Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   motard reed 200 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=229778)

fred vanhove 13 maart 2016 07:16

motard reed 200
 
Ik rijd nu zowat 40 jaar met de auto en tot nu toe kan ik de motoren op 1 hand tellen die ik zelf heb ingehaald. Omzeggens allemaal steken ze mij voorbij en ik rijd volgens mezelf heel normaal. Vooral die sportmotoren van 150 pk en 150 kg met de prestaties van een Formule 1 koop je niet om '' normaal'' mee te rijden.
Een autootje van 50 pk dat 110 per uur kan moet ieder jaar gekeurd worden maar een race machine die vlotjes 250 haalt helemaal niet.....Mij niet gelaten maar dat onze politici dat autootje ook met rust laten.:roll:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-per-uur.dhtml

reservespeler 13 maart 2016 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8025249)
Ik rijd nu zowat 40 jaar met de auto en tot nu toe kan ik de motoren op 1 hand tellen die ik zelf heb ingehaald. Omzeggens allemaal steken ze mij voorbij en ik rijd volgens mezelf heel normaal. Vooral die sportmotoren van 150 pk en 150 kg met de prestaties van een Formule 1 koop je niet om '' normaal'' mee te rijden.
Een autootje van 50 pk dat 110 per uur kan moet ieder jaar gekeurd worden maar een race machine die vlotjes 250 haalt helemaal niet.....Mij niet gelaten maar dat onze politici dat autootje ook met rust laten.:roll:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-per-uur.dhtml

Ik vind een keuring nog altijd verantwoord.

Hypochonder 13 maart 2016 08:38

Een moto mag nog zoveel gekeurd zijn als je wil, als er een gek aan 200 per uur op een baan van 70 rijdt is er veel kans op een zwaar ongeval. Jammer dat die motorrijder het ongeval niet heeft overleefd want anders had hij de gevolgen van zijn stommiteiten onder ogen moeten zien.

Micele 13 maart 2016 10:52

Een technische keuring moet men positief voor de (eigen) extra veiligheid zien: waar kan men zijn auto elk jaar laten nazien en technische testen laten ondergaan en dat voor amper ~34 euro?

Ook daarom blijft mijn "oude auto" aangemeld als gewoon gebruik en niet als oldtimer (definitieve vrijstelling van technische keuring)

Topic: uiteraard kan men hier voor moto´s ook een -*bepaalde- verplichte keuring invoeren zoals in het buitenland bestaat (o.a. Duitsland).
*bij bepaalde voorwaarden, of EU-voorstel:
Citaat:

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=672

De Europese Commissie heeft op 13 juli 2012 een voorstel gelanceerd om de EU-Richtlijn 2009/40/EG, die voorziet in een periodieke technische keuring van motorvoertuigen, uit te breiden naar gemotoriseerde 2-, 3 en 4- wielers.

De reacties lopen uiteen. Ja, want waarom zou één bepaalde categorie van motorvoertuigen aan een veiligheidskeuring mogen ontsnappen. Nee, want in de landen waar nu al een periodieke inspectie voor motorfietsen gebeurt, is er geen bewezen verkeersveiligheidseffect. In elk geval moet het onderwerp grondig besproken worden met de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Het Belgische park
Eind 2011 waren in België 400.646 gemotoriseerde 2-, 3- en 4-wielers ingeschreven, of 5,8% van het volledige voertuigenpark. Daarvan is 71% ouder dan 4 jaar.
“De Europese Commissie heeft een voorstel gelanceerd om de periodieke technische keuring van motorvoertuigen uit te breiden naar gemotoriseerde 2-, 3 en 4-wielers.”

“Bewijs de voordelen op vlak van verkeersveiligheid”

De Europese motorrijdersfederatie FEMA(1) spreekt zich resoluut uit tegen een keuring. Ze citeert uit het rapport van MAIDS(2) waaruit blijkt dat in minder dan 1% van de ongevallen de oorzaak te vinden is in de technische staat van het voertuig. Bovendien presteren de landen, die al wel een periodieke keuring toepassen, niet beter op vlak van de ongevallenstatistieken. De oorzaak van ongevallen is immers complex en veel factoren spelen een rol (opleiding, staat en eigenheid van de weg, oplettendheid bij andere weggebruikers, enz.). Het laatste tegenargument van de motorrijders is dat de prijs voor de keuring de kost van motorrijden alweer zou verhogen.

Bescherming van de motorrijder door keuring na ongeval en bij 2-hands verkoop

FEBIAC van haar kant is voorstander van een technische keuring in 2 specifieke gevallen, zoals die ook voor de wagens bestaan:

- Na een ongeval: een objectieve vaststelling dat de motorrijder zijn voertuig opnieuw veilig op de openbare weg kan gebruiken;
- Bij een 2-handse verkoop: bescherming van de consument die een voertuig wenst aan te kopen, hetzij van een handelaar, hetzij van een andere consument.

Besluit

FEBIAC pleit voor een keuring na ongeval en bij een tweedehandse verkoop. Mits gepaste omkadering is ook een periodieke keuring voor ons bespreekbaar. Zo is het belangrijk dat de keuring zich focust op veiligheidaspecten en minder op de conformiteit met het voertuig in nieuwe staat. De periodiciteit moet worden bepaald vanuit de dagelijkse realiteit. Maar nog belangrijker dan het omzetten van een Europese Richtlijn in nationale wetgeving, is de wens van de motormerken om nog meer te focussen op het jaarlijkse onderhoud. Dat is immers de beste garantie voor veilige voertuigen in het verkeer.

(1) FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) overkoepelt 24 belangenorganisaties van motorrijders uit 19 Europese lidstaten.
(2) MAIDS, Motorcycle Accidents In-Depth Study, http://www.maids-study.eu
... en wat dat ongeval betreft, de bestuurder wordt nooit jaarlijks gekeurd...

Scherven A. Mok 13 maart 2016 11:18

Ik denk dat de berijder eerder dan de motor een keuring nodig heeft.

De schoofzak 13 maart 2016 15:36

Wat kunt je nu keuren aan een moto ?
De motorijder zelf gaat niet besparen op het technisch op peil houden van zijn machien, want als dat machien niet in orde is, dan zit hij er op gelijk een clown.

Technische keuring van moto: totaal overbodig. Tenzij ge geldklopperij voor ogen hebt.

Ik kan het weten, ik heb een machientje en ik ben lid van een clubke.

.

Zeus 13 maart 2016 16:28

De Schoof en zijn gang


dpg 13 maart 2016 17:05

Is de nationaliteit en geloof van de motard al bekend of is dat alleen belangrijk als het gene witmans is ?

Mambo 13 maart 2016 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8025747)
Wat kunt je nu keuren aan een moto ?
De motorijder zelf gaat niet besparen op het technisch op peil houden van zijn machien, want als dat machien niet in orde is, dan zit hij er op gelijk een clown.

Technische keuring van moto: totaal overbodig. Tenzij ge geldklopperij voor ogen hebt.

Ik kan het weten, ik heb een machientje en ik ben lid van een clubke.

.

Er staan anders aardig wat krotten te koop.
Iemand moet daar dan toch ook weer mee rondrijden.

geertvdb 13 maart 2016 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8025801)
De Schoof en zijn gang


:-D:-D

(Sorry dat ik lach , Schoof)

fred vanhove 14 maart 2016 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak;8025747[B
]Wat kunt je nu keuren aan een moto ?[/b]
De motorijder zelf gaat niet besparen op het technisch op peil houden van zijn machien, want als dat machien niet in orde is, dan zit hij er op gelijk een clown.

Technische keuring van moto: totaal overbodig. Tenzij ge geldklopperij voor ogen hebt.

Ik kan het weten, ik heb een machientje en ik ben lid van een clubke.

.

En aan een autootje wat kun je daar aan keuren ? Die is in de meeste gevallen ook totaal overbodig .Maar goed je leert ons weer wat bij.....een moto heeft geen banden geen remmen....geen lichten geen schokbrekers.....geen Co uitstoot ....en een uitlaat die je hoort van de Ardennen tot in Oostende....weeral schrik voor uw kiezers schoof ?
Ah ja want in Brasschaat hebben die bierbuiken allemaal een Harley staan en die mannen willen gerust gelaten worden :roll:

En als je wil weten wat ze keuren aan een moto ga dan eens kijken in Duitsland dat is toch steeds het grote voorbeeld voor uw partijgenoten (uiteraard alleen als het hun goed uitkomt )

Patrick M. 14 maart 2016 21:57

Schoofke, met wat rijdt ge rond en wat is de naam van uw clubke?
Ik heb ook ne moto en ben ook lid van een clubke.

PORSCHE 15 maart 2016 02:33

Oplossing is simpel : alles met een motor begrenzen. Zet de max. snelheid op 130 km/uur en begrens het vermogen. Wagens 200 PK en moto's 50 PK. 0-100 km/uur mag in niet minder dan 7 seconden gebeuren. Moto's zoals elk jaar een wettelijke controle. En motorijders jaarlijks een test laten doen op rij ervaring en correct anticiperen in het verkeer. Er niet door = geen rijbewijs voor dat jaar en kom volgend jaar nog eens proberen.

De oplossing voor wie toch wil racen : op het circuit en de slimme GPS technologie herkent de plaats en zet de begrenzer tijdelijk uit. Verlaat je het circuit dan gaat de begrenzer terug automatisch aan. Ook een soort black box wettelijk verplicht maken. Bij een ongeluk kan deze dan uitgelezen worden.

En zo zijn er nog veel zaken. Lichte vracht begrenzen op max. 80 km/uur, ook de SUV's en omgebouwde breaks. Inhaalverbod voor vrachtwagens dus op rechtse baanvak blijven. Automatisch systeem voor afstand tussen de vrachtwagens. En nog honderden andere zaken.

ALLEEN : dan gaat men niet genoeg flitsboetes meer kunnen schrijven > niet genoeg werk meer voor de politie > nog meer vervelen? :D

Patrick M. 15 maart 2016 11:24

Moto's 50 PK, kunt ge evengoed met de fiets rijden.

quercus 15 maart 2016 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8027048)
Schoofke, met wat rijdt ge rond en wat is de naam van uw clubke?
Ik heb ook ne moto en ben ook lid van een clubke.

Waarom moet een motorrijder zo nodig in een "clubke"? De overgrote meerderheid van de autobestuurders zit ook niet in een "clubke".

DewareJakob 15 maart 2016 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8025817)
Is de nationaliteit en geloof van de motard al bekend of is dat alleen belangrijk als het gene witmans is ?

Die rijden enkel in gestolen, onverzekerde BMW's of Mercedessen. Nu goed?

Tavek 15 maart 2016 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8027048)
Schoofke, met wat rijdt ge rond en wat is de naam van uw clubke?
Ik heb ook ne moto en ben ook lid van een clubke.

Als schoof een Hells Angel is, en jij een Satudarah, gaan jullie dan afspreken voor een gang war ?

Tavek 15 maart 2016 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8027389)
Moto's 50 PK, kunt ge evengoed met de fiets rijden.

Eh ?

36 kW (50 pk) is toch wat meer als de 100-200 Watt die een fietser constant kan leveren.

Anna List 15 maart 2016 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8027394)
Waarom moet een motorrijder zo nodig in een "clubke"? De overgrote meerderheid van de autobestuurders zit ook niet in een "clubke".

omdat vrijheid van vereniging een tamelijk fundamenteel item in de grondwet is ?

en niks of niemand moet hoor, maar wie wil, mag t wel...

en VAB en Touring, zijn dat geen autoclubkes mss ??

Anna List 15 maart 2016 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8027626)
Als schoof een Hells Angel is, en jij een Satudarah, gaan jullie dan afspreken voor een gang war ?

tegen zijn scherm pissen telkens als hij een post van Schoof ziet passeren!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be