Het ideale aantal balletjes in een bord soep.
Volgens mij zijn er dat zeven, behalve in kervelsoep, daar mogen er acht in en 's zondags zelfs negen maar wie eet er nu kervelsoep op zondag? Zondag is meer een dag voor preisoep en in preisoep horen geen balletjes tenzij je een houten bakkes hebt en je overal balletjes in doet. Al zou dat betekenen dat je ook balletjes in je koffie doet en dat is echt geen zicht. Maar vooralsnog is het niet verboden dus doe maar op! Maar vooraleer we afdwalen: preisoep is wel lekker vind ik maar ze moet goed klaargemaakt zijn. Gelukkig geldt dat voor de meeste maaltijden. Dat ze goed klaargemaakt moeten zijn bedoel ik dan, niet dat ze sowieso lekker zijn want zo ben ik bv geen liefhebber wortelstoemp met vanille-ijs. Hoe goed klaargemaakt dat ook mag zijn. Gelukkig heb ik geleerd daar niet te lang over na te denken want het is lastig te vatten waarom 2 lekkere dingen wel lekker kunnen zijn na elkaar maar niet met elkaar. Al geldt dat ook weer niet voor alle dingen. Een beefsteak smaakt bv goed na een bord met rozemarijn-aardappeltjes maar even goed smaakt dat ook met een bord rozemarijn-aardappeltjes. Heel raar allemaal. Al kan het in het geval van de rozemarijn-aardappeltjes natuurlijk ook wel aan de rozemarijn liggen want dat is samen met tijm mijn favoriete kruid. Koriander vind ik dan weer niet lekker maar daar ging het hier niet over.
Dus; kort samengevat: hoeveel balletjes liggen (of drijven, dat hangt van de dichtheid van de soep en de balletjes af) er idealiter in een bord soep? Met een bord zijnde een doorsnee (pakweg 22cm) soepbord waarvan de omtrek ongeveer 69,08 cm maar dat had u zelf natuurlijk ook al lang berekend aan de hand van de opgegeven doorsnee. Om de oppervlakte van dit bord te berekenen heb je nog meer gegevens nodig dus begin daar aub niet zelf aan. Je weet immers niet hoe diep dat bord is!! Kijk dus uit! Bovendien speelt de oppervlakte van zo'n soepbord hier niet zo'n rol want het gaat vooral om het aantal balletjes en daar heb je in principe zelfs de doorsnede en de omtrek (al hangen die samen) niet voor nodig maar voor de volledigheid dacht ik ze toch maar snel mee te geven. Je weet maar nooit. Sommige mensen rekenen al eens graag en dan komen deze gegevens goed van pas.
Wat jullie?
|