Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Privacycommissie: ‘Algemene database voor vingerafdrukken is onaanvaardbaar’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=229346)

Universalia 1 maart 2016 20:03

Privacycommissie: ‘Algemene database voor vingerafdrukken is onaanvaardbaar’

Bron

Detail tekst:

Citaat:

De algemene opslag van vingerafdrukken is strijdig met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Dat stelt de Privacycommissie in een reactie op de uitspraken van minister Jan Jambon, die wil onderzoeken of een database mogelijk is. ‘Maar we willen daar uitgebreid op ingaan’, aldus de commissie.
Wat voor een flauwekul is dat nu weer?

Van onze eigen mensen (ook zij die van andere origine zijn in ons land maar zich weten te gedragen naar wetten&plichten) wil men liefst binnen de kortste keren alles te weten komen.

Uw telefoon, uw @-mail, uw adres, wat u doet of ook niet doet ... ellenlang lijstje.

Van de lieden van de invasie waar best een hoop gespuis tussen zal zitten daar hoeft het niet voor want dan is het in strijd met de mensenrechten.

Citaat:

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) toonde zich bij zijn werkbezoek aan Marokko vandaag vol lof over de uitgebreide database van vingerafdrukken daa
Daar weet (in Marokko) men er dan weer wel raad mee blijkbaar. :-D

quercus 1 maart 2016 21:16

Dat gezeik van die zogenaamde "privacy commissie" begint me flink op de heupen te werken. Wat is er nu zo vreselijk aan het laten afnemen van je vingerafdrukken? Integendeel, het kan dikwijls zelfs een veiligheidsmaatregel zijn in uw eigen belang. Iemand kan het slachtoffer zijn van inbraken, ontvoeringen of zelfs moord. Vingerafdrukken kunnen serieus helpen om de zaak te helpen oplossen. Meer nog, je kunt ergens als een lijk worden teruggevonden zonder hoofd en volkomen onherkenbaar. Toch kunnen er dan eventueel van dat lijk nog vingerafdrukken genomen worden ter identificatie. Ik ben 100% voorstander van dat voorstel.

Universalia 2 maart 2016 14:23

Als je niets te verbergen hebt, wat is dan het probleem eigenlijk? 8O

Snerror 2 maart 2016 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8013329)

Ik ben niet persé tegen, maar dat argument gaat niet op. Er zijn genoeg legale zaken die iemand te verbergen kan hebben.

geertvdb 2 maart 2016 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8013329)

Het is complexer. Als een verzekeringsmaatschappij uw DNA in handen krijgt kan het beginnen testen op erfelijke ziekten. En als ge een brave burger zijt hebt ge de politie niet te vrezen, maar wel de marketing van bedrijven.

Snerror 2 maart 2016 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8013373)
Het is complexer. Als een verzekeringsmaatschappij uw DNA in handen krijgt kan het beginnen testen op erfelijke ziekten. En als ge een brave burger zijt hebt ge de politie niet te vrezen, maar wel de marketing van bedrijven.

Ja ok, maar DNA is hier wat off-topic. Vingerafdrukken zijn eerder te vergelijken met een foto dan met DNA.

Bobke 2 maart 2016 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 8013368)
Ik ben niet persé tegen, maar dat argument gaat niet op. Er zijn genoeg legale zaken die iemand te verbergen kan hebben.

En die zijn af te lezen aan uw vingerafdruk?

Eyjafjallajökull 2 maart 2016 15:38

Is het eigenlijk onomstotelijk wetenschappelijk bewezen dat vingerafdrukken uniek zijn, dat er dus zoveel vingerafdrukken zijn als er mensen zijn ?

Het heeft anders niet veel zin om daar veel middelen en energie tegen aan te gooien.

Wapper 2 maart 2016 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8013425)
Is het eigenlijk onomstotelijk wetenschappelijk bewezen dat vingerafdrukken uniek zijn, dat er dus zoveel vingerafdrukken zijn als er mensen zijn ?

Het heeft anders niet veel zin om daar veel middelen en energie tegen aan te gooien.

Ik dacht dat Galton al in de 19e eeuw een kans (uniqueness) van 1 op de 60 miljard aangaf, en dat is sindsdien alleen maar verbeterd. Zelfs identische tweelingen hebben verschillende vingerafdrukken.
Wanneer men in een sporenonderzoek gedeeltelijke, dubbele, uitgesmeerde,verontreinigde afdrukken vind, dan wordt het een ander verhaal.
(de "match" is dan procentueel veel lager)

Maar dat heeft niks te maken met het pure veiligheidsaspect bij paspoorten waar in principe perfecte afdrukken gemaakt worden.

morte-vivante 2 maart 2016 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8012595)
Dat gezeik van die zogenaamde "privacy commissie" begint me flink op de heupen te werken. Wat is er nu zo vreselijk aan het laten afnemen van je vingerafdrukken? Integendeel, het kan dikwijls zelfs een veiligheidsmaatregel zijn in uw eigen belang. Iemand kan het slachtoffer zijn van inbraken, ontvoeringen of zelfs moord. Vingerafdrukken kunnen serieus helpen om de zaak te helpen oplossen. Meer nog, je kunt ergens als een lijk worden teruggevonden zonder hoofd en volkomen onherkenbaar. Toch kunnen er dan eventueel van dat lijk nog vingerafdrukken genomen worden ter identificatie. Ik ben 100% voorstander van dat voorstel.

Iedereen verdacht!

Universalia 2 maart 2016 17:12

Onze bovenburen zien dat soms anders (de reacties dan wel)

Belgische minister: wie niets te verbergen heeft...

:cheer:

geertvdb 2 maart 2016 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 8013379)
Ja ok, maar DNA is hier wat off-topic. Vingerafdrukken zijn eerder te vergelijken met een foto dan met DNA.

Waarom? Ik zie geen verschil. Zowel vingerafdrukken als DNA zijn uniek voor elke mens (uitgezonderd 1 eiïge 2 lingen.)

geertvdb 2 maart 2016 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8013425)

Ja. Zelfs 2-lingen hebben verschillende vingerafdrukken. Ook bij dieren zijn ze uniek. Net zoals de vorm van uw oren en de lijnen in uw handpalm. En eigenlijk van alles aan uw lichaam als men goed kijkt.

Wapper 2 maart 2016 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8013602)
Ja. Zelfs 2-lingen hebben verschillende vingerafdrukken. Ook bij dieren zijn ze uniek. Net zoals de vorm van uw oren en de lijnen in uw handpalm. En eigenlijk van alles aan uw lichaam als men goed kijkt.

De wetenschap spreekt u tegen...
Citaat:

Another place where identical twins are different is their fingerprints. The pattern of our fingerprints is set up by our genes. Just like with other genes, though, the environment can change how we turn out.
http://genetics.thetech.org/ask/ask68

Snerror 2 maart 2016 17:25

Dat zegt hij toch?
Zelfs 2-lingen hebben verschillende vingerafdrukken. = Another place where identical twins are different is their fingerprints.

Snerror 2 maart 2016 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8013421)
En die zijn af te lezen aan uw vingerafdruk?

Dat kan potentieel inderdaad.

Snerror 2 maart 2016 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8013596)
Waarom? Ik zie geen verschil. Zowel vingerafdrukken als DNA zijn uniek voor elke mens (uitgezonderd 1 eiïge 2 lingen.)

Je zegt het zelf, DNA kan voor vanalles gebruikt worden, vingerafdrukken gewoon voor identificatie.

De schoofzak 2 maart 2016 19:05

Ik vind de privacycommissie onaanvaardbaar.

Tenzij we ook een eigendomscommissie (onderverdeeld in een oplichtingscommissie, een inbraakcommissie, een pickpocketcommissie en een handelsbedrogcommissie) zouden hebben; een seksuele commissie, een goede naam ofte beledigingscommissie, een niet-belastingbetalingscommissie, een moord-en-doodslag-commissie, een dieselauto-sjoemelcommissie, een hondenpoepcommissie en een vandalismecommissie ....

Allemaal ter vervanging van de verkozenen.

.

Zipper 2 maart 2016 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8013725)
Ik vind de privacycommissie onaanvaardbaar.

Tenzij we ook een eigendomscommissie (onderverdeeld in een oplichtingscommissie, een inbraakcommissie, een pickpocketcommissie en een handelsbedrogcommissie) zouden hebben; een seksuele commissie, een goede naam ofte beledigingscommissie, een niet-belastingbetalingscommissie, een moord-en-doodslag-commissie, een dieselauto-sjoemelcommissie, een hondenpoepcommissie en een vandalismecommissie ....

Allemaal ter vervanging van de verkozenen.

.

Geef toe, ge zijt gewoon "pro" omdat het initiatief van een N-VAer komt.

Wapper 2 maart 2016 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 8013613)
Dat zegt hij toch?
Zelfs 2-lingen hebben verschillende vingerafdrukken. = Another place where identical twins are different is their fingerprints.

Hier niet, in post #12, ik heb verkeerd gekwoot.

Citaat:

Zowel vingerafdrukken als DNA zijn uniek voor elke mens (uitgezonderd 1 eiïge 2 lingen.)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be