Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 8100878)
Heel wat van de dingen die uit Japan komen worden in China gemaakt. Het is niet dat men in China geen kwaliteit KAN produceren.
|
Men kan zelfs kwaliteit produceren in Iran. Maar da's het punt niet. In China wordt er kwaliteitsmateriaal gemaakt. En het zit overal in.
Citaat:
Het is als consument goed weten wat je koopt. Uiteindelijk speelt de kwaliteit-prijs verhouding een rol. Bv. een tijd geleden met een juwelier gesproken. Een motortje voor de juwelierszaak (voor te polijsten een dergelijke). De Duitsers zitten met een geweldige reputatie, maar je kan maar liefst 10 Chinese verbranden vooraleer je aan de prijs van die Duitse zit. En dat ding moet eigenlijk toch maar gewoon ronddraaien. Je geraakt nooit aan die tien. Ziet er niet zo mooi afgewerkt uit en alles, en als je echt geld te veel hebt koop je die Duitse. Als je op prijs-kwalitiet let koop je de Chinese in dit geval.
|
Zo'n polijsttrommeltje/molentje maak ik zelf. Ziet er ook niet uit, want ik ga er geen mooi plastieken of blikken bakje rond maken. Maar als de eindgebruiker er geen domme dingen mee doet, is dat goed voor een paar generaties.
Citaat:
Bij een kettingzaag zou ik dat niet doen op dit moment. HEt risico is te groot als er iets misgaat. Dus dan ben je best met professioneel product van een gerenommeerde naam. En dan heb je nog kans dat die in China gemaakt worden. De goedkopere lijnen besteed men precies gemakkelijker uit.
|
De meest goedkope kettingzaag is even gevaarlijk als de duurste, het hangt vooral van de gebruiker af. Maar ja, de duurste zal 25 extra veiligheidjes hebben waarmee de eindgebruiker iets nonchalanter mag wezen met een in essentie levensgevaarlijk wapen.
Citaat:
De evolutie is gelijkaardig aan die in Japan. Je dient gewoon goed uit te kijken wat je koopt en niet veralgemenen.
|
Klopt als een bus.
Citaat:
In Bolivia zijn Chinese brommers trouwens wel een succes. Ik zie er regelmatig. Van die merken waar je nooit van gehoord hebt. Misschien omdat men hier minder in een wegwerpmaatschappij zit als in België dat dat wel lukt hier met die Chinezen. Hier repareert men dingen. Reparaties die geen stukken van mensen kosten.
|
Ah, nu komen we bij de essentie waarom we hier gemakkelijker een product wegwerpen dan het te herstellen.
1 werkuur van een zelfstandige "hersteller" in Blegië is minstens €45 wil die op 50 uur werken per week een leefbaar inkomen halen.
Om die goedkope Chinese brommer als voorbeeld te nemen (€1350 bij een merk dat zich wil profileren op de Belgische markt, KuchSkyteamKuch.).
Stel dat de nokkenas slecht in elkaar geperst was, en die heeft alle lagerpunten uitgesleten.(praktijkvoorbeeld). Resultaat, cilinderkop, kleppen, klepstoters, cilinder en zuiger voor de schroothoop (€0.4 aan schroot). De krukaslagering eveneens om zeep omdat er stukjes metaal mee doorgewerveld zijn.
Het goed demonteren van het motorblokje is 4 uur werk. Diagnose gaat wat vlotter, maar ook weer een uurtje. Opzoeken van de stukken in lastig opgestelde lijsten en het bestellen ervan, lap, weer een uur.
Levertermijn onbekend, van 1 tot 8 weken. Dus de brommer en onderdelen opruimen en opzij zetten en een tijd later de hele operatie herhalen voor het andere werk om deze klus af te werken. Opnieuw een uur, als de plek ervoor is.
We zijn al 8 uur verder, en er is nog niks hersteld, noch rekenen we de kostprijs van de stukken erbij.
Denkt U nu echt dat een hersteller 8u gaat spenderen aan zo'n ding? Die koopt voor €500 een hele nieuwe motor (of minder als die de weg weet), en vervangt die op 2 uur tijd.
Natuurlijk, in verreweggistan, waar werkuren van herstellers gerekend worden in maaltijden per dag is dat een heel ander verhaal.
Daar kan een lokale hersteller een dag of 4 spenderen aan zo'n machine, en er 2 weken eten voor de hele familie uithalen.