Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Spoorwegen met schuldenberg van meer dan 6 miljard euro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231522)

demonen 6 mei 2016 08:32

Spoorwegen met schuldenberg van meer dan 6 miljard euro
 
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...ard-euro.dhtml

Zitten die 6 miljard bij de totale belgische schulden (440 miljard Euro)?

Yarisken 6 mei 2016 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 8093513)
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...ard-euro.dhtml

Zitten die 6 miljard bij de totale belgische schulden (440 miljard Euro)?

Ik denk het niet. Vorige keer heeft de regering de schulden ook op zich genomen.
Da's nu al terug 6 miljard geworden ...

Er was ooit is een artikel in knack dat een poging deed om alle schulden van staatsbedrijven in kaart te brengen. Dat was een gigantische som.
Vroeg of laat komt er wel is een implosie.

Vrijheideerst 6 mei 2016 12:26

Nu nog wachten op de eerste die komt zeveren dat het de schuld van de huidigge regering is met op kop de N-VA.

Xenophon 6 mei 2016 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken (Bericht 8093625)
Ik denk het niet. Vorige keer heeft de regering de schulden ook op zich genomen.
Da's nu al terug 6 miljard geworden ...

Er was ooit is een artikel in knack dat een poging deed om alle schulden van staatsbedrijven in kaart te brengen. Dat was een gigantische som.
Vroeg of laat komt er wel is een implosie.

Dat is het positieve aan het Belgische verhaal, het is eender wat men doet, de ondergang kan niet meer vermeden worden.

Dadeemelee 6 mei 2016 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8093845)
Nu nog wachten op de eerste die komt zeveren dat het de schuld van de huidigge regering is met op kop de N-VA.

Ik weet het nog niet zo: de huidige minister van Economie is Kris Peeters en die was het toch ook die met de Groenestroomcertificaten beginnen is :?

kelt 6 mei 2016 13:08

Het is misschien het moment.....
 
....om een Federale NMBS-taks in te voeren om ook deze schuldenberg snel te dempen ,en vervolgens de zaak op te doeken.
De tracees van de spoorwegen kunnen dan overgeheveld worden naar modernere openbare vervoermiddelen en firma's (ik denk aan bussen of desnoods light-rail).Daarbij moet vermeden worden De Lijn,de TEC of de MIVB te betrekken....Het moeten tevens ECHTE BEDRIJVEN zijn,geen "pseudo-bedrijven" meer.
De overheid houdt de grond(moeit zich niet meer met de infrastructuur),en verhuurt deze aan bedrijven voor dertig jaar.Deze bedrijven worden verplicht openbaar vervoer aan te bieden op dat trace en worden belast zoals ieder ander bedrijf.Daarmee stopt verder enigerlei overheidsbemoeienis.

Vergeefs zal men iemand anders dan de overheid ontdekken als aandeelhouder en beslisser bij de zogenaamde "firma" NMBS.Ik vraag mij af hoe lang "Europa" zal tolereren dat deze put niet geboekt wordt waar ze behoort;bij de openbare boekhouding.

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/onderneming.aspx

quercus 6 mei 2016 13:13

Wat wil je, de N.M.B.S... een naamloze vennootschap waar de vakbonden in de Raad van Bestuur de lakens uitdelen. Geen goed idee. Toch niet als het om Belgische vakbonden gaat die in feite al te zeer de "latijnse" principes navolgen. De vakbonden in Duitsland en (vooral) in de Scandinavische landen staan een heel stuk dichter bij de realiteit van een goed functionerend bedrijfsbeheer.

Scherven A. Mok 6 mei 2016 15:28

Er is maar één manier om de NMBS te reorganiseren : zorg dat de mensen die de treinen doen rijden niet willen meestaken. De mensen op de trein, in de blok en bij de verdelers zijn de mensen ook wiens belangen het meest gelijk lopen met de reizigers en belastingbetalers. Die hebben evengoed een hekel aan vertragingen en afschaffingen, moeilijkheden en slecht materiaal. En privatiseer dan de ateliers, liquideer het waterhoofd, schaf de vrijgestelden van de vakbond af. Doe dat op zeer korte tijd want de politiek zal tegen wringen evenveel als de vakbonden. Er zitten geen sossen in de regering dus het is de moment om iemand aan te duiden die niet uit het agendaatje van Vandelanotte komt.

Vrijheideerst 6 mei 2016 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8093901)
Ik weet het nog niet zo: de huidige minister van Economie is Kris Peeters en die was het toch ook die met de Groenestroomcertificaten beginnen is :?

Ahja, dat dan weer wel. :twisted:

kelt 8 mei 2016 17:05

We zien de problemen ook in schijnbaar technische details.

Dit is nu al het derde jaar op rij dat ik verneem dat er,op warme dagen,treinstellen stilvallen wegens "problemen met de stroomtoevoer".

Tot daar aan toe,maar bij de recente generaties treinen kunnen- en mogen de vensters niet meer open.Jammer genoeg betekent dat een ramp voor de reizigers die langzaam maar zeker gekookt worden in een treinstel waarvan de airco niet meer werkt.Het is wachten op een dode alvorens er zal gereageerd worden vrees ik...

Blijkbaar heeft niemand er ooit aan gedacht ergens een nood-aggregaat aan boord van onze "hypermoderne" treinen te plaatsen die,DE KLANTEN toch enigszins comfortabel houdt...

(hela,ingenieurtjes,die schuiframen van vroeger,maar met een slot dat afvalt als de stroom afvalt,is dat te gemakkelijk misschien?)

Overigens,niet voor de eerste keer moet men dan ergens nog zo een oude diesel-electrische groen/gele tuffer vandaan toveren om de "hypermoderne" trein af te slepen. :roll:

Henri1 8 mei 2016 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 8093513)
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...ard-euro.dhtml

Zitten die 6 miljard bij de totale belgische schulden (440 miljard Euro)?

Dank u n-va om ook dit bedrijf naar de botten te helpen geworden.

Xenophon 8 mei 2016 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8095714)
Dank u n-va om ook dit bedrijf naar de botten te helpen geworden.

:D

Zipper 8 mei 2016 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8095714)
Dank u n-va om ook dit bedrijf naar de botten te helpen geworden.

ja, want die 6 miljard Euro schulden werd enkel de laatste twee jaar opgebouwd :roll:

Henri1 8 mei 2016 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8095718)
ja, want die 6 miljard Euro schulden werd enkel de laatste twee jaar opgebouwd :roll:

N-va heeft zelfs geen poging gedaan iets positiefs te doen.

Zipper 8 mei 2016 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8095719)
N-va heeft zelfs geen poging gedaan iets positiefs te doen.

zeg anders tegen uw socialistische copains, om nog eens voor de zoveelste keer te staken.

reservespeler 8 mei 2016 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 8093513)
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...ard-euro.dhtml

Zitten die 6 miljard bij de totale belgische schulden (440 miljard Euro)?

De vakbonden zijn bezorgd om ....

Ja, mijn kloten.
Waarom houden ze de grondige en hoognodige hervormingen dan tegen?

Henri1 8 mei 2016 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8095722)
zeg anders tegen uw socialistische copains, om nog eens voor de zoveelste keer te staken.

We kunnen het ook zeggen aan die wat reeds 2 jaar de plak zwaaien ?

Henri1 8 mei 2016 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8095726)
De vakbonden zijn bezorgd om ....

Ja, mijn kloten.
Waarom houden ze de grondige en hoognodige hervormingen dan tegen?

Imdat ze ten koste gaan van altijd dezelfden ?

Zipper 8 mei 2016 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8095737)
We kunnen het ook zeggen aan die wat reeds 2 jaar de plak zwaaien ?

waarom niet tegen diegenen die gedurende de voorbije dertig jaar de plak zwaaiden ??

Patrick M. 8 mei 2016 17:44

Overigens,niet voor de eerste keer moet men dan ergens nog zo een oude diesel-electrische groen/gele tuffer vandaan toveren om de "hypermoderne" trein af te slepen.
Maar u vergeet de werkman die moet meegaan om die oude diesel te koppelen aan die hypermoderne trein.
Dat gebeurd met een noodkoppeling.
En juist op die werkmannen besparen ze.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be