Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   13,7 miljard euro voor NMBS en Infrabel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=233406)

reservespeler 10 juli 2016 06:43

13,7 miljard euro voor NMBS en Infrabel
 
Maar liefst 13,7 miljard euro dotatie voor NMBS en Infrabel

Mobiliteit mag blijkbaar iets kosten in dit land.

Maar liefst 552 miljard Belgische franken moeten de "echte belastingbetalers" ophoesten om een slecht werkende, veel te dure spoorwegmaatschappij op de sporen te houden.

HBVL 09-07-2016 om 07:37 | Bron: BELGA



Het kernkabinet heeft donderdag op voorstel van minister van Mobiliteit François Bellot een dotatie van 13,699 miljard euro voor de NMBS en Infrabel voor de periode 2016-2020 beslist. Dat vernam L’Echo zaterdag.
De NMBS zal 5,6 miljard euro ontvangen en daar komt nog de infrastructuurvergoeding bij (3,1 miljard euo) die de spoorwegmaatschappij aan spoornetbeheerder Infrabel zal betalen. Alles samen geeft dat 8,7 miljard euro.

Op vraag van NMBS-CEO Jo Cornu heeft de top van de federale regering die infrastructuurvergoeding bevroren op het niveau van 2014 of jaarlijks 637,2 miljoen euro.

Infrabel krijgt 5 miljard euro toegewezen, maar met de infrastructuurvergoeding van de NMBS erbij loopt dat op tot 8,1 miljard euro voor de periode 2016-2020.

Het kabinet-Bellot weigerde commentaar te geven over de omvang van de dotatie, maar zei wel dat een belangrijke eerste stap genomen is.

Patrick M. 10 juli 2016 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8164819)
Maar liefst 13,7 miljard euro dotatie voor NMBS en Infrabel

Mobiliteit mag blijkbaar iets kosten in dit land.

Maar liefst 552 miljard Belgische franken moeten de "echte belastingbetalers" ophoesten om een slecht werkende, veel te dure spoorwegmaatschappij op de sporen te houden.

HBVL 09-07-2016 om 07:37 | Bron: BELGA



Het kernkabinet heeft donderdag op voorstel van minister van Mobiliteit François Bellot een dotatie van 13,699 miljard euro voor de NMBS en Infrabel voor de periode 2016-2020 beslist. Dat vernam L’Echo zaterdag.
De NMBS zal 5,6 miljard euro ontvangen en daar komt nog de infrastructuurvergoeding bij (3,1 miljard euo) die de spoorwegmaatschappij aan spoornetbeheerder Infrabel zal betalen. Alles samen geeft dat 8,7 miljard euro.

Op vraag van NMBS-CEO Jo Cornu heeft de top van de federale regering die infrastructuurvergoeding bevroren op het niveau van 2014 of jaarlijks 637,2 miljoen euro.

Infrabel krijgt 5 miljard euro toegewezen, maar met de infrastructuurvergoeding van de NMBS erbij loopt dat op tot 8,1 miljard euro voor de periode 2016-2020.

Het kabinet-Bellot weigerde commentaar te geven over de omvang van de dotatie, maar zei wel dat een belangrijke eerste stap genomen is.

En u bent het duidelijk niet eens met die beslissing.
Waarom niet?
Anderen zijn het wel eens met die beslissing.
Openbaar vervoer in een land moet er zijn.

Micele 10 juli 2016 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8164995)
En u bent het duidelijk niet eens met die beslissing.
Waarom niet?
Anderen zijn het wel eens met die beslissing.
Openbaar vervoer in een land moet er zijn.

Limburg bewijst al jarenlang dat het zelfs zonder treinen kan, het grootste deel heeft zelfs nog niet eens spoorwegen, zelfs niet naar Nederland. :-)

Citaat:

Limburg kent een mager spoorwegnet met een relatief beperkt aanbod aan treindiensten.
Het treinaanbod is voornamelijk gericht op pendelaars richting Brussel en Antwerpen.
De lage frequentie maakt het weinig attractief voor kortere verplaatsingen. Binnen de provincie bestaat er geen verbinding met het Maasland en Noord-Limburg en er rijden geen treinen naar Nederland.

Zowel het aanbod van de NMBS als dat van De Lijn bestaat uit trage verbindingen die alle stopplaatsen bedienen. Daardoor kan het openbaar vervoer voor verplaatsingen op langere afstanden niet concurreren met de personenwagen. En in Limburg zijn de gemiddelde verplaatsingen nu eenmaal groter dan elders.

bron De Lijn: http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/m...rtacusplan.pdf
Een efficiënt openbaar vervoer heeft Vlaanderen/BE nodig.

Patrick M. 10 juli 2016 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8165059)
Limburg bewijst al jarenlang dat het zelfs zonder treinen kan, het grootste deel heeft zelfs nog niet eens spoorwegen, zelfs niet naar Nederland. :-)

Je kunt eens de moeite doen om het op te zoeken.
Ieder uur en 38 minuten vertrekt er een trein van Hasselt(spoor 1) naar Maastricht die over Luik rijdt.
AUB, graag gedaan.

chris k 10 juli 2016 12:17

Grootste deel is voor de ontslagpremie welke Cornu gaat ontvangen als hij op pensioen gaat bij NMBS

Micele 10 juli 2016 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8165097)
Je kunt eens de moeite doen om het op te zoeken.
Ieder uur en 38 minuten vertrekt er een trein van Hasselt(spoor 1) naar Maastricht die over Luik rijdt.
AUB, graag gedaan.

Ligt Luik in Limburg?

reservespeler 10 juli 2016 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8164995)
En u bent het duidelijk niet eens met die beslissing.
Waarom niet?
Anderen zijn het wel eens met die beslissing.
Openbaar vervoer in een land moet er zijn.

Ik ben akkoord dat openbaar vervoer een kostprijs heeft. Deze moet echter zo laag mogelijk zijn.

Ik wil hiermee zeggen:
  • Efficiëntiewinst
  • Onderaannemingen
  • Moderniseringen
  • ...

reservespeler 10 juli 2016 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8165059)
Limburg bewijst al jarenlang dat het zelfs zonder treinen kan, het grootste deel heeft zelfs nog niet eens spoorwegen, zelfs niet naar Nederland. :-)



Een efficiënt openbaar vervoer heeft Vlaanderen/BE nodig.

Inderdaad, als je dan ziet wat er voor investeringen er voor Limburg gepland zijn...

Micele 10 juli 2016 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8165328)
Inderdaad, als je dan ziet wat er voor investeringen er voor Limburg gepland zijn...

Ze hoeven zelfs amper te investeren in spoorlijn 19 die ligt er al in Noord-Limburg (Neerpelt-Hamont-Weert). Maar blijkbaar is de NMBS te dom en te lui of whatever...

Stel eens voor in de Kempen rijden nog dieseltreinen anno 2016...

Citaat:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20140917_0...-200-reizigers

“Trein Hamont-Weert heeft potentieel van 1.200 reizigers”

17/09/2014

HAMONT-ACHEL - Als de treinverbinding tussen Hamont en het Nederlandse Weert er komt, zullen er dagelijks gemiddeld 1.200 mensen gebruik maken van dit traject. Dat moet blijken uit een behoeftestudie die de provincie Nederlands-Limburg liet uitvoeren. Volgens de Nederlandse gedeputeerde Patrick van der Broeck is de behoefte veel groter dan aanvankelijk gedacht.
Sinds begin april rijdt er opnieuw een trein tussen Neerpelt en Hamont. Negen kilometer verderop ligt het Nederlandse Weert, waar elk half uur treinen vertrekken naar interessante bestemmingen als Schiphol, Utrecht en Sittard. Zowel vanuit Nederlands-Limburg als onze kant van de grens wordt geijverd om de trein die nu tot in Hamont rijdt, te laten doorsporen naar Weert. Dat zou een rechtstreekse verbinding tussen Weert en Antwerpen of Weert en Brussel mogelijk maken.

Tegengesproken

De NMBS was echter lange tijd geen vragende partij voor de heractivering van het stukje IJzeren Rijn tussen Hamont en Weert. Te weinig potentieel, zo moest blijken uit eerdere NMBS-studies. Het cijfer van 25 reizigers per uur werd genoemd, te weinig om de trein vanuit Hamont door te laten rijden tot Weert.

Die cijfers worden nu tegengesproken door een nieuwe behoeftestudie die de provincie Nederlands-Limburg liet maken, nadat Nederlandse pendelaars 4.000 handtekeningen hadden verzameld. Gedeputeerde Patrick van der Broeck zegt in de Nederlandse krant Dagblad De Limburger dat de behoefte beduidend hoger ligt dan aanvankelijk gedacht. Op het traject Hamont-Weert zouden elke dag gemiddeld 1.200 reizigers de trein nemen, zo becijferden de Nederlanders, die 16 miljoen euro gereed hebben om de Nederlandse kant van het traject te moderniseren.

Geen dieseltreinen

Ondanks die Nederlandse wil tot slagen, is de ingebruikname van de negen kilometer lange spoorweg nog niet voor meteen, zo weet burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) van Hamont-Achel. ‘Eerst moet de lijn Mol-Hamont geëlektrificeerd worden’, zegt Schuurmans. ‘Dat kan technisch gezien ten vroegste vanaf eind 2016, begin 2017.’

Mocht de bovenleiding tussen Mol en Hamont er niet komen, lijkt ook een verdere verbinding met Weert uitgesloten. ‘Doorrijden kan nu eigenlijk al’, zegt Frédéric Petit van infrastructuurbeheerder Infrabel, ‘maar wel alleen met dieseltreinen.’ En laat net dat een probleem zijn. Nederland wil geen dieseltreinen omdat de sporen tussen Hamont en Weert deels door natuurgebied lopen. Zonder elektrificatie tussen Hamont en Mol zullen reizigers die vanuit Noord-Limburg of Weert naar Brussel sporen vanaf eind 2015 (als de elektrificatie Herentals-Mol klaar is) twee keer moeten overstappen. Een eerste keer in Mol van een dieseltrein op een elektrische trein, en een tweede keer in Herentals om over te stappen op de lijn naar Brussel.
Blijkbaar zijn die plannen al van 2009...
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_19

In 2009 maakte de NMBS bij het presenteren van haar toekomstplannen tevens bekend dat zij binnen enkele jaren de trein naar Neerpelt weer door wil laten rijden naar station Hamont, en op den duur naar Weert.[2]
Nederlanders die met de trein pendelen naar Vlaamse steden of de zelfs naar de Kust en daar wslk geld uitgeven mag natuurlijk niet. :roll:

Citaat:

Treindienst
Sinds 14 december 2014

Treintype Verbinding Dienstregeling
IC-10 Antwerpen-Centraal - Mol - Hamont- Weert (NL) Dagelijks: 1x/u
ICT Weert (NL) -Neerpelt - Mol - Blankenberge Dagelijks: 1x/dag (enkel tijdens het toeristisch seizoen)
Spijtig.... De Nederlanders willen graag 16 miljoen investeren in electrificatie-modernisering...



Ook de directe spoorlijn Maastricht-Hasselt is mogelijk voor personenvervoer:
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorl...t_-_Maastricht

De spoorlijn is tussen Maastricht en Lanaken met subsidie van de Europese Unie opgeknapt en heringebruik genomen voor goederenvervoer. Vanaf 2007 is door Strukton gewerkt aan deze revitalisering.[1].

Bijzonderheid is, dat bij de aanleg voor het Nederlandse deel in Maastricht rekening gehouden moest worden met het leefgebied van de muurhagedis en de hazelworm, twee in Nederland zeer zeldzame diersoorten. Ook moest een monumentale spoorbrug over de Brusselseweg in Maastricht gerenoveerd worden. In juli 2009 was het gedeelte tussen Lanaken en Maastricht afgewerkt.

Op woensdag 8 juni 2011 reed er voor het eerst in jaren weer een trein over de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken. De trein was afkomstig uit Aken en reed via Maastricht naar Lanaken. Daar werd de trein op donderdag 9 juni 2011 geladen met 1200 ton zand. Vrijdag 10 juni 2011 vertrok de trein met 22 wagons naar Roemenië.[2].

Patrick M. 11 juli 2016 11:11

Limburg bewijst al jarenlang dat het zelfs zonder treinen kan, het grootste deel heeft zelfs nog niet eens spoorwegen, zelfs niet naar Nederland.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8165145)
Ligt Luik in Limburg?

Ik bewijs alleen maar dat er treinen vanuit Limburg(Hasselt) naar het buitenland(Nederland) rijden.
Maar u begreep het precies niet.

Patrick M. 11 juli 2016 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8165326)
Ik ben akkoord dat openbaar vervoer een kostprijs heeft. Deze moet echter zo laag mogelijk zijn.

Ik wil hiermee zeggen:
  • Efficiëntiewinst
  • Onderaannemingen
  • Moderniseringen
  • ...

Maar eerst moet er volgens de top van de NMBS en de politiekers in België bespaard worden.
Van uw plan gaat voorlopig niets komen.

Micele 11 juli 2016 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8165906)
Limburg bewijst al jarenlang dat het zelfs zonder treinen kan, het grootste deel heeft zelfs nog niet eens spoorwegen, zelfs niet naar Nederland.

Ik bewijs alleen maar dat er treinen vanuit Limburg(Hasselt) naar het buitenland(Nederland) rijden.
Maar u begreep het precies niet.

Blijkbaar heb je een leesprobleem.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Limburg bewijst al jarenlang dat het zelfs zonder treinen kan, het grootste deel heeft zelfs nog niet eens spoorwegen, zelfs niet naar Nederland.
Provincie LUIK heeft spoorwegen-personenvervoer naar het buitenland LIMBURG niet.

fox 11 juli 2016 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8164995)
En u bent het duidelijk niet eens met die beslissing.
Waarom niet?
Anderen zijn het wel eens met die beslissing.
Openbaar vervoer in een land moet er zijn.

Natuurlijk moet er openbaar vervoer zijn. Heeft iemand dat ontkend. Het gaat hier niet over de noodzaak van openbaar vervoer, het gaat over de kostprijs ervan.

Cheminot 26 juli 2016 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8165906)
Limburg bewijst al jarenlang dat het zelfs zonder treinen kan, het grootste deel heeft zelfs nog niet eens spoorwegen, zelfs niet naar Nederland.

Ik bewijs alleen maar dat er treinen vanuit Limburg(Hasselt) naar het buitenland(Nederland) rijden.
Maar u begreep het precies niet.

Amper 1u35 onderweg voor een afstand van 30 kilometer. Met de bus sta je er zelfs op een uur. Dus welk nut heeft die trein voor Limburgers die met het OV naar Maastricht willen? NMBS logica zullen we het maar noemen. :lol::lol::lol::lol:

Patrick M. 26 juli 2016 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot (Bericht 8178559)
Amper 1u35 onderweg voor een afstand van 30 kilometer. Met de bus sta je er zelfs op een uur. Dus welk nut heeft die trein voor Limburgers die met het OV naar Maastricht willen? NMBS logica zullen we het maar noemen. :lol::lol::lol::lol:

Juist, NMBS logica.
U kunt het misschien eens aan uw connecties binnen de NMBS vragen hoe het komt dat een treinrit van Hasselt naar Maastricht zo lang duurt.
:oops::oops::oops::oops:

groentje 29 juli 2016 13:36

@Micele: Als ik Pietje Precies zou spelen, moet ik tegenspreken. De trein gaat tussen Visé en Eijsden enkele 100m doorheen Voeren ;)
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat provincie Limburg zwak scoort wat treinen betreft...

reservespeler 29 juli 2016 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8165908)
Maar eerst moet er volgens de top van de NMBS en de politiekers in België bespaard worden.
Van uw plan gaat voorlopig niets komen.

Efficiëntiewinst is besparen slimmeke.
Werken uitgeven in onderaanneming is besparen slimmeke.

Als we de twee bovenste doen, is er geld voor het derde slimmeke.

Patrick M. 29 juli 2016 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8181834)
Efficiëntiewinst is besparen slimmeke.
Werken uitgeven in onderaanneming is besparen slimmeke.

Als we de twee bovenste doen, is er geld voor het derde slimmeke.

Dan moet u daarvoor zorgen maar dat kan u niet.
Veel blabla hier op het forum maar héél weinig boemboem.

Cheminot 2 augustus 2016 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 8178860)
Juist, NMBS logica.
U kunt het misschien eens aan uw connecties binnen de NMBS vragen hoe het komt dat een treinrit van Hasselt naar Maastricht zo lang duurt.
:oops::oops::oops::oops:

Daar heb ik die connecties niet voor nodig. Het is nochtans heel simpel, je legt een paar kilometer spoor tussen Beverst en Lanaken terug aan en je kan met de trein rechtstreeks van Hasselt naar Maastricht en dan kan het in 20 minuten.

Patrick M. 2 augustus 2016 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot (Bericht 8185101)
Daar heb ik die connecties niet voor nodig. Het is nochtans heel simpel, je legt een paar kilometer spoor tussen Beverst en Lanaken terug aan en je kan met de trein rechtstreeks van Hasselt naar Maastricht en dan kan het in 20 minuten.

Dan moet je dat doen of aan uw contacten binnen de NMBS uitleggen.
Maar was er ook geen tram die er ging komen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be