![]() |
Is het Nieuwe Werken dé oplossing voor ziekteverzuim?
http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacat...everzuim.dhtml
Anders Werken en het Nieuwe Werken zijn IMHO net een deel van het probleem. Toen ik bij de Vlaamse Overheid begon, had ik een eigen bureau. Ik kon rustig werken, in de omstandigheden die ik in de hand had (ik werk liefst zonder kunstlicht bij een temperatuur rond de 18°C, met enige privacy ook) en ik voelde mij gerespecteerd in mijn functie van adjunct. Ik kan ook niet lang aan een bureau zitten: ik heb de neiging rond te wandelen terwijl ik documenten bestudeer. Toen Anders Werken werd ingevoerd, werd iedereen op één hoopje gegooid en werd het systeem ook niet correct toegepast: iedereen kreeg toch een vaste plaats toegewezen en de bazen namen de cockpits (bedoeld voor concentratiewerk) in beslag. Thuiswerk werd nauwelijks toegestaan. Gebrek aan privacy en rust, oncontroleerbare omstandigheden wat betreft licht en klimaat en het gevoel niet ernstig genomen te worden dragen net bij tot burn outs, laat staan dat het de motivatie ten goede komt. Een goede oplossing zou m.i. er niet in bestaan om iedereen terug een eigen bureau te geven, desnoods een cockpit die je 's avonds ontruimt in plaats van een full size bureau. |
Ik herken jouw voorbeeld ook in de privé. In de nieuwe bedrijfscultuur binnen de KMO werkt het gehele 'kader' (van bedrijfsleider tot bedienden allerhande) in één open ruimte, soms zelfs zonder vast toegewezen plaats voor de lagere bedienden... Je verliest met andere woorden elke vorm van privacy op het werk. Voor introverte mensen is dat eigenlijk een hel die hun functioneren sterk verminderd en ik kan begrijpen dat dit aanleiding kan geven tot een burn-out.
|
Citaat:
Als dit de aanleiding is tot een burn-out, dan kan je ze best ontslaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Ontslaan ? Dan hou je in de IT, de techniek en wetenschap geen volk meer over straks. |
Citaat:
Niettemin lijkt me dat toch een herenleven vergeleken met o.a. de bouw. |
Wanneer ik een hele dag scheten moet inhouden daalt mijn productiviteit.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat ik wel weet is dat jonge krachten veel sneller van job veranderen dan oudere krachten. Een hoog verloop van personeel werkt heel contraproductief in elk bedrijf. Los daarvan is men op vele plaatsen de zgn. landschapsbureau aan het herzien. Iedereen samen kwakken in één grote plaats blijkt - oh wonder - immers dan toch niet de super oplossing. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik laat mijn bureau graag liggen zoals ik gestopt ben, ik kan de dag nadien gewoon verder gaan (als ik niet naar werven moet gaan). Mijn bureauke stelt niet veel voor. 3 meter x 4 meter, waarin ik dan ook nog een grote kast heb staan met werkopdrachten, plannen, voorschriften, .... en een fotokopieerapparaat / scanner / printer A3 met zo'n ladenonderkast (6 verschillende soorten papier). Maar ........ het is mijn heiligdom, als ik er niet ben is het gesloten. Vroeger stond daar ook nog een PC in, nu werk ik alleen nog met een laptop, je hebt dan steeds alles bij je. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Inderdaad, iedereen zal het wel merken als je permanent op je smartphone zit te facebooken of whatsappen, of een tukje wilt doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Schuldig aan luieren tot bewijs van tegendeel dus. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be