| PieterP |
30 oktober 2004 17:29 |
Ik heb de moeite gedaan om op zijn web site te gaan en ik vond toch enkele opmerkelijke uitspraken.
Tot nader order heb ik nog altijd mijn VLD lidkaart, alhoewel ik de laatste verkiezingen niet VLD gestemd heb wegens etc etc etc. cfr vroegere postings.
Ik steun de kandidatuur JM Dd uit principe: liever parler vrai dan een mossel. Ik ben eens benieuwd.
Het intellectueel debat is op zijn minst de moeite waard als verrijking voor de democratie.
Ik weerhoud enkele stellingen. Volledig artikel op zijn website.
*Onze partij moet terug naar de roots van het liberalisme.
*De vazallencultuur in de Wetstraat heeft de democratie uitgehold. Amper één op drie parlementsleden is nog echt verkozen door het volk.
*De VLD had nooit mogen toestaan dat er jobs verloren gaan door het dictatoriaal gedrag van de dwergstaat Brussel.
*Vergeet niet dat we onze broek al hadden laten zakken voor de snel-Belgwet, het migrantenstemrecht, de superboetes en de jobhopping van onze ministers.
*Intussen blijft de tanker van de ziekteverzekering verder zinken. Wat doen we? Enkel de gaten dichten. Ik zie te weinig blauwe power in de paarse regering.
*Wij hebben bij de jongste verkiezingen 235.000 stemmen verloren. Da's eenvierde van ons kiespubliek. We hebben daar nog geen gewetensonderzoek over gedaan. De mensen die verantwoordelijk zijn voor dat debacle, werden zelfs gepromoveerd. Voorzitter Karel De Gucht werd minister van Buitenlandse Zaken. Minister-president Bart Somers, die electoraal stevig klop kreeg, werd bevorderd tot interim-voorzitter.
*De liberale krokodillen staan klaar om mij op te vreten. En in de media zullen de moraalridders mij genadeloos afmaken. Zo zit dat spel nu eenmaal ineen. Maar ik voel me niet verzuurd, ik ben van nature een optimist. Ik zie wel hoe het huidige regeringsbeleid met de zegen van PS-paus Di Rupo de Vlamingen verzuurt. Bizar trouwens dat de rechterzijde altijd 'verzuurd' wordt genoemd. Het is juist de Stevaertiaanse linkerzijde die vandaag verzuurd en geblokkeerd bij de pakken blijft zitten. Rechts wil knopen doorhakken in de scheefgetrokken gezondheidszorg en eindeloopbaan-problemen.
*Ik heb 20 jaar de meest succesvolle sportlui van België gecoacht. Bekijk hun Olympische palmares maar. Tot enkele maanden geleden heb ik een visrokerij gehad, waar 45 mensen werkten. Ik heb een café, een restaurant en een verzekeringsfirma. Heb je ooit gehoord van een sociaal conflict bij Dedecker? Ik weet heel goed hoe je moet delegeren en mensen vertrouwen geven.
*De VLD heeft geen nood aan vazallen, maar wel aan mensen die klare taal spreken en met de twee voeten in de stront durven staan. We dùrven niet meer radicaal zijn.
*Guy Verhofstadt, Karel De Gucht en Patrick Dewael hebben onze partij te veel in een linkse saus willen drenken. We zwichten voor de dictatuur van de politieke correctheid. Dat moet eruit. We zijn de partij van de werkende burger: de arbeiders en de ondernemers. Die worden gewurgd door regelneverij. Die worden verzuurd door de dictatuur van verkrampte minderheden en drukkingsgroepen.
*Ik wil een referendum : zijn onze leden nu voor of tegen het cordon?
*Een meerderheid van onze parlementsleden was het erover eens: de huidige tactiek tegen het Blok werkt niet meer.
*Men vroeg me ooit: 'Wie verkies je: prins Filip of Filip Dewinter?' Ik antwoordde: 'Van Dewinter ken ik tenminste nog de ideeën, van de prins ken ik ze niet.'
Somers is de kandidaat van de top, ik ben de kandidaat van de basis. Moge de beste winnen.
HLN 30/10/2004
PS
Ik neem wel uitdrukkelijk afstand van de houding van JM De Decker inzake Dutroux en de afwijzing van het rijbewijs met punten. Dit laatste systeem is veel rechtvaardiger dan de superboetes, die niets anders zijn dan een verdoken belasting.
|