De schoofzak |
11 juni 2016 14:29 |
Immigratieprobleemke: Gentse superburgemeester kan kindjes niet doen samenspelen
Bulgaarse en Turkse kindjes.
In Gent.
Die kunnen niet samen spelen.
Dus moeten de Gentenaars het maar ontgelden.
Wel, meneer de superburgemeester ?
titel: "We kunnen die kindjes niet in de bak gooien, hé"
link: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-g...ign=newsletter
Citaat:
De zomervakantie is nog niet eens begonnen, en in Gent klagen de mensen al over spelende kinderen. In één maand tijd hebben twee buurten hun beklag gemaakt over jonge 'lawaaimakers'. "Als de zon schijnt, zijn ze daar." Burgemeester Termont sust: "Het zijn kinderen, hé. We kunnen ze toch niet in de bak gooien."
ERIK DE TROYER
De Brunaustraat in Gent: druk autoverkeer, geen zone 30, geen speelvoorzieningen, maar toch troepen er elke dag 20 tot 25 kinderen samen. Ze doen niemand kwaad of vernielen niets. Ze maken alleen lawaai, véél lawaai. "Zeven jaar geleden begon het fenomeen", zegt buurtbewoner Lucien. "Een handvol kinderen kwam hier elke avond voetballen. Dat vonden wij vreemd want hier wonen nauwelijks kinderen. Intussen zijn ze met 25: van peuters van amper een jaar tot twaalfjarigen. Als het zonnig is, zijn ze daar. Ze komen uit de aanpalende straten en spreken hier af en maken een enorm kabaal."
Bij zijn nekvel
"Ik ben geen zure buur", zegt Lucien. "Van mij mogen die kinderen spelen zo veel ze willen maar ze moeten dat wel op de juiste plaats doen. Op slechts 50 meter van hier is een groot park waar ze zo veel kunnen spelen als ze willen. Eigenlijk is dit makkelijk op te lossen maar niets lijkt te helpen. Ik heb al een enorme map met mails en correspondentie over de zaak maar dat heeft nog niks opgeleverd."
De situatie liep al bijna uit de hand. "Op een dag stond een van de vaders voor mijn deur met een 'matrak'. Ik had een van de kinderen aangemaand om stiller te zijn of elders te gaan spelen. Dat kind is thuis gaan vertellen dat ik hem 'bij zijn nekvel had gepakt', wat trouwens niet waar was . Daarna is het tot een confrontatie gekomen. Ik heb een donorhart en zou me niet mogen opjagen, maar probeer dat maar eens in zo'n situatie."
"Er is niks waar ik blijer van word dan van regen op woensdagnamiddag en in de weekends", dan is het hier tenminste stil", zegt buurtbewoner Dirk. "Mijn auto is bekrast, ze schoppen met hun bal tegen mijn garagepoort,... Het is echt erg geworden."
Pesterijen
Burgemeester Termont bevestigt dat hij de situatie ter plekke zeer goed kent. "Het gaat voornamelijk om Bulgaarse kinderen die inderdaad beter iets verderop op het speelplein of in het park kunnen spelen. De klagende partij kan het niet laten om de kinderen steeds aan te spreken op hun gedrag. De kinderen reageren daarop met pesterijen. De politie en de buurtwerkers controleren regelmatig en dan gaan die kinderen in het park spelen maar van zodra ze hun rug gekeerd hebben, lopen ze weer te voetballen in de Brunaustraat. Wat kunnen wij meer doen? Het zijn kinderen. We kunnen hen niet in de bak steken of de nek omdraaien hé."
De kinderen beseffen maar al te goed dat niet iedereen hen even graag ziet. "De politie komt voortdurend vragen om naar het speelplein of het parkje te gaan. Maar soms spelen daar Turkse kinderen en wij zijn Bulgaren en dat gaat blijkbaar niet. We moeten dan ergens anders gaan spelen. Het heeft iets te maken met een oorlog van 90 jaar geleden maar daar kunnen wij toch niets aan doen. Wij willen gewoon spelen."
De voorbije maanden werd de stad wel vaker geconfronteerd met wijken waar kinderen voor 'problemen' zorgden. Vorige maand doken nog verhalen op uit de Hamerstraat, aan de andere kant van Gent, waar kinderen buurtbewoners bedreigden en voor overlast zorgden. Een groep kinderen van 8 tot 10 jaar oud beroofde daar volgens de bewoners andere kinderen van hun zakgeld, of bedreigde of beledigde hen. Bemiddelingspogingen mislukten ook daar.
|
|