Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Geen oudere auto's meer in Parijd tijdens de week (https://forum.politics.be/showthread.php?t=232549)

warpozio 2 juni 2016 13:56

Geen oudere auto's meer in Parijd tijdens de week
 
Paris bans pre-1997 cars from its streets during the week

Thomas- 2 juni 2016 15:51

Ook in Brussel, dieselwagens van voor 1997 worden verbannen:

Citaat:

Vanaf 2018 mogen dieselwagens die meer dan 20 jaar oud zijn Brussel niet meer in. Het volledige Brusselse Gewest wordt een lage-emissiezone. Dat staat in een plan van de Brusselse regering om de schadelijke uitstoot van auto's te beperken.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...ssel/1.2672328

SDX 2 juni 2016 17:01

Parijd?
Ik denk niet dat ik daar al geweest ben.

warpozio 2 juni 2016 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 8124918)
Parijd?
Ik denk niet dat ik daar al geweest ben.

Parijd, de hoofdstad van Frankrijd.

Micele 2 juni 2016 23:09

Eerst zien en dan geloven, het is niet de eerste keer dat iets teruggefloten wordt.

Citaat:

Wat al bekend is, is dat dieselwagens van voor 1997 vanaf 2018 uit de stad geweerd zullen worden. Dat zal gebeuren aan de hand van nummerplaatcontrole met camera's. De jaren daarna komen er bijkomende beperkingen voor dieselwagens. Daarnaast zal ook de autofiscaliteit worden aangepakt.

De Europese Commissie heeft Brussel onlangs nog op de vingers getikt omdat de uitstoot van stikstof al jarenlang te hoog is.

"Hopelijk geen aankondigingspolitiek"

Brussels Parlementslid Liesbet Dhaene (N-VA) is naar eigen zeggen opgelucht dat dat Brusselse regering eindelijk wakker geschoten lijkt na de ingebrekestelling door de Europese Commissie. In januari blokkeerde de Brusselse regering immers nog een voorstel tot permanente lage-emissiezone van de oppositie.

Dhaene verwijst ook naar Antwerpen, waar men al sinds 2013 bezig is met het realiseren van een permanente LEZ, opdat men in 2017 van start zou kunnen gaan. Brussel heeft nu pas de knoop doorgehakt, maar zou slechts één jaar later dan Antwerpen in 2018 van start gaan. "Ik hoop dat dit weer geen staaltje is van Brusselse aankondigingspolitiek om het nadien op de lange baan te schuiven", stelt Dhaene. "Het zou een slag in het gezicht zijn van alle Brusselaars die luidkeels roepen om een efficiënt beleid waarbij de Brusselse luchtverontreiniging wordt aangepakt."

Jay-P. 6 juni 2016 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door warpozio (Bericht 8125261)
Parijd, de hoofdstad van Frankrijd.

In zuivere taal moet dat zijn:
Pa rijdt en Frank rijdt.
Taalbarbaren!

SDX 6 juni 2016 10:47

Correct!

Skobelev 6 juni 2016 11:43

diesels....wie wil er nu met een diesel rondhossen. :roll:

Jay-P. 6 juni 2016 12:18

Vin

Skobelev 6 juni 2016 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8129723)
Vin

:-P

Eens aan de dames hier vragen? (of verwijfde venten)

Johan Daelemans 6 juni 2016 15:12

Parijs - tijdens de week. Slim!
Brussel - WE inbegrepen? Dom?

Micele 6 juni 2016 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8129931)
Parijs - tijdens de week. Slim!
Brussel - WE inbegrepen? Dom?

Frankrijk = zéér dom, laffe watjespolitici die niet durven doorzetten wat ze 1,5 jaar geleden blabla... comme toujours hé...

Citaat:

http://www.theguardian.com/world/201...h-capital-2020

Anne Penketh in Paris
Sunday 7 December 2014

Paris mayor announces plans to ban diesel cars from French capital by 2020
Anne Hidalgo’s anti-pollution drive could also see pedestrianised zones and only essential vehicles allowed at weekends

The mayor of Paris on Sunday announced radical plans to ban diesel cars from the French capital by 2020 as part of an anti-pollution drive.

Anne Hidalgo also said parts of central Paris would severely curtail private car use by creating semi-pedestrianised zones, beginning with an experiment on weekends which could be “rapidly” extended to include weekdays. Vehicle use inside these zones would be limited to the cars of residents, and emergency and delivery vehicles. Buses, taxis and bicycles would not be affected.

The mayors of all major European cities, including London, are grappling with how to tackle pollution emitted by diesel fumes, whose tiny particles and nitrogen oxides are harmful to health. But France has the highest number of diesel cars on the road in Europe – 65% of new cars sold in the first six months of this year were diesel.

“The measure is clear: I want an end to diesel in Paris in 2020, if possible beyond the périphérique,” the traffic-clogged ringroad, Hidalgo told the Journal du Dimanche on Sunday. She also plans to ban lorries from crossing Paris unless they have business in the city.

City opposition leader Nathalie Kosciusko-Morizet tweeted that “Parisians have been waiting for years” for such measures.

The mayor recognised the change could mean hardship for some drivers, who have turned to diesel as it’s cheaper than petrol. She said financial incentives would be available for the purchase of more environmentally friendly cars.

Paris and other French cities brought in alternate driving days to tackle a pollution spikes earlier this year, but Hidalgo said she wants a complete ban on the dirtiest vehicles at such times.

French Prime Minister Manuel Valls said on Friday that the government is committed to gradually phasing out diesel cars. A sticker scheme to be introduced from February would identify the vehicles emitting the most pollution, with red stickers for diesel cars more than 13 years old. Hidalgo said traffic pollution “canyons” such as the Champs Elysées would be reserved for clean cars.

pajoske 9 juni 2016 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 8124835)
Ook in Brussel, dieselwagens van voor 1997 worden verbannen:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...ssel/1.2672328

En in Antwerpen? Ik heb het eens nagekeken. Het resultaat:
Citaat:

Zonder roetfilter kan uw voertuig tot en met 31/12/2019 enkel tegen betaling in de lage-emissiezone rijden. Vanaf 1/1/2020 mag uw voertuig niet meer binnen.
Die wagen is nieuw gekocht in juni 2004. O.a. vanwege zijn lage CO2-uitstoot van 122 g/km.

Ge denkt toch niet dat ik ook maar één eurocent ga betalen om in Antwerpen rond te rijden?

Johan Daelemans 9 juni 2016 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8130343)
Frankrijk = zéér dom, laffe watjespolitici

Gewoon een overheid met een basis respect voor de laatsten in het peloton.
Iets wat we in België niet kennen.

Micele 9 juni 2016 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8132707)
Gewoon een overheid met een basis respect voor de laatsten in het peloton.
Iets wat we in België niet kennen.

Toch wel, Frankrijk en Belgie zouden zich beter een voorbeeld nemen aan Duitsland. Ook door in 2009 een schrotpremie van 2500 € te geven hebben die nu een van de properste wagenparken van Europa. En hun autodustrie en alles erond profiteerde daar ruimschoot van, ttz die schrotpremie was snel door de staat teruggewonnen. Veel jobs werden net in dat jaar van de bankencrisis gered.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Umweltpr%C3%A4mie
https://de.wikipedia.org/wiki/Umweltpr%C3%A4mie

Zo hebben we in Be ook in 2012 een extra slooppremie -1500 € gekregen bij aankoop van een nieuwe wagen, meer was die oude kankerdiesel sowieso niet waard:
http://gocar.be/nl/autonieuws/advies...remie--2099568

Citaat:

Gewoon een overheid met een basis respect voor de laatsten in het peloton.
De laatsten in het peloton, die gaan dan dat laatste stukje te voet of met het O.V, dan sparen ze zelfs nog dure brandstof uit. :-D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be