![]() |
Noorwegen dicht bij verbod op benzinewagens
Noorwegen dicht bij verbod op benzinewagens
In Noorwegen zouden per 2025 geen benzine- of dieselauto's meer mogen worden verkocht. De Progressieve Partij is ver gevorderd met de onderhandelingen met de coalitiegenoten om daar overeenstemming over te bereiken.Dat meldt de grote Noorse krant Dagens Næringsliv. Terwijl in onze steden de komende jaren lage-emissiezones worden ingevoerd, denken de Noren al luidop na over de volgende stap: een totaal verbod op de verkoop van benzinewagens. En dat vanaf 2025. Noorwegen zou met de nieuwe richtlijn een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld op dit gebied geworden. De Noorse klimaatminister Vidar Helgersen van de Conservatieve Partij heeft het nieuws op Twitter bevestigd. In het Scandinavische land, dat nota bene over gigantische oliereserves beschikt, is een kwart van de verkochte auto's al elektrisch. De overheid gaat autoproducenten vragen te helpen met het behalen van de beoogde doelen om binnen tien jaar alleen nog maar emissieloze auto's te verkopen. De Europese Commissie sprak eerder de wens uit in 2050 alle benzine- en dieselauto’s van de weg te hebben. In 2030 moet het gebruik van deze auto’s in stedelijke gebieden zijn gehalveerd. Dit beleid heeft vooral tot doel om de CO2-uitstoot flink terug te dringen. Bron: De Tijd http://www.tijd.be/ondernemen/auto/N...74332-3100.art |
Noorwegen als wegbereider: als het daar lukt, en de voordelen zichtbaar worden, gaan velen volgen.
Ik heb zo een vermoeden dat er een trend is gezet die niet meer te keren is. |
Niet verbazingwekkend, dat Noorwegen dat doet.
Die hebben de financiële middelen ervoor. Het is zoals vegetarisme. Da's een luxe issue. |
Lijkt me praktisch gezien moeilijk op zo'n korte tijd. (10 jaar)
Wat met vrachtwagens, die kan je toch niet bannen ? Waar ligt dan de grens tussen vrachtwagens en gewone auto's. Het resultaat is misschien dat velen met een gewone wagen, een pickup of bestelwagen kopen, als die nog wel met benzine mogen rijden. Dan zijn ze nog verder van huis. |
Citaat:
Noorwegen is natuurlijk een erg rijk land maar het is niet het enige land dat deze richting aan het uitgaan is, in Nederland en India zijn gelijkaardige geluiden te horen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar uiteindelijk wordt er over 2050 gesproken. Nog bijna 35 jaar. Ik geef mezelf nog 20 mooie jaren. Dus ik heb nog een pak reservere jaren :D Dus laat ze maar hun regels opstellen. Ondertussen komen er meer E-wagens en dus ook meer overschot aan olie. Ik zie de nabije toekomst goed zitten :) |
Citaat:
<Edit : voor gespecialiseerde punt-tot-punt bevoorrading binnen een stad, zoals hier dus is het natuurlijk wel een optie. Ben nieuwsgierig wat het max. rendement van die vrachtwagen is. 1 ritje per dag heen en terug en de rest van de dag en nacht opladen? /edit> De elektrische speelgoedauto's voor de groene yuppies zijn uiteindelijk maar een spielerei, de uitdaging ligt bij de internationale wegtransporteur die op Spanje rijdt met 10 ton vracht en die 2 dagen heen en 2 dagen terug rijdt. Hoe ga je dat elektrifieren? Iemand overigens een idee hoeveel van het CO2 en fijn stof geproduceerd worden door dieseltrucks die 16/24 rijden ? Het is aanzienlijk vermoedelijk, net zoals cruiseschepen ook een pietsje vervuilender zijnde meesten denken : Citaat:
|
Ik ben voor een aanmoedigen van respect van de natuur, maar dit gaat toch een stap te ver! Ontmoedigen ok, maar verbieden vind ik een stap te ver. Zorg voor creatieve oplossingen zodat het gebruik van een elektrische wagen voordeliger is en mensen stappen vanzelf over...
|
Dit is belachelijk en werd al afgezwakt.
Dus binnen 9 jaar zouden alle fabrikanten alleen nog maar elektrische wagens mogen aanbieden? Trouwens, ging Noorwegen niet stoppen met hun zwaaien met subsidiegeld voor die wagens? Want dat is ook de énige reden dat ze daar zoveel (al is het nog steeds de grote minderheid) worden aankocht. |
dubbel...
|
Citaat:
Citaat:
Waarom zouden ze geld voor benzine en diesel blijven verspillen? Ze exporteren liever hun eigen olie uit aan de dummie-landen. ;-) Citaat:
Als je deze link leest daar staan de antwoorden in: Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Norwegen#Energie ) Citaat:
|
Citaat:
Verplaatsen kan te voet, met de fiets of openbaar vervoer. De auto's die er toch moeten rijden voor bijvoorbeeld leveringen kunnen perfect elektrisch aangedreven worden. Kortom, op zich niet eens zo bijzonder. In België kunnen ze zich dat natuurlijk zoiets niet voorstellen. |
Citaat:
|
Totaal absurd natuurlijk Noorwegen als voorbeeld te nemen. Zij hebben een immens inkomen door hun petrolium en hun natuur is ideaal voor groene energie. Wij hebben nog het één nog het ander. Btw afschaffen op elektrische auto's zou natuurlijk een gigantische boost geven aan hun verkoop maar terzelfder tijd zou er een gigantisch gat ontstaan in het inkomen van de staat daar waar ze in Noorwegen op hun beide oren kunnen slapen.
Soms is de afstand echt te groot om aan een ernstige discussie te beginnen. Tenzij verstand op nul en slogans afvuren. |
Citaat:
Eenmalige BTW, gigantisch? Volgens Febiac maakt de BTW maar ~ 1,4 miljard uit van de 16,8 miljard uit van alle personenwagenbelastingen in BE. http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL D 1. Fiscale opbrengst van personenwagens Daarentegen maakt accijns en BTW op brandstoffen ~7 miljard uit, dus dat beetje BTW verlies voor pakweg 20 % electrowagens laat zich gemakkelijk compenseren door de accijns op de 80 % vervuilers serieus te verhogen, best EU-breed doorvoeren. Ik vermoed dat dit ooit gaat gebeuren, de EU wil tot een 80 % reducering van CO2 gaan tegen 2050, dat zal enkel ook via meer hernieuwbare stroom en meer electromobiliteit gaan. Dat is gewoon niet tegen te houden. En het gaat de EU geen geld kosten maar geld opbrengen volgens: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Niet veel landen gaan dit scenario kunnen volgen. Nu, ik ga er ook 100% mee akkoord dat onze overheid met al zijn olie inkomsten hetzelfde doet. |
Citaat:
Bij van Gansewinkel staat zo'n elektrische vuilniswagen op de schroothoop met zo goed als nul kilometer op de teller. |
Wie wil er voor dit landje eens de rekening maken?
Inkomsten voor de overheid uit brandstof voor een wagenpark 100% op benzine. Inkomsten voor de overheid uit brandstof voor een wagenpark 100% op elektriciteit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be