Jos Verhulst |
3 november 2004 12:59 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michaël Bauwens
Is intelligentie dan eigenlijk, om het grof te stellen, echt nergens goed voor in de politiek? M.a.w. zijn morele keuzes echt losstaand van iemands intellectuele capaciteiten?
Ik heb al veel 'slimme' mensen nonsens horen verkopen, gepaard gaand met de grootste arrogantie, en aan de andere kant 'simpele' mensen die veel ruimer konden denken; bestaat daar eigenlijk geen naam voor; voor ruim, moreel denken ipv eenvoudig veel&snel kunnen denken?
|
Het zal vermoedelijk zijn zoals op andere levensdomeinen. Je hebt een minimum aan informatieverwerkend vermogen nodig om in een bepaalde job te kunnen functioneren, maar wat je er verder van bakt wordt natuurlijk meebepaald door allerlei andere factoren. Laat ons zeggen dat een minimum aan intelligentie een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde vormt om op een bepaald domein iets te bereiken. Ik denk ook dat inlevingsvermogen en empathie grotendeels los staan intelligentie. Het is wel zo dat criminaliteit omgekeerd correleert met IQ-scores. De niet-criminele broers en zussen van misdadigers halen bv hogere IQ-scores dan de misdadigers zelf. Maar een correlatie zegt op zich niets over de aard van het oorzakelijk verband.
Ik hecht weinig belang aan het bericht dat ik hier heb gepost. Het viel mij wel op dat Bush-tegenstanders de zittende US-president vaak afschilderden als een onderbegaafde die nauwelijks uit zijn woorden komt. Dat blijkt dus niet te kloppen.
|