![]() |
Auto's 10% goedkoper met intracommunautaire leasing?
Onlangs las ik een artikel over intracommunautaire leasing. Het principe gaat als volgt.
De Belgische wet beschouwd leasing als een dienst, en als je die dienst aanvraagt in Nederland, is de Belgische BTW heffing niet van toepassing. De Nederlandse wet beschouwd leasing echter als een goed, nl. de auto, en aangezien die auto geleverd wordt in België, is er ook geen sprake van Nederlandse BTW heffing. Resultaat: je zal enkel BTW moeten betalen op de 5% van de kostprijs van de wagen die je op het einde zal moeten afdokken als je de wagen wil kopen. Met een leasingtermijn van 2,5 jaar zou je zelfs tot 10% goedkoper uitkomen. Wat weten jullie hier over? |
Eens doorsturen naar onze personeelsdienst... misschien kunnen ze dan voor wat groter autokes zorgen :-)
|
Citaat:
|
Citaat:
Kep ook een online versie gevonden: http://www.geldexpresse.nl/lease_uw_...paar_flink.htm |
Volgens mijn boekhouder zijn die ICL firma's zo duur, dat het fiscale voordeel dat je doet, volledig wegvalt
|
Als ge voor een roestbak al moet sjoemelen.:roll:
|
Dat is de fameuze "double dip", maar ik moet je teleurstellen: die loophole is ondertussen al volledig gedicht binnen de EU. Vroeger kon men dit schitterend doen tussen België en de UK omdat de boekhoudkundige behandeling van financiële leasing perfecte tegenhangers waren en je in sommige gevallen de fiscus zelfs kon laten meebetalen (de zgn. leveraged leasing). Kwam heel goed van pas ook bij de financiering van die grote boormachines destijds bij de aanleg van de kanaaltunnel. [smijt daar nog een paar trusts tussen en je passeerde meer dan één keer via de kassa]
Wat wel nog interessant is, zijn de leasingmaatschappijen in het verre oosten; de truuk is om een vennootschap op te richten met slechts één actief. In de praktijk is dat meestal een vliegtuig of een schip... En dan kan je dat actief volledig belastingvrij gaan financieren/exploiteren. |
Dan komt een mens tijdens het blokken van fiscaal recht (deel BTW) eens langs hier en wat staat hier dan...
Het begint me al te achtervolgen:-( |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be