Johan Bollen |
29 april 2016 14:19 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde
(Bericht 8085762)
U bent toch ook al naar een modern kunstmuseum geweest met conceptuele kunst? Wat voor rommel ze daar als kunst willen laten doorgaan....
Net zoals Jazz, echte moderne brolmuziek tegenover klassieke muziek. :lol:
De matrix is dat er bloed, zweet en tranen in een kunstwerk moet gestoken worden....

|
Beuys en Duchamps hebben originaliteit getoond en dat is een kenmerk dat erg in is tegenwoordig. Het eigenaardige is dat diezelfde originaliteit als per definitie ook verondersteld wordt bij de zoveelste goedkope imitatie van de illustere voorgangers. Het 'paradigma van de actuele kunst' is evenzeer als de academische kunst verworden tot een set van regels. Een toe te passen formule. Wie er niet aan voldoet wordt spottend weggehoond. Net zoals Van Gogh overkwam indertijd. In plaats echter van dit paradigma a priori te verwerpen, waarbij men als bij automatisme de kritiek krijgt van de actuelen 'het' niet te 'begrijpen' (die kritiek alleen al toont de engdenkendheid van de actuele kunst indien men er op doordenkt), kan men beter dit huidige dominante en nogal autoritaire kunstparadigma ontmaskeren als een kortzichtig dogmatisch geheel dat helemaal niet het einde van de kunstgeschiedenis heeft ingeleid, en in tegendeel meer en meer zelf verouderd overkomt. Althans dat is zo vanuit mijn visie op kunst gestoeld op mijn ervaring met kunst.
Waar trekt u die links rechts grens trouwens? Ze ligt tenmiste evenzeer in thematiek dan in stijl zou ik zeggen. En zelfs al reduceert men de discussie tot stijlelementen kan men moeilijk een grens trekken. Waarom Picasso maar niet Van Gogh of Manet bijvoorbeeld?
Voor dat men het goed en wel beseft wordt er weer het idee van entartete kunst terug ingevoerd. 'Linkse kunst' is dan de nieuwe entartete kunst'. De rechter is dan duidelijk rechts van aard. Maar als we verwijzen naar de vorige introductie van entartete kunst mogen die rechters dan weer niet rechts genoemd worden. Kortom een discours doordrongen van zelfbedrog.
|