Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Er is een nieuwe belasting in aantocht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231016)

demonen 19 april 2016 21:00

Er is een nieuwe belasting in aantocht
 
Mobiliteit is de tweede prioriteit, met mogelijk een nieuwe hervorming van de fiscaliteit. Schauvliege noemde onder meer een kilometerheffing voor personenwagens als mogelijkheid. Bourgeois ziet een grote rol weggelegd voor de ruimtelijke ordening en wil een einde maken aan de verkavelingsdrang. Die zorgt immers voor te veel verkeer en de bijhorende uitstoot. "Vlaanderen moet veranderen", zei hij. "We moeten naar een verdichting van onze kernen gaan. De 'verlinting' van Vlaanderen is een erfenis uit het verleden die we niet in één-twee-drie veranderen, maar tegen 2050 moeten we dichter bij elkaar gaan wonen."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/bo...al-693559.html

Binnenkort kan iedereen zijn OBU gaan afhalen. De hard werkende Vlaming die veel km's maakt zal het geweten hebben.
En een groot aantal Vlamingen gaat onteigend worden. Wie buiten de dorpskern woont pleegt een aanslag op het milieu volgens boer Geois.
Ik vraag mij af of die partij nog de kiesdrempel gaat halen?

brother paul 19 april 2016 22:04

ik heb een gebouw gekocht van de overheid, en dat werd verwarmd met 10.000m3 per jaar, ik was zodanig onder de indruk van dat getal dat ik beginnen isoleren ben. Mijn eerste stookfaktuur liep uit op 1000m3 per jaar wat dus 90 procent minder is.
De overheid heeft in dat huis 3 jaar OCMW mensen gehuisvest... OK je vraagt je af Wie die factuur betaald heeft al die jaren. En wat dan helemaal grappig is, ze hebben het huis drie jaar onbewoond gelaten en ondertussen was alles kapotgevroren etc. Bij overname van de teller was het helemaal grappig. Ze hebben gedurende 3 jaar alles doorbetaald aan dat historisch debiet. Zei de mevrouw tegen mij bij de overname, de teller staat op 30.000m3 verder .. En dat is dan onze overheid die niet weet hoe bezuinigd...

Dankzij de regels van erfgoed kan dat huis jammergenoeg geen zonnepanelen hebben. Het leger ambtenaren die mijn huis tijdens de verbouwing gecontroleerd heeft en die staan uitleggen heeft wat ik moest doen neemt echt elke verbeeldingstartende vormen aan. Mijn dak is gecontroleerd, veiligheidscoördinator, peperdure stellingen met niet conforme marktprijs, milieu inspectie, electriciteit verslag, epa verslag, verslag voor ventilatie, dossier voor dubbel glas, dossier voor regenput, dossier voor tuinaanleg, milieu ambtenaar, dan nog enkele wildvreemde ambtenaren die dan op ongepaste momenten foto's trekken tijdens de werken en aan alarm Ellen trekken, politiecontrole van aannemers hun materiaal etc. Het leger mensen die u in feite komen ambeteren is dus werkelijk waanzinnig groot...

Odol 19 april 2016 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8074161)
ik heb een gebouw gekocht van de overheid, en dat werd verwarmd met 10.000m3 per jaar, ik was zodanig onder de indruk van dat getal dat ik beginnen isoleren ben. Mijn eerste stookfaktuur liep uit op 1000m3 per jaar wat dus 90 procent minder is.
De overheid heeft in dat huis 3 jaar OCMW mensen gehuisvest... OK je vraagt je af Wie die factuur betaald heeft al die jaren. En wat dan helemaal grappig is, ze hebben het huis drie jaar onbewoond gelaten en ondertussen was alles kapotgevroren etc. Bij overname van de teller was het helemaal grappig. Ze hebben gedurende 3 jaar alles doorbetaald aan dat historisch debiet. Zei de mevrouw tegen mij bij de overname, de teller staat op 30.000m3 verder .. En dat is dan onze overheid die niet weet hoe bezuinigd...

Dankzij de regels van erfgoed kan dat huis jammergenoeg geen zonnepanelen hebben. Het leger ambtenaren die mijn huis tijdens de verbouwing gecontroleerd heeft en die staan uitleggen heeft wat ik moest doen neemt echt elke verbeeldingstartende vormen aan. Mijn dak is gecontroleerd, veiligheidscoördinator, peperdure stellingen met niet conforme marktprijs, milieu inspectie, electriciteit verslag, epa verslag, verslag voor ventilatie, dossier voor dubbel glas, dossier voor regenput, dossier voor tuinaanleg, milieu ambtenaar, dan nog enkele wildvreemde ambtenaren die dan op ongepaste momenten foto's trekken tijdens de werken en aan alarm Ellen trekken, politiecontrole van aannemers hun materiaal etc. Het leger mensen die u in feite komen ambeteren is dus werkelijk waanzinnig groot...

Pff, verkopen aan azielzoekers en emigreren.

N-Vb 19 april 2016 22:42

er is een nieuwe belasting in aantocht:

ja natuurlijk, de vermogenstaks

De schoofzak 20 april 2016 05:20

Het is al vaker gezegd op dit forum: hoe slimmer een belasting, hoe beter.

De huidige belasting voor vrachtwagens is maar half slim. Het is al een goede zaak dat de vrachtwagen die maar 200 km per week rijdt, fors minder moet betalen dan dezelfde die er 2000 per week bolt.
Wat mankeert is nog een verschil in tarief naargelang het moment dat er gereden wordt.

En ik zie niet in waarom dit ook niet zou gelden voor gewone auto's.

.

Scherven A. Mok 20 april 2016 05:35

Lol, al 25 jaar zegt men de verlinting tegen te gaan. Gewestplannen werden aangepast en wetten gestemd om lintbebouwing tegen te gaan. Er zouden enkel nog gaten mogen gevuld worden tussen twee bestaande lintbebouwingen. Al iets van gemerkt ? Al decennia beloven politici groene golven, het einde van de lintbebouwing, voorrang voor de tram aan lichten, beter bestuur, meer bos, minder files, ... nooit iets van gezien, enkel belastingen en belastende besparingen.

kelt 20 april 2016 05:38

Dat er,ooit,een kilometerheffing zal komen op personenwagens is nauwelijks nieuws te noemen.Dit doet al vele jaren de ronde.Bedoeling moet dan wel zijn dat de algemene wegentaks tenminste nooit meer stijgt of zelfs naar beneden gaat.

Er bestaat eigenlijk een perfect mechanisme voor kilometerheffing,namelijk de brandstofprijs.Aangezien het onwaarschijnlijk is dat er op europees niveau ooit iets geregeld kan worden,en gezien de bewezen "burgerzin" van de mensen als ze elders goedkoper kunnen af zijn en hun eigen staat,(waar ze nochtans gegarandeerd iets van verkrijgen of familie hebben "werken" )een kloot aftrekken,is dat geen verdere optie.:-(

DE uitdaging,en ik begin ook te twijfelen aan centrum-rechts ondertussen(speciaal de CD&V componente er in) ,is om ervoor te zorgen dat er geen "reguralitis" ontstaat,en bijgevolg te VERHINDEREN dat "de staat" nog groeit.Vooral het Vlaams overheids
niveau lijkt me nu veel- en veel te VET .


Ik herinner er aan dat er op dit moment een soort "milieuconferentie" gaande is binnen de Vlaamse politiek waarbij men methoden zoekt om 300 miljoen euro te veel geheven belastingsgeld weg te gooien.

Sukkelaar 20 april 2016 06:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 8074078)
Mobiliteit is de tweede prioriteit, met mogelijk een nieuwe hervorming van de fiscaliteit. Schauvliege noemde onder meer een kilometerheffing voor personenwagens als mogelijkheid. Bourgeois ziet een grote rol weggelegd voor de ruimtelijke ordening en wil een einde maken aan de verkavelingsdrang. Die zorgt immers voor te veel verkeer en de bijhorende uitstoot. "Vlaanderen moet veranderen", zei hij. "We moeten naar een verdichting van onze kernen gaan. De 'verlinting' van Vlaanderen is een erfenis uit het verleden die we niet in één-twee-drie veranderen, maar tegen 2050 moeten we dichter bij elkaar gaan wonen."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/bo...al-693559.html

Binnenkort kan iedereen zijn OBU gaan afhalen. De hard werkende Vlaming die veel km's maakt zal het geweten hebben.
En een groot aantal Vlamingen gaat onteigend worden. Wie buiten de dorpskern woont pleegt een aanslag op het milieu volgens boer Geois.
Ik vraag mij af of die partij nog de kiesdrempel gaat halen?

Als die OBU verplicht wordt voor de personenwagens wordt dit inderdaad het einde van de huidige Vlaamse regering.

Sukkelaar 20 april 2016 06:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oorschelp (Bericht 8074251)
Als dit op het geestelijk vermogen is dan zullen de vakbonden en hun actieve leden hiervan wel vrijgesteld worden.

2 :-)

Skobelev 20 april 2016 06:08

Er zijn hier op bedrijf nogal wat werknemers die dagelijks +150km rijden om te willen komen werken. Misschien moeten die hun rekening dan maar eens maken of het nog wel de moeite loont dagelijks uit hen bed te komen om de economie een handje te helpen. Dit bedrijf kan dan sluiten. Toegegeven, de co2 uitstoot gaat er wel bij varen.

Sukkelaar 20 april 2016 06:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8074270)
Het is al vaker gezegd op dit forum: hoe slimmer een belasting, hoe beter.

De huidige belasting voor vrachtwagens is maar half slim. Het is al een goede zaak dat de vrachtwagen die maar 200 km per week rijdt, fors minder moet betalen dan dezelfde die er 2000 per week bolt.
Wat mankeert is nog een verschil in tarief naargelang het moment dat er gereden wordt.

En ik zie niet in waarom dit ook niet zou gelden voor gewone auto's.

.

Volgens mij is je iets niet duidelijk in deze zaak Schoof. De belasting voor de vrachtwagens is er gekomen omdat slechts een klein % ervan Belgische wagens zijn; al de rest zijn buitenlanders die onze wegen verslijten om niet te spreken over stuk rijden. Met de opbrengst van deze taks zullen AL onze wegen hersteld worden;
Er is dus geen bijkomende taks voor de personenwagens noodzakelijk om de doelstelling te bereiken.

vrijzinnige 20 april 2016 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 8074078)
Mobiliteit is de tweede prioriteit, met mogelijk een nieuwe hervorming van de fiscaliteit. Schauvliege noemde onder meer een kilometerheffing voor personenwagens als mogelijkheid. Bourgeois ziet een grote rol weggelegd voor de ruimtelijke ordening en wil een einde maken aan de verkavelingsdrang. Die zorgt immers voor te veel verkeer en de bijhorende uitstoot. "Vlaanderen moet veranderen", zei hij. "We moeten naar een verdichting van onze kernen gaan. De 'verlinting' van Vlaanderen is een erfenis uit het verleden die we niet in één-twee-drie veranderen, maar tegen 2050 moeten we dichter bij elkaar gaan wonen."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/bo...al-693559.html

Binnenkort kan iedereen zijn OBU gaan afhalen. De hard werkende Vlaming die veel km's maakt zal het geweten hebben.
En een groot aantal Vlamingen gaat onteigend worden. Wie buiten de dorpskern woont pleegt een aanslag op het milieu volgens boer Geois.
Ik vraag mij af of die partij nog de kiesdrempel gaat halen?


Er is NIETS nieuw onder de zon, want dit alles stond in de sterren geschreven. Maar de Vlamingen horen ENKEL maar de populistische praat die mooi in hun kraampje past. Er waren zelfs Nieuwe Vreemdelingen Alliantie aanhangers die dit voorstel van Muyters ontkenden, ook al was het leesbaar in bijna alle media bronnen.

9 oktober 2012
"Wie afgelegen woont, betaalt extra"
Als het van Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) afhangt, zal de Vlaming die afgelegen woont in de toekomst meer moeten betalen voor postbedeling en nutsvoorzieningen.
Wie er in de toekomst bewust voor kiest om afgelegen te wonen, zal daar een prijs voor betalen. “De belastingbetaler kan niet blijven opdraaien voor wie per se apart wil gaan wonen”, aldus Muyters

http://www.vandaag.be/binnenland/107...alt-extra.html

Another Jack 20 april 2016 08:01

Ik vind 3 belastingen op hetzelfde product (de wagen) er ver over.
Er is al verkeersbelasting en er zijn accijnzen op brandstof...

De schoofzak 20 april 2016 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 8074323)
Volgens mij is je iets niet duidelijk in deze zaak Schoof. De belasting voor de vrachtwagens is er gekomen omdat slechts een klein % ervan Belgische wagens zijn; al de rest zijn buitenlanders die onze wegen verslijten om niet te spreken over stuk rijden. Met de opbrengst van deze taks zullen AL onze wegen hersteld worden;
Er is dus geen bijkomende taks voor de personenwagens noodzakelijk om de doelstelling te bereiken.

Het is mij zeer duidelijk,
en ik mijn post die jij quoot, leg ik perfect uit wat en waarom.

.

fox 20 april 2016 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8074405)
Ik vind 3 belastingen op hetzelfde product (de wagen) er ver over.
Er is al verkeersbelasting en er zijn accijnzen op brandstof...

Jack, ik kan me niet voorstellen dat je niet weet waarover het gaat. Ik ben een ferm voorstander van het wegenvignet voor personenwagens. Die vervangt dan uiteraard de verkeersbelasting. Het voordeel dat je hiermee hebt is dat het voor de inwoners van het land geen euro extra hoeft te kosten, maar dat al dat transitverkeer uit Nederland, Frankrijk en Duitsland eindelijk ook mee betaald, want nu hebben we daar als economie helemaal niets aan. Daar was een paar jaar geleden ook al sprake van maar toen hebben ze hun kak ingetrokken na protest van de Nederlanders. De fransen doen het, de zwitsers doen het, de oostenrijkers doen. Waarom zouden wij het dan eigenlijk ook niet beginnen doen vraag ik me af. Waarom moeten de Belgen eigenlijk miljoenen betalen om over franse wegen te mogen rijden en omgekeerd niet? Dat is wat ze moesten ingevoerd hebben, niet het rekeningrijden voor vrachtwagens.

Another Jack 20 april 2016 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8074462)
Jack, ik kan me niet voorstellen dat je niet weet waarover het gaat. Ik ben een ferm voorstander van het wegenvignet voor personenwagens. Die vervangt dan uiteraard de verkeersbelasting. Het voordeel dat je hiermee hebt is dat het voor de inwoners van het land geen euro extra hoeft te kosten, maar dat al dat transitverkeer uit Nederland, Frankrijk en Duitsland eindelijk ook mee betaald, want nu hebben we daar als economie helemaal niets aan. Daar was een paar jaar geleden ook al sprake van maar toen hebben ze hun kak ingetrokken na protest van de Nederlanders. De fransen doen het, de zwitsers doen het, de oostenrijkers doen. Waarom zouden wij het dan eigenlijk ook niet beginnen doen vraag ik me af. Waarom moeten de Belgen eigenlijk miljoenen betalen om over franse wegen te mogen rijden en omgekeerd niet? Dat is wat ze moesten ingevoerd hebben, niet het rekeningrijden voor vrachtwagens.

Een wegenvignet is prima.
Op voorwaarde dat dit vignet in plaats komt van de verkeersbelasting en niet extra wordt geïnd.

fox 20 april 2016 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8074473)
Een wegenvignet is prima.
Op voorwaarde dat dit vignet in plaats komt van de verkeersbelasting en niet extra wordt geïnd.

http://www.vlaandereninactie.be/proj...en-wegenvignet

Dit was het plan. Wegenvignet werd echter niet doorgevoerd ondanks een akkoord tussen de 3 gewesten ergens in 2011 of zo. In 2013 werd het dan afgevoerd. Ik ben het niet 100% zeker, maar ik dacht effectief dat ze geplooid zijn voor de hollanders.

TREBRON 20 april 2016 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8074405)
Ik vind 3 belastingen op hetzelfde product (de wagen) er ver over.
Er is al verkeersbelasting en er zijn accijnzen op brandstof...

Intijds eens bijlezen Jack............
Met een flankerend beleid wil de Vlaamse regering de impact van de kilometerheffing temperen. Afschaffing van het eurovignet en vermindering van de verkeersbelasting zijn wellicht de twee belangrijkste flankerende maatregelen.

vlijmscherp 20 april 2016 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8074320)
Er zijn hier op bedrijf nogal wat werknemers die dagelijks +150km rijden om te willen komen werken. Misschien moeten die hun rekening dan maar eens maken of het nog wel de moeite loont dagelijks uit hen bed te komen om de economie een handje te helpen. Dit bedrijf kan dan sluiten. Toegegeven, de co2 uitstoot gaat er wel bij varen.

of ze zouden dichter bij het werk kunnen gaan wonen?

Another Jack 20 april 2016 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 8074482)
Intijds eens bijlezen Jack............
Met een flankerend beleid wil de Vlaamse regering de impact van de kilometerheffing temperen. Afschaffing van het eurovignet en vermindering van de verkeersbelasting zijn wellicht de twee belangrijkste flankerende maatregelen.

Intijds, bijlezen, flankerend beleid...
Wat betekent dat allemaal concreet?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be