![]() |
stel : je hebt een slim kind ...
Stel dat je een slim kind hebt; een kind dat ook goed functioneert in het onderwijs :
welke studie- of beroepskeuze zou u dat kind dan aanraden? Welke beroepen zijn momenteel 'hot' en bieden ook nog een goed toekomstperspectief qua loon of onafhankelijkheid of ... Of is het tegenwoordig rendabeler om op je 16 een stiel te leren en niet te studeren? Want studeren is misschien ook niet altijd even rendabel omwille van de kleine loonkloof in ons land? Mogen wij onze kinderen opmaken voor een job bij de overheid (een bureaucratiejob dus) of is dat een verspilling van potentieel talent? |
Heel veel hangt af van de talenten en de wensen van het kind. Als iemand absoluut geen goesting heeft in techniek, moet je die ook niet richting een technische richting sturen, en vice versa. Ook al betaalt die beter en heb je er meer jobkansen door.
Uit mijn kennis van de markt kan ik wel zeggen dat voor mensen zonder hogere opleiding en die niet shiften willen draaien, het goede loon wel te verdienen valt als CNC operator: draaien, frezen, vonken, ....als je daar erg goed in wordt kan je als arbeider gemakkelijk 4000 bruto en meer binnenhalen. Zonder shiften, zonder zware overuren en met relatief weinig verantwoordelijkheid. Als ie toch wilt studeren: ingenieur, bio-ingenieur, informaticus,enz...zijn goede keuzes voor de industrie van morgen, waarin dataplatformen en connectiviteit erg belangrijk gaan zijn. Blijf weg van administratieve jobs, die gaan in grote massa geknipt worden door de opkomst van intelligente informaticasystemen. Alles wat repetetief administratief werk is, gaat er uit. |
Kind laten beslissen wat het wilt worden en wat het wilt studeren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als wetenschappen totaal geen match zijn, dan heeft het geen zin ze in een wetenschappelijke richting te duwen. Is het dat wel, dan blijft het steeds een goed idee om ze naar de richtingen die "zwaar" zijn (uitdagend dus) en naar richtingen die een breed scala aan mogelijkheden open laten (ir, bio-ir, ing richtingen bijvoorbeeld). Citaat:
Het perspectief zelf hangt niet 1 op 1 vast met de studierichting, wel wat je ermee doet. Je kan met elk van die diploma's gigantische brokken maken, en je kan met elk van die diploma's in een dulle 9to5 verzeild geraken. Citaat:
Maar op de keper beschouwd zijn goeie stielhanden vaak evenveel waard als goeie brains. Citaat:
|
Citaat:
|
'k Zou het vooral in privé onderwijs steken, hoe sneller hoe liever. Als je het niveau in het openbaar onderwijs van vandaag bekijkt....laat staan naar de toekomst binnen een paar jaar. Enkel bergaf.
|
Citaat:
En voorzie ook lessen Chinees, Russisch en Portugees. |
Laat ze maar een vak leren. Dan kunnen ze hun plan trekken want er komen slechte tijden.
|
Citaat:
In België is dat een zeer brede gevarieerde opleiding waarmee ge later een heel brede keuze van jobs hebt. En als ge tijdens de labo's /praktijkles goed oplet kunt ge snel overschakelen op een gewone stiel. ;) Vraag is natuurlijk of je kind over de specifieke capaciteiten beschikt die nodig zijn om die opleiding te volgen. Het zijn niet altijd de besten van de klas uit het middelbaar die daar de beste resultaten behalen. Ik zou een kind proberen te sturen naar een opleiding met perspectief. (dat is dus niet verplichten) Een kind weet niet wat het later graag zal doen. Gewoon omdat je als kind onmogelijk de inhoud van je beroep kent. Om een voorbeeld te geven: een goede kennis droomde al haar ganse leven om dierenarts worden. Na één jaar opleiding is ze overgeschakeld: een koe opensnijden paste niet helemaal in het droombeeld dat ze van die job had. |
Citaat:
|
Citaat:
Eens de oliemarkten wérkelijk ingestort zijn, smelten de Arabische economieën in hun zandbak weg als sneeuw voor de woestijnzon. En geloof me: dat komt er vroeg of laat toch van. |
Andere talen kennen is absoluut nuttig, maar binnen de internationale context handelt men toch liever in het Engels? En met de plaatselijke kruidenier doe je geen zaken ... Is globalisering trouwens wel de toekomst, ik zie markten eerder terugplooien op zichzelf (Rusland, China, Europa ...)?
|
Slimme, rationele en realistische kinderen komen sowieso op hun poten terecht. Als je intelligente kinderen in een bepaalde richting probeert te pushen gaan ze volgens mij een gebrek hebben aan een echte uitdaging waar zij voor kiezen. Een uitdaging in engineering wordt niet hetzelfde ervaren als een uitdaging in de rechten bv.
Ik heb hiervan al voorbeelden gezien in mijn omgeving van kinderen die geforceerd werden in een bepaalde richting van studies hun hogere studies niet afgemaakt hebben of op hun 30e terug begonnen zijn in een richting die hun interesse wel kon wekken. |
Citaat:
Daarentegen pleit ik er wel voor om van jongs af kinderen in contact te brengen met andere talen. We kunnen genoeg TV-posten ontvangen waar men door moedertaal sprekers kinderprogramma's kan bekijken in talen als Engels, Frans Duits enz. Tot de leeftijd van 6/7 jaar kunnen kinderen heel veel taal leren. Studies hebben zelfs uitgewezen dat de hersenen van kinderen die alleen op zeer jonge leeftijd met een vreemde taal in contact kwamen toch op die taal reageren. Alhoewel ze die taal eigenlijk totaal vergeten zijn. Om die reden ben ik ook voorstander van verplicht Frans als tweede taal in ons onderwijs. Onderwijs dient niet om een taal te leren. Onderwijs dient om een brede basis te geven. Zodat je op latere leeftijd gemakkelijker een vreemde taal leert. BTW mijn Limburgstalige kinderen hebben het in principe gemakkelijker om Chinees te leren. Omdat onze streektaal (beperkt) gebruik maakt van toontaaleigenschappen. Iets wat in Chinees heel belangrijk is om de juiste betekenis te geven aan woorden. Een van mijn kinderen die in het buitenland gewerkt heeft gebruikte voor zijn job bijna uitsluitend de Engelse taal. Maar het feit dat hij een (beperkte) kennis van de plaatselijke taal opgedaan had maakte het wel veel gemakkelijker om te integreren. En als de taxichauffeur hoort dat ge toch wel wat van hun taal kent zal hij niet zo snel een omweg rijden. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie ook geen tekenen dat Chinees sneller en gemakkelijker wordt aangeleerd door Maaslanders bijvoorbeeld dan door iemand uit het Pajottenland. |
Citaat:
OT Ik zie die van mij iets doen met een creatieve en wetenschappelijke kant: ingenieur, architect, productdesigner... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be