Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Herziening van de grondwet. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=229889)

Scherven A. Mok 17 maart 2016 21:44

Herziening van de grondwet.

Er zijn hoorzettingen aan de gang voor de Commissie voor de Herziening van de Grondwet en de Herziening van de instellingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers. Dit is geen slecht idee gezien de woelige wateren voor ons. Vanuit alle uithoeken van de wereld maar vooral uit oost europa, de balkan, het midden oosten en noord Afrika komen mensen naar hier op de vlucht voor oorlog, corruptie, armoede, droogte, ... op zoek naar kansen, rijkdom, een beter leven, vrijheid, ... . Onze samenleving doet er dus goed aan haar fundamentele regels te actualiseren opdat we allen in vrede kunnen samenleven. Misschien een beetje laat maar beter laat dan nooit.

'Niet God, maar alleen de mens creëert de geldende wet in de samenleving'

'De neutrale overheid is er voor zowel gelovigen als vrijzinnigen: beiden moeten ze die dus verdedigen'

Dit debat doet me denken aan enkele boeken die ik net gelezen heb en die een diepe indruk op me hebben nagelaten (The future of liberalism van Wolfe, The moral sense van Wilson, ...) en ik kijk uit naar al die teksten en discussies die gaan voortkomen uit die commissie. Dit is toch van een ander kaliber dan Bourgeois zijn nieuwe Vlaamse grondwet of Vuye zijn ... ik heb geen idee waar die mee bezig is. Hopelijk raakt men er uit voor de anti modernen de meerderheid hebben en kan de vernieuwde grondwet een nieuwe verlichte impuls door onze samenleving sturen.

Zeus 17 maart 2016 21:53

Zou dat in de praktijk veel veranderen?

Lijkt mij vooral een leuke bezigheid voor wie houdt van filosofisch en semantisch gezever.

Eduard Khil 17 maart 2016 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8030147)

Lijkt mij vooral een leuke bezigheid voor wie houdt van filosofisch en semantisch gezever.

natuurlijk is dat bezighoudstherapie. Ze moeten iets doen in het parlement hé.
Af en toe een werkgroep, onderzoekscommissie etc etc, zodat ze wat kunnen leuteren en koffie drinken.

Waar wij nood aan hebben, zijn echte leiders. Mensen als The Vladimir of The Donald.

Scherven A. Mok 18 maart 2016 14:50

Citaat:

Ik ben ook wel fan van het historisch materialisme maar je gaat me toch niet vertellen dat de ideeën of wanen waar mensen in geloven er niet toe doen. Ik geloof in een drie-eenheid. De mensen, de ideeën en de omgeving. Die drie werken op elkaar in.

Als er dus iets veranderd aan de grondwet dan ga je daar de gevolgen van zien in de samenleving, in het gedrag en de ideeën van de (toekomstige) mensen.

Scherven A. Mok 2 juli 2016 10:28

Men moet publieke religieuze uitingen onder openbare zedenschennis categoriseren in de nieuwe grondwet. Seks is fijn en aangenaam maar ik wens niet op elke hoek van de straat met neukende mensen geconfronteerd te worden. Dat geldt ook voor religieuze uitingen.

Xenophon 2 juli 2016 11:58

Citaat:

Is dat niets voor, zo de filosoof uithangen? ;)

De schoofzak 2 juli 2016 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 8157953)
Men moet publieke religieuze uitingen onder openbare zedenschennis categoriseren in de nieuwe grondwet. Seks is fijn en aangenaam maar ik wens niet op elke hoek van de straat met neukende mensen geconfronteerd te worden. Dat geldt ook voor religieuze uitingen.

Laat ons zeggen: geen opdringerige religieuze uitingen.
Voetpaden of zelfs straten blokkeren, vb. zoals je soms op foto's ziet in Frankrijk ...

.

Sukkelaar 3 juli 2016 06:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 8030139)
Er zijn hoorzettingen aan de gang voor de Commissie voor de Herziening van de Grondwet en de Herziening van de instellingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers. Dit is geen slecht idee gezien de woelige wateren voor ons. Vanuit alle uithoeken van de wereld maar vooral uit oost europa, de balkan, het midden oosten en noord Afrika komen mensen naar hier op de vlucht voor oorlog, corruptie, armoede, droogte, ... op zoek naar kansen, rijkdom, een beter leven, vrijheid, ... . Onze samenleving doet er dus goed aan haar fundamentele regels te actualiseren opdat we allen in vrede kunnen samenleven. Misschien een beetje laat maar beter laat dan nooit.

'Niet God, maar alleen de mens creëert de geldende wet in de samenleving'

'De neutrale overheid is er voor zowel gelovigen als vrijzinnigen: beiden moeten ze die dus verdedigen'

Dit debat doet me denken aan enkele boeken die ik net gelezen heb en die een diepe indruk op me hebben nagelaten (The future of liberalism van Wolfe, The moral sense van Wilson, ...) en ik kijk uit naar al die teksten en discussies die gaan voortkomen uit die commissie. Dit is toch van een ander kaliber dan Bourgeois zijn nieuwe Vlaamse grondwet of Vuye zijn ... ik heb geen idee waar die mee bezig is. Hopelijk raakt men er uit voor de anti modernen de meerderheid hebben en kan de vernieuwde grondwet een nieuwe verlichte impuls door onze samenleving sturen.

Dat zal nog jaren duren, dus hoop er maar niet teveel op.

Sukkelaar 3 juli 2016 20:03

Citaat:

Jan Jambon wist tijdens het TV nieuws van 19.00 u te verklaren dat er al duizenden terug vertrokken zijn naar hun land. Ik hoop dat het waar is.

Sukkelaar 3 juli 2016 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 8159337)
Jan Jambon wist tijdens het TV nieuws van 19.00 u te verklaren dat er al duizenden terug vertrokken zijn naar hun land. Ik hoop dat het waar is.

Ook moet dat de begroting goed uitkomen want na nog een eenmalige kost van teruggaan stoppen hiermee de uitgaven.

Boduo 3 juli 2016 21:11

Citaat:

Zoals P. Dewael ?

Boduo 3 juli 2016 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8030153)
Af en toe een werkgroep, onderzoekscommissie etc etc, zodat ze wat kunnen leuteren en koffie drinken.

Waar wij nood aan hebben, zijn echte leiders. Mensen als The Vladimir of The Donald.

...of the Viktor.

De schoofzak 3 juli 2016 21:19

Citaat:

...
Dit debat doet me denken aan enkele boeken die ik net gelezen heb en die een diepe indruk op me hebben nagelaten (The future of liberalism van Wolfe, The moral sense van Wilson, ...) en ik kijk uit naar al die teksten en discussies die gaan voortkomen uit die commissie. Dit is toch van een ander kaliber dan Bourgeois zijn nieuwe Vlaamse grondwet of Vuye zijn ... ik heb geen idee waar die mee bezig is.
...

Je hebt geen idee waar ze mee bezig zijn, maar je weet wel dat het van een ander kaliber is ..

.

Sukkelaar 4 juli 2016 06:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 8157953)

Wat een vergelijking. Maar ik begrijp wat je bedoelt :-)

quercus 4 juli 2016 09:06

Herziening van de grondwet???
Er is in dit België-Belgique slechts één herziening zinvol, met name die waarbij de democratische regel van de gewone meerderheid in ere wordt hersteld en het francofoon arsenaal van "bijzondere meerderheden, alarmbelprocedures en belangenconflicten" van tafel wordt geveegd. Slechts op die manier zou de in 1970 door Gaston Eyskens geïnspireerde misdaad tegen de Vlaamse natie ongedaan worden gemaakt.

Boduo 4 juli 2016 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8030153)

Echte leiders, inderdaad.
Zoals bv Viktor Orban in Hongarije.
Niet alleen woorden maar ook daden.

Pandareus 4 juli 2016 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8159678)
Er is in dit België-Belgique slechts één herziening zinvol, met name die waarbij de democratische regel van de gewone meerderheid in ere wordt hersteld en het francofoon arsenaal van "bijzondere meerderheden, alarmbelprocedures en belangenconflicten" van tafel wordt geveegd. Slechts op die manier zou de in 1970 door Gaston Eyskens geïnspireerde misdaad tegen de Vlaamse natie ongedaan worden gemaakt.

Vlaanderen is geen natie, België is dat.

De schoofzak 4 juli 2016 09:35

Hebben de heren een realistisch plannetje om aan voldoende stemmen in de kieshokjes te geraken ?
Voldoende juiste of halfjuiste stemmen, en niet verkeerde (sossen en groensels bijvoorbeeld) stemmen ? V-stemmen dus.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8159678)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 8159690)
Echte leiders, inderdaad.
Zoals bv Viktor Orban in Hongarije.
Niet alleen woorden maar ook daden.

quercus 4 juli 2016 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8159694)
Vlaanderen is geen natie, België is dat.

België is een staat, maar geen natie. Er huizen hier twee naties: Vlaanderen en het zelfverklaarde "WalloBrux". Elk met een eigen taal en totaal verschillende visies inzake economisch, sociaal en financieel beleid. De ene natie in die Belgische staat boert redelijk goed maar moet een véél te groot gedeelte van haar welvaart opofferen om de achterop hinkende andere natie boven water te houden. Dat weerspiegelt zich overigens in de samenstelling van de huidige federale regering.

TV-verslaafde 4 juli 2016 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8159707)
België is een staat, maar geen natie. Er huizen hier twee naties: Vlaanderen en het zelfverklaarde "WalloBrux". Elk met een eigen taal en totaal verschillende visies inzake economisch, sociaal en financieel beleid. De ene natie in die Belgische staat boert redelijk goed maar moet een véél te groot gedeelte van haar welvaart opofferen om de achterop hinkende andere natie boven water te houden. Dat weerspiegelt zich overigens in de samenstelling van de huidige federale regering.

Een EU in 't klein. Terwijl Griekenland nog in de 1ste vitesse zit; zit Duitsland al in 5de vitesse. De landen die vooruit willen worden tegengehouden door "blok aan het been" - landen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be