![]() |
Die/dat
Die gebruik je bij personen en dat bij voorwerpen, juist? :)
MAAR als je 2 voorwerpen hebt, is het dan ook "die"? BV. Die patronen houden me gevangen. Dat patroon houdt me gevangen. |
Citaat:
|
Houden geen reet in.
|
Ja of nee?
|
Citaat:
Dat kostuum is mooi. Die broek is lelijk. Uw tweede stelling is ook al verkeerd. Blijft niet veel meer over he? |
Neen enkel meer verwarring Eduard.
Mannelijk vrouwelijk bepaalt die en dat? Shit dan sta mijn boek vol fouten. |
Citaat:
Echt, blijf weg van boeken schrijven. Echt. |
Citaat:
Wel vreemd dat je zelfs basisregels van het Nederlands niet schijnt te kennen. Leerstof tweede leerjaar of zoiets |
Citaat:
Die broek - de broek = vrouwelijk Verschil tussen mannelijk, vrouwelijk, onzijdig. Die man, die vrouw, dat kind. Die boom, die bloem, dat huis. Een verkleinwoord wordt onzijdig : die man, dat mannetje. Een onzijdig woord blijft onzijdig bij verkleining : dat kind, dat kindje. Verder verschil tussen enkelvoud en meervoud : Die man - die mannen Die vrouw - die vrouwen Dat kind - die kinderen. Leren ze tegenwoordig geen spraakkunst meer in de scholen? :roll: |
Citaat:
Wat uw schrijfstijl betreft : Neen, enkel meer verwarring, Eduard. Mannelijk en vrouwelijk bepalen die en dat? Shit, dan staat mijn boek vol fouten. Leestekens! Vervoegingen! Het moet een beetje duidelijk zijn, hé. Lezen is iets anders dan luisteren, vergeet dat niet. |
Citaat:
Ik ken iet wat Nederlands, maar voor een boek moet dat tot in de komma juist zijn he. Zeker de eerste. En onthoud achteraf dan maar dat het geschreven is door iemand die geestelijk beperkt is. |
Citaat:
Mijn propere versie zal heel veel toewijding krijgen qua schrijfstijl. Nu is het een impulsieve draft dat in zich in vrije val neerplettert. |
Citaat:
Citaat:
|
Is het niet eerder als/dat waar je mee worstelt?
|
Ongetwijfeld ook.
Het is een en en verhaal. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waar is het worstelen dan ? |
Citaat:
|
Ik ben al aan een tweede concept bezig.
Maar het klopt wel dat ik daar ook niets vanaf zal brengen. Het is maar om het laatste woord te hebben, wat daarna gebeurt laat me koud. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be