Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kinderbijslag als belastingsontwijking. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=229820)

Dadeemelee 14 maart 2016 13:23

Kinderbijslag als belastingsontwijking.

Het was zo'n verloren berichtje:

http://www.demorgen.be/economie/bela...slag-ba90b925/

Citaat:

Ondernemingen kunnen hun personeel een fiscaal vriendelijke gezinsbijslag geven boven op de gewone kinderbijslagen. Het Hof van Cassatie heeft in een recent arrest geoordeeld dat er geen sociale bijdragen verschuldigd zijn op zo'n extraatje, schrijft De Tijd vandaag.
Zijn ze nu helemaal gek geworden? In plaats van de belastingen/belastingsdruk op een degelijke manier te verlagen bouwen ze nog maar een achterpoortje in.

En:
Citaat:

Een interne instructie van de RSZ legt het maximale bedrag vast op 50 euro per maand en per kind. Maar de RSZ kan bedrijven niet dwingen zich aan dat maximum te houden.
Dus ze kunnen zoveel ze willen legaal frauderen.

Drosamadaris 14 maart 2016 13:30

Als je het wel doet met de gewone kinderbijslag, waarom zou je het dan niet doen met extra kinderbijslag?

Dadeemelee 14 maart 2016 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 8026543)
Als je het wel doet met de gewone kinderbijslag, waarom zou je het dan niet doen met extra kinderbijslag?

Over de kinderbijslag (onafhankelijk van het inkomen) kunnen we ook een boom opzetten, maar die wordt niet willekeurig gegeven, daar bestaan tarieven voor en iedereen (met kinderen) heeft er recht op.

Hier gaan bedrijven willekeurig een belastingvrije wedde kunnen geven onder het mom van kinderbijslag.

Drosamadaris 14 maart 2016 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8026549)
Over de kinderbijslag (onafhankelijk van het inkomen) kunnen we ook een boom opzetten, maar die wordt niet willekeurig gegeven, daar bestaan tarieven voor en iedereen (met kinderen) heeft er recht op.

Het is samen met de verhoogde belastingvrije som anders ook wel een verkapte vorm van belastingsontwijking.
En het is even willekeurig. Voor iedereen met kinderen ten laste (in contrast met "voor iedereen met kinderen") versus voor iedereen die bij een bepaald bedrijf werkt.

Citaat:

Hier gaan bedrijven willekeurig een belastingvrije wedde kunnen geven onder het mom van kinderbijslag.
Logisch. En des te meer ze dat doen, des te beter. :-D

Dadeemelee 14 maart 2016 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 8026565)
Het is samen met de verhoogde belastingvrije som anders ook wel een verkapte vorm van belastingsontwijking.
En het is even willekeurig. Voor iedereen met kinderen ten laste (in contrast met "voor iedereen met kinderen") versus voor iedereen die bij een bepaald bedrijf werkt.

Logisch. En des te meer ze dat doen, des te beter. :-D

We kunnen zo blijven doorgaan natuurlijk:

- voor iedereen die alimentatie betaalt een belastingsvrije alimentatiepremie
- voor iedereen die een nieuwe chauffage plaatst: een belastingsvrije chauffagepremie
- voor iedereen die graag eens op vakantie wil: een belastingsvrije vakantiebijdrage
- voor iedereen die graag eens naar de hoeren wil: een belastingsvrije aftrek :-D

Bad Attila 14 maart 2016 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8026752)

- voor iedereen die een nieuwe chauffage plaatst: een belastingsvrije chauffagepremie
- voor iedereen die graag eens op vakantie wil: een belastingsvrije vakantiebijdrage
- voor iedereen die graag eens naar de hoeren wil: een belastingsvrije aftrek :-D

Als je ziet hoe zwaar wij belast worden, en de service die wij ervoor krijgen, pleit ik voor maximale aftrek, zelfs om bij de hoeren te gaan.
Uiteraard enkel naar 'legale' hoeren, hé, ik doe niet in mensenhandel.

Drosamadaris 14 maart 2016 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8026752)

Logisch ja.
'T zou er zelfs eindelijk eens voor zorgen dat jullie iets terug krijgen voor jullie belastingen in dat belastingland. Van een land die bij de wereldtop qua belastingsdruk zit, mag je wel verwachten dat ze meer geven dan het totale gebrek aan return nu.

Mambo 14 maart 2016 23:11

Door telkens achterpoorten voor de betere verdieners in te bouwen houden ze wel de belastingdruk hoog die door de lagere inkomens gecompenseerd moet worden.

Op die manier komen we er nooit uit en worden de zaken er alleen maar erger door.

Dit zijn schulden doorschuiven.

Drosamadaris 15 maart 2016 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8027093)
Door telkens achterpoorten voor de betere verdieners in te bouwen houden ze wel de belastingdruk hoog die door de lagere inkomens gecompenseerd moet worden.

Op die manier komen we er nooit uit en worden de zaken er alleen maar erger door.

Zever, de lagere inkomens betalen vandaag al amper belastingen.

De top 10% betaalt 45% van de fiscale inkomsten.
De top 30% betaalt 80% van de fiscale inkomsten.
Je laagste 50% komt nog niet eens aan 6,5%.

Tavek 15 maart 2016 11:23

Dat is dan toch recent beslist. Ik krijg deze vergoeding en ik betaal er netjes RSZ en personenbelasting over.

Dadeemelee 15 maart 2016 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8027388)
Dat is dan toch recent beslist. Ik krijg deze vergoeding en ik betaal er netjes RSZ en personenbelasting over.

Het bericht is een beetje onduidelijk, het gaat blijkbaar enkel over vrijstelling van sociale bijdragen (en niet over personenbelasting?).

Sneaky 15 maart 2016 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8026535)
Het was zo'n verloren berichtje:

http://www.demorgen.be/economie/bela...slag-ba90b925/

Zijn ze nu helemaal gek geworden? In plaats van de belastingen/belastingsdruk op een degelijke manier te verlagen bouwen ze nog maar een achterpoortje in.

En:

Aha, goed om weten. Moet eens langs den boekhouder om te zien of dat als zelfstandige ook kan :-)

In dat geval is het een goede zet van de regering :-P

Tavek 15 maart 2016 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8027404)
Het bericht is een beetje onduidelijk, het gaat blijkbaar enkel over vrijstelling van sociale bijdragen (en niet over personenbelasting?).

Voor mij kon het evengoed salaris zijn, wordt op dezelfde manier belast.

Maar blijkbaar kan het dus nu vriijgesteld zijn van RSZ (maar niet personenbelasting).

Guinevere 15 maart 2016 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8026535)

Ah nee, als bedrijven boven die maandelijkse 50€ per kind gaan wordt er wel rsz op betaald.

Jij noemt die extra vergoeding trouwens kinderbijslag, maar officieel is het een voordeel (alle aard) volgens ons sociaal secretariaat. Een werkgever/-nemer kan het bv. ook als tussenkomst van de werkgever in de kinderopvang zien. Ik zie niet in waarom een werkgever z'n werknemers niet mag ondersteunen of belonen. Belastingontwijking? Den boom in!

Guinevere 15 maart 2016 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8027093)

Waaruit maak je dat op?

Dadeemelee 15 maart 2016 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8027547)
Ah nee, als bedrijven boven die maandelijkse 50€ per kind gaan wordt er wel rsz op betaald.

Jij noemt die extra vergoeding trouwens kinderbijslag, maar officieel is het een voordeel (alle aard) volgens ons sociaal secretariaat. Een werkgever/-nemer kan het bv. ook als tussenkomst van de werkgever in de kinderopvang zien. Ik zie niet in waarom een werkgever z'n werknemers niet mag ondersteunen of belonen. Belastingontwijking? Den boom in!

'Kinderbijslag' heb ik niet uitgevonden, dat komt uit het artikel. De juiste naam is dacht ik 'gezinsbijslag'. En die 50 Euro is een interne nota van RSZ, zij hebben geen wetten te maken, dus dat bedrag is van nul en gener waarde.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8027552)
Waaruit maak je dat op?

Het proces bij het Hof van Cassatie ging juist over het feit dat die 'toeslag' voornamelijk aan de hogere kaders toegekend werd en niet aan het plebs.

Guinevere 15 maart 2016 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8027601)
'Kinderbijslag' heb ik niet uitgevonden, dat komt uit het artikel. De juiste naam is dacht ik 'gezinsbijslag'. En die 50 Euro is een interne nota van RSZ, zij hebben geen wetten te maken, dus dat bedrag is van nul en gener waarde.

Dus van die "extra kinderbijslag" heb je wel zelf uitgevonden.
Het is inderdaad de overheid die wetten maakt en overheidsinstanties die ze uitvoeren...
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8027601)
Het proces bij het Hof van Cassatie ging juist over het feit dat die 'toeslag' voornamelijk aan de hogere kaders toegekend werd en niet aan het plebs.

Nogmaals: waar kan IK dat ook lezen? :lol:

Dadeemelee 15 maart 2016 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8027654)
Dus van die "extra kinderbijslag" heb je wel zelf uitgevonden.
Het is inderdaad de overheid die wetten maakt en overheidsinstanties die ze uitvoeren...

Nogmaals: waar kan IK dat ook lezen? :lol:

Seg kunt gij niet googelen? De venten moeten hier al het werk weer doen :-P

http://netto.tijd.be/dossier/wvhg201...8343.art?ckc=1

Citaat:

De zaak had betrekking op een werkgever die het voordeel alleen toekende aan werknemers met een bepaalde functie en met een bepaalde anciënniteit. Volgens de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) ging het daarom wel degelijk om een vorm van loonoptimalisatie voor werknemers die al redelijk goed verdienden. Dat argument veegde het Hof van Cassatie van tafel.

Sneaky 18 maart 2016 15:04

Ik heb het dan maar eens gevraagd aan mijn boekhouder. Die zegt het volgende:

Citaat:

We hebben eens overleg gepleegd hierrond. De bijkomende kinderbijslag is vrij van rsz maar is geen totaal belastingvrije loonsverhoging. De kinderbijslag komt gewoon bij in uw totaal verloningspakket en zal zodoende toch belast worden in de personenbelasting. Het lijkt ons minder interessant voor bedrijfsleiders.
Dus enkel voor de grotere bedrijven waarschijnlijk interessant. Dan ben ik niet meer zo voor die maatregel.

doremi 18 maart 2016 15:14

Tja het zoveelste na de bedrijfswagen, ecocheques, maaltijdcheques, warrants, ...

Allemaal extra administratie i.p.v. gewoon de aanslagvoeten op arbeid voor werkgever en werknemer naar beneden te brengen en al die onzin afschaffen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be