Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Politieke bevoegdheid over gevangenissen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231878)

De schoofzak 16 mei 2016 21:12

Politieke bevoegdheid over gevangenissen

Ik stel voor om de gevangenissen te federaliseren.

Vlaanderen en Wallonië hebben een andere kijk op hoe dat spelleke te organiseren.

Een burger die de Franse rechtspraak verkoos, mag dan naar een gevangenis gaan die afhangt van de Franstalige gemeenschap,
en een die het Nederlands verkoos, naar de Vlaamse gemeenschap.

De Franstaligen in Wallonië en Brussel kunnen dan "hun" super-humane gevangenissen inrichten en exploiteren,
en "wij" de onze.
De onze, dus met minimale dienstverlening, om maar dat verschil in de verf te zetten.

Minister Geens: lees deze draad, want ge geraakt er toch niet uit, met die politieke stakingen.

.

Another Jack 16 mei 2016 21:13

Is het gevangeniswezen dan niet federaal?

Another Jack 16 mei 2016 21:13

edit

Athelas 16 mei 2016 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8104281)

Vlaanderen en Wallonië hebben een andere kijk op hoe dat spelleke te organiseren.

Een burger die de Franse rechtspraak verkoos, mag dan naar een gevangenis gaan die afhangt van de Franstalige gemeenschap,

De Franstaligen in Wallonië en Brussel kunnen dan "hun" super-humane gevangenissen inrichten en exploiteren,
en "wij" de onze.
De onze, dus met minimale dienstverlening, om maar dat verschil in de verf te zetten.

Minister Geens: lees deze draad, want ge geraakt er toch niet uit, met die politieke stakingen.

.

Jeetje, ik zie het al voor mij. Ik spreek nederlands maar kies voor een Franstalige rechter om in een Franstalig gevang terecht te komen. Ik heb uiteraard recht op een tolk want nl is mijn moedertaal en niet het Frans. Elke keer dat iemand wat zegt vraag ik luidop: "wa zeggie?". In het gevang vraag ik ook een tolk voor elk gesprek met eender wie wat van belang is. En vice versa.

Klinkt gelijk een goed idee. Hoe wordt dit nu bepaald?

Xenophon 16 mei 2016 21:39

Rechtspraak en gevangenis zijn twee verschillende werelden.

Je wordt berecht in het gerechtelijke arrondissement waar je gepakt ben, eens gestraft wordt je opgesloten daar waar er op dat moment toevallig plaats is.

Mambo 16 mei 2016 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8104283)
Is het gevangeniswezen dan niet federaal?

Eerder fataal.

Tavek 16 mei 2016 22:36

Ik ga akkoord met schoofzak.

Ik ben die stakingen in Wallonie zo beu als koude pap.

Zipper 16 mei 2016 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8104407)
Ik ga akkoord met schoofzak.

Ik ben die stakingen in Wallonie zo beu als koude pap.

opgestookt en geregisseerd door de PS.

Tavek 16 mei 2016 22:59

Niet toegeven. Ze uitroken. Vanaf het moment dat ze eens een volledige pre missen en moeten leven van stakingsvergoedingen piepen ze anders.

Zeus 16 mei 2016 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8104281)

en "wij" de onze.

.

M.a.w., je wil dat de gemeenschappen zelf aan de wettelijke voorschriften van de penitentiaire levensomstandigheden gaan rommelen en tegelijk wil je rechtspraak federaal houden, uiteraard met toepassing van de belgische strafwet.

Dat komt er dus eigenlijk op neer dat mensen veroordeeld worden op basis van dezelfde federale rechtsgrond met dezelfde materiële delictsomschrijving, maar dat de strafuitvoering, de zwaarte van de straf en de wettelijke invulling van hechtenis/gevangenisstraf/opsluiting afhankelijk is van gemeenschap tot gemeenschap.

Er scheelt daar toch iets...Gelijkheidsbeginsel enzo...

Xenophon 16 mei 2016 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8104427)
opgestookt en geregisseerd door de PS.

Het zal die mensen zeker wel goed uitkomen.

Maar stellen dat er niets aan de hand is in de Belgische gevangenissen klopt niet, de toestand is meer dan dramatisch.

Xenophon 16 mei 2016 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8104433)
M.a.w., je wil dat de gemeenschappen zelf aan de wettelijke voorschriften van de penitentiaire levensomstandigheden gaan rommelen en tegelijk wil je rechtspraak federaal houden, uiteraard met toepassing van de belgische strafwet.

Dat komt er dus eigenlijk op neer dat mensen veroordeeld worden op basis van dezelfde federale rechtsgrond met dezelfde materiële delictsomschrijving, maar dat de strafuitvoering, de zwaarte van de straf en de wettelijke invulling van hechtenis/gevangenisstraf/opsluiting afhankelijk is van gemeenschap tot gemeenschap.

Dat is er nu ook niet, in de verschillende arrondissementen wordt er zo verschillend gestraft voor dezelfde feiten dat we van totale willekeur kunnen gewagen.

Zeus 16 mei 2016 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8104442)
Dat is er nu ook niet, in de verschillende arrondissementen wordt er zo verschillend gestraft voor dezelfde feiten dat we van totale willekeur kunnen gewagen.

Dat hangt af van het vervolgingsbeleid van de parketten en de inschatting van de rechter op grond van de individuele kenmerken van de zaak.

Wat Schoof beschrijft is iets heel anders.

De schoofzak 17 mei 2016 05:49

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8104433)

Natuurlijk scheelt er iets aan mijn voorstel !
Mijn voorstel is maar een eerste stap, en dus onvoldoende voor de totaaloplossing.

Mijn voorstel is natuurlijk wel een remedie voor de schandalige toestand die er nu is.
Of valt er niet iets op in dit plaatje ?
De plaatsen waar gestaakt wordt zijn aangeduid (blauw waar soldaten moeten helpen, rood waar ze niet moeten helpen). Zie je het niet, of wil je het niet zien ?
Waar mogen gevangenen niet douchen of bezoek ontvangen ? Welke taal spreekt men daar ?

.

Pandareus 17 mei 2016 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8104439)
Het zal die mensen zeker wel goed uitkomen.

Maar stellen dat er niets aan de hand is in de Belgische gevangenissen klopt niet, de toestand is meer dan dramatisch.

Volledig mee eens. Toen ik dat dagboek van die gevangene hoorde voorlezen op Radio 1 dacht ik even dat wij hier in Noord Korea zaten.
Er is heel veel structureel fout in het gevangeniswezen, dat weet iedereen die het wil weten en er zijn hoofd niet van wegdraait. Mensen met drie in een cel van drie op vier stoppen, waarbij er iemand op de grond moet slapen is mensonterend en inhumaan.
En de magistratuur draagt daar een verpletterende verantwoordelijkheid in. Door te blijven op massale schaal mensen totaal zinloos in voorarrest te steken. 1 op 3 gevangenen zit daar zonder vonnis, 40% zal later vrijspraak krijgen. Zo lang Geens dat probleem niet kan oplossen is elke maatregel zinloos. Bouwen ze nog een gevangenis bij dan zullen die magistraten die ook vullen met mensen in voorarrest.

Maar ook de bonden dragen hier een al even verpletterende verantwoordelijkheid. Zij vinden blijkbaar het werkcomfort van hun leden belangrijker dan dat mensen eten krijgen, zich kunnen wassen, hun behoefte doen, medische zorgen krijgen enz enz.
Dit is schandalig, dit moet stoppen.
Minimale dienstverlening moet NU afgedwongen worden in het kernkabinet en de opeisingen kunnen niet snel genoeg volgen.
Wie er geen gevolg aan geeft mag wat mij betreft per direct ontslagen worden. Statutair of niet, speelt geen rol.
De franstalige bonden hebben hier elke geloofwaardigheid verloren.

Pandareus 17 mei 2016 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8104442)

Vroeger hadden we één zot : rechter Dhondt die mensen in jail stopt omwille van verkeersfeiten. Ondertussen is er in Brugge ook zo een groot licht, en antwerpen volgt de zotternij.

Misschien kunnen ze in Vorst met 4 ipv met drie in een cel van 4 op 3 meter zitten ? Dat moet toch lukken als ze in shiften slapen ? Of slapen op een stoel ? Desnoods op de pot ?

subocaj 17 mei 2016 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door okeetjes (Bericht 8104560)
Niets zal helpen zolang dit land niet ontsost is. Dat weet het kleinste kind.

Och arme, ze stikken plots van het medelijden voor criminelen.
De slachtoffers zijn bijzaak.
Onthouden voor toekomstige draden.

Xenophon 17 mei 2016 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8104554)
Volledig mee eens. Toen ik dat dagboek van die gevangene hoorde voorlezen op Radio 1 dacht ik even dat wij hier in Noord Korea zaten.
Er is heel veel structureel fout in het gevangeniswezen, dat weet iedereen die het wil weten en er zijn hoofd niet van wegdraait. Mensen met drie in een cel van drie op vier stoppen, waarbij er iemand op de grond moet slapen is mensonterend en inhumaan.
En de magistratuur draagt daar een verpletterende verantwoordelijkheid in. Door te blijven op massale schaal mensen totaal zinloos in voorarrest te steken. 1 op 3 gevangenen zit daar zonder vonnis, 40% zal later vrijspraak krijgen. Zo lang Geens dat probleem niet kan oplossen is elke maatregel zinloos. Bouwen ze nog een gevangenis bij dan zullen die magistraten die ook vullen met mensen in voorarrest.

Maar ook de bonden dragen hier een al even verpletterende verantwoordelijkheid. Zij vinden blijkbaar het werkcomfort van hun leden belangrijker dan dat mensen eten krijgen, zich kunnen wassen, hun behoefte doen, medische zorgen krijgen enz enz.
Dit is schandalig, dit moet stoppen.
Minimale dienstverlening moet NU afgedwongen worden in het kernkabinet en de opeisingen kunnen niet snel genoeg volgen.
Wie er geen gevolg aan geeft mag wat mij betreft per direct ontslagen worden. Statutair of niet, speelt geen rol.
De franstalige bonden hebben hier elke geloofwaardigheid verloren.

Geens kan dat niet oplossen.

Dat is net waar de oorlog tussen de politiek en de magistratuur om draait. De politiek roept op om minder mensen in voorarrest te steken en er worden meer mensen in voorarrest gestoken, 'want wij zijn baas' roept de magistratuur, 'jullie hebben ons niet te controleren'.

Xenophon 17 mei 2016 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8104557)
Vroeger hadden we één zot : rechter Dhondt die mensen in jail stopt omwille van verkeersfeiten. Ondertussen is er in Brugge ook zo een groot licht, en antwerpen volgt de zotternij.

Misschien kunnen ze in Vorst met 4 ipv met drie in een cel van 4 op 3 meter zitten ? Dat moet toch lukken als ze in shiften slapen ? Of slapen op een stoel ? Desnoods op de pot ?

In Antwerpen zitten ze met vier en vijf man op een éénpersoonscel die de helft is van wat je daar opnoemt.
Een cel van 4 op 3 daar zitten ze met minstens acht man in.

Pandareus 17 mei 2016 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8104842)
Geens kan dat niet oplossen.

Dat is net waar de oorlog tussen de politiek en de magistratuur om draait. De politiek roept op om minder mensen in voorarrest te steken en er worden meer mensen in voorarrest gestoken, 'want wij zijn baas' roept de magistratuur, 'jullie hebben ons niet te controleren'.

De minister zou kunnen een verbod opleggen aan de gevangenisdirecteurs van meer dan de maximum capaciteit te aanvaarden.
Als ze er dan nog enkele extra willen komen afzetten : "sorry, wij zijn vol" zodat de magistratuur er mee blijft zitten. Dan leren ze dat snel af. Maximumcapaciteit af te meten aan het aantal bedden, geen truukjes met matrassen op de vloer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be