![]() |
Ford gooit de handdoek in de ring.
Bij Ford Genk waren er arbeiders die bediendenwerk deden.
Een kleine 200 van deze mensen hebben Ford hiervoor voor de rechter gedaagd wegens: - Minder loon - Slechtere SWT voorwaarden (na sluiting) - Minder pensioenopbouw - ..... De arbeidsrechtbank heeft ondertussen al een groot deel van deze dossiers onderzocht en uitspraken gedaan. De advocaten van Ford konden weinig tot niets in het verweer brengen, met andere woorden, bij iedere uitspraak won de ex werknemer van Ford. Het gevolg voor Ford was natuurlijk: - Dure advocaatkosten - Gerechtskosten betalen. - De advocaat van de tegenpartij betalen. - .... tussen haakjes (Eén van onze werknemers, die vroeger bij Ford werkte en als arbeider bediendewerk deed, kreeg dit heugelijke nieuws. Hij is wel geen SWT gerechtigde, maar hij heeft dan wel andere voordelen i.v.m. de ontslagvergoeding. Bij zo iemand tellen het aantal dienstjaren en niet de leeftijd.) Nu heeft Ford beslist om, in de nog lopende zaken, de handdoek in de ring te gooien en te erkennen dat al deze mensen wel degelijk bediendenwerk deden. De rechtbank sprak zich wel niet uit over het feit hoe de vergoeding eruit moet zien. De rechtbank gaf wel de beperking dat er kwa loonderving maar 5 jaar teruggegaan mag worden. Volgens de advocaat van de arbeiders (die nu bediende geworden zijn) moet er toch gerekend worden op minstens 200.000 euro per dossier. Opbouw bedrag: - Minder loon gedurende 5 jaar, dit kan tussen de 500 en de 1500 euro zijn (afhankelijk van de functie). - Minder bijdragen aan de pensioenkas, vanaf de eerste dag dat iemand die functie deed tot aan de leeftijd van 65 of 66 jaar. - SWT vergoeding van bedienden, de bedienden verliezen tot op hun 60e jaar geen eurocent loon, dit in tegenstelling van de gewone arbeiders die al rap 5 �* 600 euro per maand verliezen. - Bij tijdelijke werkloosheid moest een echte bediende nooit doppen, een arbeider-bediende echter wel, afhankelijk van het aantal dopdagen gedurende de laatste 5 jaar, kan dit bedrag oplopen tot 40.000 euro. |
Citaat:
|
Citaat:
De berekening zal eerder zijn, dat bedrag minus het bedrag dat ze al kregen en daarvan gaat de helft nog een keer naar de fiscus. |
En Ford is ...een privé bedrijf dat sjoemelde.
Ook werkzekerheid beloven aan de Fordarbeiders van Genk en dan vroegtijdig de fabriek in Genk sluiten, de Fordarbeiders van Genk hadden nochtans loon ingeleverd met de afspraak van die werkzekerheid tot een bepaald jaar. |
Citaat:
De berekeningen worden gemaakt alsof dat inkomen gegenereerd werd in het betreffende dienstjaar. De bijdragen aan de pensioenkas worden pas belast op het moment van de uitkering. Er worden wel berekeningen gemaakt inclusief het rendement. Dus alsof de bijdrage op het juiste moment gestort werd. Het maandelijks bedrag dat ze krijgen gaat verhoogd worden, dus niet in één keer uitgekeerd. De bijbetaling vanaf de sluiting tot nu, wordt verhoogd en belast alsof ze op het juiste moment uitgekeerd werd. |
Citaat:
De sukkels! |
Citaat:
Ze waren het kotsbeu om voor de "rechten" van de NMBS werknemers op te draaien terwijl ze bijna geen gebruik meer maakten van het goederentransport, dit wegens te onzekere aanlevering. Alleen afgewerkte producten werden nog per trein getransporteerd. |
Citaat:
De vakbonden hebben het altijd een slechte zaak gevonden, maar ze kozen om het te laten rusten omdat de betrokken arbeiders het lef niet hadden om ervoor te gaan en goed genoeg wisten dat "arbeiders" in de produktie slechter af waren dan zij achter een bureel. Het is pas toen de fabriek ging sluiten dat ze de "moed" vonden om er tegen te protesteren omdat ze toch niks meer te verliezen hadden. |
Citaat:
Die afgewerkte producten is toch een beetje meer dan bijna geen gebruik meer maakten. Als je zag hoeveel afgewerkte wagens er per dag vervoerd werden dan valt dat toch meer onder veel gebruik maken van het goederentransport. |
Citaat:
Dit terwijl er tot in de fabrieken treinsporen lagen. Allemaal verkloot daar het vakboungdsgespuis. |
Citaat:
|
Allemaal geen probleem. Een multinational als Ford krijgt gratis geld.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoeveel geld kreeg Ford Valencia van Europa ? Hoeveel geld ging er naar de Turkse Ford Fabriek ? Hoeveel steun kreeg Ford Saarlouis onlangs toegewezen van Europa ? Of dacht je echt dat met de sluiting van Ford Genk er geen subsidies meer zouden zijn ? |
Citaat:
Dus niet in het hoogste tarief (50 %). Het valt dus nog mee. |
Citaat:
De belasting op het achterstallige loon wordt berekend alsof je dat loon op het juiste tijdstip kreeg. De pensioenverzekering wordt in die pot gestopt met daarbij de opbrengsten alsof de bedragen op het juiste moment gestort werden. De bijbetaling tot het nettoloon wordt maandelijks betaald. De opbouw voor het pensioen loopt door tot 65 jaar. |
Citaat:
![]() Goederenvervoer per spoor is daarenboven al meer dan tien jaar geprivatiseerd dus men kon makkelijk van vervoerder wisselen. |
Citaat:
|
Volgende week krijgt mijn collega zijn voorstel van Ford.
Benieuwd wat dat gaat worden. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be