Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Pleidooi Johnny Thys (N-VA) voor unitair België en afschaffing bedrijfsauto's. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=230405)

ViveLaBelgique 30 maart 2016 16:53

Pleidooi Johnny Thys (N-VA) voor unitair België en afschaffing bedrijfsauto's.
 
http://www.tijd.be/opinie/analyse/Wa...48991-2336.art

De verkeerssituatie is ronduit dramatisch. We staan meer in de file dan dat we vooruitgaan. Vlaams minister Ben Weyts heeft zopas een plan aangekondigd om de verkeersellende van de ring rond Brussel aan te pakken. 2 miljard zal worden geïnvesteerd en de werken zullen tien jaar duren. De minister geeft echter nu al toe dat de files met die werken niet weggewerkt zullen worden. Veel te weinig, veel te laat. In Nederland heeft men het gekund. Waar wachten we op?

De governance van ons land is een onontwarbaar kluwen geworden. Vier ministers belast met mobiliteit. Vier met energie. Drie met onderwijs. Als gevolg van de kilometertaks die op 1 april wordt ingevoerd zullen bedrijven maandelijks zes facturen krijgen. Twee per maand voor elk van de drie gewesten! Burgemeester Hans Bonte, burgemeester Yvan Mayeur en minister Jan Jambon wijzen elkaar met de vinger over wie de hooligans had moeten tegenhouden. Wie echt verantwoordelijk is, is onduidelijk voor het publiek. Maar de winnaars waren… de hooligans!

...

Vragen aan politici:

1. Hoe gaat u de governance van het land, de regio’s, de provincies, de gemeenten hertekenen met het oog op een verhoging van de efficiëntie en de effectiviteit? Voor het welzijn van het volk en het wegcijferen van het eigenbelang van de politieke kaste. ‘Wij’ willen 50 procent minder ministers, 50 procent minder overheidsambtenaren, 30 procent minder parlementairen en senatoren, enzovoort.

2. Hoe gaan we de mobiliteitsproblematiek fundamenteel oplossen? Welke maatregelen gaan we doorvoeren om de centrale ligging van ons land in Europa tot een echte Unique Selling Proposition uit te bouwen? Als een kilometertaks voor personenwagens nodig is, dan moet dat maar! Als we overtuigd zijn dat de afschaffing van de bedrijfswagens echt gaat helpen, dan moet dat maar! Als de benzineprijzen met 30 procent moeten worden verhoogd, dan moet dat maar! Als we bijkomende middelen in het treinverkeer moeten investeren, moet dat maar. Op voorwaarde dat onze geliefde NMBS marktconform gaat werken. Het kan echt niet langer dat personen die voor de overheid werken en dus allemaal gefinancierd worden door de privésector, een slechte arbeidsethiek kunnen etaleren. Minder werken voor meer geld kan echt niet langer.

3. Hoe gaan we de fiscaliteit voor burgers en bedrijven hertekenen met het oog op eerlijkheid, verstaanbaarheid, competitiviteit en efficiëntie? Laat ons tegelijkertijd de taxshift afwerken om de concurrentiekracht van onze bedrijven te herstellen.

4. Welke waarden en normen moeten aan de grondslag liggen van onze veranderende samenleving? Hoe zorgen we ervoor dat die maximaal nageleefd en gerespecteerd worden?

5. En ja, voor de volledigheid: hoe gaan we de overheidsfinanciën hertekenen met het oog op een blijvend begrotingsoverschot en een geleidelijke afbouw van de openbare schuld tot bijvoorbeeld 60 procent? Dat moet, met het oog op verhoogde investeringen om de talloze gebreken aan onze infrastructuur aan te pakken. En denken we aan een verrekening van een stijging van de intrestlasten over vijf tot tien jaar? Als we daartoe het kindergeld voor de welgestelde gezinnen moeten afschaffen, dan moet dat maar. Of als de vele uitzonderingen op de pensioenleeftijd die de overheid de jongste 12 maanden goedgekeurd heeft voor het personeel van de overheid daarvoor teruggedraaid moeten worden, dan moet dat maar!

Heren en dames politici, ofwel zorgen jullie voor goede structuren en processen om die problemen snel aan te pakken, ofwel moeten we andere oplossingen uitwerken. Zoals nu kan het echt niet langer meer. Aan u de keuze. De klok tikt.

geertvdb 30 maart 2016 18:10

Burgemeester Hans Bonte, burgemeester Yvan Mayeur en minister Jan Jambon wijzen elkaar met de vinger over wie de hooligans had moeten tegenhouden. Wie echt verantwoordelijk is, is onduidelijk voor het publiek. Maar de winnaars waren… de hooligans!


Waren de hooligans de winnaar? Mmmmm, ik vond ze nog dommer dan ze in cartoons worde afgebeeld.

Eduard Khil 30 maart 2016 19:18

ahaha, voor het unitaire belgie? Think again! totale afgang voor onze juichende belgiscist

Uit de Tijd, een extra reactie van Thijs

Citaat:

'Nee, ik droom niet van een unitair België'
‘Nee, ik droom niet van een unitair België. Ik droom van een duidelijk systeem met duidelijke bevoegdheden en verantwoordelijkheden’. Dat zegt Johnny Thijs in een reactie.

‘Wat bedrijfsleiders willen, is iets dat duidelijk en werkbaar is. Je hebt het Zwitserse en Deense voorbeeld, waarvan de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka al heeft gezegd dat het landen zijn die goed functioneren. Het zijn twee landen die anders zijn geconfigureerd, maar waar het wel heel duidelijk is waar de verantwoordelijkheden liggen’.

‘Voor ons land kan aan een confederale oplossing worden gedacht, maar daarbij moet dan wel de efficiëntie voorop staan. We moeten af van de versnippering. Maar het is niet aan bedrijfsleiders om te zeggen welke oplossing er precies moet komen. Het is wel onze taak om op te roepen tot een duidelijke oplossing.’

Eduard Khil 30 maart 2016 19:18

ahaha, voor het unitaire belgie? Think again! totale afgang voor onze juichende belgiscist

Uit de Tijd, een extra reactie van Thijs

Citaat:

'Nee, ik droom niet van een unitair België'
‘Nee, ik droom niet van een unitair België. Ik droom van een duidelijk systeem met duidelijke bevoegdheden en verantwoordelijkheden’. Dat zegt Johnny Thijs in een reactie.

‘Wat bedrijfsleiders willen, is iets dat duidelijk en werkbaar is. Je hebt het Zwitserse en Deense voorbeeld, waarvan de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka al heeft gezegd dat het landen zijn die goed functioneren. Het zijn twee landen die anders zijn geconfigureerd, maar waar het wel heel duidelijk is waar de verantwoordelijkheden liggen’.

‘Voor ons land kan aan een confederale oplossing worden gedacht, maar daarbij moet dan wel de efficiëntie voorop staan. We moeten af van de versnippering. Maar het is niet aan bedrijfsleiders om te zeggen welke oplossing er precies moet komen. Het is wel onze taak om op te roepen tot een duidelijke oplossing.’

ViveLaBelgique 30 maart 2016 19:31

http://www.tijd.be/politiek_economie...3136.art?ckc=1

Droomt Johnny Thijs van het unitaire België?

Johnny Thijs heeft in opdracht van zijn broodheren bij N-VA en zijn Voka netwerk zijn opinie bijgestuurd.

Wapper 30 maart 2016 19:57

Afgaan als een gieter, en het niet doorhebben :lol:

ViveLaBelgique 30 maart 2016 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8048798)
Man, hoe dikwijls gij u hier al belachelijk hebt gemaakt...

Ter verduidelijking. De vraag in dit topictitel komt van Wim Van de Velden, redacteur Politiek en & Economie van De Tijd.

Eduard Khil 30 maart 2016 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8048833)
Ter verduidelijking. De vraag in dit topictitel komt van Wim Van de Velden, redacteur Politiek en & Economie van De Tijd.

nikse verduidelijking. In de titel van de tijd staat er een vraagteken. Gij laat dat duidelijk weg.

Totale afgang van onze belgicist, wederom :rofl:

De Brabander 30 maart 2016 22:56

De B.U.B. heeft gelijk en zal gelijk krijgen. Het nieuwe unitaire België is niet meer te stoppen.

Wapper 30 maart 2016 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 8048954)
De B.U.B. heeft gelijk en zal gelijk krijgen. Het nieuwe unitaire België is niet meer te stoppen.


Inkadereueuen!


daiwa 31 maart 2016 03:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 8048954)
De B.U.B. heeft gelijk en zal gelijk krijgen. Het nieuwe unitaire België is niet meer te stoppen.

:-D:-D

De schoofzak 31 maart 2016 09:11

Pleidooi Johnny Thys (N-VA) voor unitair België en afschaffing bedrijfsauto's

Heeft die man een lidkaart van de nva ?
Ik weet het niet. Wie wel.

Wat ik wel weet, is dat geen enkele nva-er zal betwisten dat hij tante Post een nieuw kleedje heeft aangedaan.
En dat er nog overheidsbedrijven zijn die met oude lompen rondlopen ..

.

Anna List 31 maart 2016 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 8048954)
De B.U.B. heeft gelijk en zal gelijk krijgen. Het nieuwe unitaire België is niet meer te stoppen.

ze kunnen ervan zeggen wat ze willen, maar één ding staat vast, je blijft wel gaan voor je ideaal en wensdroom.

wel, ik vind dat schoon, dat siert u.

flink, doe zo voort!

Vrijheideerst 31 maart 2016 09:33

Bedrijfswagens afschaffen? nee. Ze duurder maken? ja. Hogere nettolonen? ja.

Unitair belgië? nee. Pleit Thys, die geen N-VA-lid is mijn beste Il Brabandero, hiervoor? nee.

Dus: standup comedy BLUB continues. :rofl:

Zo kan ie wel weer. :thumbsup:

Vrijheideerst 31 maart 2016 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8049016)
:-D:-D

Als het zo zal "gaan" als de Rode Duivels tegen topploegen, dan vrees ik het ergste. :|

kelt 31 maart 2016 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8048738)
Burgemeester Hans Bonte, burgemeester Yvan Mayeur en minister Jan Jambon wijzen elkaar met de vinger over wie de hooligans had moeten tegenhouden. Wie echt verantwoordelijk is, is onduidelijk voor het publiek. Maar de winnaars waren… de hooligans!


Waren de hooligans de winnaar? Mmmmm, ik vond ze nog dommer dan ze in cartoons worde afgebeeld.

inderdaad.....de morons...ze stonden daar... in Brussel...en wat nu? :-)

kelt 31 maart 2016 10:16

Meneer Thys heeft natuurlijk niet helemaal ongelijk.

Jammer genoeg schiet hij soms naast doel.Zo was hij ook bezig over de kilometertaks die vanaf morgen in voege treedt.Een van zijn argumenten was dat er bedrijven zijn die van 3 verschillende Belgische overheden facturen kunnen krijgen.

So what?

Een beetje vervoersbedrijf heeft van waarschijnlijk van minstens twintig verschillende overheden en privé-organisaties in Europa al facturen voor het gebruik van bruggen en wegen.Of mogen Vlaamse,Waalse en Brusselse overheden dat niet misschien?

En als ze dat niet electronisch verwerken is dat hun eigen stomme schuld.

Dat dit,op zich,de verkeersknoop niet zal ontlasten is waar.Maar zie je,het zal ook de honger in de wereld niet oplossen.Het zou al fantastisch zijn als er een rechtstreekse band ontstaat tussen hoeveelheid (zwaar) verkeer en beschikbare middelen voor onderhoud en,desgevallend,nieuwbouw.

Drosamadaris 31 maart 2016 10:29

Thys vraagt visie en beleid. Hij heeft uiteraard meer dan groot gelijk.

Alleen is het België waar het over gaat. Visie en beleid zijn daar zowat hetzelfde als vloeken in de kerk. Er is geen enkele politieke partij in België die zich daar aan wil wagen; die zijn allemaal enkel bezig met de volgende verkiezing en het paaien van hun eigen kiesvee, waardoor uitstelgedrag de norm is en actie in het hier en nu een doodzonde is.

De klassieke machtspartijen waren al langer in dat bedje ziek; NVA wierp zich op als alternatief maar blijkt gewoon identiek hetzelfde te doen: uitstellen en alles doorschuiven naar de latere generaties.

Belgium truly is a failed state.

Eduard Khil 31 maart 2016 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 8048954)
De B.U.B. heeft gelijk en zal gelijk krijgen. Het nieuwe unitaire België is niet meer te stoppen.

dat soort debiele praat zeggen jullie hier al tien jaar. Er is nog geen zier vooruitgang geboekt in stemmenaantal. De kiesdrempel blijft nog lichtjaren ver weg, en dat zal ook zo blijven.

Hoe is het trouwens met de kas van de BUB? Na al die ambras dat er ene met zijn hand had in gezeten? Niets hebben en al ruzie, dat belooft voor later :lol:

Eduard Khil 31 maart 2016 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8048976)
Inkadereueuen!


mijne muur hangt al jaren vol met dat soort ingekaderde zever van de bub


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be