Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Cultuurmarxistische zelfhaat slaat ook bij de Taalunie door (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231261)

Stormram 27 april 2016 15:26

Cultuurmarxistische zelfhaat slaat ook bij de Taalunie door

Citaat:

Moeten we 'blank' uit onze woordenschat schrappen?
Citaat:

Het taalgenootschap Onze Taal wil weten of we klaar zijn om het woord 'blank' uit onze woordenschat te bannen en te vervangen door 'wit'. In een online peiling vraagt het genootschap zijn lezers of 'blank' nog een correcte term is wanneer we het willen hebben over een persoon met een roze huidskleur. Het geboden alternatief? 'Wit'.
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...chrappen.dhtml

Eén van Orwells belangrijkste boodschappen in z'n oeuvre '1984' is dat taal van essentieel belang is voor het menselijk denken, omdat het de ideeën structureert en beperkt die een individu kan formuleren en uitdrukken. Orwell stelt dat als de controle over taal gecentraliseerd wordt in een politiek instituut, zo'n instituut bij machte is om de intrinsieke structuur van taal te veranderen en er derhalve voor zorgt dat het onmogelijk wordt om kritische of ongehoorzame gedachten zelfs maar te conceptualiseren.

subocaj 27 april 2016 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stormram (Bericht 8083528)
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...chrappen.dhtml

Eén van Orwells belangrijkste boodschappen in z'n oeuvre '1984' is dat taal van essentieel belang is voor het menselijk denken, omdat het de ideeën structureert en beperkt die een individu kan formuleren en uitdrukken. Orwell stelt dat als de controle over taal gecentraliseerd wordt in een politiek instituut, zo'n instituut bij machte is om de intrinsieke structuur van taal te veranderen en er derhalve voor zorgt dat het onmogelijk wordt om kritische of ongehoorzame gedachten zelfs maar te conceptualiseren.

Voor alle zekerheid, ik ben een witte blanke.;-)

Xenophon 27 april 2016 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8083533)
Voor alle zekerheid, ik ben een witte blanke.;-)

Beter is 'wit-persoon'.

TV-verslaafde 27 april 2016 15:34

Citaat:

'Blank' zou herinneringen oproepen aan het koloniale verleden, synoniem zijn voor 'zuiver' en superieur zijn tegenover 'zwart'.
Als we nu eens "moord" en "diefstal" uit onze woordenschat bannen omdat dat een slechte connotatie met zich meebrengt? Maar daarmee verdwijnt de moord en diefstal nog niet. Moord en diefstal is deel van de dagelijkse realiteit.

Het ding bij zulke "wereldverbeteraars" is dat ze de waarheid niet aankunnen. Als je de waarheid niet aankan dan moet je maar wat haar op je tanden kweken, zeker? Het leven is hard. :lol:

The Paulus Experience 27 april 2016 15:38

Wel een goede oplossing voor de overstromings problemen

TV-verslaafde 27 april 2016 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8083544)
Wel een goede oplossing voor de overstromings problemen

Ik wil de keiharde waarheid. :lol:

subocaj 27 april 2016 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8083537)
Beter is 'wit-persoon'.

Als ik nu zwart haar had was ik volgens jou een zwart persoon?

subocaj 27 april 2016 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poepspijs (Bericht 8083539)
Altijd gedacht dat jij een rode blanke bent.

Geen siroop rond mijn mond smeren hè Jack.

Libro 27 april 2016 15:49

91% voor het behoud van "blank" :cheer:

Xenophon 27 april 2016 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8083556)
Als ik nu zwart haar had was ik volgens jou een zwart persoon?

Ik betwijfel het.

Truder 27 april 2016 15:50

In De Standaard noemt Ludo Permentier, medewerker bij de Nederlandse Taalunie, de hele kwestie bizar. "Het woord blank dook voor het eerst op in 1287, toen nog geen sprake was van kolonisatie. Bovendien kunnen onder blank vele kleurvarianten vallen. En als iemand een woord kwetsend wil gebruiken, zal het niet helpen door dat door een ander woord te vervangen".

Dat woord bestaat al 730 jaar, en nu willen ze er vanaf omdat het ooit eens kwetsend zou kunnen overkomen. Ik stel voor dat we in plaats van dat woord te schrappen, de mierenneukers schrappen die zoiets verzinnen.

De schoofzak 27 april 2016 15:51

Doet me denken aan Urbanus.
Iets in de zin van:
"Wij hadden thuis een grote witte hond, daar heb ik veel mee geravot.
Een plezant beest, onzen blackie."

.

subocaj 27 april 2016 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8083561)
91% voor het behoud van "blank" :cheer:

Allemaal zo verwarrend. Heb ik nu blanke haren en ben ik een wit persoon of blijf ik gewoon de witte?

Libro 27 april 2016 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8083568)
Allemaal zo verwarrend. Heb ik nu blanke haren en ben ik een wit persoon of blijf ik gewoon de witte?

Van Zichem?

subocaj 27 april 2016 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8083562)
Ik betwijfel het.

Waarom?
Taal moet duidelijk zijn, Als je iemand geitenneuker noemt, is dat zeker niet duidelijk?
Volgens mij betekent het, hij neukt meerdere geiten, in het geval van Erdogan moet het dus geiteneuker met een n zijn, want hij neukt er slechts één. Zou jij niet kwaad worden van een beschuldiging van overspel?

subocaj 27 april 2016 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8083578)
Van Zichem?

Nee, van van Vlaams Bruxelles.

Scherven A. Mok 27 april 2016 16:34

Citaat:

Ook Tareq Oubrou, de imam van Bordeaux, reageerde scherp. "Dit gebeurde nooit in de tijd van de profeet Mohammed! Markten waren gemengd. Ik vind dit vreemd in een wereld waar het cultureel volledig aanvaard is dat mannen en vrouwen door elkaar leven", aldus de imam vorig jaar.
Doet er toch niet toe hoe dat in de tijd van de profeet gebeurde. Of gaan we de moslims die gaan bloed geven bloedzuigers op het lichaam leggen ipv te prikken. FTW.

Xenophon 27 april 2016 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8083583)
Waarom?
Taal moet duidelijk zijn, Als je iemand geitenneuker noemt, is dat zeker niet duidelijk?
Volgens mij betekent het, hij neukt meerdere geiten, in het geval van Erdogan moet het dus geiteneuker met een n zijn, want hij neukt er slechts één. Zou jij niet kwaad worden van een beschuldiging van overspel?

Taal kan niet duidelijk zijn, vermits we denken in begrippen en concepten al dan niet abstract.

Nu, los daarvan, zoals ik het begreep, is het 'dennenbos' eender hoeveel dennen je neukt.

Rahowa 27 april 2016 17:40

Hakken!https://www.youtube.com/watch?v=sMGVZCEDSAY

Eduard Khil 27 april 2016 18:45

Danku sossen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be