Nederland - België, Vlaamse columnist vs Nederlandse journalist.
In AD Magazine, de weekendbijlage van het AD, van dit weekend staat een mooi stuk over een derby der lage landen die uitgevochten wordt door de Vlaamse columnist Jan Devriese en de Nederlandse journalist Leo van Marrewijk. Het Laatste Nieuws vs Algemeen Dagblad.
Volgens mij staat er zat in om er een aardige discussie uit te slepen. 8-)
Citaat:
Nederland - België
Bij afwezigheid van Oranje op het EK, moet de klassieker met onze zuiderburen worden uitgevochten op papier. Jan Devriese, columnist bij de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws neemt het op tegen Leo van Marrewijk, journalist bij deze krant. Dat gaat niet zonder slag of stoot.
VOETBAL
Jan Devriese: Aangezien voetbal een bijzaak is, heb ik geen moeite om toe te geven dat Nederland hierin België een tijdlang ruim heeft overklast. Dat danken jullie aan een wartalige halfgod, de snellere doorstroming van talent uit de gekleurde lagen van de bevolking, en enkele scheidsrechterlijke dwalingen - zoals het onterecht afgekeurde doelpunt van onze Jan Verheyen tegen jullie in 1973, waardoor jullie alsnog abusievelijk naar het WK van 1974 mochten.
Wij danken ons huidige succes dan weer aan de leegloop die volgde op jullie successen: alle Nederlandertjes die half tegen een bal konden trappen, werden versluisd naar dure buitenlanden, zodat jullie wel bij ons móésten komen vissen. En zo leerden jongens als Alderweireld, Vertonghen, Chadli, Mertens en Dembélé bij jullie hoe het moet. Tot dat irritante nep-Hollandse tongvalletje toe.
Leo van Marrewijk: Kom kom, nu ben je te bescheiden, Jan. Dat 'wij' nu niet naar het EK mogen en uitgerekend België tot de topfavorieten behoort, doet hier extra pijn. Want België, tsja, dat was toch lange tijd ons manke broertje, dat weliswaar af en toe op de grote toernooien mocht meevoetballen, maar vooral gauw naar binnen moest als de grote jongens serieus gas gaven.
Nu is alles anders: België heeft een jaloersmakend goed team vol sterren, met Kevin De Bruyne als de diamant die Nederland - ooit zelfbenoemd uitvinder van het 'totaalvoetbal' - op alle fronten doet verbleken. De meeste Oranjefans zijn nu over één EK-feit opgelucht: dat we niet tegen de Belgen hoeven.
Nederland - België 0-1
ANDERE SPORTEN
LvM: Hockey, schaatsen, zwemmen, en niet te vergeten korfbal: wij hebben zo onze sporten om wereldwijd in uit te blinken. Volgens mij hebben jullie er maar één: veldrijden. Zo'n sport waarbij die ene Nederlandse topper die het Belgische volksfeest dreigt te verstoren, wordt beschimpt, bespot en wordt overgoten met pils. Kijk naar medailleklassementen van de grote sportevenementen en je zult moeten toegeven dat Nederlanders de Belgen in de meeste sporten naar de kroon steken. Of telt bij jullie echt alleen maar wielrennen?
JD: Hierover kunnen we kort zijn: Eddy Merckx. (En kom nu niet af met schaatsen, want anders begin ik over biljarten.)
LvM: De kannibaal? Maar was die niet in 1978 - da's 38 jaar geleden, Jan - gestopt met fietsen? Of heb ik iets gemist?
1-1
CULINAIR
LvM: Liever sla ik deze ronde over, Jan, al was het maar omdat wij geen waterzooi en paling in 't groen kennen. Wel een typisch Nederlandse vraag: wat is er mis met functionele boerenkool met worst of een broodje kaas?
JD: Bange lieden, dat zijn jullie. Bang voor genot. Nog immer waart in jullie contreien de geest ener zelfverzonnen opperwezen rond, wiens grootste betrachting het is om matigheid als een deugd te verkopen en eten en drinken als een functionaliteit. Dit vertaalt zich in gruwelijkheden als broodje-karnemelk, één koekje bij de koffie en - ter compensatie - bakken gore troep uit de muur.
Wij zouden medeleven betonen, zo wij het niet te druk hadden met genieten. Voedzaam is voor uitslovers, wij gaan voor lekker. Lekker en veel en lang. Wij lunchen niet, wij eten. Wij prakken niet, wij proeven. Een aperitief wordt algauw een avondvullende bezigheid. En wie aan onze tafel om een doggybag vraagt, wordt de volgende keer buiten aan de ketting gelegd. Genot verdraagt geen kruideniersmentaliteit.
1-2
TAAL
JD: Jullie zijn predikanten. Het moet groots, en luid, en vlammend. En grof. Wij zijn meer van het kleine. Van fijntjes tussendoor. Wij spuwen de woorden niet, wij prevelen ze. Het is geen toeval dat jullie grossieren in cabaretiers en wij in minnestrelen. Doch gefluister zindert langer na dan geschreeuw.
Een tijdlang hoorde het geschreven woord jullie toe. Jullie hadden de taal al, wij moesten haar nog veroveren, ontvoeren uit de klauwen der Franstalige machthebbers in Vlaanderen - pas in de jaren '30 van de vorige eeuw begon de 'vernederlandsing' van onze universiteiten. Jullie hadden sneller Grote Schrijvers - het volk knielde neer in aanbidding van de Drie Wijzen - wij bleven de woordkunstenaar wantrouwen, alchemist der nutteloosheid.
Datzelfde wantrouwen heeft ons evenwel gered: jullie Nederlands is een ratjetoe geworden, het onze is schoon gebleven.
LvM: Hier in Nederland vallen complete zalen en bibliotheken in katzwijm als Griet Op de Beeck komt voordragen uit eigen werk. Aanstellerij natuurlijk, net als de overdreven Hollandse lof voor auteurs als Tom Lanoye, Herman Brusselmans en Dimitri Verhulst. Want natuurlijk, het Vlaams klinkt voor ons noorderlingen bloemrijker en sierlijker dan ons rechttoe-rechtaan taalgebruik, maar jullie hebben behalve onze Grote Drie bijvoorbeeld ook geen Arnon Grunberg, A.F.Th. van der Heijden en Tommy Wieringa.
En dat bij het Groot Dictee steevast een Belg wint, ach, zo'n dictee is maar een kunstje, hè?
Nederland - België: 1-3
Koningshuis
LvM: We kunnen Máxima moeilijk een poldermeisje noemen, maar ze heeft ons koningshuis wel een oppepper gegeven, terwijl me bij het Belgische vorstenhuis maar één woord te binnen schiet: klunzig.
Bij ons zwaaien en hupsen op Koningsdag jaarlijks nog altijd hordes Nederlanders in de hoop een glimp op te vangen van het koningspaar, de prinsesjes en aanverwanten. Willem-Alexander en Máxima - de laatste onlangs nog gekozen in de lijst met honderd meest invloedrijke vrouwen ter wereld - staan volop in het leven én schitteren bijna wekelijks in Lucky TV.
JD: Zullen we ruilen?
2-3
HUISVESTING
JD: Jullie wonen dankzij, wij ondanks. Jullie hebben er goed over nagedacht, wij hebben er een glas op gedronken en we zien wel. De grote oorlogen hebben beide landen danig toegetakeld, we hebben elk op onze manier de wonden verzorgd. Bij jullie zijn de littekens amper zichtbaar, wij hebben de lelijkheid tot kunst verheven. Van lintbebouwing, over zadeldak-villaatjes-dwang tot achterhuis-koterij-geknutsel: het oog der bezoeker bloedt aldoor.
Máár: jullie wonen klein. Lange mensen met lange ledematen, moeizaam door krappe vertrekjes schuifelend, geen weldaad voor de geest. Grootse gedachten gedijen niet in kleine kamertjes.
LvM: Dat benepene klopt, het is hier schipperen met ruimte. En 'mooi' is een subjectief begrip, ook in aangeharkt Nederland. Maar was het niet jullie eigen architect Renaat Braem die België uitriep tot 'lelijkste land van de wereld'? Verdere discussie onnodig, lijkt me.
3-3
ECONOMIE
JD: We hebben allebei lelijk huisgehouden in verre, vochtige landen, maar jullie hebben er een florissantere winkel aan overgehouden. De welstand die onze vorst Leopold II uit Congo wegsleepte, is vooral aan 's mans eigen speeltjes en waan uitgegeven - één voorbeeldje: hij liet in Oostende op de zeedijk de Koninklijke Gaanderijen bouwen, 380 meter hoogmoed vol Dorische zuilen, omdat hij bij regenweer niet nat wou worden als hij naar de paardenrenbaan wandelde. Nee, dan hebben jullie dat toch beter geregeld. Het land en sommige ondernemingen zijn ijzersterke merken, producten die jullie handig in de markt hebben gezet. Wel zonde van die pils.
LvM: Jaha, onze VOC-mentaliteit. Die wordt tegenwoordig bewonderd - want 'we' spelen met onze open handelsgeest nog altijd een woordje mee in de wereld - en verguisd, want lokale bevolkingen kaalplukken en uitmelken, da's eigenlijk niet netjes. Maar wie de wereld wil veroveren, gaat niet eerst bij de plaatselijke bevolking vragen of dat uitkomt. Da's onze brutaliteit hè?
Nederland - België 4-3
ETIQUETTE
JD: Vermoeiend. Ik vind geen vriendelijker woord. Wat zijn jullie toch vreselijk vermoeiend. Vooral in het buitenland, waartoe ik België vooralsnog reken. Luid, druk, en doorgaans in bende. Openheid verwarrend met vrijpostigheid, klank met lawaai. Vraag het aan een barman in Brazilië, een dienster in Duitsland, een campinguitbater in Cambodja: ze zien veel liever de Belgen komen. Geen gebral, geen gedoe, en stevig verbruik. De Belg verheft nooit zijn stem. Wat terughoudendheid lijkt, is respect. Vanuit het besef dat het niet prettig is, door een volk te worden overvallen. Empathie als levenshouding.
LvM: Touché, hier past ons nederigheid. Misschien moet het bij ons zelfs een schoolvak worden: 'De Belg in jezelf ontdekken'.
Onbeslist: 4-4
BEELDENDE KUNST
JD: Jullie hebben De aardappeleters van Vincent van Gogh, wij hebben Breughelmaaltijden. Ik zou het wel weten. Los daarvan: één eeuwtje hebben jullie wat gehad - Rembrandt was niet onverdienstelijk - maar voorts zwaaien de Belgen de kunstenplak, door alle eeuwen en disciplines heen, van Van Eyck in de 15de eeuw tot Hergé in de 20ste eeuw. Het enige waarin jullie 'beter' zijn, is in films maken waarin geslachtsdelen zeer zichtbaar zijn. Word eens volwassen, zeg.
LvM: Komaan Jan, weleens in Nederlandse musea geweest? Ja, wij hadden de Gouden Eeuw, toen Vlaanderen en Nederland nog één waren. En misschien heb je gelijk hoor, maar ik denk dat er weinig Nederlanders weten waar jullie dan zo superieur in zijn. Of reken je ook het Frietmuseum mee?
En je weet: je bent van harte uitgenodigd in het Amsterdamse Rijksmuseum - vorig jaar 2,5 miljoen bezoekers.'
Stand blijft: 4-4
HUMOR
JD: Een moeilijke. Neerlands Hoop, Koot en Bie, Dolf Brouwers, Herman Finkers, Theo Maassen, ja zelfs Hans Teeuwen: zowat alles tussen glim- en grimlach heb ik in het Noorden ontdekt. Nu eens ontroerend, dan weer ronduit gortig - ik vrat het, uitgehongerd. Want bij ons was er niets. Zoals ik al schreef: jullie zijn van het hoge woord, wij van het breekbare gefluister.
De harde grap, daarmee ben ik wel klaar. Teruggekeerd naar de herkenbare, zachte verwarring in de kop van Wim Helsen. De elegante evenwichtsoefening tussen grijnzen en slikken.
LvM: Wie bij ons een mop kan vertellen en een grote bek heeft - zie 'Etiquette' - wordt cabaretier. Dus ja, daar hebben we er veel van. Heel veel. Misschien wel té veel. Wim Helsen! Daarmee gun ik je dit punt.
4-5
POLITIEK
LvM: Haha, gaan we het hier serieus over hebben? Bij ons is het allesbehalve koek en ei, maar politiek in België, dat is slapstick. Het is alweer even geleden, maar ik meen me te herinneren dat jullie een wereldrecord vestigden door bijna twee jaar zonder regering te zitten. En het mooiste: geen Belg merkte er iets van. Toch? Diepe buiging daarvoor.
JD: Die diepe buiging is terecht, doch om een geheel andere reden: het land België is, behalve ongetwijfeld bedacht door dronken diplomaten, een eerbetoon aan de wilskracht van z'n inwoners. Welzeker merkten wij dat er geen federale regering was, net zoals wij op heden merken dat er voor die schamele 30.000 vierkante kilometer zes regeringen nodig blijken. Wij merken het en glimlachen eens droef, en volharden vervolgens in de eindeloze evenwichtsoefening om elkaar de hersenen niet in te slaan. Daarin slagen wij met verve, kampioenen van Het Ondanks.
5-5
NATUURSCHOON
LvM: Jullie hebben geen Wadden, maar wel Ardennen en vriendelijk landschap. En sowieso meer glooiing, meer bos, meer variatie in vegetatie dan onze eindeloze polderklei. Bij de buren is het gras altijd groener en dat klopt in dit geval, vrees ik.
JD: De Wadden? Zal ik het hebben over de diepe, existentiële wanhoop die een fijnbesnaard, gevoelig man als Godfried Bomans overviel toen hij er een weekje verbleef? Een hoop zand en bijwijlen een troep oneetbare vogels, meer is het niet. Nee, geef mij maar ons bronsgroen eikenhout, onze purperen heides, onze Ardennen, met somtijds na een nijdige klim de beloning der gulle glooiingen - dit land ligt neergevlijd als een bekoorlijke Belgische vrouw.
België wint: 5-6
Bron: www.ad.nl/Nederland - Belgie
|
In de verlenging:
VOLKSAARD:
De Nederlander ziet zichzelf als Nederlander en de Belg als Belg daar waar de Belg de Nederlander als Nederlander ziet maar zichzelf als Vlaming of Waal.
6 - 6 :-D
|