Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waar zit de beleefdheid en het fatsoen in de vrije meningsuiting tegenwoordig (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231359)

Tomas 30 april 2016 00:51

Waar zit de beleefdheid en het fatsoen in de vrije meningsuiting tegenwoordig

Ik heb geen probleem met je rechtse mening, maar met de totaal onrespectvolle en geheel onbeleefde wijze waarop je ze uit.
Wat vroeger een van de grote normen en waarden was, was beleefdheid of fatsoen. Mijn grootouders en zelfs mijn ouders komen uit een generatie waar dat werd ingehamerd. Wanneer ze nu op forums lezen als dit vallen ze achterover van de wijze waarop meningen naar elkaar toe worden geuit. En dan vooral vanuit rechtse hoek. Beleefdheid, fatsoen, neen, dat zijn blijkbaar niet de Westerse waarden waar ze zogenaamd voor strijden.
Ik wil hier een pleidooi houden om terug respectvol en fatsoenlijk in een stijl van beleefdheid je mening te uiten tegenover de andere. Een Westerse Europese waarde die onze grootouders en ouders met fier hebben doorgegeven, maar waarvan het resultaat van een dergelijke opvoeding dezer dagen wel zoek lijkt. Vooral bij rechtse forumgangers.

Brakelaar 30 april 2016 04:49

Ben je de linkse vergeten, wat die uitkramen....:roll:

de vuile muilekoek 30 april 2016 04:57

Respect ontvangen is respect geven. Het omgekeerd bestaat ook. Ik deel normaal meestal uit wat ik zelf krijg ......O.K. ?

HOUZEE ! 30 april 2016 06:29

Ja natuurlijk, en laten we allemaal een rokje dragen, een wit wijntje drinken en naar de dansschool gaan. :roll:

Beleefd zijn is voor janetten! Respect voor diegenen die het verdienen, ok, maar niet voor linkssubversieve elementen

Libro 30 april 2016 06:46

Oh ja, de onbeleefdheid van rechts is onze grootste zorg.

De kogel kwam van links.

Supe®Staaf 30 april 2016 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 8086623)
Ik heb geen probleem met je rechtse mening, maar met de totaal onrespectvolle en geheel onbeleefde wijze waarop je ze uit.
Wat vroeger een van de grote normen en waarden was, was beleefdheid of fatsoen. Mijn grootouders en zelfs mijn ouders komen uit een generatie waar dat werd ingehamerd. Wanneer ze nu op forums lezen als dit vallen ze achterover van de wijze waarop meningen naar elkaar toe worden geuit. En dan vooral vanuit rechtse hoek. Beleefdheid, fatsoen, neen, dat zijn blijkbaar niet de Westerse waarden waar ze zogenaamd voor strijden.
Ik wil hier een pleidooi houden om terug respectvol en fatsoenlijk in een stijl van beleefdheid je mening te uiten tegenover de andere. Een Westerse Europese waarde die onze grootouders en ouders met fier hebben doorgegeven, maar waarvan het resultaat van een dergelijke opvoeding dezer dagen wel zoek lijkt. Vooral bij rechtse forumgangers.

Als een mening naar inhoud of vorm je niet bevalt, dan neem je er geen kennis van.
Dat is de correcte wijze van handelen.

DucDEnghien 30 april 2016 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 8086713)
Als een mening naar inhoud of vorm je niet bevalt, dan neem je er geen kennis van.

Je moet er eerst wel kennis van nemen ...

DucDEnghien 30 april 2016 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 8086713)

vrijzinnige 30 april 2016 07:21

Citaat:

Zoals je kan vaststellen Tomas, "parels voor de zwijnen" want de verkozenen van het volk geven het goede, of beter het slechte voorbeeld.
Want beleefde taal en debat zal GEEN extra stemmen opleveren !
Je mag zelf invullen wie, of welke Belgische politieke partijen hierin de hoogste score optekenen.

werkman 30 april 2016 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 8086657)
Respect ontvangen is respect geven. Het omgekeerd bestaat ook. Ik deel normaal meestal uit wat ik zelf krijg ......O.K. ?

Ik twijfel wel aan uw standpunt hoor.
Niet dat ik me nog veel zorgen maak over dit forum en hetgeen er hier gebeurt maar gisteren catalogeert U mij plotseling bij de trollen in een furieuze bui.
Of was het per vergissing?
Nu ja, van een forum waar karnavalzotten zich incognito kunnen uitleven moet je niet te veel verwachten.
Daarom kom ik ook niet tijdens karnaval buiten de deur.
Op die dag zijn er mensen die terug aap worden.
Maar..... gelukkig zijn er zo'n dagen toch.
Kunnen we zelf zien dat de meesten onder ons nog niet het stadium van de homo erectus ontgroeid zijn.
Er bestaan dus tussenniveaus in onze evolutie.
Daarom ook twijfel ik niet aan de theorie van Darwin.
Wat men ons ook via de bijbel tracht wijs te maken. :lol:

de vuile muilekoek 30 april 2016 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door werkman (Bericht 8086721)
Citaat:

Ik twijfel wel aan uw standpunt hoor
.
Niet dat ik me nog veel zorgen maak over dit forum en hetgeen er hier gebeurt maar gisteren catalogeert U mij plotseling bij de trollen in een furieuze bui.
Of was het per vergissing?
Nu ja, van een forum waar karnavalzotten zich incognito kunnen uitleven moet je niet te veel verwachten.
Daarom kom ik ook niet tijdens karnaval buiten de deur.
Op die dag zijn er mensen die terug aap worden.
Maar..... gelukkig zijn er zo'n dagen toch.
Kunnen we zelf zien dat de meesten onder ons nog niet het stadium van de homo erectus ontgroeid zijn.
Er bestaan dus tussenniveaus in onze evolutie.
Daarom ook twijfel ik niet aan de theorie van Darwin.
Wat men ons ook via de bijbel tracht wijs te maken. :lol:

Voil�* ge doet het weer ...... lees & doet uwen besten bril aan !! ik zeg dat ik MEESTAL respect terug geef als ik er zelf krijg niewaar :roll:... gisteren werd ik vergeleken met een zatte fles op foto dan nog , gister werd ik verweten een doorgedraaide LOCO te zijn en zat er eentje de ganse tijd mij te ambeteren met een altijd terug kerende onduidelijke vraag , ne mens zou voor minder uit zijn dak gaan.....

De schoofzak 30 april 2016 07:46

Beleefdheids- en fatsoensnormen kunnen misbruikt worden om de vrije meningsuiting te beknotten.

Toch moet je beleefd en fatsoenlijk kunnen blijven. In welke mate, hangt van veel factoren af. Tijdens een begrafenisplechtigheid gedraag je je anders dan tijdens een huwelijksfeest. En zo kunnen we nog nuances als voorbeeld aanhalen.

Bijvoorbeeld: als je een oproep doet om wat beleefder en fatsoenlijker om te gaan met mekaar, dan moet je vooral de verkeerde gedragingen situeren in de hoek van je (vb. politieke) tegenstrever. Dat helpt namelijk direct. Maar niet in de juiste richting.

De belangrijkste vraag is:
wie wint uiteindelijk; wie wint op de lange termijn het meest ?
De vuilspuiter of de beleefde ?

.

Supe®Staaf 30 april 2016 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 8086717)

Juist.
Maar als je er kennis van nam, dan kan je vervolgens beslissen om niet meer geconfronteerd te worden met iemands mening.
Ik koop al heel lang geen 'Kerk en Leven' meer, snap je.

De schoofzak 30 april 2016 07:48

Nog een toevoeging:
niet zo lang geleden nog in de gazet gelezen dat rector Torfs vindt dat sterke taal (of zoiets ... mijn zeef is nog een klein beetje geheugen ...) best wel moet kunnen, en evenzeer onderdeel is van het gehele plaatje van de mededeling.

Wie goesting heeft om zijn mening precies te kennen, moet maar goegelen.

.

de vuile muilekoek 30 april 2016 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8086740)
Beleefdheids- en fatsoensnormen kunnen misbruikt worden om de vrije meningsuiting te beknotten.

Toch moet je beleefd en fatsoenlijk kunnen blijven. In welke mate, hangt van veel factoren af. Tijdens een begrafenisplechtigheid gedraag je je anders dan tijdens een huwelijksfeest. En zo kunnen we nog nuances als voorbeeld aanhalen.

Bijvoorbeeld: als je een oproep doet om wat beleefder en fatsoenlijker om te gaan met mekaar, dan moet je vooral de verkeerde gedragingen situeren in de hoek van je (vb. politieke) tegenstrever. Dat helpt namelijk direct. Maar niet in de juiste richting.

De belangrijkste vraag is:
wie wint uiteindelijk; wie wint op de lange termijn het meest ?
De vuilspuiter of de beleefde ?

.

Ligt ook aan het temperament van een mens ..... zwakke timide mensen gaan wel altijd beleefd blijven... terwijl hevige mensen naar buiten gaan komen met hun temperament ... :roll: SchoofZak bij welke groep zie U zichzelf?

Hypochonder 30 april 2016 07:51

Citaat:

Veel linksen gaan als volgt te werk: ze doen alsof ze beleefd en respectvol zijn maar in werkelijkheid slaan ze constant onder de gordel en steken ze constant messen in de rug van hun tegenstander. Is het dat soort moraal die uw voorouders hoog in het vaandel dragen?

werkman 30 april 2016 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 8086719)
Zoals je kan vaststellen Tomas, "parels voor de zwijnen" want de verkozenen van het volk geven het goede, of beter het slechte voorbeeld.
Want beleefde taal en debat zal GEEN extra stemmen opleveren !
Je mag zelf invullen wie, of welke Belgische politieke partijen hierin de hoogste score optekenen.

Moedig van Tomas om het deftig te proberen.
Maar ik zit over datzelfde thema hier ook al weken op dit forum te zagen.
Het zullen inderdaad weggesmeten parels voor de zwijnen worden.
Dit forum is geen overlegplaats maar wel een ontmoetingsplaats voor hooligans.
En neutraliteit aanhouden is alleen maar vragen bij sommigen dat ze U willen gebruiken als pispaal. En dat doen ze natuurlijk met gretigheid.
Maar ik heb ook reeds lang door dat sommigen zich graag voordoen als primitieve neanderthalers omdat hun nefaste gedrag gebruikt wordt als een vorm van tactiek. Laat uitschijnen dat je aanhanger bent van een bepaalde politieke partij en probeer iedereen te doen "kotsen" via uw gedrag en automatisch keren velen zich af van de partij die je zogezegd op handen draagt. Laat het ons beschouwen als een positieve negatieve inbreng om uw doel te bereiken.
En dit forum mag dus niet draaien op positieve inbrengen.
Het moet gewoon van de kaart worden geveegd.
De politiek heeft geen pottekijkers nodig die open en eerlijk hun mening zouden verkondigen en staven met onderbouwde argumenten.
Burgers die objectieve meningen verkondigen horen niet thuis in onze democratie. Sorry. Particratie bedoel ik.
In de parlementaire debatten; uitgezonden op TV; zien we de resultaten van een vaudeville.
Bredero zij destijds reeds : "Het leven is een schouwtoneel, iedereen speelt zijn rol en krijgt (of wil?) zijn deel.
Over politiek maak ik mij dus geen zorgen meer.
Die tijd is reeds lang "passée".
Mijn vader; ikzelf en ook mijn zoon op zijn beurt weten wat politiekers waard zijn. Als ze eigen nest hebben uitgeroeid pakken ze de gewone man aan.
En die heeft nog minder verhaal.
Uitroeien kan ook een hobby zijn. :lol:

werkman 30 april 2016 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8086751)
Veel linksen gaan als volgt te werk: ze doen alsof ze beleefd en respectvol zijn maar in werkelijkheid slaan ze constant onder de gordel en steken ze constant messen in de rug van hun tegenstander. Is het dat soort moraal die uw voorouders hoog in het vaandel dragen?

Respectvolle benadering! Proficiat!
Jaja, dat wisten we hier nog niet.
Links is vuil en rot en rechts brengt het paradijs. :lol:
Bent U soms een nazaat van een hypopotamus?

de vuile muilekoek 30 april 2016 08:02

De Werkman werkt hard ..

Karel Martel B 30 april 2016 08:18

Citaat:

Rechts, dat zijn toch die mensen die ze mestkevers en nazis en racisten noemen enkel omdat ze een andere mening hebben?

Misschien moet je eens de parabel van de splinter en de balk herlezen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be