Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Franstaligen eisen Franstalige evacuatieplannen luchthaven Zaventem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231469)

Witte Kaproen 3 mei 2016 20:29

Franstaligen eisen Franstalige evacuatieplannen luchthaven Zaventem

Le député CDH Georges Dallemagne s’est dit "surpris",
lundi, lors de la réunion de la commission d’enquête parlementaire sur les attentats du 22 mars,
lorsque ses collègues et lui ont reçu une copie des plans de secours de l’aéroport de Zaventem.

"Ces plans n’existent qu’en néerlandais

alors que le siège social de Brussels Airport", gestionnaire de l’aéroport, "est situé �* Schaerbeek" (en Région bruxelloise, bilingue)

et qu’il y a du personnel francophone qui y travaille. :roll:

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...702a22d6f986e8

Dat de luchthaven van Zaventem ,
in een Nederlandstalige gemeente zonder faciliteiten,
ligt ,speelt blijkbaar niet mee volgens onze "Bon Belge " van de CDH.

Als ze de taalgrens maar naar het Noorden kunnen opschuiven ,
dan zijn onze Belgicisten in hun sas.:roll:

Zeus 3 mei 2016 20:43

Ik vind dat niet onredelijk.

De 6 Schengenluchthavens vallen tenslotte onder het federaal directoraat van de luchthavenpolitie. Ook in het licht van het Nationaal Veiligheidsplan lijkt een Franstalige versie me niet overbodig.

Dadeemelee 3 mei 2016 20:44

En in het Duits en Engels ook uiteraard.

Witte Kaproen 3 mei 2016 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8091280)

De 6 Schengenluchthavens vallen tenslotte onder het federaal directoraat van de luchthavenpolitie. Ook in het licht van het Nationaal Veiligheidsplan lijkt een Franstalige versie me niet overbodig.

Zou er een Nederlandstalige versie zijn in Luik of Charleroi :roll:

Dat zou me verwonderen.

Witte Kaproen 3 mei 2016 21:16

Citaat:

De luchthaven politie van Zaventem is Nederlandstalig.

Johan Bollen 3 mei 2016 22:39

Citaat:

Nederlandstalige service in het ULB ziekenhuis daarentegen... vrij onredelijk toch? Franstalige service in de VUB... De evidentie zelve. België ano 2016. De wet geldt blijkbaar slechts in 1 richting.

Wat een lamzakken die Vlamingen.

Johan Bollen 3 mei 2016 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8091310)
De luchthaven politie van Zaventem is Nederlandstalig.

Wat een belediging voor de Franse bezetter :evil:

Zeus 3 mei 2016 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 8091403)
Nederlandstalige service in het ULB ziekenhuis daarentegen... vrij onredelijk toch? Franstalige service in de VUB... De evidentie zelve. België ano 2016. De wet geldt blijkbaar slechts in 1 richting.

:offtopic: Welke wet? Brusselse universitaire ziekenhuizen zijn niet onderworpen aan taalwet bestuurszaken wegens verbonden aan een Gemeenschap. :offtopic:

Johan Bollen 3 mei 2016 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8091424)
:offtopic: Welke wet? Brusselse universitaire ziekenhuizen zijn niet onderworpen aan taalwet bestuurszaken wegens verbonden aan een Gemeenschap. :offtopic:

Laat ik het on topic zo formuleren dan. Ik vindt het onredelijk moest Vlaanderen tegemoet komen aan de taal wensen van de Franstaligen terwijl er geen respect bestaat voor het Nederlands bij diezelfde Franstaligen. Ik vindt dat men dit soort eisen niet geïsoleerd kan bekijken indien we uitspraken willen doen over hun 'redelijkheid'.

Ik stel vast dat u over die andere redelijkheid niet uitspreekt. Omdat het off topic is zullen we maar denken zeker. Nochthans is de vergelijking van redelijkheden eerder on topic dan wat de wet al dan niet verplicht.

Amon_Re 3 mei 2016 23:31

Zelfs de kleur van stront is communautair in dit klote land

Sukkelaar 4 mei 2016 05:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8091273)
Le député CDH Georges Dallemagne s’est dit "surpris",
lundi, lors de la réunion de la commission d’enquête parlementaire sur les attentats du 22 mars,
lorsque ses collègues et lui ont reçu une copie des plans de secours de l’aéroport de Zaventem.

"Ces plans n’existent qu’en néerlandais

alors que le siège social de Brussels Airport", gestionnaire de l’aéroport, "est situé �* Schaerbeek" (en Région bruxelloise, bilingue)

et qu’il y a du personnel francophone qui y travaille. :roll:

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...702a22d6f986e8

Dat de luchthaven van Zaventem ,
in een Nederlandstalige gemeente zonder faciliteiten,
ligt ,speelt blijkbaar niet mee volgens onze "Bon Belge " van de CDH.

Als ze de taalgrens maar naar het Noorden kunnen opschuiven ,
dan zijn onze Belgicisten in hun sas.:roll:

Vele multinationale ondernemingen die hier werken hebben hun hoofdzetel ook in het buitenland. Moeten die locale zetels dan ook in hun taal hier documenten opstellen? Ik dacht het niet.

Everytime 4 mei 2016 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8091281)

2!

DewareJakob 4 mei 2016 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8091281)

Geen probleem mee, het is een internationale luchthaven. 4 talen Nederlands, Engels, Duits, Frans, mogelijk Italiaans en Spaans erbij.
Maar dat moet dan ook voor alle Internationale luchthavens in dit land. Is dat zo in Charleroi en Luik?

fox 4 mei 2016 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8091424)

Het gaat niet over wat zwart op wit kan afgedwongen worden. Het gaat om redelijkheid. Als het blijkbaar niet meer dan normaal is dat er geen Nederlands gesproken kan worden ten aanzien van Nederlandstalige zieken in brusselse ziekenhuizen, waarom zou het dan wel normaal zijn dat er franstalige evacuatieplannen zijn in een Vlaamse luchthaven? De vraag die zich daarbij ook laat stellen is of er Nederlandstalige plannen zijn in Luik of Charleroi.

Witte Kaproen 4 mei 2016 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8091776)
Geen probleem mee, het is een internationale luchthaven. 4 talen Nederlands, Engels, Duits, Frans, mogelijk Italiaans en Spaans erbij.
Maar dat moet dan ook voor alle Internationale luchthavens in dit land. Is dat zo in Charleroi en Luik?

Natuurlijk niet in Luik en Charleroi zijn de evacuatieplannen in het Frans,
en iedereen vindt dat daar maar normaal.

Zeus 4 mei 2016 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8091898)
Natuurlijk niet in Luik en Charleroi zijn de evacuatieplannen in het Frans,

Bron?

Garry 4 mei 2016 12:17

Citaat:

Oké, daar kan ik mee leven maar dan moet het ook in het Duits, in het Engels, in het Spaans, in het Russisch, in het Portugees, in het Italiaans, in het.........

Garry 4 mei 2016 12:21

Citaat:

Nee. Als het een internationale vlieghaven is dan moet re ook Portugees en Russisch enz bij, want al die mensen hebben evenveel recht om veilig te kunnen evacueren. Maar dan moet dat ook op alle andere Nationale vlieghavens toegepast worden, overal ter wereld.

Xenophon 4 mei 2016 12:31

Citaat:

Is dat wettelijk verplicht?

Neen.

Dus dat komt er niet.

Ze moeten nu niet beginnen wenen, Franstaligen zijn welkom in Brussels Sauce.

Everytime 4 mei 2016 12:37

Citaat:

Ik hoop het.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be