Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Herfederaliseren? Croo is naïef en ziet het probleem niet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=233475)

De schoofzak 13 juli 2016 21:16

Herfederaliseren? Croo is naïef en ziet het probleem niet
 
Alexanderke, zoon van .., droomt van herfederaliseren.
Bijvoorbeeld van de inspanningen omtrent het klimaat, die overloze discussie veroorzaakten tussen Vlaanderen en Wallonië: wie doet wat om de doelstelling te bereiken.

Wel, als hij denkt dat als die bevoegdheid terug naar het federale gaat, dat dan de discussie gedaan zijn, dan vergist hij zich enorm.

Want dezelfde discussie zullen blijven bestaan, maar dan intern de regering.
Ook dan nog zullen "den enen" vinden dat "de anderen" meer moeten doen.

Is die nu echt zo naïef ?


http://www.standaard.be/plus/20160713/avond?page=3
Citaat:

Open VLD wil herfederaliseren

Open VLD ziet ruimte voor de herfederalisering van bepaalde bevoegdheden. ‘We moeten af van het dogma dat een staatshervorming eenrichtingsverkeer is’, klinkt het bij Open VLD-vicepremier Alexander De Croo in L’Echo.
De Vlaamse liberalen denken bijvoorbeeld dat het mobiliteitsbeleid efficiënter kan worden gevoerd als het in één hand zit. Hetzelfde geldt voor het milieu- en energiebeleid. Denk maar aan de oeverloze discussies die de regio’s gevoerd hebben over de klimaatinspanningen die elk moet doen om te realiseren waartoe ons land zich internationaal heeft geëngageerd. Ook buitenlandse handel kan volgens Open VLD misschien beter terug in federale handen komen.

Bad Attila 14 juli 2016 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8168556)
Alexanderke, zoon van .., droomt van herfederaliseren.
Bijvoorbeeld van de inspanningen omtrent het klimaat, die overloze discussie veroorzaakten tussen Vlaanderen en Wallonië: wie doet wat om de doelstelling te bereiken.

Wel, als hij denkt dat als die bevoegdheid terug naar het federale gaat, dat dan de discussie gedaan zijn, dan vergist hij zich enorm.

Want dezelfde discussie zullen blijven bestaan, maar dan intern de regering.
Ook dan nog zullen "den enen" vinden dat "de anderen" meer moeten doen.

Is die nu echt zo naïef ?


http://www.standaard.be/plus/20160713/avond?page=3

Hij heeft gelijk, dat zijn domeinen waar schaalverkleining contra-productief is, en die niks te maken moeten hebben met beleid 'dicht bij de mensen'.

Ik ga dan ook verder dan De Croo: zij moeten niet naar de federale staat overgeheveld worden, maar naar de EU.
In afwachting daarvan is een herfederalisering wel een optie.

Anna List 14 juli 2016 08:10

voor elke federalisering betaalde Vlaanderen een serieuze prijs.

welke prijs willen de Franstaligen betalen voor herfederaliseringen ?

gelijk aantal stemmen voor FR zetels als voor NL zetels ? afschaffen van de speciale meerderheden en grendels ? afschaffen van gemeenschapsconflicten ? daar kan allemaal over gepraat worden natuurlijk. maar de geschiedenis leert ons dat Franstaligen niet zo snel geneigd zijn te betalen. (cfr defederalisering vd wapenexport)

Bad Attila 14 juli 2016 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8168732)
voor elke federalisering betaalde Vlaanderen een serieuze prijs.

welke prijs willen de Franstaligen betalen voor herfederaliseringen ?

gelijk aantal stemmen voor FR zetels als voor NL zetels ? afschaffen van de speciale meerderheden en grendels ? afschaffen van gemeenschapsconflicten ? daar kan allemaal over gepraat worden natuurlijk. maar de geschiedenis leert ons dat Franstaligen niet zo snel geneigd zijn te betalen. (cfr defederalisering vd wapenexport)

Is De Croo nu al een Franstalige?

Another Jack 14 juli 2016 08:21

Ik zeg dat al jaren.
De Croo heeft overschot van gelijk, alleen spijtig dat er buiten de liberalen weinig interesse voor is...

ViveLaBelgique 14 juli 2016 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8168556)
Want dezelfde discussie zullen blijven bestaan, maar dan intern de regering.
Ook dan nog zullen "den enen" vinden dat "de anderen" meer moeten doen.

Beter een discussie op 1 niveau dan op interfederale en gefederaliseerde niveau's.

Johan Vanoverveldt slaagt er ook geen kanten in om een regularisatiewetgeving door te drukken omdat hij geen interfederaal akkoord krijgt met de regio's over de regularisatie van de erflasten.

De schoofzak 14 juli 2016 09:27

Allemaal dikke zever.

Is de unitaire nmbs een voorbeeld van beleid op het vlak van mobiliteit ?
Van geen kanten !!
De Croo en compagnie kijken naar de zaken als jonge onervaren managers. Zulke mensen kan je vergelijken met meeuwen: ze komen toe, overvliegen de boel, maken veel krijsgeluiden, kakken alles onder en dan ... zijn ze weg.
Er waren welbepaalde redenen waarom de tendens naar federalisering ingezet werd. Er waren welbepaalde redenen waarom welbepaalde bevoegdheden overgeheveld werden (en spijtig genoeg niet volgens homogene verdelingen ....)

.

hamac 14 juli 2016 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8168735)
Ik zeg dat al jaren.
De Croo heeft overschot van gelijk, alleen spijtig dat er buiten de liberalen weinig interesse voor is...

Ben je zeker dat alle liberalen op één lijn staan?

Waar gaan ze kiezers losweken met dat standpunt? De kans is groter dat ze daarmee kiezers gaan verliezen. Zeker als zou blijken dat dit standpunt voor onenigheid zou zorgen binnen de partij of duidelijk is dat men openlijk niet op één lijn staat.

Het is blijkbaar al het geval. :-)
Bron HLN

Citaat:

...
Vlaams viceminister-president Bart Tommelein (Open Vld), die destijds begon bij de Volksunie, neemt afstand van de plannen.
...
Tommelein schaarde zich tot slot volop achter een andere partijgenoot, Vincent Van Quickenborne. "Hij pleit voor meer verantwoordelijkheden voor de steden en gemeenten, daar ben ik het volledig mee eens."

ViveLaBelgique 14 juli 2016 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8168768)
Allemaal dikke zever.

Is de unitaire nmbs een voorbeeld van beleid op het vlak van mobiliteit ?

De NMBS, Infrarail en de holding zijn een voorbeeld bij uitstek van de kwalijke gevolgen nefaste staatshervormingen waardoor mobiliteit op niveau van de regio's zit.

Het spoorverkeer - met of zonder de NMBS - terug in de rails krijgen is enkel mogelijk als mobiliteit terug integraal op federaal niveau komt.

Anna List 14 juli 2016 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8168733)
Is De Croo nu al een Franstalige?

hoor jij dat niet mss ? :p

Bad Attila 14 juli 2016 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8168818)
hoor jij dat niet mss ? :p

Van Papa wel, ja, zoontje heeft toch minder taalvaardigheden. ;-)

Bad Attila 14 juli 2016 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8168768)
Allemaal dikke zever.

Is de unitaire nmbs een voorbeeld van beleid op het vlak van mobiliteit ?
Van geen kanten !!
De Croo en compagnie kijken naar de zaken als jonge onervaren managers. Zulke mensen kan je vergelijken met meeuwen: ze komen toe, overvliegen de boel, maken veel krijsgeluiden, kakken alles onder en dan ... zijn ze weg.
Er waren welbepaalde redenen waarom de tendens naar federalisering ingezet werd. Er waren welbepaalde redenen waarom welbepaalde bevoegdheden overgeheveld werden (en spijtig genoeg niet volgens homogene verdelingen ....)

.

Want het huidige klimaat- en energiebeleid is een voorbeeld, misschien?

morte-vivante 14 juli 2016 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8168728)
Hij heeft gelijk, dat zijn domeinen waar schaalverkleining contra-productief is, en die niks te maken moeten hebben met beleid 'dicht bij de mensen'.

Ik ga dan ook verder dan De Croo: zij moeten niet naar de federale staat overgeheveld worden, maar naar de EU.
In afwachting daarvan is een herfederalisering wel een optie.

voila

²

pajoske 14 juli 2016 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8168768)
Allemaal dikke zever.

Is de unitaire nmbs een voorbeeld van beleid op het vlak van mobiliteit ?
Van geen kanten !!

De Croo en compagnie kijken naar de zaken als jonge onervaren managers. Zulke mensen kan je vergelijken met meeuwen: ze komen toe, overvliegen de boel, maken veel krijsgeluiden, kakken alles onder en dan ... zijn ze weg.
Er waren welbepaalde redenen waarom de tendens naar federalisering ingezet werd. Er waren welbepaalde redenen waarom welbepaalde bevoegdheden overgeheveld werden (en spijtig genoeg niet volgens homogene verdelingen ....)

.

Is de Vlaamse 'delijn" een voorbeeld van goed beleid voor mobiliteit? Elke Oost-Limburger kan u vertellen dat ze door 'delijn' even goed in de steek gelaten worden als door de NMBS.

Wat betreft de NMBS:
Citaat:

Voor een belangrijk deel van het investeringsbudget van de spoorwegen geldt een verdeelsleutel. Die bepaalt dat 60 procent van alle investeringen in Vlaanderen en 40 procent in Wallonië plaatsvinden. Het is een historische afspraak om de investeringen te verdelen over de verschillende gewesten.
bron: https://www.n-va.be/persbericht/n-va...verdeelsleutel

Waar worden de gelden besteed waar Limburg recht op heeft? In het Noorden en Oosten van deze provincie is spoorvervoer onbestaande.

Anna List 14 juli 2016 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8168833)
Van Papa wel, ja, zoontje heeft toch minder taalvaardigheden. ;-)

maar au fond, wat is t verste van de waarheid ?

hen Franstaligen noemen, of hen Vlamingen noemen ? ... en met wat zouden ze zelf t minst geschoffeerd zijn ? :p

pajoske 14 juli 2016 11:29

Gewestbevoegdheid. Waartoe leidt dit.

Citaat:

e filebarometer slaat tilt: in twintig jaar hebben we nooit langer moeten aanschuiven dan nu. Vooral de structurele files – die er elke dag staan – groeien spectaculair. Ongeacht het weer of het aantal ongevallen. Op tientallen knooppunten in ons land is het bijna de klok rond bumperrijden.

Touring Mobilis houdt elke dag de filelengte in ons land bij. En in de eerste zes maanden van 2016 werden alle records gebroken. Zeker op het vlak van structurele files, die we elke dag zien. Het zijn vaak files tussen 100 en 250 kilometer, in het hele land.

Tomas 14 juli 2016 11:31

naar een meer realistisch plan: plan BE
 
Bevoegdheden herfederaliseren is het moderne idee dat vandaag gelanceerd werd door Open VLD. Mensen hebben vanaf vandaag eindelijk een meer dan volwaardig alternatief voor een verdere staatshervorming: meer België voor dossiers die enkel op een ruimer niveau kunnen aangepakt te worden om pragmatische redenen ipv vastgeroest te zitten in een oudbollige ideologie (Vlaamsnationalisme). De Vlaamsnationalistische mantra werd te afgezaagd: eindelijk wat frisse wind en nieuwe ideeën: herfederaliseren.
http://www.demorgen.be/politiek/-bel...n-be-b3a1a7f9/

Eyjafjallajökull 14 juli 2016 11:41

Het werd niet gelanceerd door OVLD. Het vormt niet eens een partijstandpunt. Tommelein en Quickie onthalen het alvast koeltjes.

Xenophon 14 juli 2016 11:42

Een unitair Belgie, is dat al geprobeerd?

Garantie een succesverhaal.

Vette Pois(s)on 14 juli 2016 11:42

stekkerman zoekt stopcontact


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be