De schoofzak |
28 april 2016 20:11 |
Heb ik het recht om te huwen met een Afrikaanse ?
Heb ik dat recht ?
Ik zou begod denken van wel.
En als we dan hier ons leven uitbouwen, geeft dan de huidskleur van mijn wederhelft het recht aan anderen om met hun vuile muil beledigingen edm te uiten ? Of andere racistische zever te kotsen ?
Kunnen we nu echt geen verschil maken tussen het hard maar toch eerlijk aanpakken van profiteurs en criminelen aan de ene kant, en gewone brave mensen aan de andere kant.
En tegenover de medemens gewoonweg beleefd en correct ?
Ik haal wat fragmenten uit een artikel in De Standaard, waar een huisarts-parlementair getuigt:
Citaat:
‘Laatst liet een man zijn hond loslopen en het beest besprong haar, op onze oprit. Hij deed niets. Lachte. Wilde niet eens zijn excuses aanbieden. En zei toen: keer terug naar je eigen land.’ N-VA-politicus Peter Persyn getuigt over het racisme tegenover zijn donkere vrouw en vier kinderen.
|
Citaat:
Peter Persyn, in 2014 voor de N-VA verkozen in het Vlaams Parlement, woont al vijfentwintig jaar samen met zijn Congolese echtgenote, de moeder ook van zijn twee donkere dochters en zonen. ‘Geboren en getogen in België.’
....
Toen ik mijn vrouw wilde inschrijven in de gemeente, werd dat geweigerd door een ambtenaar. Die voerde bijna obstructie.
....
Terwijl ze alles deed om te integreren: in Congo las ze zelfs mijn Knack, om Nederlands te leren.
...
|
Citaat:
Bevriende Afrikaanse koppels, zoals VRT-journalist Peter Verlinden en diens eega, moeten gelijkaardige incidenten incasseren, weet Persyn.
...
Hij ziet het ook aan zijn kinderen, die nochtans in de Chiro zitten en voetballen. ‘Die bouwden met de jaren een soort terughoudendheid in. Mijn jongens kijken altijd even de kat uit de boom, zijn op hun hoede. In het eerste middelbaar wees een leerkracht mijn zoon aan om het bord af te vegen, want, zo zei hij, in België moet ge wel werken. Het zit soms in de kleine dingetjes.’
|
|