Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een op drie gecontroleerde zieken werkt in het zwart (https://forum.politics.be/showthread.php?t=231924)

De schoofzak 18 mei 2016 09:22

Een op drie gecontroleerde zieken werkt in het zwart

Voer een (sociaal) systeem in, en er wordt misbruik van gemaakt.

Triestig.

titel: Een op drie gecontroleerde zieken werkt in het zwart
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160518_02294208

Citaat:

Bij controles die het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) vorig jaar bij 980 arbeidsongeschikte werknemers uitvoerde, bleken er 304 in het zwart te werken. Dat is bijna een op de drie, zo schrijft De Tijd.

Het gaat om mensen die al aan meerdere medische controles waren onderworpen: een controle door de huisarts én een evaluatie door de adviserende geneesheer van het ziekenfonds.

Opvallend is dat met 980 gecontroleerde zieken slechts een miniem percentage van de invaliden wordt gecontroleerd. Eind vorig jaar telde ons land 370.400 ‘invaliden’, werknemers en zelfstandigen die langer dan een jaar buiten strijd zijn. Dat is een record. Als je het aantal gecontroleerden alleen nog maar afzet tegenover het aantal invaliden, wordt minder dan 0,3 procent op zwartwerk gecontroleerd.

Het RIZIV wijst erop dat het niet gemakkelijk is zwartwerkende langdurig zieken te betrappen. ‘Het is een tijdrovend proces, want we moeten de zieken al bijna snappen terwijl ze aan het werk zijn.’

Bijna alle controles gebeuren na klachten van burgers, na een vraag van inspectiediensten, auditoraten en ziekenfondsen of op initiatief van het RIZIV. ‘Zomaar at random controleren is weinig zinvol’, stelt het RIZIV.

Wie op zwartwerk wordt betrapt moet zijn uitkeringen terugbetalen.,

JBM 18 mei 2016 09:41

Surprising no-one

Vette Pois(s)on 18 mei 2016 10:04

altijd dezelfde soort

HOUZEE ! 18 mei 2016 10:05

Er zijn langdurig zieken die zelf aangeven dat ze opnieuw (deeltijds) zouden kunnen werken, maar het systeem laat dit niet toe. Daar wilde men onlangs zelfs iets aan doen... Toch niet verwonderlijk dat sommige van die mensen dan in het zwarte circuit belanden?

JBM 18 mei 2016 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 8105923)
Er zijn langdurig zieken die zelf aangeven dat ze opnieuw (deeltijds) zouden kunnen werken, maar het systeem laat dit niet toe. Daar wilde men onlangs zelfs iets aan doen... Toch niet verwonderlijk dat sommige van die mensen dan in het zwarte circuit belanden?

Hoezo dan kan niet? Ik heb in ons bedrijf al twee maal meegemaakt dat er mensen halftijds komen werken na een periode van langdurige ongeschikheid. Voor de andere helft bleven ze dan op "de ziekenkas staan".

JBM 18 mei 2016 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 8105922)
altijd dezelfde soort

De welke?

Anna List 18 mei 2016 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 8105966)
Hoezo dan kan niet? Ik heb in ons bedrijf al twee maal meegemaakt dat er mensen halftijds komen werken na een periode van langdurige ongeschikheid. Voor de andere helft bleven ze dan op "de ziekenkas staan".

dat is nog een hele administratieve poespas. het is al wat verbeterd, maar toch het zou nog veel meer moeten kunnen. dat is veel voorkomend dat die mensen ook niet meer aankunnen, maar wel een paar dagen kunnen functioneren...tot een paar jaar geleden kon dit helemaal niet.

De schoofzak 18 mei 2016 11:05

Citaat:

Ja maar gij zijt naïef.
Het is veel plezanter om de volle pot van de ziekenkas te trekken, plus daar bovenop nog wat extra.
Als je half time terug kunt gaan werken, dan verdien je half time loon plus half time ziekenkas.

Hoe zit het feitelijk met de rem op het volgend aantrekkelijk misbruikje:
heel je leven half time ziek zijn, en heel je leven half time werken?
Lijkt me lucratiever te zijn dan alleen maar half time werken en niks trekken van de ziekenkas.

.

demonen 18 mei 2016 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8105990)
Ja maar gij zijt naïef.
Het is veel plezanter om de volle pot van de ziekenkas te trekken, plus daar bovenop nog wat extra.
Als je half time terug kunt gaan werken, dan verdien je half time loon plus half time ziekenkas.

Lijkt me lucratiever te zijn dan alleen maar half time werken en niks trekken van de ziekenkas.

.

Meer dan 8/10 bedrijven hebben geen aangepast werk dwz op de ziekekas blijven of ontslagen worden. Ziekekasinkomen is armoede!

JBM 18 mei 2016 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8105990)
Ja maar gij zijt naïef.

.

Ik ben helemaal niet naief. Ik weet uiteraard dat het dagelijkse kost is om op de ziekenkas te staan en in het zwart te werken. Ik kan zo direct zelfs drie mensen opnoemen die ik persoonlijk ken die zoiets lappen.

Ik reageerde simpelweg op de stelling dat het niet zou kunnen, wat ik dus betwijfel aangezien ik het al twee keer zelf meegemaakt heb.

Hypochonder 18 mei 2016 13:01

Blijkt dat we vorig jaar allen samen eventjes 4,3 miljard Euro aan ziekteuitkeringen hebben opgehoest. Je vraagt je af waarom men niet onmiddellijk de grote middelen inzet tegen dergelijk misbruik.

Xenophon 18 mei 2016 13:03

De zieken zijn profiteurs zei de ambtenaar...

demonen 18 mei 2016 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8106113)

... die 15 jaar te vroeg vrijwillig aan de kant ging staan met behoud van 80% van zijn uitkering (voor mijn part noemt U het loon) en behoud van vol dubbel pensioen voor een massa niet gewerkte jaren.
Ja, het zijn de Berbers, de zieken, de sossen, de werklozen, ...

N-Vb 18 mei 2016 14:04

Citaat:

dat is NA een periode van ongeschiktheid, bvb ongeval,
dan kunnen sommige categorieën deeltijds hernemen met halftime systeem

het gaat dus niet over volledig invaliden

De schoofzak 18 mei 2016 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8106113)

De ambtenaar die dat zo zou stellen, moet zijn mond wassen met zeep.
De forummer die mij die woorden in de mond zou willen leggen, moet zijn mond twee keer wassen met zeep. Bovendien zou hij daarbij best zijn ogen goed open houden, want mocht ik de kans zien, ik verkoop hem een sjot tegen zijn sjokkedijzen.

.

De schoofzak 18 mei 2016 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 8106116)
... die 15 jaar te vroeg vrijwillig aan de kant ging staan met behoud van 80% van zijn uitkering (voor mijn part noemt U het loon) en behoud van vol dubbel pensioen voor een massa niet gewerkte jaren.
Ja, het zijn de Berbers, de zieken, de sossen, de werklozen, ...

Zelfs wie 22 jaar te vroeg met pensioen ging, met behoud van 95 procent van zijn loon, en met behoud van een zesdubbel pensioen .... blijft over zijn politieke rechten beschikken.

Ook slechte karakters die eerlijke ambtenaren vol laden met leugenachtige cijfers, behouden hun rechten. Maar zulke mensen zijn wel smeerlappen.

.

quercus 18 mei 2016 15:03

Die "zieken" laten zich wellicht controleren door artsen van "Geneeskunde voor het Volk"...

Henri1 18 mei 2016 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8105881)
Voer een (sociaal) systeem in, en er wordt misbruik van gemaakt.

Triestig.

titel: Een op drie gecontroleerde zieken werkt in het zwart
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160518_02294208

Schaf al onze Sociale voorziene direct af.
Is het dat wat je wil ?

Zipper 18 mei 2016 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8106301)
Schaf al onze Sociale voorziene direct af.
Is het dat wat je wil ?

neen, enkel het misbruik ervan.

Vrijheideerst 18 mei 2016 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8106357)
neen, enkel het misbruik ervan.

Dan kan Henrike zijn internet wel niet meer betalen. :?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be