binnenkort terug naar New-york voor een week en als dan het luchtruim boven België dicht is dan moet ik dat er maar bijnemen.
Spijtig maar ik kan die mensen goed begrijpen.
Als ze toch eens wilden luisteren naar de vakbonden dan zou er héél véél leed bespaard blijven.

Cheminot 26 februari 2016 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8007243)
Sociaal conflict De vakbond bij luchtverkeersleider Belgocontrol dreigt met harde acties, inclusief vertragingen en stakingen, indien de directie doof blijft voor hun sociale eisen. Dat zegt ACV-secretaris Kurt Callaerts. "In het allerlaatste geval is het sluiten van het luchtruim een van de mogelijkheden", waarschuwt hij. De directie toont weinig begrip voor de actiedreiging.

Bij de luchtverkeersleider is een sociaal conflict aan de gang. Het conflict draait onder meer rond de eindeloopbaan en de personeelsbezetting. De bonden zegden begin deze maand de sociale vrede op en voeren sindsdien acties, die de luchtvaartmaatschappijen en passagiers niet raken. Ze boycotten bijvoorbeeld opleidingen.

Volgens de ACV-secretaris halen zachte acties blijkbaar niets uit, en dreigen bijgevolg hardere acties. De vakbonden vragen nu in een brief aan minister van Mobiliteit Jacqueline Galant om de directie aan te manen opnieuw rond de tafel te zitten. "We geven hen nog enkele dagen respijt. Ten laatste woensdag is ons geduld op. Dan volgen sowieso acties. Maar vroeger kan ook al", voert Callaerts de druk op.
"Geen alternatief"

Die harde acties zullen acties zijn die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen zullen voelen. "Het kan gaan om vertragingen en stakingen, om de druk stelselmatig op te voeren. Dat zijn we nu aan het bekijken", aldus Callaerts. Het sluiten van luchtruim, als allerlaatste actiemiddel, is zeker niet uitgesloten, waarschuwt hij. "Er rest ons geen alternatief."
Directie: "Begrijpen demarche van ACV niet"

De Belgocontrol-directie begrijpt de demarche niet van ACV, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De belangrijkse struikelsteen, de disponibiliteit, is immers een zaak van de regering. De disponibiliteit is de leeftijd waarop luchtverkeersleiders niet meer hoeven te werken. Tot 2014 was dat 55 jaar. De periode van vijf jaar tot hun officieel pensioen werden ze uitbetaald aan 85 procent van hun loon.

In het kader van de pensioenhervorming was er een tijdelijk voorstel tot eind 2019. Wie voor eind 2016 op disponibiliteit ging, kon dat aan de bestaande voorwaarden. Voor wie na 2016 op disponibiliteit ging, kreeg een verlenging van die 85 procent-regel met 14 maanden.

De bonden hebben het dossier van de disponibiliteit weer op tafel gelegd. Minister Galant heeft daarop een voorstel uitgewerkt: de minimumleeftijd waarop luchtverkeersleiders op disponibiliteit kunnen, zou tegen 2022 stelselmatig worden opgetrokken tot 58 jaar.

En dan weeral geen reacties, maar als de spoorbonden staken dan is het kot te klein.
Ik ga binnenkort terug naar New-york voor een week en als dan het luchtruim boven België dicht is dan moet ik dat er maar bijnemen.
Spijtig maar ik kan die mensen goed begrijpen.
Als ze toch eens wilden luisteren naar de vakbonden dan zou er héél véél leed bespaard blijven.

Lees goed, als allerlaatste actie wordt er gedacht aan een staking. Bij de NMBS is de eerste reactie of eerder reflex: staken!

Patrick M. 27 februari 2016 16:48

Bij de spoorbonden is de eerste reactie dialoog maar de top van de NMBS weigert dat.

Cheminot 27 februari 2016 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8009473)
Bij de spoorbonden is de eerste reactie dialoog maar de top van de NMBS weigert dat.

Correctie, de vakbonden willen enkel praten als de directie volledig plooit. Dat heet een dictaat, geen onderhandeling.

dpg 27 februari 2016 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8009473)
Bij de spoorbonden is de eerste reactie dialoog maar de top van de NMBS weigert dat.

Bij de spoorbonden is het eigenbelang eerst, algemeen belang laatst.

kelt 27 februari 2016 18:02

Goed....

Laat hen dan maar staken....als dat dan moet.

Kort daarna zal de ECHTE baas van de civiele luchtvaart in Belgie,Meneer O'Leary (die kerel van Ryanair)wel eens even duidelijk maken waarop het staat....en het zal van hem een beetje rap mogen gaan

Hypochonder 27 februari 2016 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot (Bericht 8009501)
Correctie, de vakbonden willen enkel praten als de directie volledig plooit. Dat heet een dictaat, geen onderhandeling.

Inderdaad. Van een spelletje machtsmisbruik zijn de spoorbonden nog niet gestorven want anders waren ze morsdood.

Eduard Khil 27 februari 2016 18:05

gewoon doen wat Reagan nog gedaan heeft met de air traffic controllers

Patrick M. 27 februari 2016 20:48

Macht van de vakbonden is héél sterk en er zijn er precies hier die dat niet kunnen verdragen.

Bobke 27 februari 2016 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8009693)
Macht van de vakbonden is héél sterk en er zijn er precies hier die dat niet kunnen verdragen.

Gaan de stakers op de vliegroutes gaan staan ?

Eduard Khil 27 februari 2016 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8009693)
Macht van de vakbonden is héél sterk en er zijn er precies hier die dat niet kunnen verdragen.

het is niet omdat je dat ene zinnetje keer op keer herhaalt, dat het waar is hé. Begin je wat bang te worden nu het sossenuitschot aka jullie vriendjes uit de regering is verdreven? Die angst is terecht. We gaan jullie nu eens eindelijk deftig op jullie plaats zetten. En elke keer dat jullie weer onterecht en overdreven naar het stakingswapen grijpen, zal de tegenreactie heftiger worden. Maar om dat in te zien, daar is het stakingsuitschot te dom voor natuurlijk :lol:

elsina 28 februari 2016 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8009540)
gewoon doen wat Reagan nog gedaan heeft met de air traffic controllers

Hoeveel keer moeten we dat nu nog herhalen?

http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=23

Patrick M. 28 februari 2016 15:04

We zullen eens kijken wie 'dom' gaat kijken als de volgende spoorstakingen beginnen.
En probeer nu niet te zeggen dat ik de mensen dom noem, Khil heeft het woord dom gebruikt.
Maar mijne BBQ staat al klaar en ik denk dat ik hem dit jaar verschillende keren ga gebruiken.

Wapper 28 februari 2016 15:51

Echte stakerspizza!


hamac 28 februari 2016 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8009524)
Bij de spoorbonden is het eigenbelang eerst, algemeen belang laatst.

Gelukkig krijgen de spoorbonden jaarlijks nog wat enkele miljoenen om de sociale vrede te bewaren. [/s]

Patrick M. 28 februari 2016 20:15

dpg, gij doet alsof wij allemaal VB'ers zijn.
Eigen volk eerst.

Eduard Khil 28 februari 2016 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8010444)
dpg, gij doet alsof wij allemaal VB'ers zijn.
Eigen volk eerst.

jullie hebben ook het verstand van de modale vb'er. Wat staan roepen en veel pinten drinken, daar zijn jullie goed in :lol:

Tavek 29 februari 2016 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8009540)
gewoon doen wat Reagan nog gedaan heeft met de air traffic controllers

In dit geval geef ik u gelijk.

Waarom wij tot 67 en zij tot 55 ? Of zelfs 58 ?

Ontslaan en vervangen door een private onderneming.

Patrick M. 29 februari 2016 12:30

De NMBS werknemers ontslaan en vervangen door private onderneming gaat nooit gebeuren, dream on.

Cheminot 1 maart 2016 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8010962)
De NMBS werknemers ontslaan en vervangen door private onderneming gaat nooit gebeuren, dream on.

Tegen het tempo dat de NMBS schulden blijft opstapelen zal het niet lang meer duren.

ps: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160301_02157854


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be