Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Electrische wagen zou 25 maal minder pannes hebben (https://forum.politics.be/showthread.php?t=230940)

Micele 17 april 2016 11:21

Electrische wagen zou 25 maal minder pannes hebben
 
Berekende een studie, als vb werden de Nissan Leafs genomen die een voldoende aantal kms en jaren achter de rug hebben:

Citaat:

http://www.treehugger.com/cars/5-yea...l-engines.html

5 years after going on sale, LEAF battery packs are WAY more reliable than gasoline and diesel engines

March 23, 2015

That's better than the failure rate of internal combustion engines

In the past 5 years since it's been for sale, Nissan has sold 165,000 LEAF electric cars globally and 35,000 in European countries. Together they have driven more than 1 billion kilometers (620 million miles). That's about long enough to see if the EV skeptics were right about batteries being unreliable, wearing out after only a few years of daily use. Well, turns out that - so far - the European LEAF fleet is doing pretty well. Failure rate for batteries are less than 0.01%, which makes them more reliable than a gasoline or diesel engine, according to industry averages.

Analysis by independent British insurance specialist, Warranty Direct, indicates that 0.255% of vehicles on its books had experienced an issue that led to an immobilization of the internal combustion engine. Common problems ranged from leaks in the coolant system and damage to the head gasket to engine flooding. Data from Warranty Direct is based on analysis of a basket of 50,000 cars aged 3-6 years old over a five-year period. source : http://www.greencarcongress.com/2015...23-nissan.html

So 0.01% is not just a little bit better. It's a lot better.

Here's a little video produced by Fully Charged's Robert Llewellyn for Nissan about this. They even interview a LEAF owner who drives the actual LEAF that was used in a Top Gear episode (a very popular car show which has been spreading all kinds of BS about electric cars for a while) to see how she's doing years later:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=6V1bJJwJhEg
Nissan LEAF Battery Reliability Outperforms Cynics, Critics and Alternatives

Ook moest de studie zich wat misrekend hebben en waren het mss 15 maal minder pannes is dat idd nog altijd een enorm verschil.

Mensen die geen schrik hebben om electrowagens "te leren kennen en meer dan dat" hadden ook niets anders verwacht, fanatieke fossiele sceptici zullen natuurlijk weer roepen dat het niet kan of niet waar is, omdat fossiele wagens zo eenvoudig gemaakt zijn en zo weinig snufjes hebben dat wat er niet is, niet stuk kan gaan. ;-)

reservespeler 17 april 2016 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8070935)
Berekende een studie, als vb werden de Nissan Leafs genomen die een voldoende aantal kms en jaren achter de rug hebben:



Ook moest de studie zich wat misrekend hebben en waren het 10 maal minder pannes is dat idd nog altijd een enorm verschil.

Mensen die geen schrik hebben om electrowagens "te leren kennen en meer dan dat" hadden ook niets anders verwacht, fanatieke fossiele sceptici zullen natuurlijk weer roepen dat het niet kan of niet waar is. :-)

Is redelijk normaal als je weet hoe een verbrandingsmotor werkt en hoe een elektrische motor werkt.

Buiten de motor zijn de twee wagens vergelijkbaar, je hebt draaiende wielen, een stuur, een ophanging en een aandrijving.

Micele 17 april 2016 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8070939)
Is redelijk normaal als je weet hoe een verbrandingsmotor werkt en hoe een elektrische motor werkt.

Idd.

Citaat:

Buiten de motor zijn de twee wagens vergelijkbaar, je hebt draaiende wielen, een stuur, een ophanging en een aandrijving.
Euh, ook de aandrijving is navenant eenvoudiger.

vb Nissan Leaf: http://livingleaf.info/2010/11/nissa...-transmission/
http://www.nissan-global.com/EN/TECH...owertrain.html
en waarom: http://www.greenoptimistic.com/elect.../#.VxNoqTCLSCg

reservespeler 17 april 2016 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8070947)

Met deze aandrijving bedoel je waarschijnlijk de transmissie. Dan is dat inderdaad veel eenvoudiger.

Met die aandrijving bedoelde ik eigenlijk de aandrijving naar de wielen toe, dat is, zeker bij voorwielaandrijving, redelijk blootgesteld aan verschillende krachten. Daarbij moet het wiel kunnen veren, kunnen draaien (om te sturen) en grote krachten op de weg overbrengen.

DewareJakob 17 april 2016 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8070939)
Is redelijk normaal als je weet hoe een verbrandingsmotor werkt en hoe een elektrische motor werkt.

Buiten de motor zijn de twee wagens vergelijkbaar, je hebt draaiende wielen, een stuur, een ophanging en een aandrijving.

An sich is een elektromotor veel eenvoudiger, maar vergeet de elektronica niet die het hele systeem van motor, accu opladen, ontladen, moet sturen.

Micele 17 april 2016 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8070956)
Met deze aandrijving bedoel je waarschijnlijk de transmissie. Dan is dat inderdaad veel eenvoudiger.

OK :-)

Micele 17 april 2016 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8070958)
An sich is een elektromotor veel eenvoudiger, maar vergeet de elektronica niet die het hele systeem van motor, accu opladen, ontladen, moet sturen.

Ook een fossiele wagen heeft zo´n heel systeem, als de klassieke accu niet meer bijlaadt zal je niet meer ver komen (eigen ervaring ;-))

DewareJakob 17 april 2016 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8070965)
Ook een fossiele wagen heeft zo´n heel systeem, als de klassieke accu niet meer bijlaadt zal je niet meer ver komen (eigen ervaring ;-))

Dat is waar, zeker met de computergestuurde inspuiting. Maar de regeleenheid voor een gewone batterijlader met generator kan wel een stuk eenvoudiger dan waarbij je de batterij van een e-auto met kunnen voeden. Er moet trouwens wat omzetwerk gedaan worden vanaf de batterij voor de motor de gepaste voeding krijgt die hij op dat ogenblik nodig heeft of kan hebben.

Micele 17 april 2016 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8070969)
Dat is waar, zeker met de computergestuurde inspuiting. Maar de regeleenheid voor een gewone batterijlader met generator kan wel een stuk eenvoudiger dan waarbij je de batterij van een e-auto met kunnen voeden. Er moet trouwens wat omzetwerk gedaan worden vanaf de batterij voor de motor de gepaste voeding krijgt die hij op dat ogenblik nodig heeft of kan hebben.

Tenzij je met DC kunt opladen.


Demper 17 april 2016 16:26

Dan steken ze er wel geplande veroudering in.

Micele 17 april 2016 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8071177)
Dan steken ze er wel geplande veroudering in.

Hoeft niet. Na x-jaar willen de meeste het nieuwe model en vooral de laatste nieuwe accutechniek. Zelden wordt een auto langer als 10 jaar gereden.
De meeste E-constructeurs zullen ook minstens 8 jaar garantie geven op accu-pack, -regeling en E-motor (dus aandrijflijn), sommige zelfs met onbeperkte kms zoals Tesla S (tijdens die 8 jaar).

vb topic Nissan Leaf heeft deels zijn garantie van 5 jaar (100.000 km) naar 8 jaar (160.000 km) gebracht voor het nieuwe 30 kW-model die een betere Li-ion accutechniek heeft dan het oude 24 kW-model. Bron Nissan Leaf: https://nl.nissan.be/voertuigen/nieu...atterijen.html

PORSCHE 18 april 2016 08:48

Gisteren topgear op BE2 gezien? Daar ging het over de leaf. En het was duidelijk dat een elektrische wagen nog niet de oplossing voor vandaag is. De leaf is nogal HEEL optimistisch met zijn cijfers en actieradius (en in verhouding even duur als een VW Golf blue motion).

Of zoals werd gezegd : elektrisch rijden is de manier om elke vorm van automobiele spontaniteit dan ook rigoreus uit je leven te verbannen.

Anna List 18 april 2016 08:50

het zijn natuurlijk ook wel voor een groot deel Toyota's ... dus die vergelijking met gewone wagens is niet geheel eerlijk. men zou de e-Toyota's ook met de gewone Toyota's moeten vergelijken. dan krijg je sowieso minder uiteenlopende percentages.

;-)

Bartjeuh 18 april 2016 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8071870)
Gisteren topgear op BE2 gezien?

Heb mij rot gezocht naar een televisiezender die BE2 heet, maar niet gevonden... Heb dan maar van armoe naar 2BE zitten kijken...

Micele 18 april 2016 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8071870)
Of zoals werd gezegd : elektrisch rijden is de manier om elke vorm van automobiele spontaniteit dan ook rigoreus uit je leven te verbannen.

Ik denk niet dat je met 25 maal meer autopannes, ook 25 maal meer automobiele spontaniteit bedoelt. ;-)

Anna List 18 april 2016 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 8071870)
...

Of zoals werd gezegd : elektrisch rijden is de manier om elke vorm van automobiele spontaniteit dan ook rigoreus uit je leven te verbannen.

lijkt me behoorlijk in tegenspraak met wat Tesla rijders me vertellen hoor ...

Bartjeuh 18 april 2016 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8071888)
lijkt me behoorlijk in tegenspraak met wat Tesla rijders me vertellen hoor ...

Laat het je niet vertellen, maar probeer het zelf eens uit!

PORSCHE 18 april 2016 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 8071881)
Heb mij rot gezocht naar een televisiezender die BE2 heet, maar niet gevonden... Heb dan maar van armoe naar 2BE zitten kijken...

Tuurlijk jongen, droom en fantaseer maar wat verder over uw tesla's :D

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8071882)
Ik denk niet dat je met 25 maal meer autopannes, ook 25 maal meer automobiele spontaniteit bedoelt. ;-)

Ik heb buiten eens een platte band nog NOOIT een autopanne gehad. Maar mensen die hun wagen nooit op onderhoud willen binnen doen of dit door auto5 consoorten laat doen vraagt er om. Dus 25 maal meer autopanne? Als je de niet onderhouden wrakken erbij telt ja.

Of ajwel een paar keren autopanne gehad, een platte batterij of softwarepanne van toen ik even met een tesla reed :D

Anna List 18 april 2016 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 8071889)
Laat het je niet vertellen, maar probeer het zelf eens uit!

nee, dank je, dat boeit me niet

PORSCHE 18 april 2016 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8071888)
lijkt me behoorlijk in tegenspraak met wat Tesla rijders me vertellen hoor ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 8071889)
Laat het je niet vertellen, maar probeer het zelf eens uit!

Voila probeer het eens uit. Geen testrit van een uur maar je moet er enkele weken of maanden mee rijden. De wagen gebruiken zoals je elke dag je wagen wil gebruiken. Je zal wel heel anders denken (en niet zoals Bartjeuh die enkel er maar wat over fantaseert). En natuurlijk dat elke teslarijder anders gaat vertellen. Hij gaat zijn dure miskoop toch niet willen toegeven? Ik ken niemand die slecht spreekt over zijn tesla. Maar wel is hun volgende wagen allemaal terug een benzine of dieselwagen. Zegt mij wel genoeg over hoe tevreden zij wel niet zijn over hun tesla. Ja voor de gunstige fiscaliteit maar daar is het dan ook mee gezegd :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be