![]() |
BuB-leider heet Hereniging tussen BE en LUX welkom
In een andere topic schrijft Hans, leider der BUB, een hereniging tussen België en Luxemburg welkom te heten, mits de eigen communautaire problemen in België eerst zijn opgelost (ofwel, terug naar Centraal Gezag in een Unitaire Staat). Kortom, Hans ziet onder deze voorwaarde het idee van een unitair België-Luxemburg wel zitten.
Wie van de BuB-leden hier onderschrijft die mening en met welke argumenten? |
Citaat:
Hier even de bewuste uitspraak. |
Elk zinnig mens is hiervoor. Luxemburg hoort gewoon historisch, economisch en nationaal gezien bij België. Uiteraard moet er wel eerst een referendum komen in Oost-Luxemburg.
|
Citaat:
:roll: Je geeft nog steeds geen echte argumenten, want deze kunnen dus net zo goed anderzijds opgaan, snappie. Zijn er overigens partijen in Luxemburg en België (behalve dus nu het BUB) die ijveren voor een eenheidstaat tussen beide? |
Citaat:
|
Als de Luxemburgers het zelf willen, dan kan men daar weinig tegen inbrengen, niet?
Overigens grappig dat ik nu al persoonlijke fora zie opduiken. Ben ik nu echt zo belangrijk dat ik zoveel aandacht verdien? Nee, toch. |
Volgens mij hebben ze al een fotoboek van je samengesteld Hans! (Of een poster boven hun bed!) ;)
|
Citaat:
Ik vind het bovendien een goed voornemen van je Hans, wie weet is het een opstap naar een 'unitair Benelux' :-D |
Citaat:
Wat niet wegneemt dat Nederland en België samen hun positie in de E.U. kunnen versterken. |
Citaat:
|
Die bronnen heb ik niet, wel contacten die vermoedens scheppen. Maar er is nog veel overtuiging nodig en eerst zoals gezegd een unitair België.
|
Citaat:
|
Dat zeg jij. Ken jij Luxemburgers?
|
Citaat:
|
Zoals reeds eerder in andere topic gezegd: kijk de brochure van de EU na, daar zal u zien dat de eerste taal NIET het Letzenburgs is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij is Luxemburg drietalig en is er geen hiërarchie in de talen aangebracht. Wel is het zo dat Luxemburgs de volkstaal en daarmee de meest autochtone taal is. Duits en Frans zijn van oudsher de officiële talen omdat Luxemburgs vroeger nog niet als taal werd beschouwd en geen standaardtaal had. Duits werd beschouwd als de standaardtaal van het Luxemburgs en is van oudsher een officiële taal, terwijl Frans een officiële taal is geworden om niet teveel afhankelijk te zijn van Duitsland en daar op termijn bij ingelijfd te worden. Duits is de taal van de lagere school, van de kranten en schrijftaal bij teksten, Frans is de administratieve taal voor de overheid en de taal voor de middelbare school, Luxemburgs is de onbetwiste spreektaal op alle vlakken.
|
Volgens mij zijn Luxemburgers erg gehecht aan hun onafhankelijkheid, en zouden ze niet zomaar willen aansluiten bij een ander land. Wat zouden trouwens de voordelen zijn voor Luxemburg?
En voor Belgie? Luxemburg is zelfs kleiner dan de Belgische provincie Luxemburg en telt amper 462,690 inwoners... Wat natuur betreft is Luxemburg natuurlijk prachtig. Net zoals de provincie Luxemburg trouwens. Wat me ook opvalt is dat zowel de provincie als het land Luxemburg quasi dezelfde symbolen hebben: Groot-Hertogdom Luxemburg: ![]() Provincie Luxemburg: ![]() zie: www.province.luxembourg.be |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be