Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Raaaaww!!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=232320)

BigF 27 mei 2016 17:53

Raaaaww!!!

Nu ik een camera heb waarmee ik foto's in RAW kan nemen en ik er dus eindelijk bijhoor is er hier geen draad te bespeuren waarin het over fotograferen in RAW gaat...

En als ge die dan zelf moet starten is de lol er ook rap af.

Laat dus maar.

Xenophon 27 mei 2016 18:10

Wat is dat RAW? Ben daar razend benieuwd naar.

Kan je dat eens beknopt uitleggen?

Wapper 27 mei 2016 19:10

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 8117811)
Nu ik een camera heb waarmee ik foto's in RAW kan nemen en ik er dus eindelijk bijhoor is er hier geen draad te bespeuren waarin het over fotograferen in RAW gaat...

En als ge die dan zelf moet starten is de lol er ook rap af.

Laat dus maar.

<mode = lyrisch>

Zeer verstandige beslissing. Om bvb onderstaande foto rechtstreeks in jpg-formaat te schieten zoals de meeste flutcamera's dat plegen te doen, daar gaat veel volk naar komen zien, en tijdens de nabewerking zal menige scheet van frustratie weerklinken
</mode>

klikken sie hier durch
Bijlage 102827

The Paulus Experience 27 mei 2016 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8117931)
<mode = lyrisch>

Zeer verstandige beslissing. Om bvb onderstaande foto rechtstreeks in jpg-formaat te schieten zoals de meeste flutcamera's dat plegen te doen, daar gaat veel volk naar komen zien, en tijdens de nabewerking zal menige scheet van frustratie weerklinken
</mode>

klikken sie hier durch
Bijlage 102827

Hmm waaaaaaaaaaaaaaaaaay over the top zenne

BigF 28 mei 2016 05:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8117839)

Het beeld zoals het door de sensor wordt waargenomen zonder enige jpeg- of andere compressie.
Bij nabewerking is er met een RAW-bestand nog veel meer te doen dan met een jpeg.
Ik verbaasde me er bv over hoeveel detail je nog in donkere of lichte partijen op je foto vindt, terwijl dat in jpeg snel een zwarte of witte soep wordt...
Ook de witbalans bv mag je vergeten, die is immers nog perfect te regelen bij de nabewerking.

BigF 28 mei 2016 05:03

orfeus5412 28 mei 2016 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 8118317)

Kun je hetzelfde effect bereiken in HDR opnames ?
Heb nooit geweten dat het verschil in getoonde foto's zo groot kon zijn (vroeger nog als DTP'er gewerkt).

Wapper 28 mei 2016 14:36

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8118989)
Kun je hetzelfde effect bereiken in HDR opnames ?
Heb nooit geweten dat het verschil in getoonde foto's zo groot kon zijn (vroeger nog als DTP'er gewerkt).

HDR gaat het effect nog versterken, vermits opnames met verschillende belichtingstijden gekombineerd worden. Het overbrugbare contrast neemt daardoor spectaculair toe. zie voorbeeld hieronder van een reeks HDR-opnames gekombineerd tot een panoramische opname.
De straatlantarens zijn net niet overstraald, de schaduwen bevatten nog detail, de binnenverlichting vd huizen is perfect, de lucht is doortekend. Onmogelijk te doen zonder HDR.

Bijlage 102840

orfeus5412 28 mei 2016 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8119030)
HDR gaat het effect nog versterken, vermits opnames met verschillende belichtingstijden gekombineerd worden. Het overbrugbare contrast neemt daardoor spectaculair toe. zie voorbeeld hieronder van een reeks HDR-opnames gekombineerd tot een panoramische opname.
De straatlantarens zijn net niet overstraald, de schaduwen bevatten nog detail, de binnenverlichting vd huizen is perfect, de lucht is doortekend. Onmogelijk te doen zonder HDR.

Bijlage 102840

Ik neem aan Wapper dat je HDR-opnames enkel kunt maken met de camera vast op een 3-poot - of ben ik mis ?

Wapper 28 mei 2016 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8119177)
Ik neem aan Wapper dat je HDR-opnames enkel kunt maken met de camera vast op een 3-poot - of ben ik mis ?

Inderdaad ja, dat is een absolute must.
Wat helpt om gefriemel aan de camera te vermijden om telkens de sluitertijd te wijzigen(en dus mogelijk kleine verplaatsingen tussen de opnames), is de auto-bracketing te gebruiken. Daarmee kan een opnamereeks met voorgeprogrammeerde belichtingsinstellingen gemaakt worden.

orfeus5412 28 mei 2016 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8119239)
Inderdaad ja, dat is een absolute must.
Wat helpt om gefriemel aan de camera te vermijden om telkens de sluitertijd te wijzigen(en dus mogelijk kleine verplaatsingen tussen de opnames), is de auto-bracketing te gebruiken. Daarmee kan een opnamereeks met voorgeprogrammeerde belichtingsinstellingen gemaakt worden.

Ok, thanks Wapper.

Henri1 28 mei 2016 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8117839)

https://nl.wikipedia.org/wiki/RAW_(bestandsformaat)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be