Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Ford gooit de handdoek in de ring. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=232705)

reservespeler 10 juni 2016 06:22

Ford gooit de handdoek in de ring.
 
Bij Ford Genk waren er arbeiders die bediendenwerk deden.
Een kleine 200 van deze mensen hebben Ford hiervoor voor de rechter gedaagd wegens:
- Minder loon
- Slechtere SWT voorwaarden (na sluiting)
- Minder pensioenopbouw
- .....

De arbeidsrechtbank heeft ondertussen al een groot deel van deze dossiers onderzocht en uitspraken gedaan.

De advocaten van Ford konden weinig tot niets in het verweer brengen, met andere woorden, bij iedere uitspraak won de ex werknemer van Ford.
Het gevolg voor Ford was natuurlijk:
- Dure advocaatkosten
- Gerechtskosten betalen.
- De advocaat van de tegenpartij betalen.
- ....

tussen haakjes
(Eén van onze werknemers, die vroeger bij Ford werkte en als arbeider bediendewerk deed, kreeg dit heugelijke nieuws.
Hij is wel geen SWT gerechtigde, maar hij heeft dan wel andere voordelen i.v.m. de ontslagvergoeding. Bij zo iemand tellen het aantal dienstjaren en niet de leeftijd.)


Nu heeft Ford beslist om, in de nog lopende zaken, de handdoek in de ring te gooien en te erkennen dat al deze mensen wel degelijk bediendenwerk deden.

De rechtbank sprak zich wel niet uit over het feit hoe de vergoeding eruit moet zien. De rechtbank gaf wel de beperking dat er kwa loonderving maar 5 jaar teruggegaan mag worden.

Volgens de advocaat van de arbeiders (die nu bediende geworden zijn) moet er toch gerekend worden op minstens 200.000 euro per dossier.

Opbouw bedrag:

- Minder loon gedurende 5 jaar, dit kan tussen de 500 en de 1500 euro zijn (afhankelijk van de functie).
- Minder bijdragen aan de pensioenkas, vanaf de eerste dag dat iemand die functie deed tot aan de leeftijd van 65 of 66 jaar.
- SWT vergoeding van bedienden, de bedienden verliezen tot op hun 60e jaar geen eurocent loon, dit in tegenstelling van de gewone arbeiders die al rap 5 �* 600 euro per maand verliezen.
- Bij tijdelijke werkloosheid moest een echte bediende nooit doppen, een arbeider-bediende echter wel, afhankelijk van het aantal dopdagen gedurende de laatste 5 jaar, kan dit bedrag oplopen tot 40.000 euro.

hamac 10 juni 2016 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8133561)
Volgens de advocaat van de arbeiders (die nu bediende geworden zijn) moet er toch gerekend worden op minstens 200.000 euro per dossier.

Die gaan wenen wanneer ze gaan zien hoeveel erover blijft nadat de fiscus zijn deel heeft afgesnoept.

dpg 10 juni 2016 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8133651)
Die gaan wenen wanneer ze gaan zien hoeveel erover blijft nadat de fiscus zijn deel heeft afgesnoept.


De berekening zal eerder zijn, dat bedrag minus het bedrag dat ze al kregen en daarvan gaat de helft nog een keer naar de fiscus.

Patrick M. 10 juni 2016 10:56

En Ford is ...een privé bedrijf dat sjoemelde.
Ook werkzekerheid beloven aan de Fordarbeiders van Genk en dan vroegtijdig de fabriek in Genk sluiten, de Fordarbeiders van Genk hadden nochtans loon ingeleverd met de afspraak van die werkzekerheid tot een bepaald jaar.

reservespeler 10 juni 2016 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8133651)
Die gaan wenen wanneer ze gaan zien hoeveel erover blijft nadat de fiscus zijn deel heeft afgesnoept.

Daar gaat blijkbaar heel veel van overblijven.

De berekeningen worden gemaakt alsof dat inkomen gegenereerd werd in het betreffende dienstjaar.

De bijdragen aan de pensioenkas worden pas belast op het moment van de uitkering. Er worden wel berekeningen gemaakt inclusief het rendement. Dus alsof de bijdrage op het juiste moment gestort werd.

Het maandelijks bedrag dat ze krijgen gaat verhoogd worden, dus niet in één keer uitgekeerd.

De bijbetaling vanaf de sluiting tot nu, wordt verhoogd en belast alsof ze op het juiste moment uitgekeerd werd.

reservespeler 10 juni 2016 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8133781)
En Ford is ...een privé bedrijf dat sjoemelde.


Dit dankzij de toestemming van de vakbonden.
De sukkels!

reservespeler 10 juni 2016 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8133781)
En Ford is ...een privé bedrijf dat sjoemelde.
Ook werkzekerheid beloven aan de Fordarbeiders van Genk en dan vroegtijdig de fabriek in Genk sluiten, de Fordarbeiders van Genk hadden nochtans loon ingeleverd met de afspraak van die werkzekerheid tot een bepaald jaar.

Tja, een bedrijf kiest eieren voor z'n geld.
Ze waren het kotsbeu om voor de "rechten" van de NMBS werknemers op te draaien terwijl ze bijna geen gebruik meer maakten van het goederentransport, dit wegens te onzekere aanlevering. Alleen afgewerkte producten werden nog per trein getransporteerd.

dpg 10 juni 2016 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8133841)
Dit dankzij de toestemming van de vakbonden.
De sukkels!

Nu ben je niet meer met spek aan het schieten maar met ganse varkens.


De vakbonden hebben het altijd een slechte zaak gevonden, maar ze kozen om het te laten rusten omdat de betrokken arbeiders het lef niet hadden om ervoor te gaan en goed genoeg wisten dat "arbeiders" in de produktie slechter af waren dan zij achter een bureel.

Het is pas toen de fabriek ging sluiten dat ze de "moed" vonden om er tegen te protesteren omdat ze toch niks meer te verliezen hadden.

Patrick M. 10 juni 2016 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8133843)
Tja, een bedrijf kiest eieren voor z'n geld.
Ze waren het kotsbeu om voor de "rechten" van de NMBS werknemers op te draaien terwijl ze bijna geen gebruik meer maakten van het goederentransport, dit wegens te onzekere aanlevering. Alleen afgewerkte producten werden nog per trein getransporteerd.

...bijna geen gebruik meer maakten van het goederentransport, alleen afgewerkte producten...
Die afgewerkte producten is toch een beetje meer dan bijna geen gebruik meer maakten.
Als je zag hoeveel afgewerkte wagens er per dag vervoerd werden dan valt dat toch meer onder veel gebruik maken van het goederentransport.

reservespeler 10 juni 2016 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8133970)
...bijna geen gebruik meer maakten van het goederentransport, alleen afgewerkte producten...
Die afgewerkte producten is toch een beetje meer dan bijna geen gebruik meer maakten.
Als je zag hoeveel afgewerkte wagens er per dag vervoerd werden dan valt dat toch meer onder veel gebruik maken van het goederentransport.

Als je zag hoeveel vrachtwagens dagelijks van en naar Keulen, Valencia, Saar Louis, .... gingen. Dan waren die paar wagonnetjes met afgewerkte auto's een peulschil.

Dit terwijl er tot in de fabrieken treinsporen lagen.
Allemaal verkloot daar het vakboungdsgespuis.

Hypochonder 10 juni 2016 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8133843)
Tja, een bedrijf kiest eieren voor z'n geld.
Ze waren het kotsbeu om voor de "rechten" van de NMBS werknemers op te draaien terwijl ze bijna geen gebruik meer maakten van het goederentransport, dit wegens te onzekere aanlevering. Alleen afgewerkte producten werden nog per trein getransporteerd.

Is het goederentransport per spoor nog wel in handen van de NMBS?

Nr.10 10 juni 2016 17:13

Allemaal geen probleem. Een multinational als Ford krijgt gratis geld.

reservespeler 10 juni 2016 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8134131)
Is het goederentransport per spoor nog wel in handen van de NMBS?

Ja.

reservespeler 11 juni 2016 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 8134157)
Allemaal geen probleem. Een multinational als Ford krijgt gratis geld.

Van wie?

dpg 11 juni 2016 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8135008)
Van wie?

Nog steeds van Europa, dus ook van Belgie.

Hoeveel geld kreeg Ford Valencia van Europa ?
Hoeveel geld ging er naar de Turkse Ford Fabriek ?
Hoeveel steun kreeg Ford Saarlouis onlangs toegewezen van Europa ?

Of dacht je echt dat met de sluiting van Ford Genk er geen subsidies meer zouden zijn ?

Tavek 11 juni 2016 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8133651)
Die gaan wenen wanneer ze gaan zien hoeveel erover blijft nadat de fiscus zijn deel heeft afgesnoept.

Ontslagvergoedingen worden belast aan het gemiddelde tarief van de aanslag van het jaar voordien.

Dus niet in het hoogste tarief (50 %).

Het valt dus nog mee.

reservespeler 12 juni 2016 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8135731)
Ontslagvergoedingen worden belast aan het gemiddelde tarief van de aanslag van het jaar voordien.

Dus niet in het hoogste tarief (50 %).

Het valt dus nog mee.

Veel premie is daar niet aan.
De belasting op het achterstallige loon wordt berekend alsof je dat loon op het juiste tijdstip kreeg.

De pensioenverzekering wordt in die pot gestopt met daarbij de opbrengsten alsof de bedragen op het juiste moment gestort werden.

De bijbetaling tot het nettoloon wordt maandelijks betaald.

De opbouw voor het pensioen loopt door tot 65 jaar.

Scherven A. Mok 12 juni 2016 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8134160)
Ja.





Goederenvervoer per spoor is daarenboven al meer dan tien jaar geprivatiseerd dus men kon makkelijk van vervoerder wisselen.

reservespeler 13 juni 2016 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 8135889)



Goederenvervoer per spoor is daarenboven al meer dan tien jaar geprivatiseerd dus men kon makkelijk van vervoerder wisselen.

De beslissing om het spoor links te laten liggen dateert wel van veel eerder hoor.

reservespeler 24 juni 2016 17:17

Volgende week krijgt mijn collega zijn voorstel van Ford.
Benieuwd wat dat gaat worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be