pajoske |
13 mei 2016 14:52 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen
(Bericht 8100777)
Ik pleit dan ook voor (beperkte) toegangsexamens voor elke opleiding waar veel te veel studenten zijn. Bijvoorbeeld politieke en sociale wetenschappen.
Een toegangsexamen bij geneeskunde zorgt er voor dat de meest gemotiveerde studenten hun studies geneeskunde mogen aanvangen. Het vermijdt ook een verlaging van het niveau zoals bij veel andere richtingen waarneembaar is (en grotendeels te wijten is aan de te grote toestroom van weinig gemotiveerde studenten).
|
Gij verwart een toegangsexamen dat naar de capaciteiten van een student peilt met een toelatingsproef dat dient om het aantal studenten, en dus afgestudeerden te beperken.
Ik ken een arts die pas de 4e keer geslaagd was. Maar wel over voldoende capaciteiten beschikte om de achterstand in te halen die opgelopen waren door 2 jaar biomedische te volgen, en zo toch af te studeren met de leeftijdsgenoten.
Vlaamse overheid is een achterlijk clubje met oogkleppen.
1- Zij zijn navelstaarders die zich blijkbaar niet kunnen voorstellen dat Vlaamse afgestudeerden naar het buitenland trekken.
2- Zij houden/hielden bij mijn weten geen rekening met het hoge aantal Nederlanders die in eigen land niet aan de studie mochten beginnen en dan maar naar België kwamen.
Mijn standpunt is dat alle jongeren die over voldoende capaciteiten beschikken recht hebben om een studie naar keuze aan te vatten. Ik ben wel voorstander van een proef (zoals vroeger voor burgerlijk ingenieur) die peilt naar de slaagkansen. EN die slaagkans zou rond de 75% moeten liggen op een normale studieduur (+1 bisjaar).
Het is aan de jongeren en hun ouders om de carrièrekansen op voorhand in te schatten. Er zou dan ook eisen kunnen gesteld worden aan jongeren die na het behalen van en weinig gevraagd diploma een tweede dure opleiding willen volgen die niet van een hoger niveau (bv master als je al master hebt) is waarvoor de belastingbetaler zou moeten opdraaien.
|